TEKST LARS H. LINDÉN FOTO LARS-ÅKE REDÉEN
Forårets måske mest spændende nyhed fra de finske storproducenter er Flipper 900 DC. Designet af nordmanden Karl Marius Sætrang Norschau, der også har været designer hos Windy og Ibiza. I to dage sammenlignede vi den nye Flipper med Yamarins 88 DC. Dette er to store og tunge daycruisere, som for få år siden ville have været udrustet med indenbordsmotorer. Den teknologiske udvikling af påhængsmotorer med over 400 hk har imidlertid ført til at selv både i denne klasse udvikles til denne type motorløsninger.
Veludstyret
Begge både henvender sig til et publikum, som vil have en rummelig, åben udeplads med mange siddepladser, god komfort og overnatningsmuligheder til en familie på 4-5 personer. Både Yamarin og Flipper er meget veludstyret, og vælger man udstyrspakkerne ”All Inclusive” til Flipper og ”Premium” til Yamarin leveres de med det allermeste såsom ankerspil, bovpropel, kaleche, landstrøm, pantry, køleskab, toilet, kortplotter og teakdørk. Indvendig volumen og komfort er også fremtrædende egenskaber hos begge både. Flipper 900 DC er et nummer større i alt, og det mærkes især i kahytten under fordækket.
Store motorer
Bådenes sejlegenskaber får også gode karakterer. Begge var udrustet med største motor-alternativ, nemlig 2x300 hk på Flipper og 425 hk på Yamarin. Til trods for meget høj topfart sejler begge både meget stabilt og fuldstændig udramatisk i søen. De kan også fås med motorer med lavere effekt: En 400 hk på Flipper 900 DC og en 300 hk på Yamarin 88 DC. En af de store fordele med testbådenes store motorer er, at man kan reducere omdrejningstallet med hele 2000 og stadig holde en god marchfart på 30 knob. Ved denne hastighed ligger støjniveauet under 80 dB, og begge både sejler mest økonomisk i denne fart. Med de største motorer medfølger også en del funktioner, som blandt andet integreret servostyring, hvilket betyder meget for sejloplevelsen i så store og tunge både med meget power på agterspejlet.
Flipper 900 DC er en af de mest moderne daycruisere fra de nordiske producenter. Med en veldisponeret udeplads og god bokomfort under dæk inviterer den til længere overnatningsture. Her er en salonafdeling under dæk, som man normalt finder i betydelig større både med god ståhøjde, fint med dørkplads, og adgang til hovedkøjen længst fremme og stikkøjen under førerpladsen.
Båden har et separat toiletrum, og til styrbord ved nedgangen er en praktisk sofa til påklædning m.m. Hovedkøjen fylder hele bådens bredde i forskibet, og er 205 cm lang og 200 cm bred. Langs skrogsiderne findes bløde ryglæn, og alle plastflader under ruf og mod skrogsiden er polstret med stof, der giver en lun atmosfære.
Naturligt lys
Både under ruffet og i skrogsiderne findes vinduer og luger, som giver godt med naturligt lysindfald og bidrager til et meget hyggeligt miljø i denne del af båden. I bagbord side ligger det separate toiletrum med elektrisk toilet, bruser og vask med et stort skab under. I skrogsiden giver et stort glasfelt med ventilationsventil rigeligt med lys. Herinde er ståhøjden 150 cm. Placeringen af stikkøjen er væsentlig bedre i Flipper end i Yamarin. Den ligger til styrbord delvis under førerpladsen og måler 205x105 cm. Højden under dæk er god, og det er let at komme ind og ud af køjen.
Førerpladsen
Der er imponerende førerpladser i begge testbåde med plads til evt. dobbelt plottere. Flipperen havde to 16 tommers kortplottere fra Simrad elegant integreret i førermiljøet. Rattet kan justeres i forskellige vinkler. Servostyring er standard hvis man vælger de største motoralternativer. Ergonomien er god med fin placering af diverse betjeningsknapper og håndtag. Fører og passager sidder behageligt i to stole i førersiden, og yderligere en person sidder i fartretning til bagbord.
Social udeplads
Agten for passagersædet til bagbord er en elegant pantrysektion med en Wallas kogeplade, vask, udtrækkelig køleboks og flere skuffer og skabe. En velfungerende og fin pantryløsning. Udepladsen har til styrbord en stor sofagruppe, som kan konverteres til en stor solseng. Bordet i midten kan hæves og sænkes elektrisk. Med kun siddepladser til styrbord fås en bredere og mere funktionel udgang til badeplatformen sammenlignet med Yamarin. Båden får også pluskarakterer for en veldisponeret motorbrønd med let og sikker passage foran motoren.