fbpx
images/PLUS/Artikel/560/Dehler30OD/Dehler_30_OD.jpg
TEKST HENRIK HANSEN
FOTO HENRIK HANSEN & GREENLINE

Test Greenline 45 Fly

Gennemført komfort

Den nye slovenske Greenline 45 Fly er en spændende luksusbåd i tre versioner, der drives med enten diesel, Den nye slovenske Greenline 45 Fly er en spændende luksusbåd i tre versioner, der drives med enten diesel, el eller som hybrid. Båden har walk-in skabsrum til hver af de to kahytter og 220 volt i hele båden.


Vi har været på vandet med den helt nye Greenline 45 Fly ved havnebyen Koper i Slovenien, hvor vi testede luksusbåden Vi har været på vandet med den helt nye Greenline 45 Fly ved havnebyen Koper i Slovenien, hvor vi testede luksusbåden med dens vildeste motorkonfiguration, nemlig to potente Volvo Penta IPS 600 D6 5,5 liters motorer på 440 hk, og havde således i alt 880 hk at fyre af. Greenline 45 fås med seks motorkonfigurationer, hvor fire af diesel-, hybrid- og el-versionerne er med fast aksel. De enkelte Greenline 45 Fly bygges specielt til enten faste aksler eller IPS. Undervandsskroget til de faste aksler bliver bygget med prop-tunneler, mens bådene til IPS har renere linjer under vandet uden tunneler.Vores testtur foregik i næsten vindstille på fladt vand.

Vi var fem personer om bord, og de to store dieseltanke på i alt 1500 liter var halvt fyldte. Under farttesten opnåede vi på 44 sekunder en topfart på 31 knob rent. Vi fandt at 45’eren planede ved 18-18,5 knob, og det tog 10-11 sekunder at nå op at fuldplane. Der er mange fordele ved IPS, men det koster lidt på accelerationen. Vi vurderer at en fornuftig og økonomisk cruisingfart ligger på 22-25 knob ved 3000-3300 omdrejninger. Her har båden en rækkevidde på 240-245 sømil og et forbrug på 5,5-5,2 liter pr. sømil. Samtidig er støjniveauet fra det velisolerede motorrum helt acceptabelt, så det er behageligt at opholde sig om bord. 

Greenline 45 Fly er nem at styre, fordi den reagerer helt præcist på rattet ved alle hastigheder, og er også nem at håndtere ved manøvrer i havn med IPS-systemet. Der er indbygget bovpropel som standard, som virker lidt overflødig med bådens IPS, men i kraftig sidevind kan bovpropellen måske understøtte IPS-systemet.  På testdagen manglede vi nogle gode bølger at kaste båden igennem, og mens kølvandet var meget jævnt, rejste båden en høj og stejl hækbølge. Disse hækbølger kløvede båden så perfekt, at vi knap bemærkede det.

Rattet kan vippes

Vi prøvede at tage et par skarpe sving med båden, men Greenline 45 drejede blødt og sindigt rundt i en stor bue, uanset at vi drejede rattet i borde. Samtidig krængede båden højst 9-10 grader, så ingen skulle holde fast i svingene. Vi havde således en yderst komfortabel sejlads, hvor grejet ikke rutsjede rundt.Båden har to gode styrepulte i henholdsvis salonen og på flybridgen med rigelig plads til instrumenter og store multiskærme. Rattet kan vippes vertikalt og alt betjeningsgrej er placeret intuitiv indenfor rorsmandens rækkevidde.I salonen har rorsmanden et godt fast dobbeltsæde med god rygstøtte.

En vipbar pølle på sædets forkant vippes op som lændestøtte, når man står op og styrer. Sædet er så højt, at vi savnede en fodstøtte, men det er overkommeligt at montere. Under sejladsen havde vi et suverænt godt udsyn gennem bådens store vindspejl fra førersædet i salonen, hvor der er en skydedør ud til sidedækket. Solceller og 220 volt Salonen er lys med store tonede ruder, og i en båd på 45 fod er der naturligvis masser af plads til en magelig U-sofa om bagbord samt opbevaring om styrbord med plads til et tv. Denne opbevaring var i testbåden erstattet med en lang sofa, der er ekstraudstyr. I modsætning til resten af båden er salonbordet i rustik træ, som værftet kalder natur. Apte-ringen om bord er som standard i teak Alpi-finer, mens testbåden var ekstraudstyret med aptering i hvid eg Alpi-finer.Den agterste del af salonen er et stort L-pantry om styrbord med et køle/fryseskab i fuld størrelse overfor. Pantryet kan åbnes ud mod agterdækket, ligesom dørene agter i salonen kan åbnes helt, så salon og agterdæk bliver et stort rum. 

