fbpx
TEKST & FOTO HENRIK HANSEN

Beneteau Swift Trawler 47:

På vandet med Beneteau Swift Trawler 47

Swift Trawler 47 er den næststørste og nyeste model i den populære serie fra franske Beneteau. Det er en rummelig båd med tre kahytter om læ og gode gennemtænkte komfortdetaljer. Vi har været en tur på vandet med båden i Middelhavet.


Vi havde et par sjove timer med Swift Trawler 47 i Ginesta i Spanien, hvor vi sejlede båden i farvandet syd for Barcelona på en dag med let vind gode solide Middelhavsdønninger, hvor den store trawlertype overraskede os med adræt sejlads.

Der er sket en meget positiv udvikling med Beneteaus serie af Swift Trawlere, siden den første 42’er kom på vandet for 15 år siden. I dag tæller serien fem modeller fra flagskibet på 50 fod til den lille kompakt vellykkede 30 fods lillesøster. Gennem årene og nye modeller er linjerne blevet mere elegante end de første modeller i ægte trawlerdesign. Den nyeste Swift Trawler har ganske vist stadig bevaret sit klare robuste slægtskab med de originale amerikanske havgående trawlere og sine ældre søskende, og har samtidig fået et skær af en moderne motoryacht.

Båden har også gode innovative detaljer som f.eks. at rattet nu er anbragt midtskibs, så rorsmanden har et bedre overblik. Der er stadig en skydedør om bagbord, så man hurtigt kan komme ud på dækket. Swift Trawler 47 er målrettet til en alsidig båd, der er egnet til alt fra en festlig tur på vandet med venner og familie, og til langturssejlads med plads til 4-6 gæster om bord.

Båden er CE-certificeret i kategori B og må derfor ikke sejle på åbne oceaner, da det kræver at en certificering i kategori A. Om læ bærer bådens også præg af dette, fordi apteringen er mere i stil med luksuriøse motoryachts end både, der skal sejle på åbent hav i dagevis.

Her er et dejligt og usædvanligt stort åbent L-formet pantry fremme om bagbord i salonen, i stedet for de tidligere større modellers mindre og mere lukkede pantryer, hvor man bedre kan stå fast og kokkerere i bølger og dønninger. Swift 47’s pantry er til gengæld fantastisk stort og praktisk til kokkerering i havn og indenskærs farvande. Samtidig er pantryet indrettet med praktiske detaljer, der også kan forøge arealet af Corian bordpladsen med et snuptag.

Førersædet breder sig f.eks. halvt ind over pantrybordet, men er hængslet, så man kan vippe det forover mod rattet i havn eller for anker. Sædet til tre personer holdes stabilt på plads med en gasfjeder, mens det er vippet forover. Salonen er enkel med en eller to sofaer og et flytbart salonbord, der også kan bruges i cockpittet. Der kan vælges mellem en lille sofa om bagbord agten for pantryet eller have skabe i borde i stedet. Det er standard med aptering i Alpi teak, men man kan også vælge Alpi eg som ekstraudstyr. Den viste båd er med aptering i eg.
TRAPPEN SKUBBES TIL SIDE
Det er altid nemmere at aptere en større båd, men Beneteau har ikke sprunget over et lavt søgelænder med Swift Trawler 47, der er meget gennemført med gode komfortdetaljer. Dørken i salonen er præcist i niveau med dørken i cockpittet og med badeplatformen. Samtidig kan man åbne salonen næsten helt op ud mod cockpittet med skydedøre. Det giver luft i salonen på gode dage og et fint stort samlet areal. Cockpittet er overdækket af flybridgen og kan derfor let lukkes med kalechesider.

Der er en fin trappe i stål med trætrin op til flybridgen, og hvis man synes den fylder rigeligt i cockpittet, kan den let og hurtigt skubbes op mod skydedørene. Trappen kører i en skinne i dørken. Der er syntetisk teak på dørken og badeplatformen, som kan hæves og sænkes med hydraulik. Dette er praktisk ekstraudstyr, hvis man gerne vi have en lille RIB liggende på platformen. Der er en stor solseng på ruffet over forkahytten, hvor den forreste del kan omdannes til en sofa med et snuptag. Swift Trawler kan nemt tankes med diesel og vand, uden man skal ned på knæ, fordi dækslerne er anbragt højt på ydersiden af salonens sidestruktur.
LOUNGE PÅ FLYBRIDGEN
Rorsmanden har en fremragende plads at manøvrere båden fra oppe på den store flybridge. Her er et komfortabelt sæde, stort rat og dublering af joystick, multiskærme, instrumenter og kontroller til bådens mange funktioner. Der er fra førerpositionen dårligt udsyn agterud, når man f.eks. bakker, så derfor var testbåden fornuftigt udstyret med et kamera på agterkanten af flybridgen

