fbpx
images/PLUS/Artikel/560/Dehler30OD/Dehler_30_OD.jpg

TEKST & FOTO HENRIK HANSEN

BRIG Eagle 6.7

Sporty dagsejler
til hele familien

Den nye Eagle 6.7 fra ukrainske BRIG er en luksus RIB med masser af komfort til afslappet dagsejlads med solseng, og er samtidig en sporty båd til sjov og lynhurtig sejlads med over 45 knob på toppen med en 200 hk Yamaha 4-takts motor på hækken.


Når man kender den ukrainske RIB-Når man kender den ukrainske RIB-producent BRIGs Eagle serie, så be-mærker man straks at seriens karakteristiske targabøjle er udskiftet med en mere diskret mast til lanterner og antenner i den nye luksus-RIB Eagle 6.7, der erstatter Eagle 650 i programmet.

BRIG Eagle 6.7 
Nyheden er virkelig en high-end RIB, hvor der er lagt stor vægt på komforten på tofterne, ved styrepulten og med en bimini som på test-båden. Her er indbygget benzintank, vandtank og der er mulighed for en bruser ved de små badeplatforme agter.Desuden er båden bygget med pontoner i robust Hypalon, der gør båden væsentligt dyrere, men som til gengæld øger holdbar-heden og letter vedligeholdelsen, så det bliver en særdeles god langtidsinvestering.Vi sejlede den nye Eagle i det tidlige forår, på en herlig dag med let vind på et meget roligt Storebælt. Der stod kun de sidste rester af gammel sø fra blæsevejr få dage før og lidt rester af hækbølger fra fragtskibe. Det gav os et næsten for fladt Storebælt at sejle på, hvor vi gerne ville have haft nogle større bølger eller gode danske krapsøer til at teste undervandsskroget. I stedet måtte vi lade Eagle 6.7 kløve bådens egne hækbølger og hækbølgerne fra fotobåden og et passerende fragtskib. 

Disse hækbølger klarede den nye ørn med bravour. Bådens dybe V i forskibet kløvede bølgerne som en skarp kniv, så vi dårligt mærkede, at vi sejlede gennem bølger. Under farttesten lå ørnen så roligt i vandet, at vi næsten ubesværet kunne skrive på notesblokken ved bådens topfart på 45 knob. Vi fandt også at Eagle 6.7 sejler med god retningsstabilitet, og at den krænger roligt over i sving ved høj fart og lægger sig solidt på de store pontoner. Uanset hvordan vi drejede, så krængede ørnen på intet tidspunkt mere, end at vi tør kalde den en sikker familiebåd. Båden styrede let og helt præcist helt op til fuld fart med den hydrauliske styring fra Seastar.

 Vi kunne få Eagle 6.7 op at plane på syv sekunder ved 13-14 knob og ca. 2800 omdrejninger, mens det blot tog 21 sekunder at accelerere fra 0 til 45 knob, selvom vi ikke bare straks kunne give fuld gas under bundtrækket i accelerationen, fordi propellen havde en stigning til høj fart og begyndte derfor at kavitere.Det sad en Yamaha F200GETX på 200 hk på hækken af testbåden, og den advarer ved at lade omdrejningsmåleren lyse rødt, når propellen begynder at kavitere. Vi måtte lige lære at dosere gassen optimalt i bunden, inden vi kunne måle accelerationstiderne korrekt.


Robuste pontoner af Hypalon 

BRIG Eagle 6.7 er bygget med pontoner af Hypalon Orca, der sikrer båden en meget lang levetid og nem vedligeholdelse, fordi Hypalon er et dejlig robust saltvands- og UV-resistent materiale til pontoner. Det er desværre også et væsentligt dyrere materiale end armeret PVC, som hovedparten af gummibåde er bygget af.

Vi har kendskab til en RIB med pontoner af Hypalon, der i over 30 år har stået udækket udendørs året rundt, og hvor pontonerne stadig er i fin stand. Man kan selv lappe en mindre skade, på næsten samme måde som man lapper en cykelslange. 

Armeret PVC er langt mere udsat for nedbrydning ved eksponering i solen, og heldigvis kan både med pontoner af PVC holdes i topform i rigtig mange år, blot pontonerne beskyttes mod sollys, når båden ikke benyttes, og helst får voks årligt.


Funktionel styrepult

Bådens store styrepult er placeret så langt fremme i båden, at vi havde en perfekt langskibs balance, samt er anbragt asymmetrisk helt ud mod pontonen om styrbord, så den er med til at modvirke effekten fra propellen. Det giver også mulighed for at passere styrepulten om bagbord.Der er usædvanlig god plads til instrumenter, knapper, gas/gearhåndtag og ikke mindst op til to multiskærme til navigation og motorkontrol.

Testbåden havde både en Garmin plotter og en skærm fra Yamaha, der begge kunne vise kort, dybde, fishfinder og ikke mindst motorinstrumenterne.Alt sad fint til intuitiv betjening, og vi kunne både sidde og stå udmærket på det dobbelte sæde bag pulten. Sædet kan slås op som fin rygstøtte, når man vil stå op og styre. Det gør man typisk ved høj fart eller sø, men vi sad faktisk komfortabelt på sædet og styrede, da vi havde en fest ved 45 knob.