Pantrybordet er af kompositmaterialet Kerrock, der har næsten samme egenskaber som Corian. Bådens induktionskomfur med to blus, den kombinerede ovn og mikrobølgeovn samt køle/fryseskab kører på 220 volt, hvilket der er i alle stik om bord.De 220 volt kommer fra en batteribank på 600 Ah, motorens generator og to solcelle-paneler på i alt 600 watt, der er fast monteret på salonens ruf foran flybridgen. Strømmen fra disse kilder kommer fra en automatisk 3000 watt inverter. Hvis man har brug for mere strøm end disse kilder kan levere, så er der masser af plads til en generator i motorrummet.

Solceller og 220 volt 

Salonen er lys med store tonede ruder, og i en båd på 45 fod er der naturligvis masser af plads til en magelig U-sofa om bagbord samt opbevaring om styrbord med plads til et tv. Denne opbevaring var i testbåden erstattet med en lang sofa, der er ekstraudstyr. I modsætning til resten af båden er salonbordet i rustik træ, som værftet kalder natur. Apte-ringen om bord er som standard i teak Alpi-finer, mens testbåden var ekstraudstyret med aptering i hvid eg Alpi-finer.Den agterste del af salonen er et stort L-pantry om styrbord med et køle/fryseskab i fuld størrelse overfor. Pantryet kan åbnes ud mod agterdækket, ligesom dørene agter i salonen kan åbnes helt, så salon og agterdæk bliver et stort rum. Pantrybordet er af kompositmaterialet Kerrock, der har næsten samme egenskaber som Corian. Bådens induktionskomfur med to blus, den kombinerede ovn og mikrobølgeovn samt køle/fryseskab kører på 220 volt, hvilket der er i alle stik om bord.De 220 volt kommer fra en batteribank på 600 Ah, motorens generator og to solcelle-paneler på i alt 600 watt, der er fast monteret på salonens ruf foran flybridgen. Strømmen fra disse kilder kommer fra en automatisk 3000 watt inverter. Hvis man har brug for mere strøm end disse kilder kan levere, så er der masser af plads til en generator i motorrummet.

Walk-in i kahytterne   

Bådens største kahyt er i Greenline 45 Fly utraditionelt placeret under salonen, hvor den breder sig i hele bådens bredde med eget toiletrum, hvor der er adskilt brusekabine. Der er ståhøjde på 2,16 ved indgangen og en højde over køjen på 1,02 meter. Kahytten er meget lys med to store vinduer i fribordet. Dobbeltkøjen er en king size model på 183x203 meter. Her er desuden garderobe-skabe, og skabe i borde under vinduet om bagbord og en sofa om styrbord. Det er standard med et walk-in skabsrum til hver af bådens to kahytter. I den testede båd var disse rum dog lagt sammen til en ekstra kahyt med en enkelt køje. Denne ekstra kahyt fås desuden med en overkøje eller en dobbeltkøje.

Vinduer hele vejen rundt

Forkahytten er bådens gæstekahyt med en queen size dobbeltkøje på 160x190 meter. Der kommer masser af lys ind fra kahyttens store vinduer næsten hele vejen rundt i ruffet. Der er endda en stor åbning i bådens høje lønning, så man har udsyn fra forkahytten. Der er skabe i borde, garderobeskabe og indgang til eget toiletrum med adskilt brusekabine. Der er også en nødudgang i ruffet over køjen. På ruffet over forkahytten er der en stor solseng med plads til 2-3 personer og mulighed for at løfte hovedgærdet.  Udepantry agter og oppeFlybridgen er ganske stor fordi den også er hardtop over agterdækket. Her er en solseng fremme ved siden af styrepulten med dobbelt førersæde, en L-sofa agter og et bord i teak, samt et udepantry med vask, køleskab og mulighed for en elektrisk grill.

