Kom billigt på vandet:

Både i forskellige materialer til forskellige formål

Der er et ordsprog, der siger: Man skal kunne kravle, før man kan gå. Det vil også være en god ide at praktisere, når man beslutter sig for at komme på vandet. Der er et ordsprog, der siger: Man skal kunne kravle, før man kan gå. Det vil også være en god ide at praktisere, når man beslutter sig for at komme på vandet. 
I denne artikel er en række bud på småjoller i forskellige materialer, hvor alle vil være fine at starte med.


Bliver man grebet, måske også familien, så kan man tage skridtet videre og gå en klasse op, når der er mere erfaring med færdsel på vandet.
Et fællestræk er, at bådene ikke er kæmpe store, men sikre og stabile, til en fornuftig pris og økonomiske i drift, samt nemme at håndtere. Det kan være en jolle til havnen i en større by med sund eller fjord lige uden for havnemolen. En tenderbåd til en større sejl- eller motorbåd. En jolle til sommerhuset eller en båd på en trailer med mulighed for at sejle nærmest overalt i Danmark. Et fællestræk er, at bådene ikke er kæmpe store, men sikre og stabile, til en fornuftig pris og økonomiske i drift, samt nemme at håndtere. Det kan være en jolle til havnen i en større by med sund eller fjord lige uden for havnemolen. En tenderbåd til en større sejl- eller motorbåd. En jolle til sommerhuset eller en båd på en trailer med mulighed for at sejle nærmest overalt i Danmark. Bådene er qua deres størrelse i et segment, hvor alle kan være med. Den billigste model ligger under 20.000 kr. med påhængsmotor, og så er begge dele spritnyt. Er brugeren mere til vandsport skal der nok en lidt større motor på hækken, men det er ikke mange penge mere der skal til. Bådene er velegnede som familiebåd til hyggesejlads eller for de unge, der vil en tur på vandet. Skal man plane, så husk at du skal 300 meter fra land. 

Lavt brændstofforbrug
Bådene er lavet i meget forskellige materialer såsom glasfiber, pvc, aluminium og polyuretan, men fælles for alle er mange års erfaring i produktion af både. Det giver et produkt, der lever op til den enkelte brugers forventninger. Alle de testede både kan sejles uden speedbådskørekort. Miljøet tænkes der også på, forbruget er ofte under to liter – i timen!Den ene motor, der er anvendt i testen, er på papiret på 9,9 hk, men er faktisk en 15 hk motor. På grund af afgift på påhængsmotorer over 10 hk i Norge, blev denne motor kunstigt holdt lige under 10 hk, men den kan nemt yde 15 hk. Det er endvidere muligt at tune motoren for ca. 3000 kr. så den yder 20 hk. Der skal en forhandler ind over, da brugerne ikke selv kan gøre det. Alle både er synkefrie og CE-godkendte.

Poca 475 med 20 hk

Målet var klart fra dag et. Bådene skulle være lette at sejle og håndtere, og med god arbejdsplads i stævnen.
images/PLUS/Artikel/570/Jolletest/Bde_i_forskellige_formal12.jpg
De to brødre Poul og Carl startede i 1967 med at lave glasfiberbåde. PO-CA blev navnet som i dag videreføres af den enes datter Betina og svigersønnen Erik. Produktionen foregår i Hedensted, hvor Poca laver rigtig meget inden for glasfiber til mange forskellige brancher. 

Findes i flere variante
rEn model med eller uden u-bænk agter, med dam og med eller uden selvlæns. Skal man kunne stå i stævnen, og båden kun trykkes minimalt ned, vinden glide af, så det bliver nemmere at hive garn ind, så er det, det Poca 475 er designet til. Vigtigt var det, at der kom mindst muligt sprøjt ind over under sejlads, når der er bølger.Når garn o.l. skal hives ind vil du opleve at båden er utrolig stabil, meget retningsstabil og sikker. Har du 170 kg garn/besætning bemærker du, at den er let drevet, og planer fra ca. 7 knob med kun 8 hk. Vandsprøjt ender lavt og bag ved båden. Lange og slanke både har altid stået for disse kvaliteter uanset om det er for sejl eller motor. 

