Tyske Hanse Yachts’ helt nye Sealine C390 lukker det 10 fod store spring mellem værftets C330 og C430. Nyheden følger tæt i hækbølgen på sine søskende som en dynamisk og sporty cruiser med komfortabel moderne aptering for hele familien.
Vi sejlede C390 en rå og grå dag med en let mellemluft og lidt krapsø på Flensborg Fjord, hvor vi var glade for, at sejltesten kunne klares indendørs i salonen med bådvarme. Under testen var vi seks personer om bord, uden at vi gik i vejen for hinanden i den rummelige salon. Ude på fjorden viste Sealine C390 sig at være en livlig og agil båd, der var nem at manøvrere og gik godt i krapsøen og vores egne hækbølger med sin skarpe V-form fremme i skroget, der flader ud mod hækken, så vi hurtigt kom op at plane.
Accelerationen var yderst sporty med bådens to V6 Volvo Penta D6-370 motorer med DuoProp, der tilsammen ydede 720 vilde heste. Testbåden kunne trimmes med hækdrevene og to trimflaps med automatisk kontrol. Vi målte fart og acceleration med automatisk trimning. Det tog blot 6,5 sekunder at få båden op at plane ved 16-17 knob og lige omkring 2600 omdrejninger.
Det tog desuden 33 sekunder at nå bådens topfart på 34 knob ved 3650 omdrejninger. En fornuftig cruisingfart ligger omkring 25 knob og 3000 omdrejninger, hvor båden også økonomisk har det bedste forhold mellem fart og rækkevidde. En planende båd som Sealine C390 skal op at plane, før der kommer et fornuftigt forhold mellem fart og forbrug.
Foruden de to potente 5,5-liters, 6-cylindrede Volvo Penta D6-370 motorer på tilsammen 720 hk, som vi sejlede med i testbåden, kan man også vælge to knap så vilde Volvo Penta D4 på hver 300 hk. De tilsammen 600 hk burde være rigeligt til de fleste familieferier og weekendture. Prisforskellen er 185.000 kr.
C390’eren er er sjov at sejle. Man kan sagtens holde en stabil kurs, og samtidig er båden så agil, at den med blot en let hånd på rattet lystrer præcist, prompte og livligt på enhver kursændring.
C390 er en pænt stor motorbåd, og alligevel føltes båden langt mindre end sine 39 fod, når vi manøvrerede med den. Ved meget skarpe sving krænger den en del, men den krænger roligt over uden dramatik og uden at komme ud af fuld kontrol.
ET PLANS FERIELEJLIGHED
Sealine C390 hører som sine søskende i C-serien til den nye generation af motorcruisere, der også er målrettet designet som en komfortabel ferielejlighed. Derfor er alle opholdsarealer og funktioner i Sealine C390 samlet i et plan.
Nogle trin nede om læ i forskibet og under salonen fandt vi kun sovepladser og stuverum i kahytterne. Ydermere kan dørene mellem salonen og cockpittet åbnes fuldstændig, så man i godt vejr eller på lune aftener kan få et fantastisk stort sammenhængende opholdsareal uden trin.
Salonens dinette-arrangement med U-sofa og klapbord om bagbord er dog hævet et lille trin op, og der er et børnevenligt trin ned til badeplatformen. Der er indbygget en kaleche over cockpittet, der nemt kan foldes væk, i en åben forlængelse af salonens ruf. Samtidig er der et stort soltag i ruffet over den forreste del af salonen, så man kan få masser af sol og frisk luft ind i båden, og hurtigt lukke af og få skygge, hvis solen er for stærk.
Båden har desuden store panoramavinduer, samt vinduer i ruffet, så man får masser af naturligt lysindfald i båden og udsigt hele vejen rundt. Samtidig er der masser af albuerum, for båden er optimeret overalt på rummelighed og praktiske funktioner