images/PLUS/Artikel/560/Dehler30OD/Dehler_30_OD.jpg
TEKST & FOTO Henrik Hansen

MINOR 29:

Bomstærk skærgårds-jeep

Walk around-båden Minor 29 er en særdeles sødygtig og råstærk halvplanende walk around-båd, der hører til den finske kategori af både, der populært kaldes skærgårds-jeeps eller havets firehjulstrækkere.


Minor 29 hører til i den finske tradition med multifunktionelle halvplanende walk around-både med styrehus, der herhjemme mest er kendt fra de berømte Targa-både. Det er populære både, der er bygget til skærgårdens rå krapsøer og det ofte blæsende vejr med høj sø på Østersøen og i de grove bølger på Den Botniske Bugt.

Det er derfor hårdføre både, der er bygget ekstra solidt og egner sig som arbejdsbåde, som både til fiskeri, og i de større versioner som fritidsbåde, hvor der er egnede sovepladser og pantry om læ. Vi har endda set en Targa indrettet som luksus minibus.

Efterhånden som Minor-bådene blev op til 36 fod og for alvor blev etableret på verdensmarkedet, så var Minor-navnet ikke længere så egnet. Derfor udskiftede værftet Minor-navnet til fordel for Sargo i 2014.

Vi har tidligere sejlet Minor 29 i en rå krapsø i den finske skærgård. Her klarede 29eren sig fantastisk, så vi kan roligt sige god for sødygtigheden og dens manøvredygtighed. Kursstabiliteten var god, og samtidig var båden hurtig og præcist med den hydrauliske styring til at reagere på rorsmandens styring.

Minor 29 kan smide mængder af vand ud til siden, når stævnen rammer en sø, men det er sjældent, at bovvandet kommer indover båden, medmindre der er hård sidevind. Samtidig sætter den sig overraskende elegant og blødt i bølgerne, selv ved høj fart. Når vejret bliver rigtig hårdt, så er det sejlerne, der må give op før båden, for i selv den mest velsejlende båd, så er det altid en hård rystetur, når man sejler i høj sø i hård blæst, uanset om det er i skærgården eller i mere åbent farvand som Østersøen.

Minor 29 kunne fås med flere forskellige motorer fra Yanmar og Volvo Penta, så det er valget af motor, der afgør topfart-acceleration og plane-grænse. Værftet opgav selv 24 knob som bådens topfart.

KENDT FOR HØJ KVALITET
Det er værftet Sarins Båtar i Kokkola, der har bygget kvalitetsbådene i Minor-serierne og stadig bygger de velrenommerede Sargo-både. Værftet blev grundlagt af bådebyggeren Edy Sarin, der i 1966 blev ansat hos Nautor og var med til at bygge værftets første Swan, sejlbåden Swan 36, der hurtigt gav Nautor og Swan et fantastisk ry.
Året efter grundlagde Edy Sarin eget værft, der i første omgang leverede aptering til Nautors Swan-både, men allerede i 1970 begyndte værftet at bygge den danske OK-jolle i glasfiber, og hurtigt derefter blev der også bygget Optimistjoller og Snipe-joller på værftet. I 1974 byggede værftet en klassisk havkrydser i træ.
To år senere søsatte værftet sin første Minor 650 og i 1978 kunne værftet så præsentere Sarin Båtar, sin første walkaround Minor 700, hvor man aner slægtskabet med de efterfølgende større Minor-både.
Sarin Båtar har siden starten været anerkendt for sin høje kvalitet, der som nævnt har rødder tilbage til de første af de berømte Swan-både.

FIRE VERSIONER
Minor 29 blev bygget i fire versioner, nemlig en Coupe-version med forkahyt, en LC-version med længere styrehus, den viste DC-version med agterkahyt og en Oskar-version med en speciel flybridge på agterkanten af styrehusets ruf.

Rattet midtskibs
Styrehuset i Minor 29 DC med førerplads og dinette til 4-5 personer føles overraskende stort i forhold til bådens længde og den gode plads på for- og agterdækket. Her er førerpladsen lidt uortodoks placeret midtskibs, og det virker fornuftigt, fordi det giver optimalt udsyn hele vejen rundt og giver et godt overblik over skærme og instrumenter.

Rattet er placeret i et instrumentbord til knapper og betjeningsinstrumenter, og ovenover tre store frontvinduer er der yderligere et instrumentpanel i hele styrehusets bredde. Fører- og passagersædet ved siden af til styrbord er bløde og behagelige med armlæn. De kan vendes rundt som stole ved dinette-bordet.

Der er udsigt hele vejen rundt i styrehuset med store vinduer i siderne og i skydedørene i hver side. Der er desuden et mindre vindue agter over sofaen, der går tværs over styrehuset med plads til 3-4 personer.

”Miss Mia” er velforsynet med plottere og instrumenter i det velfungerende styrehus, hvor rattet ret utraditionelt er placeret i midten af styrehuset. På billedet står de to skydedøre i siderne åbne.
Her er fører- og passagersæderne vendt om som stole ved bådens dinette agter med tværskibssofa. Man får adgang til agterkahytten ved hurtigt at fjerne det ene sæde i sofaen.
Der er godt udsyn fra de store vinduer i styrehuset. Bemærk, at båden har radar og en unik landgang.

Dobbeltkøjer for og agter
DC-modellen har to kahytter med nedgang henholdsvis til bagbord for førerpladsen og ved at fjerne et sæde i sofaen agter. En løsning der kan virke lidt besværlig, men som gør bådens kompakte indretning mulig på 29 fod.