Tag gerne luppen frem, se finish under ringdæk, bank på skroget, se agterspejlet og at badestigen har nederste trin langt nede, motorpladen er ekstra kraftig, fenderlisten er kraftig og solidt afsluttet. Den lille køl giver retningsstabilitet og sikrer, at båden driver mindst muligt til siden. Skal du ro eller stage vil du mærke at retningen holdes. Kølen er fyldt med et miks af epoxy og sand, så den vil ikke kunne blive stærkere. Perfekt til tursejlads, vandsport og fiskeri. Til vandsport skal man nok ikke gå under 20 hk på hækken. Kan fås med dam til fisk, som tilmed giver en god vægtfordeling, når den er fuld af vand.
images/PLUS/Artikel/570/Jolletest/Bde_i_forskellige_formal13.jpg

Specifikationer

Længde 4,75 m, bredde 1,69 m, fribord 0,47 m, vægt 200 kg, maks. last 330 kg/4 pers., maks. motor 20 hk materiale glasfiber, topfart testbåd m/20 hk 4- takter F20G 20 knob brændstofforbrug F20G 0,4 l v/13 knob, pris m/Yamaha F20G (432 kubik, elstart, trollingspeed) 74.400 kr., pris m/Yamaha F9.9 Sport (15 hk) 65.800 kr., pris m/Yamaha F5 60.980 kr., tillæg for dam 4750 kr.

Forhandlere:
Kenns Biler og Både, Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
Leif
Larsen Marine AS, Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
Saildirect
APS, Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
Gj
øl Marinecenter A/S, Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Pioneer 14 Activ med 9,9 hk

Norge er Skandinaviens største bådmarked, og siden 1959 har norske Pioneer ”bagt polyuretan-både”, og produceret mere end 350.000 stk.
images/PLUS/Artikel/570/Jolletest/Bde_i_forskellige_formal2.jpg
I de sidste mange årtier har Pioneer-bådene været godkendt i samarbejde med Norske Veritas, og er droptestet fra hele to meters højde. Når ”plastik” er kvalitet, stærkt og vedligeholdelsesfrit er det Pioneer. Der er mange ældre Pioneer-joller, som stadig er sejlende. De mest solgte både i Danmark er i størrelsen fra 12 fod til 15 fod.I de sidste mange årtier har Pioneer-bådene været godkendt i samarbejde med Norske Veritas, og er droptestet fra hele to meters højde. Når ”plastik” er kvalitet, stærkt og vedligeholdelsesfrit er det Pioneer. Der er mange ældre Pioneer-joller, som stadig er sejlende. De mest solgte både i Danmark er i størrelsen fra 12 fod til 15 fod.Udviklingen har ført til at bådene i dag fås i forskellige farver. Testbåden var sort, hvilket er en farve, der hurtigt varmes op af solen. Båden er meget rummelig, og ikke mindst stabil. Der er ingen skarpe kanter, og i stævnen er kanten skrå.I stævnbænken er indstøbt holdere til sodavandsdåser. I toften er et stuverum med plads til en brændstoftank, som giver en bedre vægtfordeling, når man sejler alene. 

Støjsvag
Båden er forberedt til telefleksstyring agten ude i styrbord side, hvis det ønskes. Under test var netop denne bådtype den mindst støjsvage af alle bådene. Det har helt sikkert noget at gøre med designet og materialet. Båden er selvlænsende. Til vandsport eller tursejlads er denne model meget velegnet. På grund af bådens materiale kan den tåle at blive håndteret på en strand. Skulle materialet flække, har Pioneer et reparationssæt, så man hurtigt kan ordne skaderne.
images/PLUS/Artikel/570/Jolletest/Bde_i_forskellige_formal3.jpg

Specifikationer

Længde 4,11 m, bredde 1,73 m, fribord 0,48 m, vægt 220 kg, maks. 25 hk, personer 4 stk., materiale plast, topfart testbåd F9.9* 22 knob , brændstofforbrug  0,3 l v/11 knob, pris m/Yamaha F9.9 Sport (tunet til 15 hk) 59.900 kr., pris m/Yamaha F5 44.790 kr.
*(F9.9 sport, m/optimering)

