fbpx
Tekst Hanne Høiberg Foto Privat

Tursejlads

Søstre på sommertur i lejet båd

Berit Nielsen har sejlet, siden hun var barn – både sommer-ture og kapsejlads i Præstø Sejlklub. De seneste år har søstrene lejet båd hver sommer. Og som for 20 år siden: En båd med ren kvindelig besætning er stadig en sjældenhed.

Vi bliver ved, til vi kan. Og det rører os ikke at øve os i at bakke ind på en havneplads fem gange i træk. Selvfølgelig kan det give kommentarer fra andre sejlere, men det tager vi os ikke af. Måske også fordi vi har prøvet så meget …”  Berit Nielsen udstråler den ro og sikkerhed, der følger af, at hun har prøvet værre situationer end at skulle møve en bred, 39 fods sejlbåd ind i en overfyldt havn. Hun erkender blankt, at ”vi er jo ikke verdensmestre. Vi sejler kun en uge hvert år, altid i pænt store både, som vi ikke kender. Eftersom vi heller ikke er særligt stærke, er vi nødt til at kunne lægge båden rigtigt.””Vi er altid af sted sidste uge i juli, og selv om det er højsæson, kan vi altså godt lide at sove længe og spise morgenmad sent.

Hvis vi så har forholdsvis mange sømil på dagsprogrammet og kommer sent til næste havn, gælder det bare om at finde plads. Vel vidende at hele havnen kigger,” lyder det videre.Selv om stadig flere kvinder er aktive sejlere og tager duelighedsbevis i sejlerskolerne landet over, er det stadig utroligt sjældent at møde en båd på sommertur, hvor der kun er kvinder om bord. Som Berit Nielsen fortæller:  ”Jeg tror kun, vi har mødt en ren kvindebåd en enkelt gang i løbet af de sidste seks-syv år. Og vi har tit oplevet, at andre sejlere (læs: mænd) har kigget på os med en forventning om, ’hvornår kommer manden op.’ Når det så ikke er sket, er de fleste venlige og nysgerrige,” konstaterer Berit Nilsen.

På spørgsmålet om, hvordan mændene så reagerer, tænker hun sig lidt om, før hun tilføjer:På spørgsmålet om, hvordan mændene så reagerer, tænker hun sig lidt om, før hun tilføjer:”Langt de fleste udviser overbærende hjælpsomhed. Men vi vinker bare til dem, smiler og beder om hjælp, hvis vi har behov for det. Det er også en god taktik.”

Berit Nielsen sammen med sine døtre og niecen foran Dyvig Badehotel.
Charlotte Piester er skipper i god vind.

Begynd i Dyvig

BÅD har sat den 63-årige sejler, erhvervskvinde og repræsentant for yachtbureauet Sailing-Classics stævne for at høre om hendes erfaringer med at være skipper på den eneste kvindebåd i et kapsejladsfelt med 30 både for små 20 år siden, hvor det var meget usædvanligt med rene kvindebesætninger. Og om den gode tradition hun og hendes søster Charlotte Piester har fået om at leje en båd hver sommer og tage på tur med deres døtre og en niece. Vi begynder med det sidste og skruer tiden et par somre tilbage til Dyvig på Als – efter Berit Nielsens mening et fantastisk godt udgangspunkt for en sommertur i lejet båd. Ikke alene er der ufattelig smukt i den beskyttede bøgekransede naturhavn på nordvestsiden af den sønderjyske ø. Berit Nielsen og Charlotte Piester har også rigtigt gode erfaringer med at leje båd hos det lokale Larsen Yacht Charter, der har et stort udvalg af Jeanneau både, bl.a. 33, 36 og 39 fod som søstrene har sejlet i.

En uges bådleje går fra lørdag til lørdag. Men søstrene ankommer altid fredag, hvor de tager en overnatning på Dyvig Badehotel, ”som en dejlig luksusfornemmelse inden afsejling dagen efter.”