Der fås både bimini og hardtop til flybridgen. Nede på agterdækket er der en sofa agter med et bord i teak, og en del af dørken er en kæmpeluge, der giver adgang til bådens kæmpe-store motorrum, hvor der er god plads til at komme rundt om de store motorer, drevene og bådens øvrige installationer.Der er to udgange med låge i rustfri stål til bådens store badeplatform, der i testbåden var udstyret med hydraulisk løft. Det er praktisk at man kan sænke badeplatformen når man bader og især hvis man vil søsætte en gummibåd, som der er plads til på platformen. 

Dansk fingeraftryk

Greenline 45 Fly bliver produceret på det tidlige Seaway Yachts i Slovenien, der har et solidt dansk fingeraftryk fra Jørgen Bonde, Egå, der var medstifter af værftet. Jørgen Bonde trak sig fra ejerkredsen i 2011, og i 2015 blev Seaway solgt til den russiske forhandler af værftets Shipman, Skagen Yachts og Greenline både, Vladimir Zinchenko, der døbte værftet om til SVP Yachts. Jørgen Bonde var som medejer af Seaway med til at søsætte den første Greenline 33 hybridbåd. Greenline 45 er helt moderne bygget med skrog og dæk i et sandwich-laminat af vinylester, der i sig selv giver et stivere laminat end almindelig glasfiber. Vinylester kaldes også ”semi-epoxy”.


Ekstraudstyr i testbåden
Premium navigationspakke med bl.a. 2xRaymarine Axiom 12” berøringsskærme med GPS og wi-fi ved styrepulten og 2xRaymarine Axiom 12” berøringsskærme med GPS og wi-fi på flybridgen, radar, radarmast og Raymarine hydraulisk autopilot, diesel-generator, hydraulisk sænkning af badeplatform, 4x32” LED-tv, Fusion audio-system i alle kahytter, i salonen og på flybridgen, kunstteak på agterdæk og badeplatform, pantry med vask, grill og køleskab på flybridge, borde i teak, U-formet lounge på flybridge, aptering i salon og om læ i hvid eg, kahyt med enkeltkøje i stedet for to walk-in skabe, 20 kg Delta anker og 50 meter kæde i rustfri stål.
Standardudstyr i Greenline 45 Fly
Bovpropel inkl. 2x120 Ah 12 V AGM batterier, elektrisk ankerspil med 20 kg galvaniseret Delta anker og 50 meter galvaniseret kæde, solceller 600 W integreret i ruftaget, 12 solar lader, 600 Ah AGM forbrugsbatterier, automatisk inverter 12V/230V/3000W, permanent 220 V om bord, 60 l vandvarmer, 230 V induktionskomfur med to blus, 230 V højt køleskab med fryser, laminatdørk i salon, tæppe på det nedre dæk, kunstteak i toilet-rum, aptering i Golden Teak finer, rustikt salonbord plus et 4Ocean armbånd, der financierer, at et halvt kilo plastik fiskes op af havene..
Seks motorvalg
Greenline 45 Fly kan leveres med i alt seks forskellige motorinstallationer inklusiv en hybridversion og en version med en el-motor installation. De fire diesel-versioner er 2xYanmar 320 hk med fast aksel, 2xYanmar 370 hk på fast aksel, 2xVolvo Penta IPS 500 380 hk med drev og testbådens 2xVolvo Penta IPS 600 440 hk. Hybridversionen H-Drive er med 2xVolvo Penta D3 220 hk plus 2x14 kW el-motorer. El-motor versionen E-Drive er med 2xTorqeedo på 100 kW og fast aksel.
Konklusion 

Vores gennemgang af Greenline 45 Fly viste en rigtig god kvalitet i apteringen, f.eks. med døre der sluttede fint til karmene, solide hængsler og en tykkelse, der overbeviste os om, at de ikke slår sig.Båden er indrettet så man kan opholde sig komfortabelt om bord, uanset om båden er i havn eller til søs, fordi den sejler hvad vi vil kalde gedigent. Der er også gode greb til at holde sig fast med overalt. Greenline 45 sejler hurtigt, men samtidigt adstadigt, så hverken personer eller grej bliver kastet rundt, uanset hvor vildt man prøver at sejle, for båden nægter simpelthen at sejle som en sportsbåd. Bortset fra farten.


BÅD 560

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.