Mange vil nok hævde at den er bedst egnet til professionelt brug og transport/redningsopgaver til søs. Personligt mener jeg at den netop er båden for den der vil kunne sejle ud i storm og kuling uden at frygte havet.
For dette skrogs sejlegenskaber er formidable, vi sejlede den ind i to meters bølgetopper, som den skar gennem som kniv i smør. At sidde i et professionelt skippersæde med stødafdæmpning var med til at båden imponerede under vores prøvesejlads i den finske skærgård, samtidig havde vi stor glæde af den enorme kortplotter, der gjorde navigationen nem.
Slank og hurtig
Det godt 10 m lange slanke skrog er kun 2,60 m bredt og har en vægt på kun 4100 kg og en relativ dyb V-bund på 23 grader. Skroget er bygget i GRP komposit, som er meget stærkt og giver en lav vægt, men samtidig et meget stift skrog.
Når man så har to solide Volvo turbodiesel motorer, der yder 600 hk, at ødsle med, er 40 knob hurtigt nået med gashåndtaget skubbet helt frem. Man sidder bag lodrette vinduer, der buer svagt ud mod siderne og bagover. Disse har smalle stolper og er høje nok til at man har et godt udsyn til alle sider fra fører- og passagersædet, der også er udstyret med stødafdæmpning og kan justeres. Store firkantede luger i ruffet over begge sæder kan åbnes, og giver et godt lysindfald samt al den luft man måtte ønske.
Langt fordæk
Masmar 33 Pro har et meget langt fordæk fordi man har valgt at lægge styrehuset langt tilbage. Rundt om styrehusets tag er håndlister, så man kan bevæge sig sikkert rundt på båden.
Samtidig er der en høj pulpit frem mod stævnen, hvor den er åben for nem landgang. Man kan glæde sig over otte fortøjningsklamper, fire på hver side, så der kan sættes dobbelt spring hvis man vil.
Skroget på testbåden var holdt i gråt, men man kan vælge mellem flere farver. Vi kunne godt lide skrogformen, men den retvinklede styrehusprofil og afrundingen af styrehuset mod hækken skal man vende sig til.