fbpx
images/PLUS/Artikel/560/Dehler30OD/Dehler_30_OD.jpg
Tekst & foto Henrik Hansen

Liebhaverbåd: Riva Olympic

Tidsløse & klassisk smukke


De legendariske italienske Riva speedbåde i ædel mahogni med buldrende muskelbundter i motorrummet er stadig eftertragtede liebhaverbåde. Vi har fundet en Riva Olympic fra 1977 i fineste stand, der er til salg for 798.000 kr. hos Reese Marin, Aabenraa.


Mange har beundret de smukke Riva-både, mens færre har siddet bag rattet af en Riva, og det var kulminationen af hede drengedrømme, da undertegnede trykkede gashåndtaget i bund og fløj hen over Aabenraa Fjord med over 36 knob i en klassisk Riva Olympic.

Drømmen om Riva speedbådene blev især næret af de smukke, iøjnefaldende Rivaer, der engang lå på række ved honnørkajen i Skovshoved.Riva bådene er i dag stadig i høj kurs og er samlerobjekter, fordi de har en særlig magi, der opstår i det moment, hvor øjet på en gang indfanger bådenes smukke tidløse linjer sammen med synet af den fineste, samstemte og smukt forarbejdede mahogni med dens dybe glans fra den perfekte lakering med 12 gange lak. Når tændingsnøglen drejes, så lægger de buldrende motorer en ekstra klangbund for oplevelsen.

Den kan ikke beskrives, men skal opleves som ved en klassisk racerbil.Ude på Aabenraa Fjord lå Olympicen perfekt i vandet, og vi manøvrerede båden smidigt og let med det store rat, der er i stil med rattene i de klassiske amerikanske flydere fra 60’erne. Til gengæld er den knap så nem at manøvrere ved lav fart i havn. Olympic har en enkelt motor med fast aksel, og roret er meget lille og når kun ned til midten af akslen.Man kan derfor nemt finde en moderne speedbåd i glasfiber, der er lettere at manøvrere og som kan sejle hurtigere end denne Riva Olympic, men man kan ikke finde en moderne båd med samme aura som en Riva til at cruise af sted med, eller samme fornemme bådebyggerkunst. Desuden er man med en Riva altid sikker på, at ens båd bliver beundret på vandet og i havnene.

Hvem vil ikke gerne have komplimenter for sin båd. I motorrummet ligger en original GM Crusader benzinmotor på 250 hk, der er løbende vedligeholdt og som fungerede upåklageligt. Crusader motorer er højt respekterede som solide og højtydende motorer med lang levetid og nem vedligeholdelse. De bliver f.eks. fremhævet af marinemekanikere for deres motorblokke, gode kølesystemer og gode pakninger.


Renoveret på tysk værft
Den aktuelle Olympic er nr. 237 af de i alt 264 byggede Rivaer og fremstår helt originalt med creme og blåt indtræk og sidepaneler, Ritchie-kompas, VDO instrumenter på instrumentbordet af mahogni, to-delt vindspejl i tonet glas og vinduesviskere. På det komfortable førersæde er der plads til 3-4 personer. Under sejlturen på Aabenraa var båden indrettet med en stor solseng, der nemt kan konvereres til et agtercockpit med plads til 3-4 voksne på sædet, der er magen til førersædet. Der medfølger desuden en badestige i mahogni, fastmonterede løftestropper, lys i motorrummet, solsejl, presenning og stænger til vandskitræt og solsejlet. Båden blev renoveret af et autoriseret tysk væft i 2016/17, hvor bundpladerne i den knækspantede båd og kølen blev udskiftet. Her blev den også lakeret og fik et stort motortjek. Den er opbevaret indendørs i hal og står på en trailer, der er specielt indrettet til båden.   

Sidste Riva i træ med én motor
Riva Olympic er en af de mindre Rivaer. Den blev designet i 1968, og kom på markedet i 1969. Navnet var inspireret af de olympiske lege i Mexico samme år. Olympic erstattede den populære og to fod kortere Super Florida, og blev bygget med samme designkoncept som den tre fod kortere og mere kompakte Riva Junior. Riva Olympic blev markedsført som en båd, der ud over at være en hurtig og sjov speedbåd og dagsejler, også kunne benyttes som tenderbåd til større yachts, som trækbåd til vandski, afslappet solbadning, fiskeri eller udlejning på de italienske søer. Alt sammen stadig i luksus-udgave. I dag kan man stadig leje Riva både på søerne i Norditalien. Riva Olympic blev Rivas sidste model i træ med kun en enkelt motor, og med få modifikationer klarede den konkurrencen fra glasfiberbådene frem til 1979, hvor produktionen stoppede.

 Bardot i Riva Super Florida
Riva-bådene var populære blandt datidens jetset, og det var ikke mindst god reklame, da en af tidens nok mest feterede skuespillerinde med sex-appeal, Brigitte Bardot, fik en Riva Florida af sin mand, filminstruktøren Roger Vadim. Hun døbte den ”Nounours”, der betyder teddybjørn. Riva benytter stadig hendes navn i omtalen af deres nye moderne store Super Aquariva i glasfiber med mahogni-staffering. Den bygger i høj grad på de oprindelige linjer.  Florida havde en enkelt motor og indtrækket i Bardots båd var i creme og turkis. Indtrækket i Rivaerne var typisk turkis eller blåt. Instrumentpanelet i mahogni med VDO-instrumenter understregede Riva Olympics designmæssige slægtskab med Riva Super Florida. Fordækket er også elegant udført med lidt lysere mahogni-stave langskibs i midten og mørkere mahogni ud mod rælingen, der er flot indrammet af et smukt afrunde skandæk i mahogni.

