TEKST & FOTO HENRIK HANSEN

Jeanneau NC 37:

Sjov og sporty med god komfort

Franske NC 37 er den nyeste og næststørste cruiser i denne serie af velrenommerede planende og rummelige familiebåde fra Jeanneau. Vi har været en tur på vandet med nyheden, og prøvet om den lever op til sine søskende.


Den nye NC 37 følger fint i kølvandet på sidste års nyhed NC 33, der var et brud med meterangivelsen i modelnavnet til at benytte fod, samt ikke mindst et brud med de meterangivne NC-bådes stejle stævn, der kan minde om klassiske, elegante nordiske motoryachts.

NC 33 og NC 37 har nemlig begge fået mere moderne sportsbådslinjer i forskibet. Initialerne NC står for New Concept, hvor værftets ambition er at skabe hurtige velsejlende både, der samtidig er familievenlige ferielejligheder på vandet med terrasse og udsigt. Derfor er salon, cockpit, dinette, pantry samlet i en sammenhængende komfort-zone med førersæde. Det hele i et dæk uden trin eller trapper, bortset fra ned til kahytterne i forskibet og badeplatformen.

De første NC både var blandt de banebrydende både for dette trendsættende koncept, der i dag ses i flere og flere nye motorcruisere.

Vi sejlede nyheden ved Cannes i næsten ingen vind og sø, men der stod en typisk lang og solid Middelhavsdønning i bugten. Heldigvis var der mange andre både på vandet, så vi let fandt nogle gode stejle hækbølger at kaste NC 37 igennem. Vi styrede NC 37 med en let hånd på rattet, og båden reagerede dejlig smidigt og præcist på kursen med de to hækdrev.

Vi kunne selvfølgelig sagtens få båden til at banke i søerne, når vi sejlede for hurtigt ind i en hækbølge, men ved cruisingfart red den glat og behageligt over dønningerne. Den satte sig blødt i bølgerne med velfungerende skroglinjer, og opførte sig eksemplarisk i selv meget skarpe sving.

Bådens to Volvo Penta D3 på hver 220 hk ydede fint under vores farttest, som vi foretog uden brug af flaps, hvor båden planede ved 16 knob efter ca. seks sekunder og nåede topfarten på 30 knob på et halvt minut. Med mere tid til at lære båden og trimflapsene bedre at kende, kan man sikkert opnå en marginalt bedre ydelse. Dette indikeres især af, at vi med fuld gas ikke kunne komme op på mere end 3700 omdrejninger, mens motoren skulle kunne snurre med op til ca. 4100 omdrejninger. Hvis man vil have endnu mere fart og acceleration, så kan NC 37 også leveres med to Volvo Penta D4 motorer på hver 260 hk.

Vi vurderede under vores farttest, at 22 til 25 knob ved 3200-3400 omdrejninger var fornuftig cruisingfart. Her sejlede båden med et rimeligt forhold mellem fart og forbrug, der gav en rækkevidde på 180-190 sømil. Vi var tre om bord under testen i en så godt som tom båd. En feriepakket båd kræver nok lidt flere omdrejninger.
FERIEBOLIG PÅ VANDET
NC 37 sejler fint og komfortabelt, så en familie kan nyde en god ferie over selv længere stræk. Båden er indrettet til et behageligt ophold under sejlads, i havn eller for anker. Indretningen er en let optimeret udgave af de tidligere modeller i NC-serien med en stor opholdssalon i et plan med cockpittet og to kahytter og toiletrum et par trin nede om læ.

I godt vejr kan bådens foldedøre agter i salonen åbnes helt, så man får et stort åbent opholdsareal i salonen og cockpit. Der er dog et lille trin ned til bådens store badeplatform. Denne har indbygget teleskopisk badestige i agterkanten, så den kan hales ud nede fra vandet, og der er et par trin op til sidedækkene.

Indretningen er i princippet identisk med seriens flagskib NC 14, blot spejlvendt agten for førersædet. NC 37 har pantryet placeret om styrbord bag førersædet, med en U-sofa og klapbord om bagbord. Apteringen er udført i træsorten Moabi. Cockpittet har en stor L-sofa agter med cockpitbord som tilvalg. Man kan også tilvælge muligheden for at kunne lade sofaen glide længere agterover, ud over badeplatformen på skinner. Den kan også omdannes til en stor solseng, og har store indbygget stuverum med luger ud mod badeplatformen. Her kan stuves en redningsflåde, så den er let tilgængelig. Cockpittet er halvt overdækket af ruftaget, og kan overdækkes helt ved at forlænge ruffets skygge med en stofmarkise.
ALRUM MED SOLTAG
Ferieboligens store alrum med sofagrupperne midtskibs om bagbord og agter er også funktionelt som samtalekøkken med et stort og let Lformet langskibs pantry agten for rorsmandens sæde. Pantryet har Eno gaskomfur med to blus, indbygget Eno ovn, stor vask med koldt og varmt trykvand og et 80 liters Dometic køleskab.

