fbpx

Tekst Henning E. LarsenFoto Linssen Yachts og Henning E. Larsen

Linssen 40 AC og Sedan

Plads til storfamilien eller smart cabriolet

”Jeg har firmaets bedste job,” sagde Paul Smits, da vi mødtes i Linssens store showroom i Maasbracht i det sydlige Holland. ”Jeg står nemlig for kvalitetskontrol og gennemgang af bådene, der afleveres til de nye ejere.” Paul Smits fortsætter: ”Vi gennemgår hele båden, de tekniske installationer, instrumenter og manualer. Det tager mindst en hel dag og skulle gerne gøre de nye ejere fortrolige med deres nyerhvervelse. Vi slutter med en test-sejlads.”


Linssen Yachts blev startet i 1949, hvor der efter krigen var stort behov for reparation og nybygning af den krigsskadede flåde af fragtskibe til sejlads på floder og kanaler i hele Europa. Alene i Maasbracht ved floden Meuse lå der mere end 200 kraftigt beskadigede både og ventede på reparation. Jac. Linssen startede med at bygge præfabrikerede styrehuse i massiv teak til flodskibene, men gik snart i gang med at bygge mindre robåde, arbejdsbåde og fladbundede motorbåde – såkaldte ”vlets” i stål og i eget design. Linssen senior videreudviklede i 50’erne sine ”vlets” til luksuriøse – efter datidens standard – motorbåde primært til brug på Hollands indre vandveje. I de næste årtier blev bådene både større og mere sødygtige. Indtil i dag er der bygget i omegnen af 3600 Linssen både. De seneste år er ca. 70 både kørt gennem samlebåndet hvert år.
Paul Smits har efter eget udsagn værftets bedste job.
Pantry i samme plan som salon i 40.0 AC. Kan udstyres med opvaskemaskine, mikroovn m.v.
God plads eller endnu mere plads
De sidste mange år har Linssen haft et letgenkendeligt design, hvor ændringerne sker forsigtigt og velovervejet. Ingen kæmpe design-forandringer her. Linssens marketingchef Wendy Linssen (ja det er stadig et familiefirma) fortæller: ”Det er vigtigt for os at bygge videre på vores mere end 70-årige historie. I samarbejde med designerne KesselsGranger DesignWork tilstræber vi, at du altid kan genkende en Linssen og at designet på alle vores modeller er langtidsholdbart, funktionelt og elegant.” Men de to nye modeller, som vi blev præsenteret for,

Grand Sturdy 40.0 AC Intero med agterkahyt og Grand Sturdy 40.0 Sedan Intero med åbent cockpit var kendetegnet med en række nye detaljer både udvendigt og indvendigt. Udvendigt er bl.a. ruderne i salonen og i agter- og forkahyt blevet større for bedre lysindfald. Interiøret er helt nydesignet og Linssen har kombineret klassisk træhåndværk med lysere farver og kontrastdetaljer.

Al aptering er udført i Okoumé hårdttræ i en lys tone. Sofaer og den indvendige styre-plads er betrukket med lyst læder.Med en længde på 12,85 og en bredde på 4,30 m, som gælder for begge modeller, er der et stort volumen i skroget. Det giver plads til seks køjepladser i tre kahytter i AC-modellen. Sedan’en har to store kahytter, men i begge kan sofaen i salonen omdannes til en stor dobbeltseng.
Stilrent og funktionelt interiør i Okoumé hårdttræ og lyst læder. Her i Sedan-modellen.
Pantry i samme plan som salon i 40.0 AC. Kan udstyres med opvaskemaskine, mikroovn m.v.
Agterkahyt eller Sedan?
Hvis du har behov for mange køjepladser er AC-modeller med agter-kahyt det sikre valg. Du sidder højt og styrer og har godt udsyn – også når du ligger i havn. Men hvis du er tidligere sejlbådssejler, vil du måske foretrække at være tættere på vandet i Sedan-modellens teakbelagte, selvlænsende cockpit. BÅDs udsendtes egne erfaringer som ejer af begge typer, peger også på lettere håndtering af fortøjninger, mindre rulning pga. lav tyngdepunkt og enorm stuveplads under cockpit-dørken i typen uden agterkahyt. Ved sejlads på indre vandveje vil du skulle sejle gennem et utal af broer, så bådens højde over vandlinjen er ikke uden betydning. AC-modellen har en mindste højde på 2,93 og i Sedan’en 2,65 m. Så det er i høj grad op til både smag og behag og ønske om plads til mange ”beboere”. Rent teknisk med motorer osv. er de to modeller meget ens. Begge fås med en enkelt 5-cylindret Volvo Penta D3-110, 110/82 hk/kW eller med to stk. 4-cylindrede D2-75 hver på 75/55 hk/kW. 

Smart skydedør til bagbord
40.0 Sedan har indvendig styreplads med dobbelt styrestol. Til bagbord for styrepladsen er der en praktisk skydedør med adgang til sidedækket. En god detalje for en lille besætning, hvor rorgængeren nemt kan hjælpe med fortøjninger og især i sluser kan håndtere en midterfortøjning. Foran styrepladsen er der god plads til instrumenter og navigationsudstyr (Raymarine i70S multifunktion med visning af log, lod og vandtemperatur). Styrestolen kan forskydes i længde- og bredderetning.

