fbpx

TEKST & FOTO ARMIN VAUK

Dejlige oplevelser 

Den mindste båd på sin længste rejse

Sommerturen til Bornholm for fem personer i en Triss Krydser på 7,1 m blev en ferie med gode oplevelser for hele familien


Denne sommer ville vi langt væk. Ikke noget med Anholt, Lynæs og Rørvig eller andet, som ligger i umiddelbar nærhed af Isefjorden. Og ”vi” er for øvrigt min kæreste, vores tre sammenbragte piger på 9, 13 og 14 og så mig. Allerede i vinteren var vi blevet enige om at sejle til Bornholm og Blekinge skærgården – og det er ”langt væk”, når man sejler i en 7,1 m Triss Krydser fra 1972.

Derfor bragte vi båden til København allerede midt i juni, da der ellers ville gå for lang tid med at komme østpå fra Holbæk. På den måde kan man komme langt i en kort sommerferie.

Båden, som hedder Miramis, ventede på os i Svanemøllehavnen.

Derfra gik det allerede første dag over Øresund til Falsterbokanalens havn, hvor vi overnattede.

Det er et fint og lidt specielt sted, hvor man godt kan blive en ekstra dag. Der er gratis cykler på havnen, så man kan komme til Skanør Havn og spise is, nyde de flotte strande og få lidt motion.

Næste dag gik det gennem hævebroen og den korte kanal, som svenskerne byggede under anden verdenskrig, for at blive fri for minefaren i Øresund. Da vi kom ud i frit vand drejede vi mod øst og sejlede til den lille Smygehamn på den skånske sydkyst. Vi havde den første af flere dage på vandet, hvor vinden kom bagfra. Båden skruede sig frem i bølgerne og et par af besætningsmedlemmerne måtte undervejs ty til søsygepiller.

Heldigvis var der en hyggelig havn, men desværre også en stærk lugt af rådnende tang. Havnen er ret lavvandet, så selv med vores  1,2 m dybgang gik vi på grund bagest i bassinet. Forrest er der mere vand.

På det tidspunkt var ungerne faldet godt på plads med hinanden og den måde vi rejste på. De to store piger boede i vores mikro-agterkahyt, mens vi voksne og den mindste sov sammen i den forreste kahyt. Det var trange forhold, men efter noget tid vænner man sig til det, især da  båden i år var blevet opgraderet med et cockpittelt og  et nyt kemisk toilet. Den vildeste luksus.

På baggrund af de primitive forhold om bord valgte vi at bruge lidt flere penge på at gå ud og spise. På den måde købte vi os til lidt ekstra goodwill i børneflokken, selv om det nok egentlig var det gode vejr, som var hovedårsagen til at humøret var højt det meste af turen.

Fra Smygehamn gik det 17 sømil til Ystad, hvor vejret begyndte at blive varmere. Vi var ud at bade fra den strand, som ligger lige ved siden af havnen. Derudover ligger der også en isbar ”Glassmakeriet” ret tæt på, og den er det virkelig værd at sejle efter.

Ikke mindst er der på havnen en ”Skepps-handel”, som er en blanding af almindelig bådbutik, maritim second hand shop og maritim antikvitetsbutik. Jeg tænker, at alle nogenlunde normale sejlere kan få ret lang tid til at gå med at se på de mange spændende ting, der findes i butikken. Og det han ikke har, det har han måske i fjernlageret, så spørg bare.

Bornholm i andet forsøg

Fra Ystad ville vi over til Hammerhavnen, og til den tur havde vi arrangeret os med en Maxi 77, hvis søde besætning vi havde lært at kende dagen før. De ville også til Bornholm og for en sikkerheds – og hyggens skyld – aftalte vi at sejle sammen med afgang tidlig aften og ankomst i  det tidlige morgenlys.

Desværre forsvandt vinden efter en times fin spilersejlads, og vi besluttede at sejle mod Skillinge for motor, mens de andre fortsatte mod Bornholm. Det gik tæt forbi Sandhammeren, hvor vi af træthed og ved motorens ensformige brummen var lige ved at komme ind på alt for lavt vand. Det er simpelthen farligt at sejle for motor! Skillinge Havn har et lidt kringlet anløb og vi blev udfordret endnu en gang, før vi kunne kaste os i køjen.

Den afbrudte overfart var dårlig for humøret om bord. Vi havde fået for lidt søvn, og var alle sammen gnavne, nok især fordi vi var skuffede over ikke at være kommet frem.

Så snart jeg vågnede skyndte jeg mig derfor til bageren for at pynte på den grå morgen, og den noget triste havn med lækkert morgenbrød. Senere fandt vi ud af, at byen også byder på et meget, meget fint gammelt fiskerkvarter med krogede stræder, fine haver, en lille sømandskirke og et maritimt museum, hvilket sammen med morgenbrødet fik smilet tilbage på besætningens ansigter.

