TEKST LARS H. LINDÉN
FOTO LARS-ÅKE REDÉEN

Finnmaster R6 & T6

Perfekt bowrider & lille smart daycruiser

Finnmaster R6 og T6 er baseret på samme skrog, men har to forskellige dæksløsninger. Daycruiser-udgaven er lidt ambitiøs med kneben køjelængde. Bowrideren indfrier derimod forventningerne og er en veldisponeret dagsejler.


Med de to nye modeller har den finske producent nu fire for-skellige modeller på samme skrog. Alt fra en åben skærgårdsjeep til en komfortabel styrehusbåd. Fire modeller til forskellige behov, og samtlige med et 18 graders V-bundskrog.Finnmaster T6 har samme dækslayout som bowrideren R6 agten for vindspejlet. Trin fra fordækket fører ned til cockpittet, og vis-a-vis førerpladsen er der adgang til kahytten under dæk hvor der er køjeplads til to. Løsningen er enkelt, men fungerer fint for et par overnatninger.

Det øvrige layout i begge modeller er identiske, som f.eks. den U-formede sofa agter og badeplatformen med stige og vandskibøjle.

Maks. 200 hk
Andre fællesnævnere er den maksimale motorstyrke på 200 hk. Her kan man vælge mellem mekanisk eller elektrisk motorhåndtag. Finnmasters både er pre-rigget fra Yamaha, og når det gælder øvrigt udstyr har Finnmaster valgt, at de nye både skal være mere eller mindre sejlklare ved levering. Det betyder, at f.eks. hynder, kaleche, vandskibøjle og kortplotter med ekkolod er standard. For begge modeller er anbefalet en motor på mellem 130 og 200 hk. Den mindste motoreffekt på 130 hk kan bruges, hvis båden kun skal sejles med lidt belastning af et par personer.Tidligere tests med tilsvarende størrelse både har vist, at en 130 hk skal sejles med ret høje omdrejningstal for at holde en god planingsfart, og så bliver støjniveauet også derefter. Med en 150 hk får man en topfart omkring 40 knob afhængig af belastningen, og et forbrug på under en liter pr. sømil ved planende hastighed mellem 25 og 30 knob. Ved denne fart har man mellem 4000 og 4500 omdrejninger og et meget behageligt støjniveau.

Vælg mindre motor og mere udstyr
Begge testbåde var udstyret med Yamahas 4-cylindrede 200 hk, som gav R6 en topfart på 47 knob, og den noget tungere T6 lige under 45 knob. Bedst brændstoføkonomi får man faktisk med 200 hk ved alle planende hastigheder op til 35 knob, sammenlignet med 150 hk. Forskellen mellem køb af en 150 hk og en 200 hk motor kan bruges på lidt ekstraudstyr som f.eks. trimplan, en vinduesvisker og en noget kraftigere hydraulisk styring. Så får man en godt udrustet båd.


Klassisk bowrider

FINNMASTER R6 

Med plads foran vindspejlet og passage via konsollerne fra for til agter, er båden veldisponeret og et stærkt alternativt i et populært segment.

Førerpladsen er elegant med et fint farvevalg, Førerpladsen er elegant med et fint farvevalg, som ikke giver reflekser i vindspejlet. Kortplotter og separate motorinstrumenter er standard.
Det er let at bevæge sig gennem båden fra for til agter. Under sæderne findes store stuverum med plads til hynderne.
Passagersædet bag vindspejlet har plads til to. Rygstødet kan vendes. Her er også armlæn, handskerum med kopholder og 12 volts udtag.
Vandskibøjlen er standard, men er også god at holde i når man bevæger sig ud på badeplatformene.
Fremme i båden findes også store stuverum. Begge modeller har et gråt, blødt dørkmateriale, som er behageligt at gå på og nemt at holde rent.

R6 har to behagelige udepladser og et stor beskyttende vindspejl midtskibs. Den forreste udeplads har hynder og rygstød til fire personer, og lange stuverum under bænkene med plads til alle hynderne.R6 har to behagelige udepladser og et stor beskyttende vindspejl midtskibs. Den forreste udeplads har hynder og rygstød til fire personer, og lange stuverum under bænkene med plads til alle hynderne.Det agterste cockpit har en U-sofa med plads til mindst seks personer hvis man bruger passagersædet i bagbord side. Det har nemlig et vendbart rygstød.Bowriderens største fordel er at man nemt kan bevæge sig gennem hele båden, og den er mere funktionel som en transportbåd end en dagsejler. Her er også et funktionelt trin i forskibet, og en rimelig bred dørk helt bagud til agtersofaen med et klimavenligt materiale på dørken. 

