fbpx
TEKST og FOTO HENRIK HANSEN

Fjord 36

Unik sportsbåd til sjov og afslapning

Fjord har skabt et par usædvanlig imponerende, sporty og luksuriøse motoryachts med deres to nye 36 fods åbne og næsten identiske Fjord 36 Open og Fjord 36 Xpress walk-around.


Ja, vi kaldte dem sporty motoryachts, for størrelsen, prisen og forbruget fra 2xVolvo D4-300 dieselmotorer eller 2x350 virile Mercury hestekræfter er vist for vildt til blot at kalde dem speedbåde. De er desuden velegnede til meget mere end blot en hæsblæsende tur på vandet eller en rolig trollingtur på jagt efter aftensmad. De to både er rendyrket luksus.

Forskellen på de to versioner er, at Open har to potente indenbordsmotorer med outboard drev og et stort motorrum agter, der kan benyttes som en stor solseng, mens Xpress har outboard motorerne placeret på hækken, hvilket frigør plads til et dinette-arrangement og masser af nyttig stuveplads under dørken.

Bådene sejler på de samme linjer, men Open har en større dybgang og vejer knap 400 kg ekstra i forhold til bådenes basis-versioner.
Vi var en herlig tur på Aabenraa Fjord med den unikke og eksklusive Fjord 36 Xpress på en dag med moderat vind og korte krappe fjordbølger. Her kunne vi hurtigt konstatere, at båden ikke på nogen måde er en distanceblænder, der kun imponerer med sit design og eksklusivitet. Båden sejler også fantastisk godt.

Xpress’en kløvede sig overraskende blødt gennem dagens korte krapsøer og vores egne hækbølger, og den var både nem og især meget præcis at styre. Samtidig kunne vi nærmest hæmningsløst kaste den rundt i skarpe sving ved høj fart, og alligevel have fuld kontrol.
Planer på otte sekunder
Vi nåede dagens topfart lige på den gode side af 41 knob med de to Mercury Verado-motorer på hver 350 hk, og fik båden op at plane ved 15-16 knob og ca. 3300 omdrejninger efter blot otte sekunders imponerende acceleration, mens det tog 29 sekunder at nå op over 41 knob ved 5600 omdrejninger. På fladere vand og med god tid til at lære at fintune motorbenet er der ingen tvivl om, at der er op til et par ekstra knob at hente på toppen.

Værftet opgiver topfarten til ca. 43 knob, og det er med al sandsynlighed med en basis- version og måske blot en enkelt person om bord. Vi var to voksne om bord under fart- testen, og med et tomt deplacement på lige over 6000 kg, så betød det nok minimalt om vi var en eller to, men testbåden havde en del ekstra komfortudstyr, som også vejer og sikkert lige tager toppen af de 43 knob.
Xpress kan også fås med 2x300 hk Mercurymotorer, og med disse 100 hk mindre på hækken, opgiver værftet topfarten til ca. 38 knob. Med fuld fart på de 2x350 hk motorer, så må man indstille sig på et benzinforbrug noget på den gale side af 110 liter i timen.

Dinette kan blive solseng
Det er muligt at sejle næsten helt ind på sandstrande og gå i land, fordi Xpress har en meget lav dybdegang på blot 0,3 m, når man trimmer de to motorer næsten helt op, og sørger for at vandindsugningen og propellerne ikke kommer op over vandoverfladen. Pas dog på med at komme for tæt på strande og lavvandede områder med sten, der kan beskadige propellerne og i værste fald også skroget.
Båden er dog en perfekt bade-ø i sig selv, især når testbådens dinette agter bliver omdannet til en to-tre personers solseng og med bådens lille teakstrand med badestige agter. Netop fordi båden kan gå ind på lavvande områder, kan man altid finde et naturskønt område til at nyde solen og badning.

