TEKST LARS H. LINDÉN  FOTO LARS-ÅKE REDÉEN

Flipper 900 DC & Yamarin 88 DC

Veludstyret finske flagskibe

Den nye Flipper 900 DC blev lanceret lige før nytår. Vi har testet den mod Yamarins flagskib 88 DC, som har været på markedet i snart tre år. To dejlige daycruisere med stor udeplads, men med forskellige løsninger under dæk.



Forårets måske mest spændende nyhed fra de finske storproducenter er Flipper 900 DC. Designet af nordmanden Karl Marius Sætrang Norschau, der også har været designer hos Windy og Ibiza. I to dage sammenlignede vi den nye Flipper med Yamarins 88 DC. Dette er to store og tunge daycruisere, som for få år siden ville have været udrustet med indenbordsmotorer. Den teknologiske udvikling af påhængsmotorer med over 400 hk har imidlertid ført til at selv både i denne klasse udvikles til denne type motorløsninger. 

Veludstyret
Begge både henvender sig til et publikum, som vil have en rummelig, åben udeplads med mange siddepladser, god komfort og overnatningsmuligheder til en familie på 4-5 personer. Både Yamarin og Flipper er meget veludstyret, og vælger man udstyrspakkerne ”All Inclusive” til Flipper og ”Premium” til Yamarin leveres de med det allermeste såsom ankerspil, bovpropel, kaleche, landstrøm, pantry, køleskab, toilet, kortplotter og teakdørk. Indvendig volumen og komfort er også fremtrædende egenskaber hos begge både. Flipper 900 DC er et nummer større i alt, og det mærkes især i kahytten under fordækket.

Store motorer
Bådenes sejlegenskaber får også gode karakterer. Begge var udrustet med største motor-alternativ, nemlig 2x300 hk på Flipper og 425 hk på Yamarin. Til trods for meget høj topfart sejler begge både meget stabilt og fuldstændig udramatisk i søen. De kan også fås med motorer med lavere effekt: En 400 hk på Flipper 900 DC og en 300 hk på Yamarin 88 DC. En af de store fordele med testbådenes store motorer er, at man kan reducere omdrejningstallet med hele 2000 og stadig holde en god marchfart på 30 knob. Ved denne hastighed ligger støjniveauet under 80 dB, og begge både sejler mest økonomisk i denne fart. Med de største motorer medfølger også en del funktioner, som blandt andet integreret servostyring, hvilket betyder meget for sejloplevelsen i så store og tunge både med meget power på agterspejlet.


Flipper 900 DC

Komfort i toppklasse


Flipper 900 DC er en af de mest moderne daycruisere fra de nordiske producenter. Med en veldisponeret udeplads og god bokomfort under dæk inviterer den til længere overnatningsture. Her er en salonafdeling under dæk, som man normalt finder i betydelig større både med god ståhøjde, fint med dørkplads, og adgang til hovedkøjen længst fremme og stikkøjen under førerpladsen.

Båden har et separat toiletrum, og til styrbord ved nedgangen er en praktisk sofa til påklædning m.m. Hovedkøjen fylder hele bådens bredde i forskibet, og er 205 cm lang og 200 cm bred. Langs skrogsiderne findes bløde ryglæn, og alle plastflader under ruf og mod skrogsiden er polstret med stof, der giver en lun atmosfære.

Naturligt lys
Både under ruffet og i skrogsiderne findes vinduer og luger, som giver godt med naturligt lysindfald og bidrager til et meget hyggeligt miljø i denne del af båden. I bagbord side ligger det separate toiletrum med elektrisk toilet, bruser og vask med et stort skab under. I skrogsiden giver et stort glasfelt med ventilationsventil rigeligt med lys. Herinde er ståhøjden 150 cm. Placeringen af stikkøjen er væsentlig bedre i Flipper end i Yamarin. Den ligger til styrbord delvis under førerpladsen og måler 205x105 cm. Højden under dæk er god, og det er let at komme ind og ud af køjen.

Førerpladsen
Der er imponerende førerpladser i begge testbåde med plads til evt. dobbelt plottere. Flipperen havde to 16 tommers kortplottere fra Simrad elegant integreret i førermiljøet. Rattet kan justeres i forskellige vinkler. Servostyring er standard hvis man vælger de største motoralternativer. Ergonomien er god med fin placering af diverse betjeningsknapper og håndtag. Fører og passager sidder behageligt i to stole i førersiden, og yderligere en person sidder i fartretning til bagbord.

Social udeplads
Agten for passagersædet til bagbord er en elegant pantrysektion med en Wallas kogeplade, vask, udtrækkelig køleboks og flere skuffer og skabe. En velfungerende og fin pantryløsning. Udepladsen har til styrbord en stor sofagruppe, som kan konverteres til en stor solseng. Bordet i midten kan hæves og sænkes elektrisk. Med kun siddepladser til styrbord fås en bredere og mere funktionel udgang til badeplatformen sammenlignet med Yamarin. Båden får også pluskarakterer for en veldisponeret motorbrønd med let og sikker passage foran motoren.

Meget volumen fremme under dæk, med dobbelt-køje i hele bådens bredde og en sofa til styrbord.

Toiletrummet er rummeligt med en stor glasflade i skrogsiden hvorfra lyset vælter ind.
Ved førerpladsen er der to store 12 tommers plottere med alle nødvendige informationer.

