fbpx
images/PLUS/Artikel/560/Dehler30OD/Dehler_30_OD.jpg
TEKST & FOTO ULF WESLEY JOHNSEN

Masmar33 PRO:

En noget anderledes turbåd

Der bygges rigtig mange både mellem 26 og 44 fod i Finland, og vi valgte at prøvesejle prototypen på den helt nye Masmar 33 PRO, som viste sig at skille sig ud fra de fleste.


Mange vil nok hævde at den er bedst egnet til professionelt brug og transport/redningsopgaver til søs. Personligt mener jeg at den netop er båden for den der vil kunne sejle ud i storm og kuling uden at frygte havet.

For dette skrogs sejlegenskaber er formidable, vi sejlede den ind i to meters bølgetopper, som den skar gennem som kniv i smør. At sidde i et professionelt skippersæde med stødafdæmpning var med til at båden imponerede under vores prøvesejlads i den finske skærgård, samtidig havde vi stor glæde af den enorme kortplotter, der gjorde navigationen nem.
Slank og hurtig
Det godt 10 m lange slanke skrog er kun 2,60 m bredt og har en vægt på kun 4100 kg og en relativ dyb V-bund på 23 grader. Skroget er bygget i GRP komposit, som er meget stærkt og giver en lav vægt, men samtidig et meget stift skrog.

Når man så har to solide Volvo turbodiesel motorer, der yder 600 hk, at ødsle med, er 40 knob hurtigt nået med gashåndtaget skubbet helt frem. Man sidder bag lodrette vinduer, der buer svagt ud mod siderne og bagover. Disse har smalle stolper og er høje nok til at man har et godt udsyn til alle sider fra fører- og passagersædet, der også er udstyret med stødafdæmpning og kan justeres. Store firkantede luger i ruffet over begge sæder kan åbnes, og giver et godt lysindfald samt al den luft man måtte ønske.
Langt fordæk
Masmar 33 Pro har et meget langt fordæk fordi man har valgt at lægge styrehuset langt tilbage. Rundt om styrehusets tag er håndlister, så man kan bevæge sig sikkert rundt på båden.

Samtidig er der en høj pulpit frem mod stævnen, hvor den er åben for nem landgang. Man kan glæde sig over otte fortøjningsklamper, fire på hver side, så der kan sættes dobbelt spring hvis man vil.

Skroget på testbåden var holdt i gråt, men man kan vælge mellem flere farver. Vi kunne godt lide skrogformen, men den retvinklede styrehusprofil og afrundingen af styrehuset mod hækken skal man vende sig til.

2+2 kan sove om bord
Brede trin mellem sæderne fører ned til kahytten, hvor to gode køjer i form af meget tykke faste hynder sørger for en god nats søvn.

Hernede er dybe hylder til grej bag sofaryggene, stor luge til fordæk, koøjer i begge sider, læselamper, spots i ruffet, 12 V udtag samt ventilation. Ved trappen ligger et kompakt pantry med et blus, vask samt skabe og skuffer til lettere madlavning. Vis-a-vis gemmer et toilet/bad med god højde sig bag en dør i træ.

Under lugen på dørken mellem sæderne i styrehuset, der er sænket to trin i forhold til agterdækket, er et kæmpestort stuverum til alt fra bagage til udstyr og grej. Bag sæderne er der langsgående dybe sofaer, også med stuveplads under. Disse sofaer med god plads imellem kan også benyttes som to enkeltkøjer, hvis fire skal sove om bord.
Der er store vinduer på begge sider i skottet til agterdækket, hvor to brede døre på skinner, der glider ud til siderne, lukker og åbner.

Agterdækket er stort og åbent og beskyttet af en høj pulpit, samt med en badeplatform i to plan ud fra hækken. To låger i midten åbner ud til badeplatformen, som har en kraftig badestige skjult under platformens kant.

På styrehusets tag sidder en massiv targabøjle, der ud over mast har radar, antenner og lanterner. Der findes yderligere to projektører på ruffets forkant. Under store luger på agterdækket finder man bådens to store turbodieselmotorer.

Til trods for en ydelse på 600 hk kræver Volvo Penta motorerne ikke mere plads end at man nemt kan komme til med eftersyn og service. I motorrummet findes god belysning og selvfølgelig automatisk brandslukker.


Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.