fbpx
TEKST & ILLUSTRATIONER PETER BRINCH #588

NAVIGATIONSAPP

Test af Skippo, en navigationsapp til Skandinavien

Svenske Skippo har overtaget og videreudvikler navigationsløsningen Krak til søs. Udgangspunktet er sejlernes behov i skandinaviske farvande. Hvad betyder det, hvordan skal det gøres, og lykkes de? Vi har talt med manden bag appen og tryktestet den på flere enheder.


Med Skippo sætter du ikke kurs mod alt for fjerne kyster. Appen har kun danske, svenske og norske søkort. "Vi vil være lokale, ikke globale," forklarer direktør og medstifter af Skippo Fredrik Oscarson. Digitale tjenester og markeringer af lokale forbudszoner er noget af det, der skal gøre den i forvejen populære app til et endnu stærkere alternativ. Det vender vi tilbage til.

Enkelt og moderne design
At stoppe mange, avancerede funktioner ind i noget, der skal være enkelt at betjene, er en svær disciplin.

Alt er ikke samlet under én menu, det skal vi lige vænne os til, men det giver hurtigt mening. Det er gennemtænkt, hvad der ligger i skærmbilledets forskellige menuer, som er opdelt i tre og minder om Google Maps.
  • 1. Hovedmenu
    Funktioner som ruteplanlægning, søg, håndtering af offline søkort, ankervagt, symbolforklaring og den røde 'Mand over bord'-knap.
  • 2. Profil
    Bl.a. info om ruter, hjemmehavn og båddata.
  • 3.  Kortindstillinger
    Alt, der lægges oven på søkortene som AIS, luftfoto, vind og vejr, havneinfo osv.

Når det giver mening, er funktioner synlige i flere menuer som fx deling af egen placering. Funktionen kan slås til eller fra i menuen for kortindstillinger, men også i menuen for personlig information. En genvej til den personlige menu og til kortindstillinger dukker også op under hovedmenuen - smart.

Vi mærker, at det er erfarne app-udviklere, der har udviklet Skippo – brugervenligheden og hastigheden er i top. Men... på nogle områder er det svært at blive klog på tanken bag.

Når satellitfoto anvendes som lag, skifter søkortene til natfarver. I øvrigt ikke noget, appen tilbyder. Når landinformationer klikkes frem, forsvinder søkortinformationerne, og der er ikke mulighed for at justere gennemsigtigheden – ærgerligt.

Instrumentpanelet viser fart og kurs i bunden af skærmen. Med et swipe viser det også koordinater og trip-data, men på en mindre enhed overtager det hele skærmen, og vi kan ikke selv bestemme, hvilke data der skal vises.

Havneinformation vises i samarbejde med Havneguiden og giver et godt overblik.

Søkort
Søkortene er genkendelige og lynhurtige at navigere i. Lidt usædvanligt er de bygget op som billedfiler – ikke vektorgrafik. Fordelen er, at Skippo ikke kræver den seneste telefon eller tablet for at virke hurtig. Sømærkerne er tydelige og med beskrivelser, vi kender fra papirsøkort. Eneste udfordring, vi oplever med Skippos søkort*, er, at de fylder meget, rigtig meget. Så meget, at appen ikke tillader download over hele Danmark på én gang, ikke engang hele Storebælt eller Øresund.

Funktioner
Skippo har mange smarte funktioner og digitale tjenester, og flere er på vej. Vi har valgt at zoome ind på en række, som allerede findes.

Import og eksport af GPX-filer
Du kan anvende Skippo sammen med et eksisterende system på din båd – og det er enkelt. Søkortene i Skippo er ikke en del af et større system som fx Navionics/Garmin eller C-MAP/B&G, hvor data kan synkroniseres mellem apps og søkortplotter.

Men med muligheden for at eksportere og importere GPX-filer overfører du enkelt information om ruter og waypoints mellem enhederne.

Du kan lave planlægningen hjemme i sofaen, eksportere filerne til et memorycard og tilbage på båden lægge det ind på en næsten hvilken som helst søkortplotter. Filerne kan også deles via sms, mail m.m.

AIS
Internetbaseret AIS-information. De forskellige kategorier af fartøjer har meget tydelige symboler. Det er nemt at få alle data vist på skærmen, og ved klik på et AIS-mål vises desuden kursvektor.

Symbolforklaring
Godt arbejde, symbolforklaring er en del af 'Kort 1' og burde være tilgængelig i alle elektroniske navigationsløsninger. ('Kort 1' kan i øvrigt hentes gratis på Geodatastyrelsens hjemmeside gst.dk).