Forhandlere:
Kenns Biler og Både, Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
Leif
Larsen Marine AS, Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
Saildirect
APS, Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
Gj
øl Marinecenter A/S, Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Fjordjolle 470 Fisk med 8 hk

Navnet Fisk indikerer at de fleste kunder interesserer sig for fiskeri, enten med garn eller stang eller begge dele.
images/PLUS/Artikel/570/Jolletest/Bde_i_forskellige_formal6.jpg
Fjordjollen er et dansk mærke, hvor flere forhandlere er gået sammen om brandet. Produktionen sker i Polen, der har stor erfaring med glasfiberbåde. For at nå målet med en prisstærk båd, går man efter kunders behov med løsninger andre værfter har afprøvet. Det samme ses i bilmarkedet. Fjordjollen er et dansk mærke, hvor flere forhandlere er gået sammen om brandet. Produktionen sker i Polen, der har stor erfaring med glasfiberbåde. For at nå målet med en prisstærk båd, går man efter kunders behov med løsninger andre værfter har afprøvet. Det samme ses i bilmarkedet. Dette giver meget båd, og meget værdi for pengene. Med hensyn til design og indretning er Fjordjollen unik med indbygget ”flaps” agter ude på skroget.Den store båd planer ved otte knob med kun 8 hk, og bruger kun to deciliter brændstof per sømil. 

Unik topfart
Med to personer har den en topfart på hele 12 knob. Det er unikt. Ønsker du mere kraft vil en motor med 9,9 hk give det kraftoverskud du måske gerne vil have ”in reserve”.Da der ikke er fast styring, er der meget plads inde i båden. Midtertoften kan hurtigt fjernes, så der næsten er plads til en svingom. Det er ikke oplyst hvor mange kg båden må laste, men Fjordjolle 470 Fisk er godkendt til seks personer. Det er dog ikke sikkert, at båden kan plane med fuld last og 9,9 hk på hækken. Fjordjollen 470 Fisk har som standard ingen badestige.
images/PLUS/Artikel/570/Jolletest/Bde_i_forskellige_formal7.jpg

Specifikationer

Længde 4,72 m, bredde 1,90 m, fribord 0,56 m, vægt 260 kg, maks. 30 hk, personer 6 stk., materiale glasfiber, topfart testbåd m/ 8 hk 4-takter F8C* 13 knob, brændstofforbrug F8C 0,2 l v/9 knob, pris m/Yamaha F8 50.990 kr., pris m/Yamaha F9.9 Sport (15 hk) 55.900 kr., pris m/Yamaha F5 40.990 kr.
*(med F9.9 Sport 17 knob)

Forhandlere:
Kenns Biler og Både, Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
Leif
Larsen Marine AS, Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
Saildirect
APS, Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
Gj
øl Marinecenter A/S, Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Buster XS med 9,9 hk

Finske Buster Boats startede i 1976, og er efter 10 år blev markedsførende i de nordiske lande, som den mest solgte båd i aluminium og med påhængsmotor.
images/PLUS/Artikel/570/Jolletest/Bde_i_forskellige_formal6.jpg
Buster producerer i gennemsnit mere end 4500 både om året. Målet fra starten var en praktisk, velsejlende og robust båd, som kan bruges hele året. Kundernes forventninger har folkene bag Buster lyttet meget til og gør det fortsat.Buster XS, som er en storebror til Buster MINI på godt 100 kg, fås også med ratstyring. Formålet var at lave en båd med øget fokus på stabilitet, men den skulle også være letdrevet med et skrog, som opleves sporty. Skrog er fuldsvejset og farten opleves intens, men sikker, selv når den kommer et godt stykke over 22 knob. Flere kunder i dette segment, er ”by-kunder”, der vil sikkert på vandet, og værdsætter den unikke sidestabilitet. På testdagen blev det målt hvor meget fribord, der var tilbage, når en passager på 100 kg plus hang udvendig på rælingen. Der var over 20 cm ned til vandlinjen. Man kan altså sagtens stige op i båden fra midten, uden at der kommer vand ind. En anden mulighed er at bruge den indbyggede badestige ude agter.  

