Den nye NC 37 følger fint i kølvandet på sidste års nyhed NC 33, der var et brud med meterangivelsen i modelnavnet til at benytte fod, samt ikke mindst et brud med de meterangivne NC-bådes stejle stævn, der kan minde om klassiske, elegante nordiske motoryachts.
NC 33 og NC 37 har nemlig begge fået mere moderne sportsbådslinjer i forskibet. Initialerne NC står for New Concept, hvor værftets ambition er at skabe hurtige velsejlende både, der samtidig er familievenlige ferielejligheder på vandet med terrasse og udsigt. Derfor er salon, cockpit, dinette, pantry samlet i en sammenhængende komfort-zone med førersæde. Det hele i et dæk uden trin eller trapper, bortset fra ned til kahytterne i forskibet og badeplatformen.
De første NC både var blandt de banebrydende både for dette trendsættende koncept, der i dag ses i flere og flere nye motorcruisere.
Vi sejlede nyheden ved Cannes i næsten ingen vind og sø, men der stod en typisk lang og solid Middelhavsdønning i bugten. Heldigvis var der mange andre både på vandet, så vi let fandt nogle gode stejle hækbølger at kaste NC 37 igennem. Vi styrede NC 37 med en let hånd på rattet, og båden reagerede dejlig smidigt og præcist på kursen med de to hækdrev.
Vi kunne selvfølgelig sagtens få båden til at banke i søerne, når vi sejlede for hurtigt ind i en hækbølge, men ved cruisingfart red den glat og behageligt over dønningerne. Den satte sig blødt i bølgerne med velfungerende skroglinjer, og opførte sig eksemplarisk i selv meget skarpe sving.
Bådens to Volvo Penta D3 på hver 220 hk ydede fint under vores farttest, som vi foretog uden brug af flaps, hvor båden planede ved 16 knob efter ca. seks sekunder og nåede topfarten på 30 knob på et halvt minut. Med mere tid til at lære båden og trimflapsene bedre at kende, kan man sikkert opnå en marginalt bedre ydelse. Dette indikeres især af, at vi med fuld gas ikke kunne komme op på mere end 3700 omdrejninger, mens motoren skulle kunne snurre med op til ca. 4100 omdrejninger. Hvis man vil have endnu mere fart og acceleration, så kan NC 37 også leveres med to Volvo Penta D4 motorer på hver 260 hk.
Vi vurderede under vores farttest, at 22 til 25 knob ved 3200-3400 omdrejninger var fornuftig cruisingfart. Her sejlede båden med et rimeligt forhold mellem fart og forbrug, der gav en rækkevidde på 180-190 sømil. Vi var tre om bord under testen i en så godt som tom båd. En feriepakket båd kræver nok lidt flere omdrejninger.
FERIEBOLIG PÅ VANDET
NC 37 sejler fint og komfortabelt, så en familie kan nyde en god ferie over selv længere stræk. Båden er indrettet til et behageligt ophold under sejlads, i havn eller for anker. Indretningen er en let optimeret udgave af de tidligere modeller i NC-serien med en stor opholdssalon i et plan med cockpittet og to kahytter og toiletrum et par trin nede om læ.
I godt vejr kan bådens foldedøre agter i salonen åbnes helt, så man får et stort åbent opholdsareal i salonen og cockpit. Der er dog et lille trin ned til bådens store badeplatform. Denne har indbygget teleskopisk badestige i agterkanten, så den kan hales ud nede fra vandet, og der er et par trin op til sidedækkene.
Indretningen er i princippet identisk med seriens flagskib NC 14, blot spejlvendt agten for førersædet. NC 37 har pantryet placeret om styrbord bag førersædet, med en U-sofa og klapbord om bagbord. Apteringen er udført i træsorten Moabi. Cockpittet har en stor L-sofa agter med cockpitbord som tilvalg. Man kan også tilvælge muligheden for at kunne lade sofaen glide længere agterover, ud over badeplatformen på skinner. Den kan også omdannes til en stor solseng, og har store indbygget stuverum med luger ud mod badeplatformen. Her kan stuves en redningsflåde, så den er let tilgængelig. Cockpittet er halvt overdækket af ruftaget, og kan overdækkes helt ved at forlænge ruffets skygge med en stofmarkise.
ALRUM MED SOLTAG
Ferieboligens store alrum med sofagrupperne midtskibs om bagbord og agter er også funktionelt som samtalekøkken med et stort og let Lformet langskibs pantry agten for rorsmandens sæde. Pantryet har Eno gaskomfur med to blus, indbygget Eno ovn, stor vask med koldt og varmt trykvand og et 80 liters Dometic køleskab.
Bådens store salonvinduer beskyttes mod ild og sprøjt fra komfuret af en stor luge med en metalplade. Lugen kan lægges ned over komfuret og vasken, når man ikke benytter pantryet, og det giver en dejlig stor samlet bordflade. Den store luge over pantryet holdes solidt åben med gasfjedre, der også medvirker til at lugen ikke så nemt smækker ned over fingrene, når man lukker den. Agter er pantryet let L-formet og matcher et stuverum med luge ud mod cockpittet. Det kan rumme et ekstra køleskab.
Et vindue over dette stuverum kan vippes helt op under ruffet, så der kan blive helt åbent mellem salon og cockpit. Der er en lille bordplade over køleskabsrummet i cockpittet, der så kan benyttes som en lille bardisk eller anretterbord. Ruffet over selve salonen er et stort soltag. Det er elektrisk drevet, så man kan åbne for frisk luft og sol, eller lukke for træk, kulde eller regn, med blot et tryk på en knap. Ruffet over forskibet kan anvendes som en stor solseng, og båden kan udstyres med en speciel madras, hvor den ene ende kan hæves op som ryglæn.