Havneinfo
I samarbejde med havneguiden vises detaljeret information om havne og faciliteter. Udsnit af søkort og luftfotos giver et godt overblik. Mulighed for kommentarer og bedømmelser bliver en del af en kommende opdatering.

Mand over bord
Et plus, at funktionen findes. Desværre gemmer den kun et billede med information om position og tid og oplyser om telefon 112 samt VHF kanal 16.

Automatisk ruteplanlægning

Funktionen har, hvad vi forventer af en sådan i dag inkl. vejr på ruten, afstand, tid og brændstofforbrug ud fra bådens profil. Men… ofte laver den en omvej på mange sømil for at komme forbi fx en bøje eller anden markering i kortet. Flytter vi waypoint, kompenserer den for det og beholder omvejen.

Automatisk ruteplanlægning er en praktisk funktion, som for det meste fungerer upåklageligt, men indimellem foreslår en uforklarlig omvej.

Ankervagt
Bekvem funktion, der hurtigt er slået til og justeret med svingradius. Alarmen derimod er ikke lige så vellykket. Den er begrænset til en lidt fesen notifikation – den burde være brutal og svær at undgå. Her foretrækker vi klart appen Anchor Pro, hvis ankervagt skal ske fra en mobil enhed.

Vejr og vind
God funktion til planlægning og til at få en idé om vejret, men ikke en erstatning for dedikerede vejrtjenester og apps som DMI, Windy og Predict Wind. Skippos meteorologiske data kommer fra det norske meteorologiske institut, som også står bag YR.

Flere af de nævnte funktioner kan være opdateret ved Bådmagasinet #588's udgivelse den 07.12.23.


Sejlerne styrer agendaen
Skippo arbejder dagligt på forbedringer og nye funktioner ud fra henvendelser fra sejlere. Udover digitale tjenester, der fx skal gøre det nemmere at agere miljøvenligt eller få tømt sin septiktank, kan vi nævne fem andre store opdateringer, udviklingsteamet arbejder sveddryppende på i kulissen:

  • 1. Markering af 300 meter zonen i indre danske farvande.
  • 2. Markering af farlige områder ud fra ulykkesstatistikker.
  • 3. Informationer om tilbud af oplevelser i lokalområderne.
  • 4. Søkort over Nordtyskland.
  • 5. Søkort skal fylde mindre.

"Sejlerne styrer agendaen," siger Fredrik Oscarson, manden bag Skippo, som også har stået bag digitale tjenester for bilproducenten Volvo og tøjgiganten H&M. For at bedre kunne forstå sejlernes ønsker og udfordringer fremover, blev hele Skippos 20-personers store besætning uddannet 'Kustskeppare' i oktober – modsvarende en dansk Yahctskipper 3.

Skippos webapp er med alle sine funktioner et godt alternativ til planlægning.

Abonnement, pris og platforme
Du kan se på søkort i gratisudgaven, så længe din enhed har internetdækning. Offline søkort, planlægnings- og navigationsfunktioner samt digitale tjenester kræver abonnement.

Med abonnement kan du også benytte webudgaven af appen – dit login giver adgang til søkort og alle funktioner. Prisen for et abonnement er 249 kr. pr. år og opdateres automatisk.

Funktioner og brugeroplevelse er ens på alle platforme, og dit abonnement kan anvendes på flere enheder, så længe du holder dig til enten Android eller Apple. Vil du for eksempel kunne anvende appen på en Samsung-tablet og en iPhone, koster det to abonnementer.

Plads til forbedringer
Enkel at anvende med mange funktioner og ikke for dyr – en god start.

Efter vores mening har Skippo måske det mest brugervenlige design på markedet. Appen er hurtig med detaljerede søkort, og selvom den er spækket med funktioner og har flere på vej, ligger prislappen sikkert i den fornuftige ende af feltet for navigationsapps.

Søkortene dækker kun over skandinaviske farvande, men det kan blive appens styrke, hvis Skippos lykkes med mere fokus på indre farvande end de globale konkurrenter.

Er der plads til forbedringer? Ja, men ikke radikale. Det handler mest om justeringer.

Du kan selv teste appen i en tredages gratis prøveperiode via Apple App Store eller Google Play Store.

En læser af Bådmagasinet har gjort os opmærksom på en fejl i søkortene fra Skippo, vi har ikke ladet den påvirke testen af selve appen. Læs mere i PLUS-artiklen om 'Fejl i elektroniske søkort' fra Bådmagasinet #588.


Båd 588

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.