fbpx
images/PLUS/Artikel/559/Gotakanalen_to/Gtakanalen.jpg

TEKST & FOTO OLE HENRIK NISSEN-LIE

På vandet med Uttern T59

Tre fornuftige i samme familie

Uttern har lanceret tre forskellige modeller på 19 fod: Uttern har lanceret tre forskellige modeller på 19 fod: En daycruiser, en bowrider og en centerkonsolbåd til  priser fra 256.434 kr.Vi tog en tur på fjorden med bowrideren med 150 hk Mercury på hækken.


Uttern er et traditionsrigt svensk bådmærke, som er kendt for sikre fritidsbåde. De har et stort udvalg når det gælder skærgårdsjeep, bowridere og day-cruisere. Produktionen blev flyttet til Polen for 10 år siden, og prismæssigt ligger bådene i den folkelige ende af skalaen.

Samme skrog – tre løsninger

I 2019 lancerede Uttern tre nye 59-modeller til forskelligt brug. Bådene måler 5,84 meter. Den ene er en lille daycruiser, den anden en stor skærgårdsjeep med centerkonsol og den tredje en bowrider. Uttern er gode til at tænke på brugerne og har delt kunderne i tre hovedgrupper: De der skal holde ferie om bord, de som skal have det sjovt på vandet, og de som vil på ”øhop”.Uttern indgår i den amerikanske Brunswick-koncern, og leveres med Mercury-motorer på hækken. Producenten oplyser, at sammenlignet med forgængeren er Uttern 59 blevet længere og bredere. De kompakte både er designet af Freshwater Group i Florida i USA, men har alligevel det høje fribord, som er blevet et varemærke for den sikkerheds-orienterede svenske producent.

Maks. 150 hk

Større brændstoftank giver også længere rækkevidde. 160 liter er standard. Normalt udstyres bådene med 115 hk, men de er godkendt til op til 150 hk. Både daycruiseren og bowrideren har plads til seks personer om bord, og i daycruiseren kan to personer overnatte under fordækket. Det er også muligt at få toilet i båden. Bådene er udstyret med badestige på hækken, som er let tilgængelig fra vandet. Svenskerne har forstået, at det allervigtigste for sikkerheden til søs, er mulig-heden for at komme hurtigt om bord igen, hvis du falder i vandet.

Man sidder godt med et fint udsyn fra førerpositionen i T59.
Der er fin passage fra agter til stævn.

Fornuftigt forbrug

Vi har set på de tre søstre, og fik også en hurtig tur på vandet med bowrideren, som var udstyret med maks. motorstørrelse – altså 150 hk. Vi prøvesejlede i smukt efterårsvejr med en let brise fra sydvest og lidt sø. Det var en behagelig oplevelse. Bådene er ikke lavet som fartmonstre, men selv om alle kan sejle denne båd, er den ikke kedelig. Med den store motor kommer båden hurtigt op i plan. Du sidder godt i et funktionelt og overskueligt førermiljø. Båden fungerer slet og ret godt.Den hydrauliske styring er præcis, og båden ligger godt i svingene. Vi gav fuld gas og trimmede motoren lidt ud ved 5500 omdrejninger. Så kom den op i 5900 omdrejninger, og vi noterede 38,6 knob på loggen.Brændstoføkonomien virker også fornuftig med et forbrug på 0,78 liter i timen, når båden er kommet i plan. Farten er 17 knob, og motoren kører 3000 omdrejninger i minuttet. Forbruget er ca. 13 liter i timen. Med 3500 omdrejninger er du oppe i 21 knob, og forbruget er 0,87 liter i timen if. målinger læst på bådens instrumenter, og derefter stiger forbruget naturligt nok. Båden sejler meget fint ved 22-23 knob.

Velegnet til vandsport

Alle tre modeller kan bruges til vandsport, men det er bowrideren eller især center-konsoludgaven, der egner sig bedst til det. Sidstnævnte leveres med bøjle på hækken til tovet til vandski eller anden vandsport. Acceleration og fart gør båden velegnet til den type aktiviteter.Uttern T59 er godt nok en sporty båd, men den er ikke provokerende eller utryg. Du er ikke i racerbådsmarkedet med denne båd. Den kan sejles af alle, og samtidig kan man have meget sjov med båden, enten man vil lege eller cruise en tur på vandet for at nyde det gode vejr og bade.

Til forskellige behov

Vi fik også en kort svingom i daycruiser-versionen, Uttern D59, med 115 hk Mercury på hækken. Denne var naturligt nok lidt langsommere, men virkede også sporty. Vi pressede den til næsten 35 knob ved 6000 omdrejninger.Priserne varierer lidt mellem den tre forskellige versioner, og motorstørrelsen har selvfølgelig indflydelse på prisen. Bow-rideren T59 koster 287.556 kr. med 150 hk. Daycruiseren D59 koster 311.347 kr. med 115 hk på hækken, og så er dobbeltkøje og køleboks inkluderet. Centerkonsolvarianten med modelnavnet S59 koster 256.434 kr. med 115 hk Mercury. Bådene fås også i en premium-udgave. Hovedindtrykket er, at dette er kompakte og moderne både til en fornuftig pris, hvor køberen kan vælge mellem tre søstre, der tilfredsstiller forskellige behov.



BÅD 563

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.