Båd i genbrugsmateriale
Buster er kendt for soliditet og longlife. Har du en 25 år gammel Buster-båd, kan Buster altid hjælpe dig med reservedele, hvilket giver kunderne ekstra tryghed. I dag kan du få Buster-joller fra 3,8 meter til et stort flagskib på næsten 30 fod.Materialet, Buster XS er lavet i, er miljø-venligt, den dag båden skal skrottes. Hele båden kan nemt smeltes om til en ny båd, øldåser eller noget helt tredje.
images/PLUS/Artikel/570/Jolletest/Bde_i_forskellige_formal9.jpg

Specifikationer

Længde 4,18 m, bredde 1,76 m, vægt 188 kg, fribord (ej med selvlæns) 0,48 m, maks. last 442 kg, maks. personer 4 stk., materiale aluminium, topfart testbåd F9.9* 4-takter 24 knob, brændstofforbrug 0,3 l v/13 knob, pris Buster XS 44.700 kr., pris m/Yamaha F9.9 Sport (15 hk)  65.800 kr., pris m/Yamaha F5 51.990 kr.
*(F9.9 Sport m/tuning)

Forhandlere:
Kenns Biler og Både, Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
Leif
Larsen Marine AS, Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
Saildirect
APS, Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
Gj
øl Marinecenter A/S, Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

YAM 340 med 5 hk

I mere end fem årtier har man kendt til gummibåde. I mere end fem årtier har man kendt til gummibåde. Nu kommer et basic produkt i version 2.0.
images/PLUS/Artikel/570/Jolletest/Bde_i_forskellige_formal10.jpg
 Mere og bedre siddeplads er skabt, udelukkende fordi årer kan placeres på en specielt anvist og forberedt plads. Nu har pontonen en reel og komfortabel siddeplads. Agter er den ført længere bagud for at udligne motorvægt eller personer, som er placeret agter. Det udligner en del, at stævnen stejler, hvis man sejler alene i båden. Agterspejlet er nærmest blevet omvendt. Normalt er man vant til at agterspejlet på en båd går lidt ned, på det sted, hvor påhængsmotoren skal placeres. Det er ikke tilfældet her, hvor  agterspejlet er blevet forhøjet! Det har flere fordele – dels giver det mindre vand i båden, når man sejler og/eller stopper brat op, dels giver det bedre styr på motoren, da gashåndtaget er oppe i en højde, der er mere naturlig, end under pontonernes højde, der er normalt på de fleste gummibåde. Det betyder så, at der skal sejles med motorben, der er lange i stedet for de traditionelle korte. 

Sjov båd til alle
Testmotoren var en 5 hk Yamaha med ind-bygget tank. Det at motoren har indbygget tank gør at der ikke optages plads på dørken til en brændstoftank. Alligevel kunne båden plane med denne motor. Ganske imponerende. En sjov lille båd, som børn og unge mennesker nemt kan tumle. Også en gummibåd der kan ligge i bagagerummet (ikke pustet op), på taget af en bil, eller på en almindelig trailer. Denne båd er den mindste af de testede og også den billigste. Trods det, så er det den båd der må laste mest, ja nærmest dobbelt så meget som de andre både – hele 750 kg. Med en 9,9 hk påhængsmotor er det en båd med masser af fart, der nemt kan trækker vandski.
images/PLUS/Artikel/570/Jolletest/Bde_i_forskellige_formal11.jpg

Specifikationer

Længde 3,39 m, bredde 1,7 m, fribord 0,44 m, vægt 60 kg, maks. personer 5 stk., maks. 20 hk, maks. lasteevne 750 kg, topfart testbåd F5 4-takter 7 knob, topfart testbåd F9.9 Sport 21 knob, brændstofforbrug F5 0,16 l v/5 knob pris m/Yamaha F9.9 Sport* (15 hk) 35.900 kr.pris m/Yamaha F5 19.900 kr. *Yamaha F9.9 Sport, kan std. optimeres til 15 hk. 20 hk opgradering koster 2990 kr.Materialet er nyeste generation pvc-materiale, hvor søm og samlinger er sammenvævet. Det giver en mere langtidsholdbar gummibåd.

Forhandler:
www.yamaha-motor.eu.dk

BÅD 570

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.