Der er overraskende god højde i bådens beskedne forkahyt med skab og valgfrihed mellen dobbeltkøje eller to enkelte under fordækket. Det er også her bådens kompakte, velfungerende toiletrum med toilet og håndvask er placeret om styrbord mellem køjen og skottet til styrehuset.

Agterkahytten er med en dobbelt L-køje om styrbord, der reelt er en halvandenmandskøje eller to børnekøjer. Bådens ligeledes kompakte pantry er også placeret i agterkahytten om bagbord. Der er dog blevet fornuftig bordplads, køleskab, komfur med to blus og vask i rustfri stål med hane til koldt og varmt vand.

Et kig ned til dobbeltkøjen i forkahytten med et åbent garderobeskab om bagbord og bådens toiletrum om styrbord.

Her er agterkahyttens bagbordsside med pænt stort pantry, hvor der er køleskab, komfur med to blus og vask med koldt og varmt vand.

God plads og stuverum på dækket
Fordækket er stort og åbent med to kistebænke til grej og til at sidde på, mens agterkahytten snupper en bid af det oprindelige store agterdæk. Der er dog stadig god opholdsplads agter til f.eks at fiske eller bade fra bådens badeplatform.

Der er desuden en fin klapbænk i teak på agterkahytten samt en hylde med slingregrej over agterkahytten, der kan benyttes til fiskegrej, håndklæder til badeturen eller hvad man ellers har behov for. Under dørken er der to store stuverum med plads til f.eks et klapbord og fendere. Trærælingen kan åbnes agter ud til badeplatformen.

Alt i alt er Minor 29 og Minor-bådene generelt, i dag alias Sargo-bådene, gode bundsolide, velsejlende både, der er særdeles praktisk indrettet på den plads bådenes længde tillader. Der er desuden fin plads til at komme forbi styrehuset på begge sider, så det er ægte walk around-både. 

Der er gode stuverum under dørken på agterdækket. Træbænken kan slås ned, hvis man vil have mere plads. Rælingen kan åbnes ud mod badeplatformen.

UDSTYR I ”Miss Mia”
Volvo Penta D6 motor på 310 hk fra 2007, Max Power bovtruster, Lofrans trådløs fjernstyring af motor og bovtruster, Lewmar ankerspil med anker og ankerkæde, Raymarine autopilot, Raymarine radar, Raymarine C120 kortplotter, Raymarine C80 med ekkolod og fishfinder, Raymarine VHF, bådvarme, gaskomfur med to blus, rustfri stålvask, Waeco køleskab og Pioneer musikanlæg.

Motoren ligger lige under førerpladsen med adgang via flere dørkplader. En god del af aptering skal dog fjernes, hvis man vil have motoren ud.

ENESTE MINOR 29 MED LANDGANG
Vi fandt den viste Minor 29 DC ”Miss Mia” fra 2007 til salg hos Yachtbroker Nordsjælland til en udbudspris på 798.000 kr. ”Miss Mia” ligger i Gilleleje i fineste sejlklare stand. Modellen blev bygget indtil 2008, så det er en af de nyeste Minor 29.
Da vi var om bord på ”Miss Mia”, blev vi overrasket over, at der står 30 DC på siden af styrehuset. Det har en sjov historie. Båden blev oprindelig bestilt af en engelsk sejler, der dog havde en bådplads i en havn, der har et krav om, at alle både skal være mindst 30 fod. Det klarede værftet Sarins Båtar Oy Ab ved at give ”Miss Mia” en indbygget landgang på lidt over en fod, og vupti, så blev det til en one off Minor 30 DC.
Tilføjelsen DC betyder double cabin og indikerer, at ”Miss Mia” har to sovekabiner, en forkahyt og en agterkahyt. Det giver i alt fire køjepladser, så en mindre familie snildt kan tage på cruising med båden.
”Miss Mia” er yderst veludrustet med elektronisk navigationsgrej som f.eks radar og fishfinder, for lige at nævne et par enkelte ting. Motoren er den originale vildbasse Volvo Penta D6 fra 2007, der er på 310 hk og trækker på en fast aksel. Motoren er vedligeholdt og ligger i motorrummet og ligner en ny motor.
Trods alderen på 14 år og flere ejere i England og Danmark, så har den kun gået 780 timer. Den nuværende ejer oplyser, at bådens topfart er lige over 21 knob, og han normalt sejler med en marchfart på 16 knob ved 3.000 omdrejninger, hvor båden er halvplanende.

STORT SET FEJLFRI EFTER 14 ÅR
Båden fremstår velholdt og stort set uden mærker efter slid fra tre ejere, der tydeligvis alle har passet godt på båden. Teak-apteringen står stort set som ny. Selv nedgangen til agterkahytten og pantryet bærer ikke præg af slid.
Hynderne i styrehuset og de to kahytter er også i fin stand, så bortset fra lidt rust på komfurets gitter fandt vi ingen regulære fejl eller mangel på vedligeholdelse, der indikerer, at ”Miss Mia” kom på vandet første gang for 14 år siden.
En lakeret håndliste, der indgår som en del af søgelænderet, står stadig fint uden skader på lak eller træ. Den nuværende ejer har mest anvendt båden til at fiske fra med venner og har desuden været på ferietur med familien. Heldigvis er der ingen vidnesbyrd om bord på, at der er blevet fisket fra båden.

BÅD 573

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.