fbpx
TEKST & FOTO LARS LAURSEN

Jeanneaus Merry Fisher 605

Præcisionsarbejde af robotter

På Bådmagasinets redaktion har vi i flere måneder længtes efter at teste Jeanneaus Merry Fisher 605. Det er en båd, der skabt til fiskeri, men også kan bruges til tursejlads med fruen eller familien. Med andre ord en to-i-en-båd.


Vakuumstøbt
Merry Fisher 605 er designet i Frankrig og bliver produceret på et topmoderne værft i Polen. Alle bådene er vakuumstøbt, så alle både vejer det samme. Der er med andre ord ikke forskel fra eksemplar til eksemplar m.h.t. forskel på skrogtykkelse. Det hele styres af computerstyret robotter. Udskæringer i båden og eksempelvis låger er også udskåret af robotter, så alt er ens og passer på millimeter.
Mere end en familiebåd
Den nye MF605 oser af muligheden for at lagt fra og ud til havs og fiske. Merry Fisher 605 har størrelsen og komforten til det. Båden er ikke let med en tørvægt over 1000 kg., så der skal noget motorkraft til for at få båden til at plane. Testbåden var udstyret med den nye 130 HK Yamaha, der har den samme motorblok som 115 HK. Der var ingen problemer med at få båden ud af vandet, og topfarten var et stykke over 30 knob, men mindre motorkraft kan også gøre det. Mindste anbefalede motor vil nok være 80 HK. Køber man standardbåden med 80 HK på hækken, kan båden og motor erhverves fra godt 246.000 kr. Så kommer der en bådtrailer, der mindst skal være på 1800 kg oveni. Men så er der næsten heller ingen steder, der ikke kan besejles i Danmark.
På testdagen
I Svendborgsund var der en del sidevind fra vest. Da båden skulle lægge til i havnen, var det en udfordring at navigere båden i den kraftige vind. Her ville en bovpropel være ønskelig. Båden er fra fabrikken forberedt til montering af bovpropel, så den kan eftermonteres.
Gennemtænkt styring foregår siddende eller stående afhængig af vejret. I hver side af båden er der ruder, så der kan kommunikeres ud af styrehuset.
Anderledes end de andre
I forhold til andre ”pilothouse”-både er denne model lidt bedre egnet til at være fiskebåd og samtidig familiebåd. Det ses eksempelvis i styre- huset. Normalt er der plads til, at to-tre mand kan stå i tørvejr, når der sejles eller trolles, så man ikke skal være i kulde og blæst hele tiden. Ofte er der ikke den helt store komfort i styrehuset, men det har designerne bag MF605 tænkt på. Der er et bord, hvor der snildt kan sidde en passager på hver side af bordet og spise eller rode med forfang, samtidig med at skipper holder kursen.

Den kvikke læser har sikkert det spørgsmål: Har det taget fiskeplads fra dækket? – men det er ikke tilfældet. Der er masser af dæksplads. I styrehuset er der endvidere fint udsyn og ganske få sprosser. Der er som standard en visker i styrbordside, men en visker i bagbord side er ekstraudstyr, der kan tilkøbes. Andet ekstraudstyr er tagluge i styrehuset. Der er vinduer i hver side, der kan åbnes. To-tre personer kan fint overnatte i styrehuset. En stor praktisk glasskydedør lukker af for kulde og skumsprøjt fra dækket. Der er fint plads for passage fra styrehuset ud til dækket. Dækket er selvlænsende, men designerne har i hver side af styrehuset lavet en lille fordybning i siden af den liste, hvor man træder, så vand fra stævnen ikke ender på dækket, men løber ud over siden af båden. Hele fordækket er omkranset af et rustfrit søgelænder.

Helt ude i stævnen er der en meget stor ankerbrønd, der med lidt snilde kunne anvendes til dam. På dækket er der bænke, der kan klappes ind til rælingen, når der skal fiskes. Helt ude agter er der en teleskop-bænk. Det skal forstås på den måde, at bænken kan skydes frem på dækket, når påhængsmotoren tiltes op, eksempelvis når båden trailes. Alle belægninger på båden er skridsikre, hvilket gør, at der ikke er så behageligt at betræde dørken med bare fødder.
Jeanneau Merry Fisher 605
Længde 5,79 m Bredde 2,46 m Vægt (tør) ca. 1080 kg Godkendt til fire personer Max motor 115 hk Pris testbåd 275.000 kr.
Salg: Leif Larsen Marine A/S
Håndværkervænget 6. 5700 Svendborg.
Tlf. 62 22 89 11, www.leiflarsenmarine.dk
Udstyr
• Navigationslys
• Hynder i kahyt og cockpit
• Søgelænder
• 100 lt. indbygget tank
• Kompas
• El-visker SB side
• Agter skydedør
• Lænsepumper
• Agter bænk
• Hjørnesæde
• Badestige
• Stangholdere
• Bord og hynder i kahyt
• Co-pilot bænk
• Pantry plads
• Tunnel forberedt til bovpropel m.m.

Ekstraudstyr
• Ankerspil i front
• Kemisk toilet
• Køleskab 43 liter med forbrugsbatteri
• Kalechetag – soldæk
• U-sofa i styrhus
• Luge på fordæk


Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.