fbpx

Tekst & Foto Henrik Hansen

På vandet med Targa 37

Drømmesejlads med god komfort

Finske Botnias Targa 37 Finske Botnias Targa 37 er allerede en yderst velrenommeret klassiker som planende walk-around motorbåd, der er blevet udviklet med især højere levekomfort om bord.


De velsejlende Targa både fra finske Botnia er blevet kaldt skærgårds-jeeps og havets jeep, fordi de sejler fremragende i den nordiske krapsø. Den nyeste version af Targa 37 er samtidig en velapteret lille motoryacht med en mere velpolstret komfort end man forbinder med en jeep.  Vi har været en tur på Aabenraa Fjord i den nye version af Targa 37 med en fuldt integreret motorpakke med Volvo Pentas nye Aquamatic DPI DuoProp drev, der blev drevet to af D6-motorer på hver 440 hk. Det er 6-cylindrede, 5,5 liters dieselmotor med dobbelte overliggende knastaksler, turbo og superlader. Denne kombination giver ifølge Volvo Penta en enestående motorpræstation, lav emission og høj komfort under sejlads.

Den lave emission kunne vi desværre ikke teste, men Targaens to motorer ydede en flot præstation under sejladsen, hvor den sejladsmæssige komfort også var i topklasse. Det var desværre heller ikke muligt at måle forbruget.  Specielt var det en fornøjelse, at motorerne reagerede prompte og nærmest lydløst uden den forsinkelse og det efterhånden klassiske ”plonk”, når man kobler ind og giver gas med sædvanlig elektronisk kontrol af farten. Motorpakkens gas/gearkontrol var virkelig en fornøjelse at sejle med, og støjniveau fra det isolerede motorrum agter var nede i et behageligt niveau.

D6 motoren har et højt omdrejningsmoment, og det mærkede vi tydeligt, fordi Targaen udmærkede sig med en voldsom acceleration, der fik den over otte tons tunge båd op at plane omkring 14-15 knob på blot syv sekunder. Topfarten målte vi til lige over 40 knob på GPS’en. Pakkens DuoProp spiller også med i den hurtige acceleration. Der var kun meget moderat krapsø på fjorden, men vi brugte i stedet vores egne hækbølger til at teste med, og dem skar Targaen sig uberørt igennem som en kniv i blødt smør. Styringen med de to DPI-drev var også perfekt. 

Båden lystrede vores mindste vink med blot en let hånd på rattet, der i øvrigt kan vinkles, så det altid passer til rorsmanden, uanset om han står eller sidder bag rattet. Styringen er let og præcis helt op i fuld fart, og fungerer så godt, at man kan sejle livligt som i en lille speedbåd eller holde kursen med god kursstabilitet. Targaen var desuden forsynet med joysticks, og tilsammen med de nye DPI-drev indeholder motorpakken også et manøvresystem til især havnemanøvrer. Det fungerede overraskende godt, og kunne understøttes af bådens bovpropel.

Flot aptering og vipbart rat
Vi sejlede en version med stor flybridge, der var ekstraudstyret med teak på dækket, i cockpittet og på badeplatformen, samt solfiltre på de forreste vinduer i salonen, der også rummer bådens førersæde og pantry.Det er, når man træder ind i det kombinerede styrehus og salon, at forestillingen om en havets jeep for alvor forsvinder ved synet af apteringen i fint forarbejdet, mat lakeret teak. Førersædet og rattet er traditionelt placeret forrest om styrbord, med en dør ud til bådens walk-around dæk. Der er også en dør ud til dækket om bagbord. I denne udgave af Targa 37 er salonen desuden udrustet med en dør ud mod cockpittet agter, der er i niveau med dørken i salonen.

