fbpx
images/PLUS/Artikel/560/Dehler30OD/Dehler_30_OD.jpg
TEKST & FOTO: LARS H. LINDÉN

RYDS 735 VI:

Påhængeren slår indenbordsmotoren

Ryds er tilbage med en helt ny bådmodel på 7,2 meter. Vi har sejlet 735 VI – en daycruiser med walkaround-løsning og to helt forskellige motoralternativer.


Ryds Både er fortsat et af Nordens meste kendte bådmærker selv efter nogle svære år. Med nye ejere og to nye modeller vil den svenske producent forsvare sin plads på markedet. Ryds har fået en saltvandsindsprøjtning takket været Kampradfonden (skabt af Ikea-grundlæggeren Ingvar Kamprad). Den første af de to nye modeller er 735 VI, som er udviklet i samarbejde med Mannerfelt Design Team.

Effektiv produktion
735 VI blev præsenteret i 2020, men er først blevet klar til dette forår (2021, red.). Meningen var at skabe en stor båd med indenbordsmotor og toilet. Den tidligere topmodel Ryds 23 WA, der havde et dækslayout som er lig den nye model, var et rimeligt alternativ til Nimbus 230 Nova i sin tid. Selv længe efter at påhængsmotoren blev dominerende på både i denne kategori og størrelse, har Ryds holdt fast i at tilbyde indenbordsmotor i sine både.
Tidligt i processen var det dog klart, at 735 VI skulle kunne fås med både påhængs- og indenbordsmotor. Dette har de fleste producenter i dette segment droppet, men denne båd er designet med tanke på at gøre produktionen effektiv ved kun at have få forme, og på den måde kunne tilpasse båden til det ønskede motoralternativ langt fremme i processen, da den eneste forskel mellem de to modeller er agterskibet.
Ryds bygger alle sine både med vakuum, som giver stærke og lette produkter. Den nye model er en selvbærende konstruktion uden bundstokke, men hvor dækket hviler mod skroget på flere bærende punkter.

To motorløsninger
Vi har sejlet to 735 med henholdsvis Mercury V8 påhængsmotor på 250 hk og MerCruiser V6 indenbordsmotor – også med en effekt på 250 hk. Forskellen mellem bådene er knapt mærkbar, før man kommer til agtersofaen. Alt fra fordæk til bordet agter er identisk.
Desto større er forskellen som følge af hvilken motorløsning, man vælger. Med indenbordsmotor får man et stort soldæk og en funktionel badeplatform.
Samtidig forsvinder meget stuveplads under dækket, og båden får en lidt anden karakter med hensyn til sejlegenskaber.
Modellen med påhængsmotor har ikke en så praktisk badeplatform, men en fin solsengsløsning og god plads på hver side af motoren.
Den forreste bænk fungerer både som førerplads og siddeplads ved bordet. Under bænken er et pantrymodul med blus og vask (ekstraudstyr). Modulet er kun 52 cm højt, men til lettere madlavning er det en smart løsning. Udepladsen har fine robuste siddepladser til fire i fartretningen. Som ekstraudstyr kan fås sidebænke til 2-4 personer.

Førerpladsen
Ryds 735 VI er en klassisk walkaround-båd med begrænset overnatningsmuligheder. Den centrerede førerplads har nedgang til kahytten under dæk. Førerpositionen er god og funktionel, og i midten, sammen med rattet, sidder som standard en ni tommer kortplotter. Der er også plads til 12 tommer samt f.eks. radio og betjeningspanel til trimplan.

Kahytten
Adgang til kahytten under fordækket er lidt trang med en bredde på kun 45 cm. Kahytten har to køjer på to meter samt køjeplads til et barn. Siddehøjden på køjen er 70 cm.
Hernede findes også et separat toiletrum med elektrisk toilet og vask. Foldedøren til toiletrummet er lidt besværlig, men fungerer. ”Ståhøjden” herinde er 136 cm og er tilstrækkelig til, at en person på 1,90 kan sidde ned.
Kahytten havde fortjent et par vinduer, og gerne en dæksluge. Rummet fungerer fint til en enkelt overnatning, men kan virke lidt mørk. Den elektriske belysning består af to læselamper med USB-stik som standard, og der er stuveplads under køjen i styrbords side.
Det ophøjede sidedæk giver en funktionel kahyt, og ombordstigningen fra en høj bro bliver lettere. Kahyttens hynder er tilpasset fordækket, så de kan bruges som solseng. Dørken er belagt med bløde EVA-plader, som er et kompositmateriale, der giver god friktion og samtidig er holdbart og nemt at rengøre.

