Tekst & Foto: Lars Laursen

På vandet med:

Braveboat 570
rå aluminiumsbåd til hele året?

Ønsker man sig en båd til sejlads det meste af året, hvor man ikke skal bekymre sig så meget over at der ligger lidt is i havnen, så er en båd lavet af aluminium et godt valg. Det er hvad bornholmeren Kim Finne fra Nexø har designet. En flot og ikke mindst meget funktionel båd, der kan bruges hele året.



Kim er indehaver af firmaet Eastsideboats der har til huse i Nexø på Bornholm. Sejlads ligger i blodet på Kim. Det er han nærmest opvokset med. Kims far var laksefisker i Nexø, så noget med fisk og havet var der, hvor Kim skulle slå sine folder. Helt tilbage var Kims tiptipoldefar også laksefisker på Bornholm. Krogfiskeri efter laks har Kim gjort på sin egen moderne måde med trollingfiskeri og ikke det traditionelle bornholmske krogfiskeri. Kim er indehaver af firmaet Eastsideboats der har til huse i Nexø på Bornholm. Sejlads ligger i blodet på Kim.

Det er han nærmest opvokset med. Kims far var laksefisker i Nexø, så noget med fisk og havet var der, hvor Kim skulle slå sine folder. Helt tilbage var Kims tiptipoldefar også laksefisker på Bornholm. Krogfiskeri efter laks har Kim gjort på sin egen moderne måde med trollingfiskeri og ikke det traditionelle bornholmske krogfiskeri. Det er igennem årene (25) blevet til 3500 sømil på Østersøen efter laksen og de gode eventyr på vandet hvert år. Det er denne er-faring og viden om havet, og ikke mindst både, som Kim har brugt i udviklingen af Braveboat 570.

Fine sejlegenskaber
Båden ligger flot og stabilt på vandet. Der er et højt fribord hele vejen rundt på 83 cm til toppen af søgelænderet på rælingen. Når man går helt ud i den ene side af den 2,3 meter brede båd, er det meget begrænset, hvor meget båden krænger. På testturen er der tre fuldvoksne mænd i båden, frontmonteret Garmin elmotor, fire store batterier (to batterier som energikilde til elmotor), næsten fuld tank og 100 hk motor på hækken. Kan båden plane? Ja, det kan den sagtens, og der er meget overskud i motoren. Der er en 8 mm lexan-vindspejl foran den centralt styrepult. Det er dejligt på denne råkolde novemberdag. To mand kan sidde i læ for vinden, når der sejles. Instrumenterne er centralt placeret, så skipper kan betjene dem mens der sejles. Stolene er med flip-up front, så man kan vælge at bruge sædet som støtte og næsten stå op og styre under sejlads. Begge stole kan drejes 360 grader. Når man går i båden eller sejler stærkt er der intet, der rasler eller knirker.Man hører lidt til motoren og bølgernes sang på skroget. Styrepulten er placeret nærmest i center af båden. Det er filosofien bag designet af Bravboat 570, at man prøver at centrerer vægten til midten af båden. Det kunne mærkes under sejlads på den positive måde.

Det samme er to stk. 12-volts batteriet, der er gemt under styrepulten. Der er en afbryder til bådens strøm. På den måde er der lige meget arbejdsplads foran styrepulten og bagved. Der er siddeplads til en person lige foran styrepulten og en helt ude i stævnen. Med et lille bord imellem er det et fint sted for to personer at spise en middag i en rolig vig en stille sommeraften. Helt ude agter er også en bænk med plads til to personer. Denne bænk kan afmonteres med tre vingemøtrikker, hvis der ønskes mere plads. Bænken er lavet af aluminium minus sædet, så den vejer ikke meget.


Tag som standard
Konceptet bag Braveboats er, at skroget bliver produceret i Polen. Produktionen sker på et topprofessionelt værft, hvor alle arbejdsprocesser er optimeret. Skroget skibes til Bornholm, hvor Kim står for apteringen og indretningen efter kundens ønsker. Lidt som med nogle biler, hvor der sættes en masse krydser, og så efter nogle uger eller måneder kommer den bil man har bestilt.

Leveringstiden kan, når alt spiller med motor og instrumenter, være på lige under en måned hvis det skal gå rigtigt stærkt. En del af båden er tag over styrepulten. Højden på taget kan justeres efter kundens ønsker. Taget kan tage lidt af farten på toppen, men er praktisk når det regner eller kraftigt høj sol, så der er lidt skygge.

To versioner 
  • Braveboat 570 findes i to udgaver. En light og en standardversion. Testbåden er en light version hvorpå var monteret den størst anbefalede påhængsmotor på 100 hk. Det er en fin motor, der nemt får båden ud af vandet og hurtigt planer med fuld tank og tre personer. 
  • Derudover er der en stor 24 W Garmin frontel-motor i stævnen og to store blybatterier foran styrepulten. Under marchfart (21 knob) ligger Braveboat 570 stabilt på vandet. Her er motoren meget økonomisk med et forbrug ved 21 knob på 0,58 liter pr. sømil.

