fbpx

Tekst & foto Lars Laursen

Smartliner Cuddy 22 CU:

Rund, kantet & anderledes

Det er nogen tid siden, at de første tegninger af Smartliner Cuddy 22 CU blev afsløret. Lige siden har det været et stort ønske for BÅD at prøvesejle den. Endelig lykkedes det, og så oven i købet på nærmest den eneste dag, hvor der var sol fremme i den mest solfattige december i 60 år!


Smartliner Cuddy 22 er en hardtopbåd, der kan trailes. Med sine 6,5 meter er der bådtrailermæssigt tale om en lang båd, der kræver en større trailer. Båden alene uden motor vejer 1150 kg, men med påhængsmotor, batteri, fuld tank, anker, tovværk plus diverse, så skal totalvægten på traileren være mindst 1800 kg. Breddemæssigt er båden inden for lovens rammer til at traile en båd med en bredde på 2,24 meter. Når man sejler og står inden i båden føles det, at båden er bredere, men det har nok noget med bådens konstruktion at gøre. Trailes båden, skal man være opmærksom på højden. Højeste punkt er 2,8 meter over asfalten, når Smartliner Cuddy 22 står på en bådtrailer. I vandet er dybdegangen 40 cm. Selve skroget er 2,24 meter højt, så det må give en højde sejlende (ikke planende) på 1,84 meter. Det er ved daglige vande.

Moderne design

Designerne af Smartliner Cuddy 22 har været nyskabende, når man særligt kigger på stævnen af båden. Det ligner ikke en almindelig traditionel båd med en skrånende stævn. Det er åbenbart den nye trend. Efter sigende skulle båden skære bølger bedre ved at bryde gennem bølgerne med den næsten lige stævn, og have bedre greb på vandet. Stævnen er nærmest firkantet. Under testen ramte stævnen ikke vandet nævneværdigt, men det er nok anderledes i større bølger, eller når båden er meget tungt lastet. Sejlegenskaberne fejler ikke noget. Det blev testet på Kolding Fjord hvor vandet var meget roligt på grund af medvind og læ. Selvom båden tog bølgerne lidt skråt, var der ingen slinger i sejladsen.

 


Plads under hardtoppen
Inde i båden er der masser af plads at boltre sig på. Balancen mellem hardtoppen, og det øvrige dæk er perfekt. Fire mand kan sidde i læ for vind og regn, hvis man ønsker det. Under hardtoppen er dørken forsænket, så der er bedre plads i højden uden at det går ud over bådens linjer. Der er fin plads i højden til en person på 1,85 m. En gast på samme højde kan kigge ud over hardtoppen ved sejlads, når man står oprejst. De to stole under hardtoppen kan drejes hele vejen rundt, og man sidder godt. Der er også flip-up funktion, hvis man ønsker det. Rattet er placeret, så det ikke er muligt at stå op og styre. Der er et fint udsyn gennem hardtoppens ruder. Skal man i stævnen, er det nemmest at benytte den store indbyggede luge i hardtoppen. Det skal dog lige planlægges, da spænderne er så sikre, at det tager et minut at få løsnet. På ruffet er ikke noget at holde fast, hvis man ønsker at komme i stævnen på siden af hardtoppen. Fremme er en ankerbrønd med plads til et anker, kæde og masser af tovværk og en ankerrulle. Der er lys under hardtoppen til den mørke tid. Det kunne være en dejlig detalje, hvis man havde sat lys under rælingen på hver side af båden, så hele dækket blev oplyst af skjult belysning.