Bådens store salonvinduer beskyttes mod ild og sprøjt fra komfuret af en stor luge med en metalplade. Lugen kan lægges ned over komfuret og vasken, når man ikke benytter pantryet, og det giver en dejlig stor samlet bordflade. Den store luge over pantryet holdes solidt åben med gasfjedre, der også medvirker til at lugen ikke så nemt smækker ned over fingrene, når man lukker den. Agter er pantryet let L-formet og matcher et stuverum med luge ud mod cockpittet. Det kan rumme et ekstra køleskab.

Et vindue over dette stuverum kan vippes helt op under ruffet, så der kan blive helt åbent mellem salon og cockpit. Der er en lille bordplade over køleskabsrummet i cockpittet, der så kan benyttes som en lille bardisk eller anretterbord. Ruffet over selve salonen er et stort soltag. Det er elektrisk drevet, så man kan åbne for frisk luft og sol, eller lukke for træk, kulde eller regn, med blot et tryk på en knap. Ruffet over forskibet kan anvendes som en stor solseng, og båden kan udstyres med en speciel madras, hvor den ene ende kan hæves op som ryglæn.

KAHYT ELLER STUVERUM
Om læ under fordækket og den forreste del af salonen er der fire eller seks sovepladser. Forkahytten i stævnen byder på luksuskomfort med en stor hævet og næsten rektangulær dobbeltkøje med god højde over. Her er også indirekte lys og lysstriber i ruffet, et par siddepladser og et garderobeskab. Agten for forkahytten er der toilet og håndvask om bagbord og et baderum med bruser og håndvask om styrbord. Det er bådens to eneste toiletrum.

Mellem toilettet og motorrummet er der en overraskende stor og funktionel kahyt med to enkeltkøjer om bagbord. Denne kahyt overrasker især ved god plads over køjerne. Her findes også siddeplads og garderobeskab. Der er ståhøjde lige indenfor døren. Om styrbord er der et stort kælderagtigt stuverum, der også kan benyttes til to ekstra køjer. Børn vil elske at lege hule her. Der er dør indtil rummet fra forskibets fordelingsgang og via en luge i salondørken, så man bogstavelig talt kan hoppe i køjen. Bådens to potente motorer er placeret agter i et stort motorrum under cockpittet, hvor der er nem adgang via en luge i cockpitdørken.
SOFA ELLER PASSAGERSÆDE
NC 37 har et godt polstret passagersæde om bagbord med god plads til to voksne eller en voksen og to børn. Sædet kan vippes bagover med et snuptag, så det bliver en del af salonens U-sofaer. Førersædet er komfortabelt, både når vi sad bag bådens dejligt store rat eller når vi stod op og styrede med pøllen i sædets forkant vippet op til at støtte rumpen.’

Instrumentkonsollen har plads til en 12” multiskærm og en stribe analoge motorinstrumenter. De nødvendige tænd- og sluk-knapper sidder overskueligt og nemt tilgængelige. Motorernes gas/gearhåndtag sidder intuitivt rigtigt til styrbord for rattet. Bådens joystick er placeret foran gas/gearhåndtagene og denne placering kræver at man har lange arme, når man sidder i førersædet.

De fleste vil dog foretrække at stå op ved havnemanøvrer, og så sidder joysticket helt fint. Der er en praktisk skydedør ved førersædet, så rorsmanden har nem og hurtig adgang til styrbord sidedæk. Det er især en fordel, når man sejler singlehanded eller er en lille besætning. Rorsmanden kan endda stå ude på dækket og styre joysticket og være klar til at fortøje båden langskibs ved den midtskibs klampe. Derefter kan man fortøje for og agter samt lægge spring på båden.
KONKLUSION
Jeanneau NC 37 er en velsejlende veldisponeret cruiser, der også virkede velbygget under vores sejltur. Der var ikke nogen knirke- eller skramlelyde, når vi gav gas over bølgerne. Ideen med et stort opholdsareal fungerer fint i denne båd.

Med de 2x220 hk i motorrummet er båden også så sporty, at den aldrig bliver kedelig at sejle. NC 37 er en cabriolet, der hurtigt og nemt kan ændres fra en solskinscruiser i godt vejr til en mere lukket båd til det nordiske klima. Vi savnede dog en kalecheløsning, der hurtigt kan lukke cockpittet helt af for regn og blæst. Bortset fra denne detalje er NC 37 en ideel rummelig og sporty familiebåd, der til fulde lever op til sine gode søskende i NC-serien.
Cockpitmarkisen er sat, og salonens foldedøre er åbnet helt. Yderst til styrbord er en indbygget teleskopisk badestige i bådens teakstrand/badeplatformen.

BÅD 552

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.