Ankeret har en ankerrulle ført gennem stævnen til ankerspillet.
Med 200 hk på hækken kunne vi accelerere op at plane på syv sekunder.
Der er fin plads til to skærme, her fra Garmin og Yamaha, ved førerpladsen. Motordata overføres til en af skærmene, så derfor behøver man ikke yderligere instrumenter. Der er knapper til horn, ankerlys, navigationslys, lænsepumpe og brusepumpe nederst til bagbord på instrumentbordet.
Førersædet kan vippes op med et snuptag og fungerer fint som støtte, når man vil stå op og styre.

Bådens Yamaha F200GETX er en 4-takts motor med fire cylindre på 2,785 liter 

Det maksimale omdrejningstal er på 6000 og gearingsforholdet er på 1,86. Motoren har Yamahas brændstoføkonomiske EFI-system, ECU mikroprocessor, og kan kobles direkte på Yamahas netværkssystem med et stort udvalg af avancerede digitale målere og instrumenter. Motoren har en 50 A generator og fjernbetjening med el-start, digitalt multiinstrument, powertilt/trim og fjernbetjent Y-Cop startspærre. Den har langt ben, blank stålpropel og vejer 227 kg.


Dinette med klapbord

Der er et fint klapbord i glasfiber med kopholdere på bagsiden af førersædet, som man kan sidde om på agtertoften og på pontonerne agter. Med bordet slået op bliver 6.7’eren en rigtig frokostbåd.Der er gode hynder og sæder, mens dørken, lugerne og badeplatformene er belagt med praktisk kunstig teak.I forskibet kan hynderne over de to forreste stuverum suppleres med en hynde på forkanten af styrepulten, så man får en fin lille solseng til en eller to personer.

Indbygget el-ankerspil

Der er indbygget elektrisk ankerspil i bådens forreste stuverum og ankeret er placeret på en ankerrulle i stævnen under den forreste stumpnæsede ponton. Det er således nemt at ankre og hale ankeret op igen, blot med et tryk på en knap på kontrolpanelet på styrepulten.Eagle 6.7 fås også i flere andre farver end testbåden på skrog, pontoner, styrepult og hynder.


Testbådens elektriske Lewmar ankerspil og ankerrullen ud gennem stævnen er placeret i det forreste stuverum, der har to luger.
Over den stumpe forreste ponton, der giver mere volumen indvendig i båden, har Eagle 6.7 en praktisk trædeplade med rulle til fortøjning eller ankerline, samt klamper og lanterner.
Der er en lille badeplatform agter på hver side af motoren. Testbåden var udstyret med teleskop badestige.
Bådens store styrepult er placeret helt i borde om styrbord, så den er med til at modvirke effekten fra propellen. Det giver også mere plads til at passere styrepulten om bagbord. Der er kunstig teak på dørken, lugerne og alle trædeflader på nær i stævnen.

Konklusion

BRIG oplyser at Eagle 6.7 er videreudviklet fra de i forvejen velrenommerede Eagle-både på en lang række punkter som f.eks. en forbedring af det gode V-skrog til at give endnu bedre stabilitet og sødygtighed under sejlads. Komforten har fået et løft og den iøjnefaldende targabøjle er erstattet med en mere diskret mast.

Alt sammen små forbedringer der giver en bedre båd. Under vores testsejladsen fandt vi ingen regulære svagheder. Båden sejlede nærmest perfekt med en tryg stabilitet, så vi ikke tøver med at kalde den en perfekt lille dagsejler til en sporty familie.Jo, et minus fandt vi, nemlig prisen på over en halv million for den testede båd, men RIB’s er generelt lettere, samt dyrere at bygge end almindelige små sportsbåde, og denne Eagle 6.7 er desuden bygget og udrustet mere eksklusivt.


Standardudstyr 

Pontoner i lysegrå PVC med to overtryks-ventiler, styrekonsol med horn og handskerum, dobbelt sæde ved styrekonsol, kistebænke med hynder og ryglæn, klapbord til kiste-bænk agter, indbygget 191 liters benzintank, mast agter med navigationslys, trædeplade i stævnen med navigationslys og automatisk lænsepumpe. 

Ekstraudstyr i testet båd

Pontoner i mørkegrå Hypalon, 200hk Yamaha motor F200GETX Drive by wire-EL gear/gas, Seastar hydraulisk styring, brusesæt, soldækssæt, badestige, cover til båden, cover til konsol og sæde, bimini, E6.7 ankerspil, fem overtryksventiler, brunt Seadeck, køleboks, Garmin ECHOMAP™ Ultra 102sv med GT15M-IH transducer, to batterikasser, manometer.

Trailer 

Brenderup 1800 kg totalvægt med el-spil og gangbro. Pris komplet med indregistrering 36.995 kr.




BÅD 562

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.