images/PLUS/Artikel/565/Digital_soekort/Digitale_seakort.jpg

Tekst & Foto Lars Laursen

Quicksilver ACTIV 675 weekend

Familieturbåden til mange formål

Brug den hele året – enten som trailerbåd eller liggende klar til en hurtig tur på vandet.


Quicksilver har med Activ 675 Weekend  skræddersyet en båd til familier med eller uden børn, og gør det muligt at komme på vandet de fleste måneder af året. Med varme om bord er der ingen undskyldning for ikke at tage en sen efterårstur, eller tidlig forårstur, når årets første sol bryder frem. Activ 675 Weekend kan det hele, også bruges til at fiske fra. Dette giver en brugsværdi 365 dage om året. Så det er da lige til højrebenet, at båden skal have kælenavnet Activ 365 med de milde vintre, der snart er ved at være normalen i Danmark!Activ 675 Weekend er den mest kompakte model i Quicksilvers Weekend-serien med plads til mange smarte features på de 6,6 m, som skroget er langt. Derudover kan Activ 675 Weekend stadig transporteres på en trailer på min. 2700 kg. Den totale nyttelast for båden inkl. motor, brændstof og passagerer er 890 kg. Officielt er båden godkendt til otte personer, men der vil næppe være plads til otte voksne mænd, men et miks af fire voksne og fire børn vil være en fin kombination. 

Testbåd med ekstraudstyr
Testbåden, der har en del ekstraudstyr, er udstyret med den mindst anbefalede påhængsmotor Mercury 150 XS Pro Verado. Med to om bord er der ingen problemer med at få båden op at plane. Skroget har faktisk ikke rigtig nogen planingstærsklen. Det tager få sekunder fra den ligger stille til der bliver givet godt med gas og Activ 675 Weekend planer. Ved test på vandet viste loggen, at båden planede allerede ved knap 11 knob. Ved cruising på 17 knob er det utroligt behageligt at opleve hvordan båden stabilt cruiser hen over vandoverfladen. Loggen fortæller, at brændstofforbruget er 19 liter i timen, og topfarten blev målt til 32 knob. Det er en fin fart, men ikke nødvendigt med mindre man har travlt. Selv ved topfart er der ikke meget støj fra motoren og intet vindstøj at bemærke i salonen. Største motor, der kan monteres, er 225 hk, og så er topfarten ca. 36 knob. Dette giver gode muligheder for vandsport efter båden. Quicksilver har lavet test af Activ 675 Weekend med Mercury 175, 200 og 225 hk. Her viser det sig, at rækkevidden er længst med en aktionsradius på 286 km med 225 hk og en fart på 17,7 knob ved 3500 omdrejninger.



Udbydere af digitale søkort
“Planlæg din tur”, læg en sikker rute udenom forhindringer og usikre områder. Som fritidssejlere er vi delvis afhængige af de private udbyderes kortkvalitet, eftersom vi ofte sejler i områder hvor der ikke er handelsfart, områder som derfor er underprioriterede fra myndighederne side. Heldigvis er detaljerede og korrekte kortdata i dag et stort konkurrenceparameter for de private udbydere, som blandt andre Garmin.For bare få år siden så det anderledes ud. Søkort var hos Garmin ikke en selvstændig enhed, men et tilbehør. Det blev der lavet om på med købet af Navionics, således at Garmin nu selvstændigt arbejder målrettet med at forbedre kortdata i alle områder hvor de har eksisterende kort, og derudover udvide til øvrige områder.

Garmin har ingen kommerciel interesse i denne artikel, men er blevet interviewet på lige linje med Geodatastyrelsen og Søfartsstyrelsen for at give fritidssejlere så objektivt et indblik som muligt. ”Hvad der går igen i hele snakken om de digitale søkort er information. At flytte data fra et stort fysisk søkort til en lille 5” skærm giver selvfølgelig sine udfordringer, og vil altid være en balance mellem hvad der skal vises umiddelbart og hvad der skal vises i undermenuer eller forskellige zoom levels,” siger Daniel Andreasson som er Nordic Marine Product Manager hos Garmin. Det er også en af anledningerne til at man fra deres side opfordrer til mere fokus på digitale søkort ved uddannelse af fritidssejlere, hvilket er helt i tråd med Søfartsstyrelsens opfordring til at modernisere undervisningen i fritidssejlernes organisationer.


I salonen er der soveplads til en med bordet sænket, og to i forskibet nede.