Der kan mageligt sidde mindst fire personer omkring klapbordet mellem de to sofaer i bådens dinette, hvor ryglænene kan vendes i begge sofaer. Den forreste er standardudstyr i Xpress, mens bordet og den agterste sofa er ekstraudstyr.
En stor den af dørken agter er en kæmpeluge over et meget stort stuverum, hvor der er motorrum i Open-versionen. Denne luge løftes hydraulisk.
Pantry under den faste bimini
Testbåden var ekstraudstyret med en agterud vendt pantry-sektion, der var integreret med det dobbelte førersæde. Pantryet rummer et glimrende stort skuffekøleskab med låge i rustfri stål, og er ellers primært til enkel mad- lavning eller til at koge vand til kaffe eller te.

Bådens Dometic gaskomfur har to blus, og er en sammenbygget enhed med en vask. Det er dog et stort stuverum med to teakdøre, der udgør hele den styrbord del af pantry-sektionen.
Både i pantryet, omkring førerpladsen og hele vejen i borde fra sofagruppen i stævnen og agterud er der meget fine gribe- og holdemulig- heder i form af rustfri stålrør i en diameter, der er behagelig at holde omkring.
Sofagruppen i stævnen er også rummelig med et bord i midten, der kan sænkes ned i niveau med sofabundene og danne bund for endnu en solseng. Der er desuden en sofa på forkanten af styrekonsollen, så man kan sidde op til syv personer ved bordet.

Bimini skygger over førersædet
Fjord 36 Xpress har en stor styrekonsol med et stort og velfungerende instrumentbord, hvor det justerbare rat, gashåndtagene og Mercurys Axius joystick manøvresystem er placeret hvor vi intuitivt forventede, så vi greb næsten instinktivt ud efter det efter få minutter bag rattet.
Axius er ekstraudstyr, men er nyttigt at have, og er efter vores mening nærmest uundværligt i en båd i denne prisklasse. Med Axius kan man manøvrere båden på samme måde som f.eks. Volvos IPS drev, dvs. sejle sidelæns og snurre rundt om sin egen akse. Desuden har Axius også Skyhook, hvor båden ved hjælp af de to motorer bliver liggende på præcis den GPS-position, hvor man aktiverer Skyhook, uanset strøm og vind i området.

I en vild båd som Xpressen er det vigtigt, at man står eller sidder godt og stabilt. Personligt foretrækker vi at stå op og styre under høj fart i denne bådtype, og her fungerede det brede dobbelte førersæde perfekt som rumpestøtte. Vi kunne stå afslappet og styre uden at få ondt i ryggen. Sædet er derimod ret smalt, men med god rygstøtte. Nogle mener det er for smalt, mens vi fandt at det fungerede udmærket til lige at have enden ind over og så støtte med fødderne på konsollens gode fodstøtte. Det er trods alt en båd man sjældent vil sejle meget langt med, og hvor man derfor gerne vil op og sidde mageligt i et dybt sæde.

Rummelig kahyt med toilet
Til bagbord i styrekonsolen er der nedgang til en lille kahyt med en overraskende stor og næsten rektangulær dobbeltkøje under for- dækket, samt et toiletrum med toilet, vask og stuverum under styrekonsollen.
I kahytten findes desuden skabe, skuffer og et stort køleskab. Det er også her bådens elektriske systemer er samlet med el-tavler.
Kahytten er ganske stor for en walk-around, men meget beskeden for en 36 fods motorbåd, og vil efter vores vurdering være for trang for de fleste til flere nætter til søs, men den går fint an til et par weekend-overnatninger.
Skroget og indersektionen med dørk og dæk er bygget med det første lag glasfiber lagt i vinylester, der giver ekstra styrke i forhold til vægten, og især sikrer båden mod at få osmose engang i fremtiden.
Der er robust og vedligeholdelsesvenlig Flexiteek på dørk, tofter, badeplatform og ring- dækket forrest i båden.

Konklusion
Sagt kort, så er Fjord 36 Xpress en usædvanlig velsejlende og luksuriøs dag- og weekendsejler til sjov sejlads og en komfortabel dag på vandet. Man kan diskutere siddekomforten på fører- sædet og andre små detaljer, men overordnet er det en vellykket båd, der virker solid og gedigen.
Det er til gengæld indiskutabelt at prisen og den åbne båds herligheder gør det til en ægte liebhaverbåd for livsnydere med økonomi til at kunne fyre ubehersket op for vildbasserne agter.



Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.