Høj fart 
Med to 300 hk Mercury motorer på hækken har Flipper 900 DC en topfart på hele 52,5 knob. En imponerende topfart for en stor daycruiser. Mest interessant er det alligevel at båden byder på en afslappet, stille og ubesværet sejlads i fartområdet mellem 30 og 35 knob. I dette interval har den også det laveste forbrug på ca. to liter pr. sømil med denne motorisering.

Flipper 900 DC har helt sikkert den bedste stikkøje, som har nem adgang via forrummet.

Plus & minus

+  Køje fremme
+  Stikkøje
+  Håndlister på vindspejlet
+  Pantrysektionen
+  Agterdækket
-  Smal trappe til fordækket

Yamarin 88 DC

Stille og økonomisk i marchfart


Yamarin 88 DC har været på markedet et par år. Den udmærker sig med en elegant kalecheløsning, social udeplads og fin ydelse med en motor på hækken. En stor daycruiser med en komfortabel sofagruppe er en ideel båd i fint vejr. Men i Norden skal man være forberedt på en regnbyge af og til, og så er det rart med denne kalecheløsning. Yamarin har løst dette på en fin måde ved at man nemt åbner en stor luge mellem agter-sofaen og motorbrønden og trækker kalechen op i en håndevending.

Lidt mere trang
Yamarinen har en række fællesnævnere med Flipper 900 DC, men også nogle væsentlige forskellige detaljer. Hovedkøjen har samme placering som i Flipperen under fordækket, men i Yamarin har man valgt en noget smallere dobbeltkøje til styrbord med en bredde på 140 cm. Til bagbord er placeret en lille sofa, og der er to praktiske trin, som gør det nemt at komme op i køjen. Hele løsningen gør det nemmere at rede køjen end med en køje fra skrogside til skrogside. Til bagbord findes også det separate toilet-rum med elektrisk toilet, brus og vask med stuveplads under. I lighed med Flipperen er ståhøjden også her 150 cm.I hele afdelingen under dæk er der fint med naturligt lys, og interiøret opleves som noget lysere end i Flipperen.

Forskelligheder
Placeringen af stikkøjen, og ikke mindst adgangen til denne, er en væsentligt forskel mellem de to både. På Yamarin 88 DC kan et barn komme til køjen via en luge fremme, mens en voksen skal gennem en luge bag førerpladsen for at komme ned i stikkøjen. Ikke den smarteste løsning og højden under dæk opleves som meget begrænset. Yamarin 88 DC får derimod pluskarakterer for trappen op til fordækket. Da denne bådtype ikke har sidedæk, er denne passage af stor betydning, ikke mindst når man skal lægge til og gå i land. Yamarinen har den bedste og bredeste trappe af de to både. I lighed med trappen har  testbåden teak på midten af fordækket. Hvilket er nødvendigt for at give en god friktion, når man går på dækket.Førerpladsen på de to både er ens. Også i Yamarinen er der to komfortable stole, stort instrumentpanel og servostyring. Yamarinen har to 16 tommers kortplottere fra finske Q.

To sofagrupper
Udepladsen i Yamarin består af to sofagrupper, en noget mindre til styrbord og en større til bagbord som kan konverteres til en solseng. Mellem sofagrupperne er fri passage fra fordæk til badeplatform. Bag passagersædet er en lille pantrysektion med gasblus, udtrækkeligt køleskab, vask og opbevaring til bestik. og mere funktionel udgang til badeplatformen sammenlignet med Yamarin. Båden får også pluskarakterer for en veldisponeret motorbrønd med let og sikker passage foran motoren.
Yamarin 88 DC har en dobbeltkøje mod styrbord og med fine trin, der letter adgangen til køjen.

I Yamarin er også plads til to skærmer – her på 16 tommer.
To siddegrupper og en fin kalecheløsning med et stort rum til kalechen foran motoren.

En motor
Yamarin 88 DC har ikke plads til dobbeltmontage på hækken, men kan derimod leveres med Yamahas største udenbordsmotor på 425 hk. Den gav en topfart på 45,3 knob. Vælger man den mindste motor på 300 hk får man en topfart, som ligger ca. 10 knob lavere. Motoren på 425 hk passer båden bedst. Man kommer hurtigt op i plan, og den larmer også mindre og har samtidig et lavere forbrug ved samme fart. Ved 30 knob har 300 hk et forbrug på 2,0 l/sømil, mens 425 hk bruger 1,8 l/sømil. Vil man reducere forbruget yderligere med 425 hk skal farten reduceres til 25 knob og så havner forbruget på 1,5 l/sømil og støj-niveauet på 75 dB.

Adgangen til stikkøjen er lidt kringlet gennem en luge under sædet bag førerpladsen.

Plus & minus

+  Kalechegarage
+  Trappe til fordæk
+  Hovedkøjen
+  Mange siddepladser
-  Stikkøjen

TV: Yamarin med XTO motoren har variabel styring. Det vil sige, at ved havnemanøvrer skal rattet kun drejes 3,5 omgang. XTO motoren er den første, der kan få fuld service, uden at båden skal på land...

TH: To V8-motorer fra Mercury på i alt 600 hk gav båden en topfart på over 50 knob.


BÅD 569

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.