fbpx
TEKST MALENE GUDE  FOTO Fam. Gude

Rejsebeskrivelse

Göta kanalen - tværs, gennem Sverige, del 1

Kan man sejle tværs gennem Sverige i en 40 fods sejlbåd, der stikker 2,18 meter?
Og hvordan går det, når en sejlerfamilie med to store børn og hang til skaldyr, frisk fisk, frihed og øde skær bruger 10 dage for motor igennem sluser og broer


I denne første artikel får du hele Göta kanalturen fra den svenske østkyst til Vänerns munding ved Sjøtorp, og i næste nummer krydser vi Vänern og sejler ned ad Trollhätte kanalen til Göteborg.

Du får fakta fra øst til vest, historien, priser, hvor og hvordan starter og slutter kanalen?
Værd at vide om slusning op og ned, vigtigt grej, broer, tid og søkort. Man kan bruge 20 år alene i Vänern, så vi er langt fra eksperter. Men her får du alt, hvad vi har lært – råt for usødet. Så kan du selv vurdere, om det er noget for dig og din familie.

360 SØMIL SYD OM SVERIGE
Skolernes sommerferie er akkurat skudt i gang, og vi vil bruge, at båden er lavet til at sejle langt og hurtigt. Med to solrige dage for spiler ræser vi syd om Sverige og henover Hanöbugten, hvor der bliver mere og mere vind. Vi må ligge over i både Kristianopel og Kalmar. Vi vil op mod Stockholm. Resten af planerne ligger stort set åbne, og vi har nye og gamle søkort med krydser for gode steder liggende i kortbordet. Men nu begynder vejrmeldingen at se mere dyster ud for den næste uges tid. Rigelig vind. En hel del regn. 13 grader – formentlig både i luft og hav. Det rimer ikke helt med at ligge ved idylliske skær og bade fra hækken.

Mens vi ligger for svaj i læ i en fantastisk smuk vig ved Valdemars- vik, regnen siler ned og petroleumslampen luner om os i kahytten fødes tanken: Måske er det i år, vi skal prøve den der Göta kanal?
Næste dag har vi for det meste flot vejr, og en periode med hav- blik. Vi ser Sankt Anna skærgården fra sin allersmukkeste side, og jeg vil ikke væk derfra – men det er jo også rart at have noget til gode til næste gang. Vi får lagt lidt ekstra sømil på, da jeg opdager, at Navionics sender os inden om Yxnö, mens søkortet viser, at vi med en 18,5 m høj mast bestemt ikke kan gå under en 15 m høj bro.
En påmindelse om, at det er godt at tjekke alt efter, selv om man har lagt sine båddata ind i Navionics. Vi må udenom Yxnö og en flok øer mere og når en sen og smuk aften med middag i cockpittet Stegeborg. Her ligger du flot ud i Merumsfjärden ved en gammel borg, og det hele begynder at smage af smult vand med fem sømil til Mem, hvor Göta kanalen starter.

Loggen siger, at vi har sejlet 360 sømil fra midt i Øresund til Mem. Vi har brugt otte dage herop, hvor vi skiftevis har sejlet langt, mest muligt indenskærs og ligget over. Der er alligevel et stykke vej.

MEM – DEN ØSTLIGE INDSEJLING
Den lidt impulsive beslutning betyder, at vi ikke ligefrem har smugtrænet i slusning, Vi har også lidt betænkeligheder ved, at vi stikker 2,18 m, selv om de lover 2,82 m i kanalen. Så det er bare dejligt, at vi ved første sluse møder en Grand Soleil 45, der stikker 2,3 m. Jeg lurer lige, hvordan de gør det dér med at sluse, og så køber vi billet – turpas – hele vejen ad kanalerne til Göteborg. Det er ikke helt billigt, men som svenskerne siger, så betaler vi i svenske pesetas, og alle havnepenge i kanalerne er betalt med billetten. Der medfølger en ”Skepperguide”, som er værd at dykke ned i, for man skal lige ind i ”slusejargonen”, hvor de unge slusevagter og slusernes åbningstider bestemmer din hastighed. De fortæller om særlige afmærkninger og har også tegnet, hvordan du gør med fortøjningerne under slusning.