Tilsammen med en stor L-sofa og salonbord, så lægger apteringen sig tæt op ad trenden for indretning af moderne planende motorbåde og motoryachts, blot i en meget mere hyggelig nordisk stil med masser af træ.Rattet er placeret på en konsol, der kan vippes, så rattet altid kan stå i en bekvem vinkel for rorsmanden. De elektroniske gas- og gearhåndtag og betjeningerne til bovpropellen, bådens langskibs trimning, autopiloten samt kontakterne til vinduesviskerne er også praktisk placeret på konsollen, så de er nemme at nå mens man styrer. Manøvre-joysticket, bådens øvrige instrumenter og alle kontakter er placeret på et panel foran ratkonsollen, med en konsol til kortplotter foran dette instrumentpanel. Der er desuden instrumenter i et panel over førerpladsen, som det kendes fra Targa-bådene. Alt i alt har rorsmanden en funktionel og meget overskuelig arbejdsplads.
Stor tværskibs bordflade
Bådens kompakte pantry er placeret om bagbord i en stor tværskibs multifunktionelt bordflade forrest i salonen, hvor rat og instrumentbord med navigationsgrej er placeret om styrbord. Pantryet består af et induktionskomfur med to blus og en dyb vask. Når man ikke benytter pantryet, vil man typisk dække det med en klap i den store bordplade. Der er plads til køleskuffe under førersædet og plads til ovn eller mikroovn i et skab med bord agten for førersædet. Man kan også få et lidt større pantry om styrbord bag førersædet, i stedet for placeringen i den båd vi har sejlet.Der er nedgang til forkahytten og bådens ene toilet midtskibs, der er lukket med døre i teak og en luge med gasfjeder midt i bordfladen, der kan åbnes til lodret, så der er masser af hovedhøjde, når man skal ned eller op.

Lugen rummer et stuverum til f.eks. søkort.Salonbordet i den let U-formede sofagruppe om bagbord har en lille klap, der giver mere rumlighed til at bevæge sig frem og tilbage i salonen, når klappen er slået ind over bordet. Klappen har desuden slingrekanter, så man kan have glas og andet stående under sejlads, når den er slået op. Sofagruppen er hævet et trin fra resten af dørken, så der er udsigt næsten hele horisonten rundt gennem salonens store vinduer.Bag førersædet er der et lavt skab, der i denne båd har indbygget mikroovn og hvor bordpladen giver plads til kaffemaskine og andet grej.
Gode køjer og to toiletter
Tre trin nede er det en rummelig forkahyt med ståhøjde og to enkeltkøjer, der nemt kan omdannes til en stor dobbeltkøje. Her er stuverum under køjerne, samt skuffer og bøjlestang i et skab om bagbord.Der er desuden et kompakt toiletrum med elektrisk toilet, håndvask, håndbruser og toilet-skab. Pladsen er virkelig godt udnyttet, så rummet er funktionelt uden at optage for meget plads.Lige agten for sofagruppen er der trappe ned til agterkahytten med en dobbeltkøje om bagbord og en lidt kortere enkeltkøje om styrbord. Her er der også skabsplads og en god højde over køjerne. Her er også  et kompakt, men funktionelt toiletrum med elektrisk toilet, håndvask, håndbruser, toiletskab og en lille fleksibel bruseniche. Der er således faste køjer til fire voksne og et barn om bord.