Under dæk
Der er muligt for tre personer at overnatte om bord. To i stævnen, mens pladsen ved bordet i bagbord side kan omdannes til en køje. Foran førerpladsen er der blevet plads til et lille toiletrum. Testbåden var udstyret med et transportabelt Porta Potti. Er man et over 1,80 meter kan det være lidt af en prøvelse/klaustrofobisk oplevelse at opholde sig i det trange rum. Båden kan leveres med fastmonteret toilet, og ved denne løsning er der en lille tonet rude i styrbord side.

Køleskab og vask
Bag kaptajnens stol findes et, i forhold til bådens størrelse, stort køleskab samt vask med vand. Gasblus er ekstraudstyr. Under hvert sæde og under hynderne i stævnen er der rummelige stuverum.Ruderne er store i salonen med et godt udsyn. Ved den store skråtstillede forrude er der en kraftig visker. Som ekstraudstyr kan leveres gardiner, så man kan lukke af for lyset i de lyse sommernætter. Er det varmt, er der også to sovepladser på agterdækket. Det vil nok være mest behageligt at overnatte her under kalechen (ekstraudstyr). På fordækket er der plads til hynder, så man kan nyde solen eller sove under åben himmel.

L-sofagruppe
Fra salonen kommer man ud på agterdækket gennem en 3-delt glasskydedør, der kan låses i dobbelt forstand. Den kan låses med nøgle, når man går fra båden, men kan også låses åben, så døren ikke åbner og lukker når der sejles. Ser man Quicksilver Activ 675 Weekend fra siden, kan man se, at det bagerste af styrehuset stiger en lille smule ud over agterdækket. Det er blevet til et lille halvtag med LED-lys, der kan give nødarbejdslys på dækket.

Det praktiske salonbord har plads til tre, når kaptajnens stol medregnes.

Der er en L-formet sofagruppe med stuve-rum under alle hynder. Midt på dørken er der plads til et bord, der kan gemmes væk i salonen. Det meste af dækket er en luge, hvorunder der er plads til stuverum og inspektion af bådens dobbelte batteriinstallation samt indbyggede brændstoftank. For at få så meget plads i sofagruppen, er ryglænet placeret så langt tilbage, at påhængsmotoren kan ramme ryglænet, når den tiltes op. Dette løses ved at afmontere ryglænet hvis motoren tiltes helt op, så skruen er over vand. I styrbord side er en låge, der gør ind- og udstigning af båden utrolig nem, hvis det fore-går fra hækken. På testbåden var monteret badeplatforme på begge sider af påhængs-motoren. Det gør inspektion af motoren meget nemmere. Under badeplatformen i styrbord side er en skjult teleskopbadestige. På hver side af sofagruppen er der på ydersiden af skroget monteret fenderclips. I rælingen er der på hver side en stangholder, hvis man ønsker at fiske fra båden. Når man kommer op efter en tur i vandet er en bruser gemt i rælingen. Den ligner ved første øjekast et brændstofdæksel.

Styring af båden
Et af standardprodukterne til denne båd er hydraulisk styring. Det er intet problem at manøvrere med 150 hk på hækken. Heldigvis er der også monteret bovpropel (ekstraudstyr) i stævnen. Denne gør manøvrering i havn legende let i forhold til en båd uden, da en forkert og kraftig vind let kan få fat i overbygningens store areal.
Elektrisk ankerspilEn anden fed feature (der er mange) ved båden er elektronisk ankerspil, der kan styres fra salonen. Fra agterdækket er der et trin i hver side til fordækket, hvor der er god plads. Der er et højt kraftigt søgelænder i begge sider fra stævnen og agter ud. Desuden findes gode håndlister i hver side på toppen af salonen. 

Konklusion
Quicksilver Activ 675 Weekend er nærmest som et lille sommerhus på vandet. Båden kan ligge fast i vandet eller på en trailer. Prisen er til at betale og brugsværdien er stor, da båden kan bruges mange måneder af året. Sejlegenskaberne kan der ikke klages over. Båden har meget stuveplads. Med en badeplatform på hver side af motoren kan det undre hvorfor der ikke på den ene er udformet beslag til reservemotor. Hvis badeplatformen kan tåle vægten af et menneske på 80-100 kg, så kan den vel også bære en 10 hk!
Døren er 3-delt, så det giver en stor bredde til at komme til/fra salonen.
Der er fin plads til at passerer på hver side af båden.


Båd 567

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.