fbpx
images/PLUS/Artikel/560/Dehler30OD/Dehler_30_OD.jpg
TEKST & FOTO FREDERIK FINNES

Sealine SC47:

Smuk englænder

Smart design, velsejlende og original. Sealine SC47 fortjener respekt
i den mere snobbede cruisingklasse.


Efter de seneste års enorme satsning på hardtopcruisere har der været en mærkbar konkurrence i 40 fods segmentet blandt storbådsproducenterne. For Sealine har deres bidrag været den lækre Sealine SC47.
Speciel
Når andre producenter som Princess har en mørk indretning, og Cranchi, for at distancere sig fra de andre, får lidt vilde former, så satser Sealine på en hyggelig og moderne middelvej.

Med en kantet og minimalistisk stil og douche farver er Sealine god nok til italienerne og fornuftig nok til os skandinaver. Samtidig fornemmes båden både moderne og original med sit ydre design, men uden at krydse den mere tidløse grænse.

I samarbejde med skrogdesigner Ocke Mannerfelt har englænderne fået skabt en båd, som også leverer varen på vandet. Det er i højeste grad et lovende udgangspunkt for en som vil frem.

Kompromis
Bådebygning er et andet ord for kompromis. Det kommer man ikke udenom, og selv om Sealine som nævnt forsøger at ramme alles behov, vil enkelte løsninger selvfølgelig udelukke nogle.

Det er hovedsagelig de to indretningsløsninger, som vi tror, er afgørende her. Den første har med cockpittet at gøre, hvor Sealine har valgt at have mange og behagelige siddepladser frem for en stor solmadras med jollegarage agter.

Efter vores mening en smart løsning for hele fordækket kan nemlig benyttes som soldæk, og så har man som regel solplads nok.

Hovedargumentet er at man får mere komfort til flere i cockpittet, både under sejlads og ved måltiderne. Desuden er det lettere at lukke cockpittet med en kaleche, når vejret er dårligt.

Som en kompensation for manglende solmadras agter har Sealine en dobbelt solplads modsat førerpositionen. Denne fungerer udmærket når det elektriske tag er trukket helt agter, og størstedelen af cockpittet er badet i sol. En anden fordel med denne løsning er, at den giver fin ståhøjde i agterkahytten under, hvilket er helt nødvendigt. Ulempen er at man mister et muligt co-pilot sæde og dermed færre sæder i fartretningen.


Ordentlig og lækker
Under fordækket er SC47 naturligt nok meget lig sin skrogsøster F46. Planløsningen har sine fordele og ulemper, men er nok som udgangspunkt tiltænkt SC47, og passer efter vores mening også bedst til hardtop-versionen.

Nede findes en fin salon med spiseplads for op til seks personer, et L-formet pantry med komfur, køl og udluftning samt masser af skabsplads og stuverum. Indretning fås i valnød og eg. Standard farvevalg på stof og skind er blommefarvet, limegrønt eller chokoladebrunt.

Sealine sværger også i denne bådstørrelse til separat brus- og toiletrum, som begge har egen indgang fra forkahytten. Denne løsning giver bedre udnyttelse af pladsen.

Et problem, set med vores øjne, er denne båds indretning med kun to kahytter med køjeplads til fire, hvor agterkahytten har et fint brus- og toiletrum – denne gang i et – og med en fin ståhøjde mod bagbord.

Vi mener ikke at indretningen er smart nok til at forsvare det brugte areal, og tror derfor mere på en trekahyts-version – hvilket en båd på næsten 50 fod bør have.
God turbåd
Sealine er blandt de få producenter som tilbyder begge de førende pod-systemer – både CMD motorer med Zeus og IPS fra Volvo Penta. Testbåden var monteret med Zeus, den kraftigste løsning med 2x480 hk, men også næsten 150.000 kr. dyrere end IPS600 med 2x435 hk.

For få år siden ville en båd som SC47 være udstyret med lige aksel. Den ville også have mindst 200 hk mere motor. Og selv om nogle producenter sværger til ”den gamle metode”, er vi glade for, at Sealine ikke gør det: Med et støjniveau ved topfart på under 80 dB, ingen vibrationer og en effektiv marchfart på ca. 25 knob (forbrug 5 l/sømil) er turkomforten sikret. Om bord hører du vinden, vandet mod skroget og evt. mågernes skrig, ting som giver en fantastisk bådoplevelse selv i denne størrelse båd.

Sporty bliver båden selvfølgelig aldrig, men af en tung båd at være, er den som sin søster F46 meget let at manøvrere. Sejlegenskaberne er i praksis rimelig identiske, selv om topfarten med SC47 er 31,6 knob. Det vigtigste er, at selvom skroget klarer sig tåleligt i en hastighed af ca. 15 knob, så ”graver” det sig ikke så meget ned som andre både.

Marchfarten er effektiv omkring 25 knob – og så får man fuldt udbytte af det relativt lange skrog, som skubber den krappe modsø til side uden problemer. I førersædet både sidder og står man behageligt, og instrumentpanelet er fornuftigt indrettet, måske bortset fra at der mangler plads til papir søkortet. Zeus fungerer også efter planen i havn.

Med joysticket i hånden stresser du mindre end du normalt set ville gøre med en båd i en travl sommerhavn. Her har du i hvert fald udelukket et negativt moment, når sommeren skal nydes på egen køl.
Konklusion
SC47 er en spændende sportscruiser på 50 fod med hardtop. Designet vækker opsigt både over og under dæk, og kvaliteten virker god.

På vandet klarer SC47 sig udmærket, hvilket vi også tror er tilfældet med Volvo IPS-installationen. Også prismæssigt holder produktet hvad det lover.

Vi kunne godt lide den lukkede cockpitløsning, som passer fint til det nordiske marked. Det eneste ankepunkt er, at båden ikke fås i en trekahyts-version, som vi tror, er vigtig for mange købere.

BÅD 560

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.