Rummeligt dæk
Skal der arbejdes på dækket, er der masser af plads, og ikke noget man kan falde over. Dørken er helt plan med tre store stuverum under, og der er tale om STORE stuverum. I hver side er et langt stuverum på 1,8 meter i længden og godt 60 cm i bredden. Dybden er 55 cm. Så der er virkelige plads til fendere, tovværk eller andet grej, der ikke skal være i vejen under sejlads. Det kan ikke anbefales, at bruge disse stuve-rum til at have fisk liggende, da der ikke er mulighed for at lukke vand og fiskerester ud af stuverummene. Det skal tages op manuelt. Helt agter i midten er placeret en termokasse, der samtidig tjener det formål at være en bænk. Den solide termokassen er på 45 liter. Denne ”bænk” kan hurtigt fjernes, hvis man ønsker at komme ned i det rummelige stuverum under. Stuverummet er virkeligt stort, og der kan sagtens være en kvadratisk murerbalje med grej eller fisk, hvis man ikke har to termokasser med på tur. I dette stuverum er der monteret en elektrisk lænsepumpe.


Selvlænsende dørk
På dørken er der mellem stuverummene riller, så eventuelt vand på dækket automatisk vil søge mod disse. Da dørken er selvlænsende med et hul agten ude i hver side, skal der meget regn eller store søer til, for at der står vand på dækket, så man får våde sko. Ved hvert stuverum er der forhøjede kanter, så vand på dækket ikke ender i stuverummene. 

Robust rælingRælingen er bred og robust med fire stang-holdere indbygget – to i hver sin side. Der er ikke et gennemgående søgelænder langs rælingen, da det ville konflikte med de indbyggede stangholdere, men der er to små stærke håndtag i rustfrit stål. De giver samtidig sikkerhed om bord, da der altid er noget at holde fast i, hvis båden pludselig skulle gynge. De kan også bruges til montering af stangholdere, hvis de fire i rælingen ikke er nok. 

God plads i siderneSkroget i siderne er enkeltskroget, hvor rælingen er dobbeltskroget, men dette ender ca. 20 cm fra kanten. Det betyder, at når man står helt op ad rælingen, er der plads til fødderne. Fribordet på dørken er på 77 cm, så man føler sig sikker inde i båden. Desuden er båden meget stabil, selv når to mennesker står i den samme side og læner sig ud over rælingen.
Flere anvendelsesmuligheder
Smartliner Cuddy 22 CU er nok mest designet til fiskere, men det betyder ikke, at den ikke kan anvendes til andre formål. Bliver der installeret en høj kaleche, er det ikke noget problem at overnatte på dækket på en karpe-seng (luksus drømmeseng), hvor der fint kan stå to  ved siden af hinanden. Med et lille tørkloset er der ikke længere nogen undskyldning for at tage en overnatning på fjorden, vigen eller bugten. Det skulle da lige være, at der ikke er gardiner ved ruderne i hardtoppen. En sejlklub eller dykkerklub kunne også have stor glæde af denne type båd, hvor der er plads til en del passagerer og meget arbejdsplads. 

Delebåd
Testbåden koster med 150 hk Mercury 273.590 kr. og med elektronik samt en bådtrailer oveni ender man nok omkring de 300.000 kr. I forhold til hvor meget man bruger sin båd, er denne oplagt som delebåd på 2-4 andele. Det er utroligt at det ikke er mere udbredt i Danmark. Hvor mange gange sker det, at to eller tre ”ejere” vil ud og sejle den samme dag? På den måde kan man få bragt anskaffelsesprisen og driftsudgifterne væsentligt ned. 
35 knob på toppenTopfart ved 5800 omdrejninger og fire personer om bord blev målt til 35 knob. Ved denne fart er brændstofforbruget godt 53 liter i timen. Sådan en fart skal man ikke skyde i flere timer, for så er den indbyggede tank på 130 liter ikke stor nok. Ved 3500 omdrejninger var farten 18 knob, og yderst behagelig at sejle i. Også mere økonomisk med et brændstofforbrug på godt 20 liter pr. time. Med denne fart er der en aktionsradius på ca. 116 sømil. (215 km). Testbåden var nem at styre ved høj fart og marchfart. På båden var monteret Baystar


Båd 568

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.