FØRSTE SLUSE
På med alt hvad vi har af fendere. Et stort pælestik i de meget lange for-og agterfortøjninger. En kasteblok i stævnen til for-fortøjningen, som trækkes ned til genuaspillet. Så er det bare i gang. Det bruser høj- lydt og ser lidt voldsomt ud, når vandet strømmer imod os, men det er bare at dreje stille og roligt hjem på spillet efterhånden som vandet stiger, så går det så fint. Jeg finjusterer lidt på fenderne, som godt kan få nogle tryk.
Vi har vores store datter med. Hun har allerede bestået otte-dage- i-hårdt-vejrs-testen. Nu viser hun sig også at være perfekt castet som springe-i-land-slusegast. Og der skal springes en del. Resten af tiden er det til gengæld bare at sejle for motor. Vi skal lige lande i kontrasterne fra åbent hav til miniput kanal, og spejder allerede efter muligheden for at sætte sejl over en af de mange søer.

KANALTID OG TEMPO
Første overnatning er i Söderköping, som er en fin og rigtig hyggelig, gammel by med en indbydende, lang træbrygge. Her får vi handlet det meste, dog ingen friske fisk, som vi kender og elsker det fra den vestlige skærgård. Til gengæld får vi stadig røgvarer til røgen står ud af ørerne fra røgeriet ved Kristianopel, og i øvrigt er det billigt at spise på bryggen.
Vi møder utrolig mange søde mennesker gennem hele ferien, og det er ingen undtagelse her. Fra ”Røde Orm” hører vi om turen gjort fra vest mod øst og alle deres favoritsteder.
Således godt udrustet stikker vi vestover, når igennem tre broer og syv sluser, heraf to dobbeltsluser. Om eftermiddagen spørger slusevagterne til vores planer og anbefaler, at vi lægger os ved en stump granitkaj ved Snövelstorp. Den har vi helt for os selv, og vi griller med den smukkeste udsigt til søen, Roxen.
Dagens distance blev 6,45 sømil. Med Göta kanalens godt 100 sømil og derefter Vänern og Trollhätte kanalen før vi ender i Göteborg, ser det ud til, at vi hurtigt kan bruge fire uger i stedet for tre!
Vi er her jo for at holde ferie, men kan godt se, at tiden flyver. Det hele tager sin tid, og det skal det vel egentlig også. Kanaltid og højt tempo hænger ikke godt sammen. Måske er det ikke så dumt at være pensionist med en lang ferie her?

FJERNSTYREDE BROER, DER FOR DET MESTE ÅBNER
Alting er ret ordentligt her. Det betyder, at der ikke er så meget at tage stilling til. Du skal bare ”flyde med strømmen”. Bortset fra tre broer med faste åbningstider, så åbner broerne, når du kommer. Indtil der er én bro, der har sit eget liv, øst for Norsholm. Den åbner ikke. Efter 20 min. åbner den, men signalet bliver ved at være rødt.
Vi er enige om, at så sejler man altså ikke igennem. Der kommer ikke en sjæl. Så lukker broen igen. Skipper har knoklet noget rundt med motoren, for vi har en del vind fra siden i den smalle kanal. Før jeg når at tælle til 10, har vores ældste datter grebet mobilen, fundet nummeret til brovagten og ringet for at sige, at vi gerne vil igennem den bro – det virker! De undskylder, at der har været en fejl med signalet.

HVAD KOSTER DET?
Vi gav 8042 skr. for ”turpas” inkl. overnatninger for en båd op til 12 meter hele vejen Mem-Göteborg. Søkort Mem-Göteborg 479 skr.

PRISOVERSIGT:
gotakanal.se/sv/fritidsbat/praktisk-info/priser-och-bokning

GÖTA KANALEN – HVAD TALER VI OM?
Som danskere tænker vi nok på Göta kanalen som det samlede ord for Sveriges største, kulturhistoriske bygningsværk. I praksis består den helt enestående vandvej tværs gennem Sverige fra Göteborg i vest til syd for Stockholm i øst af Trollhätte kanalen og Göta kanalen samt de to største søer Vättern, Vänern og talrige mindre søer.

FAKTA OM GÖTA KANALEN

  • 19 svenske mil (190 km) langt kanalsystem bestående af søer forbundet med 8,7 mil (87 km) gravet kanal.
  • Forbinder Sjötorp ved Vänern og Mem ved Østersøen.
  • 58 sluser.
  • 21 gæstehavne. Du kan ligge op til fem dage i hver havn inkl. i din kanalbillet.
  • Højeste punkt er søen, Viken, 91,8 m over havet.
  • Rejsetid 6-8 dage i højsæsonen – gerne mere.
  • Åben i 2019 fra 2/5–29/9. Sluser og broer er åbne kl. 9-18.
  • Maks. fart 5 knob.
  • Du køber din ”all-inclusive” billet ved første kanalkontor. Du kan vælge etaper eller købe til rejsen hele vejen igennem Sverige.
  • Alle overnatninger i kanalen er betalt med billetten. I søerne må du betale havnepenge.