Topfarten er målt til 30 knob. Denne lightudgave kan også leveres med en 80 hk eller 60 hk påhængsmotor. Der er en forskel i prisen på ca. 6000 kr. på motorerne i forhold til om det er 100 hk eller 80 hk, der bliver monteret, så det er nok ikke det bedste sted at spare. Det er rart at have kraftoverskud og man behøver ikke at sejle med gassen i bund. Standardversionen har kraftigere skrog (5 mm i stedet for 4 mm) der gør båden stærkere, så maks. anbefalede motor er 140 hk. Vægten på selve skroget øges på denne model til 725 kg. Mindst anbefalede bådtrailer er 1300 kg, hvilket de fleste almindelige biler kan trække. Begge modeller har hydraulisk styring og indbygget tank på 79 liter.Det sidste lyder tvivlsomt. I 2013 skete den største enkeltstående ulykke med tabte containere: 4300 røg i vandet og forsvandt, da MOL Comfort knækkede over i høj sø og forliste i Det Indiske Ocean. Mindre, men stadig alvorlige ulykker sker jævnligt, senest i december sidste år, hvor ONE Apus tabte knapt 1900 containere i Stillehavet, da skibet mødte en kraftig storm tæt på Hawaii.

Som kaptajn har man de lækreste store Garmin-instrumenter lige foran sig Som kaptajn har man de lækreste store Garmin-instrumenter lige foran sig plus et 360 graders udsyn – i tørvejr.
Agterdækket er her tomt, men på få sekunder kan der med håndkraft monteres en bænk, der holdes på plads af tre vingemøtrikker.
I siden af båden er der mange praktiske rum. Her er gemt en slange.
Praktisk pumpe der hurtigt og effektivt kan rengøre båden.
Solidt bygget
Der hvor Braveboat 570 adskiller sig fra andre både, særligt dem der er lavet af aluminium, er dørken og siderne inden i båden. Der er utroligt mange svejsninger på dørken. Aluminiumsdørkpladerne er svejst fast på bundrammen for hver 20 cm. Det giver en helt fast og stabil dørk, der tilmed er skridsikker. Skroget er fyldt ud med flydeskum, så båden er synkefri. Indvendig på hver side er der lavet fire praktiske og funktionelle åbne hulrum. Her kan der være fiskestænger, grejæsker, tænger og meget andet, der er rart at have ved hånden. Skulle der mod forventning komme vand på dørken, så er det selvlænsende. Bliver båden tungt læsset, så hullerne til selvlæns kommer under vand, er det nemt at lukke på en ventil i hver side af båden. Helt ude agter er der en badeplatform på hver side af motoren. Det er praktisk med badeplatformene, hvis man skal bestige/forlade båden agten fra. På den ene er en badstige. Hvis man ønsker det, kan der svejses et motorbeslag på den anden til en reservemotor.

Man skal bare huske at bestille det. En anden ting man skal huske ved bestilling er hvor man ønsker transduceren til ekkoloddet monteret. Transduceren kan enten monteres i skroget eller på hækken (traditionelt). Ved hækmontering er der lavet et lille beslag, som transduceren kan boltes fast på, så der ikke laves gennemboringer i skroget. Det samme gælder zinkanoder, der på samme måde ikke er skruet ind i skroget, men sidder på beslag.
Meget standardudstyrSom tidligere nævnt kan kunden selv designe, hvad man ønsker af udstyr i båden, men der er en række ting der er standard. Ud over bade-platform, USB-stik og 12 volt stik, tag, LED-lanterner, er ni indbyggede stangholdere, horn, spulepumpe og hovedkontakt til to batterier også standardudstyr.
 
Elektroniske knapper
Kim er lidt af en elektroniknørd og samtidig Garmin-forhandler, derfor er der monteret Garmin-udstyr i bådene. Med NMEA-2000 (internt kablet netværk i båden) er det muligt at kode knapper ind på instrumenterne, så man f.eks. kan tænde og slukke for lanternerne. I testbåden er der ikke traditionelle knapper. Alt er kodet ind. Så når LED-lanternerne skal tændes, foregår det over de elektroniske instrumenter. Det samme gælder betjening af den elektriske lænsepumpe. Der er 2 stk. 16 tommer Garmin-skærme i båden. Det fylder en hel del, men der er plads til dem. Imellem skærmene er der lige blevet plads til et Suzuki-instrument, hvor man kan aflæse motordata. Har er det også muligt at anvende trolling-funktionen, hvor man kan finjustere Suzuki påhængsmotorens omdrejninger under trollingfiskeri.

Der er også blevet plads til et USB-stik og et 12 volts cigaretstik.Så ja – UFO’er findes, og nogen rammer dem. Men havet er stort, for ikke at sige enormt. Og chancen for at ramme en container er forsvindende lille. Desuden er der ikke ret meget at gøre ved det. Det er lidt som at bevæge sig i trafikken. Vi ved der sker ulykker, nogle af dem endda fatale. Men vi vurderer risikoen, og kommer frem til at den er acceptabel. Det skal jo helst gå godt. Og hvem ved – måske er det alt i alt mere sikkert at være til søs, end det er at være på land.



Båd 567

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.