Indenbordsmotor mest solgt
Af den planlagte årlige produktion tæt på 100 både er størstedelen med indenbordsmotor. En vigtig grund til dette er det høje antal af tyveri af påhængsmotorer.
F.eks. i Sverige vil forsikringssummen på en båd med indenbordsmotor, tyverialarm og GPS-sporing flere steder ligge på en fjerdedel af en tilsvarende med påhængsmotor.
Derfor sælges her flest både med indenbordsmotor, hvorimod der i Norge sælges flest med påhængsmotor.
Testbåden havde udstyrspakken S-Line med køleskab, elektrisk toilet, pantry med blus og vask. Det er en god investering med tanke på evt. videresalg. Testbådene havde også bovpropel og ankerspil.

Konklusion
Ryds 735 VI har en fin finish på plastarbejdet og detaljerne, men på en del andre punkter kan det gøres bedre. Det gælder bl.a. panelerne i kahytten, og en lidt kraftigere dimension på håndlister og beslag vil også være ønskelig. Men helhedsindtrykket er, at det er velbyggede og moderne både tilpasset det skandinaviske miljø.

Påhængsmotoren er overlegen

Ryds er en af de få producenter, som satser på to motoralternativer til samme model. Vores målinger viser, at påhængsmotoren er over-legen på alle parametre.

Den svenske producent går mod strømmen på et marked, hvor stadig flere vælger påhængsmotorer. Argumentet for at tilbyde båden også med indenbordsmotor er den mindre risiko for tyveri og betydelig lavere forsikringspræmie. Men med hensyn til fart, forbrug og støj er påhængsmotoren det foretrukne i f.eks. Norge, hvor tyveriproblematikken er mindre end i Sverige. Men det er stadig interessant at se på forskellene mellem de to motoralternativer.

Indenbords med drev
Indenbordsmotoren, en MerCruiser 4,5 L, er en 6-cylindret motor på 250 hk med katalysator. En lambdasonde kontrollerer og justerer benzinindsprøjtningen for at få en optimal forbrænding. Båden leveres i standard med et Bravo III-drev med dobbelt propeller (duo-prop). Fordelen med dette drev sammenlignet med Bravo I er fremfor alt kursstabiliteten ved lave hastigheder.
Med indenbordsmotoren lander topfarten på 41,4 knob ved maks. omdrejninger på 5000. Økonomifarten er ca. 25 knob med et forbrug på 1,18 l/sømil. Ved 3000 omdrejninger kommer båden op i en acceptabel planingsfart.
Indenbordsversionen var lidt længere om at komme op i plan end påhængsmotorversionen og havde en mere markant planingstærskel ved ca. 10 knob.
Den har derimod en mere rolig sejlads. Andre fordele med indenbordsversionen er, at man nemt kan tilkoble en defroster.

V8 påhængsmotor
Påhængsmotoren Mercury Verado 250 er V8 på 250 hk. Også denne har en lambdasonde, som kontrollerer og justerer brændstofindsprøjtningen.
Med denne motor er topfarten hele 47,2 knob ved maks. omdrejninger på 6000. Økonomifarten ligger fra 25 til 30 knob med 1,25 l/sømil. Ved 3500 omdrejninger kommer båden op at plane.
Med Mercurys V8 får båden sporty egenskaber, og med denne motor er planingstærsklen minimal.
Med den imponerende 414 hk dieselmotor fra MTU i gear, har ”Anemos” en cruisingfart på 10 knob og en topfart på 12 knob. Motoren er så godt støjisoleret, at man knap bemærker den på cruising.
Ryds 735 VI er godkendt til 250 hk, men kan fås med motorer fra 175 hk.

BÅD 572

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.