Da dagen var forbi, var alle glade og vel-udhvilede, og vi stak af fra havnen efter aftens-maden. På den måde regnede vi igen med at være fremme i det tidlige morgenlys, så anløbet ville blive lidt nemmere. De 20 sømil over Hammerhavet gik fint, bortset fra at bølgerne var lidt højere end forventet.

Da vi kom ud af Skillinge Havn var der ca.  10 m/sek. vind og DMI’s meget pålidelige hav-prognoser forudså, at den ville tage af, så der næste morgen kun skulle være ca. 6 m/sek. Sagen var bare, at der i løbet af dagen havde været op til 15 m/sek., og der var stadig bølger, da vi kom ud af kystens læ. Derfor fik vi nogle ordentlige elevator–ture undervejs, og en af bølgerne knækkede påhængsmotorens rorpindsforlænger.

Med den gode vind var vi oppe på fem knob det meste af vejen, og var fremme før det blev lyst. Hammerhavnens havnelys var nemt at få øje på, men vi måtte sejle lidt sydpå, inden vi så  anduvningsfyret, og så kunne vi endelig glide ind i havnen på en af de stadig lidt høje bølger.

Vi fandt et sted til båden og kom hurtigt til køjs – vi var ret trætte. Næste morgen var det spændende at vågne op for os alle – vi var kom-met til et helt nyt sted. Der var sandstrand i havnen, skov rundt om og Hammerborgen tronede ovenover det hele.

Et storslået sceneri

Det blev til en hel uge på øen, hvor vi næsten kun var på den nordlige del. Efter de lidt lange dagsmarcher, var der nu tid til at bade, gå tur og sove længe – det satte vores piger stor pris på.

Ud over Hammerhavnen anløb vi Hasle, Vang og Sandvig. Hasle er måske ikke så spændende, men vi fik besøgt noget familie og ungerne elskede udspringstårnet i havnen. Bare nogle få mil mod nord ligger Vang, som er et meget charmerende lille sted med en hyggelig havn, klippestier, skov og gode udsigtspunkter. Her lærte vi et par rigtig søde mennesker at kende, som hjalp os med flere ting bl.a. et fald, som var røget op i masten.

De sejlede i en Columbie 660 og havde været på lange ture til Sverige med deres børn i den.  De fortalte, at det med at komme til køjs foregik efter en nøje aftalt rækkefølge, da man ellers var i vejen for hinanden. Efter vi havde været om bord hos dem følte vi os temmelig rige med Miramis, som jo trods alt var blevet kåret som årets familiebåd i 1970. Vi kunne da i hvert fald komme i seng, uden at aftale rækkefølge først.

Efter Vang rundede vi Hammer Odde i strå-lende solskin og anløb Sandvig Havn. Det er  en meget lille havn, som vel knapt har 1,5 m vand i det yderste bassin. Med vores 1,2 m kunne vi komme helt i bunden af havnen og fandt en god plads på dette hyggelige sted. Sandstranden er kun et par hundrede meter væk, og der er masser at se på omkring Hammer Knude.

Her sluttede familiedelen af denne sommer- tur og der kom en ny besætning om bord, som sejlede Miramis til Utklippan og andre spændende steder i Blekinge Skærgården.

Udfordringerne huskes

For os fem har turen været et stort eventyr, både maritimt, men især som flok. Vi har lært hinanden bedre at kende og fået etableret et  godt samarbejde omkring alle de forskellige opgaver, som der er om bord på en lille sejlbåd (selv om det var lidt øv, at det altid var mig, som skulle tømme kemitoilettet).

Der var på trods af de lange stræk i starten masser af tid til hygge, og mange aftener gik da også med at spille kort. Det var faktisk gået så godt, at der undervejs blev talt en del om, hvilken båd vi mon skulle have efter Miramis, så der også kunne blive plads til kærester og venner.

Vi oplevede masser af goodwill undervejs i vores lille skude, en goodwill, som sikkert har en del at gøre med, at vi rejser så beskedent ... og måske også lidt med, at vi har tre søde piger med om bord.

Alt er selvfølgelig nemmere, når man har god plads, kan lukke døren til toilettet og har lidt mere luksus i det hele taget. Men jeg vil vove den påstand, at man kommer mere under huden på hinanden, når tingene ikke er ”nemme”. Det nemme og luksuriøse glemmer vi hurtigt, mens fælles udfordringer sætter sig blivende spor.

Jeg undrer mig nogle gange over, at der er så  få børnefamilier, eller vennegrupper i små både  ud på vandet, for at finde alle disse uforglemme-lige oplevelser. Vi vil i hvert fald anbefale det og håber at møde jer derude.



Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.