fbpx
images/PLUS/Artikel/560/Dehler30OD/Dehler_30_OD.jpg
TEKST: ULF WESLEY JOHNSEN
FOTO: PER HEEGAARD & ULF WESLEY JOHNSEN

Nord West 430 Sport:

Ny sportscruiser vækker opsigt

Vi har som mange andre ventet med spænding på Nord West Boats nye sportscruiser 430. Nu er den klar, og den understreger med al tydelighed, at det svenske værft bygger både til UG.


Da vi sidst besøgte Nord West værftet på Orust i Sverige, arbejdede man i døgndrift med at få den helt nye Nord West 430 Sport/Sports- Top klar til forårets nordiske bådudstillinger.

Den kom ikke til Bella Center, men Bådmagasinet gik om bord i Göteborg, hvor den blev vist for allerførste gang. Og hvilken båd den er blevet. Her kan kunden vælge mellem flere løsninger, en åben med targabøjle og kaleche, eller SportsTop med elektrisk tag, der slipper lys og luft ind.

Under dæk kan man også vælge mellem tre forskellige løsninger efter eget behov. Sidst, men ikke mindst kan man vælge IPS eller drev-installation.
Man taler ikke om den helt store nyhed, men nærmere en videreføring af Nord West Boats allerede populære og praktiske både.

NW 430 S er en traditionel åben sportscruiser hvor man har rigelig med plads både på dæk, i cockpit og under dæk. Fuld ståhøjde selv under bruseren må anses for luksus. Førerpladsen er igen i høj kvalitet, og med to fodstøtter kan skipper nemt stå op og styre med fuldt udsyn.

Et oplukkeligt vindue i sidevinduet til højre for skipper er smart og giver mulighed for ekstra udluftning. Alle betjeningsknapper er placeret korrekt på førerpladsen, og fem kraftige dyser sørger for at vinduerne aldrig dugger til under sejladsen.
Benny Martinsson, ejer af Nord West samt designer og manden bag nyheden, viser stolt rundt i båden, hvilket man godt forstår.

Vi sidder i sofaen overfor føreren hvor der er god plads til tre personer og med fuldt udsyn gennem vinduerne. I og med at cockpit og badeplatform er integreret i to plan er der rigeligt med plads til et stort udepantry med køleskab, grill, vask og ismaskine. Omkring dette flotte store træbord kan sidde 5-6 personer i en behagelig U-sofa. Bordet kan sænkes til en solmadras.

Badeplatformen er bred og dyb og har rigelig med stuveplads til bl.a. bådens store fendere under en luge. Her findes også stik til landstrøm, ferskvandsbruser, badestige m.m.

Lige og ulige
Planløsningen under dæk er den samme når det gælder skippers luksuskahyt. Men ud over det kan man vælge mellem tre midtskibs løsninger på grund af bådens gode bredde og højde under dæk.

Der kan vælges en stor gæstekahyt med dobbeltkøje med eget toilet og bruser, to gæstekahytter, en dobbeltkahyt og en enkeltkahyt med toilet og bruser eller to dobbelte gæstekahytter.

I alle kahytter om bord, uanset planløsning, er der god plads, ståhøjde og alt hvad man behøver for en god nats søvn inkl. god ventilation og varme. Samtlige hynder er tykke og faste, og giver god hvile når man ligger ned. Man har valgt stof frem for læder, hvilket vi synes er fornuftigt.
Balsal under dæksluge
Når lugen til motorrummet løftes af en kraftig gascylinder dukker der en hel balsal op. Her er foran motorerne masser af stuveplads til alt fra cykler og udstyr til en lille gummibåd/ redningsflåde.

Selv rundt om og mellem motorerne er der godt med plads til servicetjek. I rummet findes også plads til generatoren. Man kan vælge motorkraft ud fra hvor stærkt man vil sejle.

Med alt fra IPS til drev med op til fire joysticks. Motorvalg 2xVolvo Penta D6 diesel med 370-435 hk pr. motor, dvs. 740 til 870 hk, hvilket er nok til en topfart godt over 30 knob og til behagelig cruisingsejlads på omkring 22-25 knob.
Mellem de dejlige kahytter er der et meget flot og praktisk pantry, som tillader selv krævende madlavning hvis man har lyst. Vis-a-vis er et lækkert sofaarrangement med plads til fire omkring et bord. Brede trin fører op til cockpittet.
Konklusion
Alt i alt en lækker cruiser som oser af kvalitet fra for til agter. Man glædes over alle de fine detaljer, og der er ikke gået på kompromis nogen steder. Derfor er prisen på næsten 6 mio. svenske kroner ikke helt gal. En række kontrakter om levering er allerede på plads, melder producenten.


Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.