Barndommens sejladser

Traditionen med at tage på sommertur har Berit Nielsen med fra barndommen i Præstø, hvor hun bor i dag.Da hun var 10 år, købte hendes far en gammel norsk havkrydser. ”Fra dengang sejlede vi rundt i de danske farvande hver sommer i fire uger. Far, mor og fire børn, jeg var ældst, den yngste – min søster – var to år. Typisk for dengang lærte de to drenge at sejle rigtigt – stå ved roret og være skipper. Min søster og jeg kunne godt være med til at sætte sejl og fik også lov at styre efter en kurs, men det forventedes ikke, at vi skulle lære at sejle båden selv.” Berit Nielsen var 26, da hun var på sin sidste sommertur med forældrene. Selv efter at hun havde mødt sin daværende mand, var turen et must.

Herefter gik der nogle år, hvor sejladsen gled i baggrunden.   ”Først da jeg var 34, fik jeg mod på at sejle igen og fik da også taget den praktiske del af duelighedsprøven. Men jeg tænkte, at min søster kunne lære mig resten, hun havde trods alt taget duelighedsbevis. Vi havde fået lov at låne min brors L29 til en uges sommertur og sammen med min søster tog jeg, min mand og vores to børn på fire og ni år af sted. Næste år lånte vi min fars båd – nu en Blue Dane – og efter et par år erklærede jeg, at nu kunne jeg godt sejle alene sammen med min mand og vores børn.”

Eneste kvindebåd

Siden valgte Berit Nielsens far at sælge båden, og hun holdt igen pause fra sejladsen. Lige indtil hun var i begyndelsen af 40’erne og begyndte at sejle kapsejlads med sine brødres koner i Præstø Sejlklub. ”Vi sejlede onsdagssejlads i en Spækhugger som eneste rene kvindebåd ud af 30 deltagere i vores klasse. Vores båd var også eneste, der ikke havde motor. Vi havde et toilet i stedet, fordi vi ikke havde lyst til at stå med en pøs, når vi f.eks. var på heldagssejlads med klubben. Dér fik jeg for alvor lært at sejle. Ind og ud ad havnen for sejl, næsten altid med tilskuere.”Efter et par år begyndte Berit Nielsen at spille golf præcis som de fleste andre i den ellers ivrige sejlerfamilie.

Pludselig var alle både solgt, og sejladsen gled igen i baggrunden.”Faktisk lå det helt stille frem til 2013. Jeg var i USA med min datter, vi havde lejet en bil og skulle køre fra Washington til Boston langs kysten. Vi gjorde holdt i Newport, kendt fra Americas Cup, og her blev jeg utrolig fascineret af de store smukke både. Da der opstod mulighed for, at vi kunne komme ud at sejle med en 12-meter, American Eagle, mediemogulen Ted Turners gamle, legendariske båd, slog vi til,” fortsætter Berit Nielsen.

Hun får nærmest lys i øjnene under fortællingen om, hvordan skipper overlod hende roret, hvor hun endte med at stå i tre timer.”Jeg var helt elektrisk. Den der følelse af, at jeg stadig kunne … og stadig havde flair fra kapsejladserne, hvor jeg altid var skipper. Det skyldtes primært, at jeg havde dårlig ryg og ikke lige kunne springe på fordækket eller hive ind i et skøde. Men jeg har også været god til at få båden til at sejle en halv knob mere.”

TJEKLISTE TJEKLISTE

– når du skal leje bådDet er vigtigt for Berit Nielsen at have en god fornemmelse for, at udlejeren er til at stole på – som f.eks. Larsen Yacht Charter i Dyvig.

• De har virkelig styr på det, og vi har fået al den hjælp, vi har haft brug for. Opstår der en alvorlig teknisk fejl, kommer de sejlende ud til dig med det samme. Vi har ikke haft brug for det, men har hørt andre været meget tilfredse med denne service.

• Hun er også altid opmærksom på, at båden ikke er for gammel, og grejet er i orden. ”Vi har prøvet en Hallberg-Rassy med mega ratslør, kompasset fyldt med vand og et toilet, der skulle repareres. Det var ikke sjovt

• Det er også vigtigt at tjekke længden på fortøjningerne. En detalje man først kender betydningen af, når man ligger på en lang plads og agter-fortøjningerne ikke kan nå

• Endelig giver vi også os selv lov til at leje relativt nye både, hvor motoren er velpasset, tovværk og spil også er nye. Fordi vi er flere om at dele lejen, er vi ikke så pivede med, om vi skal betale et par tusinde mere eller mindre,” siger Berit Nielsen.

BÅD 563

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab

© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.