Man kan vælge mellem at sejle med enten flybridgen åben med en traditionel bimini som på testbåden eller med en større hardtop i glasfiber. Den forreste del af flybridgen er loungeagtig med to komfortable L-sofaer og et klapbord. Seks personer fylder ikke meget her, hvor der også er blevet plads til et udendørspantry med vask hvortil der kan tilvælges køleskab og grill.

OVERSKUELIGT OG STORT EL-SKAB
Om læ i forskibet fandt vi tre gode kahytter samt to toiletter og brusere. Forkahytten er en stor ejerkahyt med høj fritstående dobbeltkøje med trin i siderne, så man let kommer til køjs. Kahytten har eget toiletrum med toilet og håndvask om styrbord og eget brusekabine om bagbord. De to gæstekahytter deles om et toiletrum med både toilet og bruser. Der er klædeskabe i alle tre kahytter. Man kommer ned om læ fra salonen ad en bred trappe med lys i forkanten på de fire dybe trin. På trappen er der i borde et stort skab, hvor bådens el og elektronik er samlet meget overskueligt og let tilgængeligt. Det er godt tænkt.
PLANENDE MUSKELBUNDT
Swift Trawler 47 vejer knap 13 ton med tom tank, og derfor blev vi overraskede over, hvor adræt den store båd sejlede. Vi planede ved 14-15 knob og nåede op at plane på blot 7-8 sekunder. Vores topfart var 26,5 knob med bådens 2x435 hk Cummins muskelbundter under dørken efter blot 20 sekunder. Vi vurderer at 18-20 knob er en god cruisingfart, hvor båden planer komfortabelt og motorernes forbrugskurve flader lidt ud med et samlet forbrug på 80-90 liter diesel i timen. Det giver en rækkevidde på mellem ca. 434 og 400 sømil og diesel nok til mellem 24 og 20 timers sejlads uden at gå i havn for at tanke. Forbrug og rækkevidde vil selvfølgelig variere efter vinden, bølgerne og strømmen på den aktuelle sejlads. Her er rækkevidden beregnet med en helt fyldt dieseltank og uden en sikkerhedsmargen for at tanken køres helt tom. Tilsvarende giver deplacementsejlads med f.eks. 9,4 knob og 1500 omdrejninger en rækkevidde på 755 sømil og 80 timers sejlads. Ved 8 knob rækker det til 1000 sømil på en tank.
ADRÆT MANØVRERING
En båd som Swift 47 vil ofte blive sat på autopilot, men den er faktisk sjovere og mere adræt at styre med det dejligt store rat, hvor den hydrauliske styring faktisk hjælper godt til ved hurtige kursskift. Swift 47 har to faste aksler og dybden i bundfaconen foran den fladere bund agter får båden til at plane. Alligevel reagerede den hurtigt og prompte, når vi drejede på rattet og havde en overraskende lille venderadius. Båden var også rimelig nem at manøvrere i havn med de to motorer og bowtrusteren, der samarbejdede som et glimrende manøvresystem med joystick ved begge førerpladser. Båden gik godt i den lette krapsø og de relative tunge dønninger, vi havde på testdagen. Støjniveauet i salonen målt ved rattet lå mellem 72 og 82 dB under sejlads, og det er moderat. Især fordi de to buldrende muskelbundter ligger under dørken i salonen.
Ejerkahytten er gennemført med fritstående dobbeltkøje. Der ermasser af stuverum under køjen
KONKLUSION
Swift Trawler 47 er efter vores opfattelse en sødygtig motoryacht, der er nem at manøvrere med, og som accelerer og sejler med et forbløffende overskud fra de to kraftkarle under dørken. Apteringen er gennemtænkt til langturssejlads mere kystnært, især fordi den ikke har et dedikeret offshore pantry, men derimod et pragtfuldt pantry i havn og for anker. Dieseltanken har heller ikke kapacitet til passagemaking. Det er en perfekt båd til at invitere familie eller en flok venner med på dagsture.

BÅD 550

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.