God førerplads
Førerpladsen har en fin udformning med kortplotter som standard samt separate motor-instrumenter. Til venstre for rattet er et elegant instrumentpanel, og en ledig plads til højre til f.eks. radio eller panel til betjening af trimplan.I bagbord side har man fået plads til et dobbeltsæde med vendbart rygstød. Under denne sektion kan monteres en 30 liters køleboks, der kan trækkes ud. Foran førerpladsen er der vinduesvisker, og som ekstra-udstyr kkan fås en i bagbord side foran passagerpladsen. Dette udstyr er ikke altid nemt at eftermontere, og det samme gælder for trimplan, som vi anbefaler på denne båd.

Tilstrækkeligt med 150 hk
Testbåden var udrustet med en 200 hk Yamaha, og med to personer om bord fik vi en topfart på 47 knob med en 19 tommers propel. Skroget tåler godt denne fart. Et sted mellem 13-14 knob planer båden med godt udsyn, og op mod 32 knob ligger forbruget på under en liter pr. sømil. Med en 150 hk ender topfarten på ca. 42 knob med to personer, og selv denne motorstørrelse har kraft nok til at klare en større belastning uden at det går ud over planingsegenskaberne.Vælger man alligevel 200 hk, så anbefaler vi at man vælger en noget stærkere styring f.eks. SesStar Plus. Testbådens styring gjorde den lidt tung på rattet ved hastigheder over 40 knob.


Lille kahyt

FINNMASTER T6 

En udfordring med daycruisere op til 6,5 meter er at få velfungerende overnatningsmuligheder. Her er køjeplads til to, men længden er lige det mindste for voksne, dog if. Yamaha markedets største i klassen.

Fremme i båden findes også store stuverum. Begge modeller har et gråt, blødt dørkmateriale, som er behageligt at gå på og nemt at holde rent.
Fordækket med både teak og oplukkelig dæksluge. Begge er ekstraudstyr.
Førerpladsen i Finnmaster T6 er næsten identisk med den i R6, men trinnene, som giver adgang via fordækket, er forskellen.
Kahytten i T6 er funktionel med god belysning. Her er soveplads til to, men køjelængden er begrænset.
Fin adgang til stuverummet agter, hvor man kan fjerne flere deler for at komme til brændstoftanken og anden inspektion.
Udepladsen har fine sæder med god rygstøtte. I U-sofaen kan man bruge ryghynden til en solseng eller ekstra køje.

T6 er identisk med bowrideren R6 fra førerpladsen og agterud. Den har samme sæder, U-sofa og motorbrønd med badeplatform og vandskibøjle. Den store forskel er at T6 har et fordæk i stedet for en åben udeplads. Man bevæger sig nemt fra fordæk og ned til cockpittet via vindspejlet og en trappe. Førerpladsen er lige så veludstyret og komfortabel som i bowrideren R6.Under fordækket er der en lille kahyt med plads til to ikke for lange personer. Kahytten er fint udformet med komfortable hynder, polstrede skrogsider samt belysning, og fungerer fint til en eller to overnatninger. Kahytten er desuden en perfekt soveplads for mindre børn, hvis en af forældrene kan tænkes at sove på agtersofaen.  På denne model kan man også få en bred solseng ud af U-sofaen og dermed også en ekstra køjeplads. Dækslugen i fordækket er ekstraudstyr, og det samme gælder for teak.

100 kg tungere
Finnmaster T6 havde også Yamahas 4-cylindrede 200 hk med 19 tommers propel. Båden er ca. 100 kg tungere end R6, og havde en topfart lige under 45 knob. Det vil sige ca. to knob mindre end bowrideren R6. Men også til R6 er en 150 hk et meget fint alternativ, som giver en topfart på 40 knob, og en god marchfart også med tungere belastning.


KonklusionKonklusion
Både under 6,5 meter er på grænsen med hensyn til at lave gode daycruiser-løsninger. Hvis man ikke har behov for overnatning, så er bowrideren vores førstevalg blandt de to modeller fra Finnmaster. Daycruiseren byder på en helt fin overnatningsmulighed hvis behovet er der, men ellers får man en lettere og mere funktionel dagsejler i Finnmaster R6. Vi ville desuden have valgt 150 hk i stedet for 200 hk og brugt forskellen på mere udstyr.



BÅD 564

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.