FAKTA OM MAKSIMAL BÅDSTØRRELSE

  • Længde 30 m alt inkl.
  • Bredde 7 m.
  • Højde 22 m i kanalens midte – der kan rage grene ud.
  • Dybde 2,82 i kanalens midte. Dybden mindsker hastigt i en 30 graders hældning mod siderne. I 2019 var der fint med vand i kanalen.
  • Der er ikke altid fuld dybde ved bryggerne ved sluser og broer – og en del havne i søerne har dybder omkring 2 mVi er enige om, at så sejler man altså ikke igennem. Der kommer ikke en sjæl. Så lukker broen igen. Skipper har knoklet noget rundt med motoren, for vi har en del vind fra siden i den smalle kanal. Før jeg når at tælle til 10, har vores ældste datter grebet mobilen, fundet nummeret til brovagten og ringet for at sige, at vi gerne vil igennem den bro – det virker! De undskylder, at der har været en fejl med signalet.

HISTORIE OM GÖTA KANALEN

  • Bygherre Baltzar von Platen bosiddende i Motala ved Vättern. Greve, velanset søofficer, landmand, forretnings- mand og statsmand – og manden, der fik den 300 år gamle idé om en kanal ført ud i livet. Den engelske kanalbygger Thomas Telford hjalp til.

  • Tænkte gevinster ved kanalen var at sparre den dyre Øresundstold og at sætte gang i moderniseringen af Sverige.

  • Bygget i årene 1810-1832.

  • Håndgravet af 58.000 svenske soldater.

  • Jernbanens komme i 1855 udkonkurrerede kanalen som fragtlinje, og Krimkrigen samme tid satte en stopper for den danske told, så erhvervstrafikmæssigt kom kanalen ikke til at slå igennem.

  • Motala blev en hjørnesten i svensk maskinindustri med bygning af dampskibe og -lokomotiver og ”hovedstad” i Göta kanalen. Se mere på Motola Motormuseum.


VENTETIDER
Broerne er med få undtagelser fjernstyrede – se mere om de tre broer med særlige åbningstider i Skepperguiden. Turistbådene har fortrinsret, hvilket også kan give ventetid ved sluserne.

SKEPPARGUIDE
Når du køber din billet på kanalkontoret ved første sluse medfølger en ”kanal-lods” med information om stort set alt praktisk ved slus- ning, særlige broåbningstider og med et hjælpsomt oversigtskort – også i forhold til overnatning, proviantering og tankning.

SØKORT
Ja, tak – brugbart især i søerne. Søsportskortene købte vi ved ind- sejlingen. De er MEGET detaljerede, og det er rigtig brugbart i de områder med MANGE bøjer, skær og grunde, ikke mindst i Vänern.


LOKALE TIP

RESPEKTÉR:

  • Broåbninger med Rød = Stop, Rød/Hvid = Broåbning påbegyndt, Grøn = Kør!
  • Redningsveste ved slusning.
  • Sluk motor under slusning (når skiltet er der).
  • At slusevagten bestemmer! (Også hvordan du skal placere dig i slusen, når han ”pakker” den med både).

SKILTNING – SÆT DIG IND I DE SÆRLIGE SKILTNINGER:

  • Hvid firkant sat på spidsen = 300 m til bro eller sluse.
  • Rød/hvid spids pæl = her til og ikke længere, før slusevagt
    giver tegn.
  • Sort/hvid firkant, hvor det sorte markerer at kajen/grunden
    slutter ud mod renden under vandoverfladen.
  • Blåt skilt – mødeplads for fartøjer, hvor kanalen er særligt
    smal.

FENDERE:
Ja, tak – alt hvad du kan finde og gerne tykke! Midtskibs – i forskudte højder til høj- og lavvande, en for- og agterfender er også godt. Vi så kun én bruge fenderbrædt, men prøv dig frem. Vær beredt på at skulle skifte side i slusen – det virker lidt stressende, men de er søde til at vente, mens du flytter fendere og fortøjninger.


BÅD 558
BÅD 558

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.