Dæk og ruf er så rene, som man kan forvente på en 35 fods båd, med flush-luger i ruffet og genuaskødeskinnen trukket helt ind til ruffet på dækket.Lugen over ankerbrønden dækker også den kasse, hvor bovsprydet ligger, når det ikke er trukket ud. Indhalerliner til bovsprydet er ført i en reset over ruffet til cockpittet, mens udhalerlinen løber langs søgelænderet.  E4 har en 9/10s rig med en tapet Seldén mast, der står på kølen og har to bagudvendte salinger. Der er enkeltline rebesystem og en fast kickingstrap. Rulle på Furlex 200 TD rulleforstaget er praktisk placeret under dæk. Al dæksudrustning er fra Harken.



Jetsettet om bord

De smukke og ikoniske Riva speedbåde i mahogni tiltrak allerede i 50’erne datidens jetsettere, rigmændene, aristokratiet, de kendte sportsfolk og ikke mindst datidens feterede skuespillere, der alle var med til opbygge den aura omkring bådene, der stadig eksistere her 60-70 år senere.Det var Carlo Riva, der fra omkring 1950 byggede de både, som i dag er synonyme med klassiske Riva både. Han var fjerde Riva generation på værftet Cantieri Riva, hvis historie startede allerede i 1842 i Sarnico ved Iseo-søen i Norditalien.Her fik den nytilflyttede håndværker Pietro Riva travlt med at reparere fiskernes både, der blev beskadigede under en storm samme år. Han fik hurtig et godt ry og begyndte i 1848 at tegne og bygge både, der vandt respekt for deres stil og kvalitet.Næste generation, Ernesto Riva, begyndte at lægge stempelmotorer i bådene og lod værftet bygge last- og passagerbåde til søen, mens tredje generation, Serafino Riva, efter 1. verdenskrig vendte produktionen mod speedbåde og racerbåde. Riva bådene hentede i 20’erne og 30erne mange rekorder og sejre ved nationale og internationale stævner.

De ikoniske årtier

Riva-bådene fik dog først deres ikoniske design med Carlo Riva, der i 1956 allierede sig med arkitekten Giorgio Barilani, der blev design manager fra 1970 til 1996, efter Carlo Riva i 1969 solgte værftet til den amerikanske værft-gruppe Whittaker. I dag er Riva en del af Ferretti Group, der f.eks også omfatter Sunseeker og Wally.Riva producerede frem til 1970 i alt 16 modeller og modelvarianter af de legenda-riske Riva både i Honduras mahogni, der blev lakeret 12 gange. En af de første modeller, Ariston, beskrev Carlo Riva som ”designet with love, born pure and strong like a pedigree horse. Unforgettable! It was my Lord of the sea”. Rivas største succes blev tre varianter af Aquarama, der byggede på samme skrog som Ariston. Navnet Aquarama var inspireret af det nye wide-screen format Cinerama, og det er interessant at disse både blev produceret sam-tidig med, at italiensk film havde sin storhedstid. Der blev produceret 769 Aquaramaer fra 1962 til produktionen stoppede helt i 1996. Nyrestaurede Aquaramaer sælges for priser helt op over tre mio. kr.

Med Ferrari og Lamborghini 

Carlo Riva havde en ambition om at skabe den perfekte båd med Aquarama, der havde to motorer. Den mytiske bilmager Enzo Ferrari fik bygget en speciel version med Ferrari motorer. Ferrucio Lamborghini fik i 1968 også bygget en særlig hurtig Aquarama med to 4-liters Lamborghini-motorer med 12 cylindre på hver 350 hk. I 1958 var Cantiera Riva de første i verden til bygge diagonallimede speedbådsskrog, der i Riva-versionen bestod af tre lag tynde planker med de yderste planker vandrette. Derefter blev alle Rivas serier bygget med diagonallimning.Alt i en Riva er håndbygget af dygtige bådebyggere og de blev omhyggeligt lakerede med 12 lag lak, og Riva er ikke mindst kendt for deres perfekte lakering. 

Riva på 110 fodMange Riva-ejere sendte hvert år deres Riva tilbage til værftet og fik den klargjort til næste sæson, og sammen med at mange bliver op-bevaret i hal, så står mange Rivaer stadig som nye både efter 40-60 år. I 50’erne og 60’erne var en Riva næsten et ”must have” for mange af datidens kendisser og er det faktisk stadig. Listen af kendte ejere er lang, men vi kan f.eks. også nævne Fiat-ejeren Gianno Agnelli, Sophia Loren, Sean Connelly, Georg Clooney og ex-præsident George Bush.   I dag producerer Riva især store superyachts i glasfiber på op til 110 fod.



BÅD 563

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.