Lounge på flybridgen
Targa 37 fornægter ikke sit dna som en ægte walk-around båd, hvor man også er godt beskyttet på dækket under sejlads med en kraftig pulpit i stævnen foran førerhuset og søgelænder med lakeret trækant resten af vejen rundt. Der er især god plads på agterdækket, så det er en båd, hvor man altid kan dyrke udelivet. I den sejlede version med udvidet flybridge, der lige dækker den allerforreste del af agterdækket, hvorfra der er trappe op til flybridgen og udgang til bådens store badeplatform.Bådens to kraftkarle ligger nemt tilgængelige i motorrummet under to store luger i agterdækket, hvor cockpitbordet kan stuves af vejen under den ene luge. Der er også gode kistebænke for og agter på agterdækket.  Oppe på flybridgen er der ekstra styreplads om bagbord med et indstilleligt rat på en konsol, hvor alle vigtige funktioner er dubleret og hvor der er plads til en moderne multiskærm. Der er et komfortabelt førersæde og om styrbord er der en lounge med stor L-sofa, dog uden sofabord.
Den store udvidede flybridge til Targa 37 med førersæde, rat og instrumentpanel samt en fin L-sofa. Der kan lukkes af for trappen agter med en luge.
Agterdækket er stort og rent med to store luger i dørken til motorrummet og kistebænke i hver side agter. Trappen til flybridgen ses om bagbord. Kistebænken bag salonen er også første trin i trappen.
Targa 37 er en ægte walk-around båd med fornuftig plads på dækket og beskyttelse i borde til at bevæge sig frit rundt på båden.
Bag salonen dækker den udvidede flybridge den forreste del af agterdækket, der også kan dækkes over med en kaleche.
Sådan ser de nye DPI-drev ud med DuoProp propel.
Der er fantastisk udsyn fra den hævede sofagruppe gennem de store vinduer i den funktionelle salon med hyggelig nordisk aptering.

Konklusion
Vi må være ærlige og erkende at Targa 37’erens sejlegenskaber blæste os bagover. Vi har kun sjældent oplevet, at kunne kaste ubesværet rundt med en lille motoryacht på 37 fod og over otte ton. Sammen med D6-motorerne, DPI-drevene og ikke mindst den nye elektroniske styring af gas/gear sejler Targa 37 fremragende og accelererer fantastisk.
Altså objektivt set, for selv 880 hk med optimeret lav emission er altid forslugne.Vi må også sige, at med denne båds fine og funktionelle aptering, så ryster Targaen sit ry som rå arbejdsbåd af sig, og er som nævnt mere en utraditionel lille motoryacht. Targa 37 bliver dog også bygget i andre versioner til især mere kommercielle opgaver, hvor der kræves rå styrke og robusthed.

Specifikationer
Længde overalt 12,36 m
Længde overalt 12,36 m
Længde, skrog 11,25 m
Bredde 3,50 m
Dybgang 1,10 m
Deplacement 8200 kg
Motor Volvo Penta 2xD6 440 hk* 
Drev Volvo Penta DPI
Brændstoftank 1350 l
Vandtank 230 l
Varmt vand 20 l
Holdingtank 120
lKøjer 4-6 stk.
CE-kategori A
Pris sejlklar basisbåd** 4.655.000 kr.
Værft Oy Botnia Marin AB, FinlandSalg Reese Marin, reesemarin.dk

*Motorvalget i den sejlede båd. **Pris for en sejlklar Targa 37 som den viste med stor flybridge og dør agter i salonen, men uden denne båds ekstraudstyr som f.eks. navigationsudstyr og ekstra interiørgrej.

Rattet er placeret på en vipbar konsol , der også kan hæves og sænkes, sammen med gas/gearhåndtag, joystick til bovpropel og autopiloten, der alt sammen er lige ved hånden når man styrer. Rattet kan desuden vippes trinløst op og ned, så vinklen kan tilpasses rorsmanden.
Bådens kompakte pantry med induktionskomfur med to blus og vask er placeret om bagbord modsat førerpladsen.
Dette tværskibs bordareal med pantry og nedgang til forkahytten er placeret lige bag frontvinduerne. Lugen over nedgangen holdes i lodret position af en gasfjeder, når man skal op eller ned.
Der er to enkeltkøjer i forkahytten, som nemt omdannes til stor dobbeltkøje. Der er om bagbord lige nedenfor trappen og toiletrum om styrbord. Bemærk at der er indbygget lys i ruffet.
Der er fine og solide trin fra salonen og ned til forkahyt og toiletrum.
Der var elektriske toiletter i testbåden. Her i toiletrummet ved forkahytten.

BÅD 564

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.