God plads til en eller to motorer Begge modeller imponerede ved et flot, velordnet motorrum, som også giver plads til en dieselgenerator. Bådene er forberedt for installation af bov- og agterpropel, men de fleste kunder vælger begge som værftsmonterede.  I alt 6 x 170 Ah batte-rier sørger for strøm til start, bov- og agterpropeller samt forbrug.En Victron Quattro 12/3000 lader/inverter og en ekstra lader til bov- og agterpropeller er standard. Støjisoleringen af motorrummet er imponerende effektiv. Bovpropel Side-Power 24 V/120 kgf. Og 2 x 170 Ah batterier er standard på begge modeller, som desuden er forberedt med kabler mv. til montering af agterpropel. Et komfortudstyr, som efterhånden er helt almindeligt i Holland og en stor hjælp bl.a. i sluserne. Hvis du har brug for ekstra meget strøm til aircon, vaskemaskine/tørretumbler eller induktionskomfur kan bådene leveres med en Onan dieselgenerator på 4 kW, 7 kW eller 9,5 kW.
Automatisk brandslukningsudstyr er ligesom galvanisk isolator standard.
Standard- og ekstraudstyr samt prisert
Listen over værftsmonteret standardudstyr fylder seks A4-sider og hvis ikke du synes det er nok, kan du finde alt hvad hjertet begærer i en 12 sider lang optionliste med alt lige fra Magnus Master anti-roll system, Victron solpaneler, gas-grill, centralt støvsugersystem og cykel-holdere på badeplatformen. 40.0 AC Intero koster 469.500 Euro og Sedan modellen løber op i 463.400 Euro begge med hollandsk 21 % moms. Både på samlebåndHver enkelt båd starter sin rejse på samlebåndet i svejseafdelingen, hvor de store stålplader på 4, 5 og 6 mm svejses sammen. Skroget bygges op omkring den kraftige køl og motorfundamentet, for at give den størst mulige styrke. Når svejsearbejdet med de hundredvis af stumper er slut, flyttes båden ind i næste afdeling, hvor den bliver sandblæst, primet og spartlet, så overfladerne er helt glatte og rene som om de lige var kommet ud af en glasfiberform. Næste step er malerkabinen, hvor der påføres flere lag lak. Inklusiv primer påføres der 8-10 lag. Tidligere tiders frygt for rustskader i stålbåde bliver manet i jorden, når man som BÅDs udsendte følger den omhyggelige proces. Selvfølgelig skal eventuelle skader, hvor selve stålet bliver blotlagt, repareres inden rusten kan få fat.
Wendy Linssen er værftets marketingchef og en af efterkommerne efter værftets stifter Jac. Linssen, som gik bort i foråret 2020 i en alder af næsten 100 år.
Både på samlebånd
Hver enkelt båd starter sin rejse på samlebåndet i svejseafdelingen, hvor de store stålplader på 4, 5 og 6 mm svejses sammen. Skroget bygges op omkring den kraftige køl og motorfundamentet, for at give den størst mulige styrke. Når svejsearbejdet med de hundredvis af stumper er slut, flyttes båden ind i næste afdeling, hvor den bliver sandblæst, primet og spartlet, så overfladerne er helt glatte og rene som om de lige var kommet ud af en glasfiberform. Næste step er malerkabinen, hvor der påføres flere lag lak. Inklusiv primer påføres der 8-10 lag. Tidligere tiders frygt for rustskader i stålbåde bliver manet i jorden, når man som BÅDs udsendte følger den omhyggelige proces. Selvfølgelig skal eventuelle skader, hvor selve stålet bliver blotlagt, repareres inden rusten kan få fat. 

Præfabrikerede ”møbler”I monteringshallen bliver alle de tekniske installationer gjort færdige og al træapteringen monteret.Træapteringen bliver snedkereret på Linssens egen, eksterne fabrik, hvor alle trædele bliver udskåret og samlet på en CNC-portal fræsemaskine. Maskinen beregner selv den bedste udnyttelse af de store og relativt dyre træplader. Og den vælger selv blandt 18 for-skellige værktøjer det bedst egnede til jobbet. Når alle ”møblerne” er samlede, transporteres de til monteringshallen og placeres i store bure ud for den respektive båd. Sidste fase er installation af varmesystem, navigationsinstrumenter, toilet og baderum, batterier, diverse pumper og belysning.De 110 medarbejdere klarer alt fra design til udvikling og produktion inhouse. Selve byggeprocessen løber over 6-12 måneder afhængigt af størrelse. Der er hele tiden 20-30 nybygninger undervejs på samlebåndet.   

10 forskellige modeller fra 30 til 50 fodLinssen bygger to typer både: Relativt lave uden agterkahyt og med åbent cockpit kaldet Sedan. Og på samme undervandsskrog bygges AC modellerne med agterkahyt og højt agterdæk. De mindste modeller har en skroglængde på 9,70 m, og den største Grand Sturdy 500 AC er 16,45 m lang og 4,88 m bred.De to største modeller på 450 og 500 fås med den elektrisk betjente Variotop, som er en kaleche over styrepladsen. Variotop’en foldes op eller ned ved tryk på en knap og kræver ikke fastgørelse med tenacs eller knapper. 
Du kan se mere på www.linssenyachts.com

BÅD 566

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.