fbpx

Tekst Øyvind Bordal Foto/grafik Sarvo Marine, Øyvind Bordal

Sarvo37

”Verdens vildeste luksus speedbåd”

Sarvo Breckling: ”Jeg er bornholmer og sømand af hjertet, og jeg elsker både natur og teknologi. Sarvo Marine bygger på de danske traditioner om design, bæredygtighed og teknologisk innovation og har nu lavet et produkt, som den maritime verden har akut brug for. Når du først har prøvet at cruise af sted med 30-40 knob helt lydløst, og høre vandets hvislen, i stedet for larmen og lugten fra en benzinmotor, så er du solgt.”


Kort om Sarvo37

El-motorer omsætter kraft uden nogen forsinkelse, hvilket giver en uovertruffen acceleration. Motorens ydelse svarer til 1280 hk, og med den firedelte, særlig udviklede motor, som kører på 800 volt, vil bådens acceleration og topfart blive helt ekstrem. 70 knob er ca. dobbelt så hurtig som det, de fleste vil betragte som hurtig. Sarvo37 får en syleskarp skrue designet til at skære overfladen. Det reducerer kavitationen, og sender kaskader af vandsprøjt bagud gennem en specialdesignet tunnel – noget som yderligere øger effekten. Batteripakken i den første Sarvo37 er på 350 kWh, hvilket er ca. tre gange mere end hvad der ellers regnes for en stor batteripakke i en hurtig, el-drevet motorbåd i dag. Bådens totale vægt, inkl. al den batterikraft, opgives til kun 4780 kg.

Miljøvenlig. Luksuriøs. Hurtig.

Og alle tre ting i ekstrem grad. Mød en ny dansk båd, der sprænger grænserne for det mulige.
Linjerne er dels klassiske, dels moderne – og tilpasset ekstrem fart.

Det er ikke hver dag et projekt, som dette dukker op i Danmark: En helt nyudviklet båd, som sprænger rammerne for hvad man troede var muligt. Sarvo37 er en motorbåd på 37 fod, bygget i aluminium og drevet af en elektrisk motor. Så langt ingen sensation, selv om der rent faktisk ikke bygges ret mange motorbåde til fritidsbrug i aluminium. Og el-motor er i sig selv ingen nyhed mere.Men når man graver lidt i de tekniske spidsfindigheder, står det hurtigt klart, at Sarvo37 repræsenterer et gennembrud – vel at mærke hvis båden kan levere det den lover. Det første eksemplar søsættes og testsejles i forårsmånederne, og ja – vi vender tilbage med en reportage fra prøvesejlads med båden, så snart vi har været på vandet med den.


Specifikationer
Længde: 11,25 m
Bredde: 3,10 m
Vægt: 4780 kg
Motor 1280 hk
Distance: 70-100 sømil
Tophastighed: 70 knob 
Batteri: 350 kWh
El-system: 800 volt
Torque: 2400 Nm
sarvo-marine.com

Cockpittet kan fås i flere farvekombinationer.

70 knob
BÅD’s udsendte journalist har beskæftiget sig en del med netop el-motor, og da presse-meddelelsen dukkede op i min mailboks, troede jeg først jeg havde læst forkert. 70 knob? 1280 hk? 350 kWh batteripakke? Og alt sammen med en totalvægt på under fem tons? Det kan ikke lade sig gøre. 

De rigtige ressourcer
Men hvis man finder de rigtige folk, og investerer nok tid og penge, kan meget lade sig gøre. Sarvo Mads Breckling er et fyrværkeri af begejstring, da vi møder ham ved det skelet, der skal blive det første eksemplar af den nye hyperbåd. Han har gået og bagt på projektet i årevis, og nu er det lykkedes ham at finde netop de elementer, der skal til for at få det hele til at flyve: Investorer, adgang til kunder og sidst men ikke mindst: En teknisk troldmand, der har ressourcerne og kompetencen til at flytte teknologiske milepæle indenfor det der hedder elektromobilitet. 

Hyperbil-teknolog
iElektromobilitet betyder at få ting til at flytte sig med elektrisk kraft. Det kan være et tog, eller en metro, det kan være en bil – eller det kan være en båd. Danske Jonas Voss har tidligere stået i spidsen for elektromobilitet hos en svensk, velkendt sportsbilproducent i superklassen. Her har man været i stand til at udvikle produkter helt uden at behøve at kigge på prisen. Bilerne koster et tocifret millionbeløb, og er blandt verdens hurtigste. 

Med de hurtigste – og dyreste
Det samme kommer nu til at gøre sig gældende med denne båd. Den positionerer sig blandt verdens hurtigste serieproducerede både, og vil koste et tocifret millionbeløb. 
Det er altså ikke en båd til dig og mig. Men der findes kunder også til den slags, noget både Jonas Voss og Jan Brandi, som markedsfører båden, har erfaring med. På sigt kan vi andre se frem til den såkaldte ”trickle-down-effekt”, som kommer massemarkedet, og dermed sejlere med en normal økonomi, til gode.

Jan Brandi: ”Jeg har længe levet af at markedsføre high-end koncepter til både kræsne og købestærke målgrupper, og ved gennem mit internationale netværk, at der er en stigende efterspørgsel på Green Luxury såsom vores Sarvo37.”
Kommer til dig og mig
Vi kommer til at udvikle komplette el-motor-løsninger, baseret på vores teknologi – produkter som passer direkte ind i både, som i dag har forbrændingsmotor,” fortæller Breckling. ”Det vil være plug & play, færdige pakke-løsninger, som performer langt bedre end de produkter, der er på markedet i dag. Der vil være motorer, styringssystemer og batteripakker både til sejl- og motorbåde. Elektriske påhængsmotorer er også noget vi arbejder på.”Jonas Voss fortæller, at teknologien har været afprøvet i en testfartøj igennem to år. ”Vi har selv udviklet systemet, og tilpasset det brug på vandet. På komponentniveau er der dog en hel del vi har kunnet genbruge fra bilindustriens ekstreme ende. Der er også en lang række automatiserede sikkerheds-systemer, både i forhold til brand og vandindtrængning.”

En design-klassiker?
”Jeg mener selv at vi har tegnet en ny klassiker,” siger Breckling. ”Vi har taget det klassiske look, tilføjet noget hypermoderne, ikke mindst på motorsiden – og designet et skandinavisk interiør, Vi har valgt aluminium, fordi det er bæredygtigt. Aluminium kan genanvendes, og dermed er det godt for naturen. Desuden kan det holde for evigt.” 
Overvældende opbakning“Vi havde ikke stået her idag uden vores fantastiske investorer,” siger Brandi. “Og at det skulle blive vores venner og bekendte, som ville gå ind og investere i dette ‘vanvidsprojekt’, kunne vi kun drømme om, men det er netop det der er tilfældet. Tilmed er alle vores leverandører særdeles støttende”.Duften af fugtig sommermorgen i en hyggelig havn kan ingen YouTube video eller anden online aktivitet slå, men det er altid godt med inspiration til en kommende sæson. Jeg håber du får mindst lige så meget ud af alle tips, som jeg har fået.

Båd 568

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.