Når man ser Smartliner Fisher 23 på vandet, er det lidt som eventyret om den grimme ælling. Det er ikke den kønneste båd på vandet, men det som den ikke har på visuelt design på afstand, har den ved nærmere øjekast og ikke mindst på sejlegenskaberne.
Halvdelen af de godt syv meter båd er rent fiskeplads i begge sider af båden. Lidt over midten af båden er der placeret et måske lidt kantet styrehus med store vinduer. Til gengæld er der ikke noget spildplads i styrehuset, hvorfra der er 100 % 180 graders udsyn fra styrhuset.
Som standard har frontruden en stor vinduesvisker, hvis der skulle slå skumsprøjt ind over stævnen. Ved manøvrering i havne kan det være svært for gaster uden for styrehuset at høre, hvad der bliver sagt medmindre skipper råber meget højt. Men styrehusets vinduer kan i begge sider åbnes, så alle gaster ved hvad deres opgave er.
MULIGHED FOR UDENDØRSSTYRING
Der er plads til tre mand i styrehuset under sejlads, og er passagererne ikke for store, kan der klemmes fire mand ind under tag. Det er ikke muligt at sove i styrehuset, men døren kan låses, og helt fremme er der fin plads til et transportabelt toilet og en større frysekasse.
Foran rattet er der masser af plads til elektroniske instrumenter. Ekstraudstyr er bl.a. udendørs styring. Det er praktisk under fiskeri, at skipper ikke skal ind og ud at styrehuset for at styre og betjene gassen. Også ved tillægning i havn er det praktisk at styre udefra. Det er lidt mærkeligt at den udendørs styrepult er placeret et stykke bag styrehuset. Normalt plejer udendørsstyringen at sidde lige bag styrehuset. Men på grund af måden døren er hængslet på, skal der være plads til at den kan lukke 180 grader op, og så er der ikke plads til en styrepult tæt på. Dette kunne måske være løst ved at lave en skydedør i stedet for en hængslet dør. Vælger man at styre fra dækket, bliver det stående, da der ikke er noget sæde til skipper.
Udsynet fra dækket er fint, og man kan kigge gennem styrehuset. Styringen er som standard mekanisk, men der kan tilvælges hydraulisk styring. Det var dog ikke nogen problemer at styre den 115 store Mercury påhængsmotor på testdagen med mekanisk styring.
OP TIL 200 LITERS TANKKAPACITET
Båden har to indbyggede tanke på hver 75 liter. Desuden er der plads til to stk. 25 liters almindelige brændstoftanke, så den samlede tankkapacitet kan være op til 200 liter brændstof. 25 liters ekstratanke er dog ikke standardudstyr.
STABIL BÅD
Når man træder ned i Smartliner Fisher 23 fra siden, kan man med det samme mærke, at det er en stabil båd. Det er ikke meget den krænger, når +0,1 ton passager sidder på rælingen. Det er heller ikke meget væsen eller nærmest ingen båden gør, når der pludselig bliver givet gas. Båden bare accelererer, og pludselig planer den. Det traditionelle med at stævnen rejser sig forekommer næsten ikke.
Ved sving gør det samme sig gældende. Almindelige både lægger sig ned til den side der drejes til. Det gør Smartliner Fisher 23 ikke. Der drejer nærmest som en krydser – helt lodret i vandet. Nogen synes måske at den er lidt kedelige at sejle i, mens andre ser det som en fordel. Det kommer an på hvor søstærk man er. Bottom line er, at det er meget praktisk at løse genstande ikke rutcher rundt på dækket ved et drej i stor fart.