fbpx
TEKST & FOTO LARS LAURSEN

Valiant 630 Pro XS

Som taget ud af en actionfilm

Italienske Valiant er kommet med en ny. Ikke bare en lille ny, men en lækker nyhed på gummibådsfronten. Bådmagasinet har testet den velsejlende Valiant 630 Pro XS med en Mercury F115EXLPT Pro Xs 4-takt på Køge Bugt.


Gummibåden er næsten som taget ud af en actionfilm. Med røde stafferinger og trimmings på gummibåden matcher det motoren eller er det omvendt? Pontonerne er i sort hypalon med sort carbon-look. Det korte og lange er at gummibåd og motor designmæssigt også i farvevalg er som skabt for hinanden. Udseendemæssigt er det et flot og lækkert designet sæt, men hvad med performance på vandet. Kan Valiant 630 Pro XS levere varen?

Mange passagerer
På Køge Bugt var der på testdagen krusninger på overfladen og vel 4-5 sekundmeter vind. Ikke just vejret til at prøve denne gummibåd til grænsen i forhold til sødygtighed. Med en længde på 6,3 meter og en bredde på 2,5 meter er det ikke nogen tynd og slank gummibåd. Der er plads til at laste – faktisk op til 13 personer på pontonerne og med tre solide liner på hver, er der noget holde i. På testdagen er der kun to personer om bord, så motoren kommer ikke på overarbejde.
Skær sig gennem vandet
Da den rå gummibåd uden motor kun vejer godt 500 kg er der næsten ingen belastning på den 115 hk påhængsmotor, når gashåndtaget aktiveres. Med to personer er gummibåden lynhurtigt oppe og plane. Med en marchfart på 24 knob og en motor, der summer med 3000 omdrejninger i minuttet, skærer båden sig gennem vandet med sit dybe V-formede skrog. Der er en mindre RIB med som følge-/fotobåd. Vandet ser relativt roligt ud, og sådan føles det også om bord i Valianten. Selv når omdrejningerne er maks. på 6400 omdrejninger i minuttet, og båden ræser af sted med 38 knob.

Det er en fornøjelse, men vindstøjen gør at det er lidt svært at snakke sammen.
Da der skal skydes billeder af Valianten blev undertegnede gast i følgebåden, som ikke havde den samme skarpe V-bund. Det mærkes tydeligt på vej mod havnen. Vandet er det samme, for vejret har ikke ændret sig, men det har sejloplevelsen. På grund af følgebådens konstruktion er det ingen fornøjelse at sejle i høj fart mod havnen. Det kunne ikke mærkes i Valianten.

Sjovt nok krænger Valianten ikke meget i skarpe drej, hvilket bare gør sejladsen mere sikker og stabil. Brændstofforbruget med marchfart på 24 knob er 12,4 liter pr. time. I den indbyggede rustfrie tank under dørken er der plads til 140 liter brændstof. Med denne fart er aktionsradius over 270 sømil eller 500 km. Man kan næsten sejle fra København til Oslo på en tank. Man skal bare huske at tanke før hjemturen!

Nem at styre
I testbåden er der ikke plads til at så mange passagerer kan sidde behageligt. Der er plads til en passager foran styrepulten og to personer stående bag rattet. Denne måde at sejle på er måske lidt hård, hvis der skal sejles planende over længere afstande, men er optimal for at holde øje med vandet og trafikken. Støtten til ryggen er polstret og meget behagelig. Styringen er hydraulisk og gør det meget nemt at styre den store motor.

Brændstofforbrug
12,4 l i timen ved en marchfart på 24 knob og 3000 omdrejninger i minuttet.
33 l i timen ved topfarten på 38 knob og 6400 omdrejninger i minuttet.



Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.