fbpx
TEKST & FOTO ØYVIND BORDAL #582

TEMA: EL & HYBRID 

Sådan optimerer du din elmotor-installation

Elmotor er ikke bare elmotor. Forskellige installationer kræves til forskellige brugsområder. Her er lidt om mulighederne – samt en skitse til et optimalt setup.


Til kystnær sejlads med korte distancer er der få eller ingen problemer med en moderat batteribank og genopladning med solceller og landstrøm. Skal man sejle længere distancer og mere offshore, bør man nok overveje lidt mere.

Generator?
Vil man sikre sig ubegrænset rækkevidde, skal man installere en diesel- eller benzingenerator som backup med et output, som ligger på minimum 60-80% af motorens effekt. Det vil sige, at en 10 kW motor bør have en 6-8 kW generator. Dieselgenerator er bedst, men også tungere, ofte mere kompleks at installere, og ikke mindst dyrere end benzingenerator. Optimalt set bør generatoren producere strøm i samme spænding som motoren (ofte 48 V). Det fjerner behovet for at omforme via lader/inverter.

Mindre kan også gøre det: En bærbar benzingenerator er let, billig og mobil, og kan lave ca. 2 kW. Hvis man seriekobler to af dem, har man 4 kW (og større sikkerhed). Så begynder det at ligne noget. Men en sådan benzingenerator laver 230 V, så man er afhængig af en meget stor (og dyr) inverter/lader.
Enhver seriøs installation er baseret på litiumbatterier (LifePo4).

Flere kilder til off grid, grøn strøm
Principielt er afhængigheden af en forbrændingsmotor til ladning jo noget, som går stik imod hele ideen med elektrisk motor. Men i realiteten er det tænkt som en backup til særlig svære situationer. I det daglige vil man stadig sejle mere for sejl end tidligere og for det meste bruge elmotoren, drevet direkte fra batteribanken. Dermed er der jo stadig en miljømæssig og ikke minst komfortmæssig gevinst.

Der er flere grønne, vedvarende kilder til off grid strøm om bord, man kan overveje: Først og fremmest solceller, vindgenerator, hydrogenerator og brændselsceller. I en større båd, der skal kunne sejle langt, og i farvande hvor der er langt mellem havnene, er det en god idé at have flere af den slags ladefunktioner om bord. Så er der altid noget af det, som producerer strøm, også når der ikke er udsigt til landstrøm.

Vær forberedt på at bruge sejlene meget mere. Måske den største bonus!

Motor og batteribank i samme størrelse
Størrelse på batteribanken kan selvfølgelig også udvides. En tommelfingerregel er, at batteribanken (i lithium) bør ligge på ca. samme kapacitet som motoren. Det vil sige, en 10 kW motor bør have en 10 kW batteribank. Føler man behov for mere, kan batteribanken løbende udvides i det omfang, man har råd, plads i båden og kan acceptere mere vægt.

Selvom man nærmer sig fuld ”gas”, bør der som minimum være kapacitet til mellem en halv og en hel time.

Kraft og rækkevidde
I min verden ser den ideelle elmotor-installation sådan her ud: Motoren skal være kraftig nok til at flytte båden op mod hård kuling og stejl sø. Batteribanken skal være stor nok til at sejle ca. tre timer i 4 knob i stille vejr. Der skal være ”redundancy”, altså flere alternativer, når det gælder off grid ladning af batteribanken: Sol, vind, og hydro. Og så ønsker jeg backup i form af en benzin/dieselgenerator på godt halvdelen af motorens kapacitet (så kompakt og let som mulig). Dermed kan jeg principielt gå for motor i stille vejr, lige så længe der er brændstof om bord. Og under gode forhold under sejl (sol, vind og fart i båden) kan jeg producere ca. 1 kW samlet fra sol, vind og hydro. Så kører det! 
Flere kilder til off grid ladning er væsentlig. Solceller er et godt sted at starte.

BÅD 582

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.