fbpx
TEKST& FOTO JENS HØY

Første tur med 12 cylindre

Silkebløde kræfter er målet med Mercurys power play

Mercury har søsat en påhængsmotor med V12-teknologi. Motoren kommer til Danmark næste år og er udviklet til store tunge både med krav til meget drejningsmoment. Vi tog en tur med den nye 600 hestes motor.


Bådenes og bilernes verden har mange lighedspunkter, når det gælder fart og teknologi, men når det gælder selve motorerne, går bilerne og bådene stik modsat af hinanden. I bilernes verden er de gennemsnitlige motorer blevet mindre, målt både på volumen og cylindre, og i dag er 3 cylindre normen blandt mindre benzinmotorer på mellem 1,0- og 1,6-liter, og turbo er ligeså almindeligt som en let elektrificering for at spare på benzinen. Samtidig er ydelserne steget.

I bådenes verden går Mercury den stik modsatte retning, og det seneste teknologiske svendestykke er en påhængsmotor med 12 cylindre og 600 hestekræfter.

Motoren blev lanceret i begyndelsen af året, og navnet er Mercury Verado V12. Slagvolumen er på heftige 7,6 liter, og endnu er motoren så ny, at der kun er produceret omkring 10 stk. Måske er det derfor, at vores prøvesejlads under bådudstillingen i Cannes er lidt forsinket, men efter at have beundret vores testbåd, Bernico RXP14, og sludret med konstruktør og ejer, Nico Bertels, er det endelig tid til at starte hans to Verado V12’ere.

Allerede her kommer første overraskelse, for de tilsammen 1.200 hestekræfter fra de to motorer kan stort set ikke høres og slet ikke mærkes i form af vibrationer. Kun en svag dyb brummen afslører, at der strømmer benzin gennem store cylindre.

Motordata, Mercury Verado V12:
Ydelse: 600 hk
Volumen: 7,6 liter
Omdrejningstal ved topfart: 5.600-6.400 o/m
Vægt: 572 kg
Serviceinterval: Op til 200 timer mellem olieskift

To gearkasser
Målet med den nye motor er at stille power til rådighed for konstruktører, der ønsker at kunne designe båden rundt om påhængsmotoren for på den måde at skabe mere plads. Desuden er målgruppen kunder til store hurtige både, der gerne vil sætte deres eget præg på designet. Derfor kan Verado leveres uden Mercury-bemaling, så du selv kan designe motorens udvendige detaljer.

Som altid er det i de største motorer, at producenterne præsenterer ny teknologi, og for den nye V12 gælder, at det kun er selve påhængsmotorens nederste del, der bevæger sig, når du drejer på rattet. Desuden har Verado V12 kun et kabel, der skal monteres. Det huser både fuel, elektronik og alt hvad der ellers hører til i en hightech motor med 12-cylindre. Det giver mulighed for, at man som på testbåden kan placere to motorer ved siden af hinanden, uden andet end få centimeter mellem hver maskine. Med andre ord behøver man mindre plads i bredden end ved traditionelle V6- eller V8-påhængsmotorer.

Vil skabe havets Bentley
Den store V12’er præsenterer også en gearkasse med to gear, der fungerer præcis som automatgearet i en personbil: Ved lave omdrejninger er det første gear, der er koblet ind, og i takt med at der gives gas,og båden opnår fart gennem vandet, skiftes der til andet gear. Det er ikke noget, som kræver færdigheder af personen bag rattet, for automat-gearet styres af en stribe sensorer og en computer, der beregner det optimale tidspunkt at skifte. Det giver den bedste brændstoføkonomi og den blødeste motorgang. Det er en motoroplevelse, som var man om bord på havets Bentley. Selve skiftet mærkes ikke.

Den ekstremt kraftige motor drejer kun i benet. Selve motoren står stille, også når båden drejer. Avancerede computere styrer gear og brændstof-forbrug, og alt kan monitereres fra cockpit.

Tung testbåd
Bernico RXP14 er en stålkonstruktion med en vægt på over 8 tons, der har brug for meget power for at plane. Men med de to V12’ere går der ikke mange sekunder, før den store båd bryder ud af vandet. Præcist hvor hurtigt det går, og hvad topfarten er, får vi ikke lejlighed til at teste, men Nico Bertels afslører, at Bernico RXP14 uden gæster let når 60 knob med de nye motorer. Men det mest bemærkelsværdige er ikke kræfterne i sig selv, men det drejningsmoment som motorerne giver. Motorerne går så blødt, at de mere er designet til at skabe en oplevelse af en Bentley til søs, fremfor hysterisk power ud af det mindst mulige slagvolumen.

For at demonstrere det, giver han yderligere gas ved cruisingspeed på omkring 35 knob og RXP’eren springer frem uden mere lyd og truer med at kaste passagererne af. Så ubesværet driver de store motorer båden, at den opleves som en langt mindre RIB med måske 200 heste på hækken.


Derfor ser vi større og kraftigere påhængsmotorer
De klassiske indenbords motorer indeholder typisk ældre bilteknologi og med meget stort volumen, fordi motorbåde kræver et stort moment for at komme op at plane. Både har jo ingen gearkasse, og mange motorer er meget gamle konstruktioner, der er fra dengang, det ikke betød ret meget, hvor mange sømil man kunne hente ud af en liter brændstof. I dag udvikles der flere påhængsmotorer ud fra et ønske om moderne teknologi og bedre brændstoføkonomi. Desuden bliver det lettere og dermed billigere at servicere påhængsmotorerne.

Hos Mercury har man specielt fokus på:
1. Maksimalt drejningsmoment ved acceleration, men samtidig forbedret brændstofforbrug, når båden først er oppe at plane (Mercury kalder det ARO – Advanced Range Optimization).

2. Mindst mulig windage (intern modstand fra olie og trækaksler). Her kan hentes meget effekt, men også brændstoføkonomi, når der er mindst mulig modstand i selve motorkonstruktionen. Mindre modstand kan direkte veksles til mindre udvikling af varme og mere effekt på skrueakslen.

3. At udvikle lettere løsninger end traditionelle indenbordsmotorer/drivline.


Fakta, Mercury Verado V12:
Verdens første V12-påhængsmotor med 600 hk er baseret på en V12-motorblok med 4 overliggende knastaksler. Det er en klassisk sugemotor med elektronisk benzinindsprøjtning og stort slagvolumen, som genererer et imponerende drejningsmoment, der hurtigt får tunge både op at plane. Motoren har verdens første fuldautomatiske gearkasse med to gear.

Desuden benyttes et styrbart nedre ben, der drejer individuelt separat fra motoren, præcis som en såkaldt POD, mens resten af motoren sidder pladsbesparende fikseret på agterspejlet. Det giver plads til flere motorer på båden, og med hele 45 graders styrevinkel sikres smidig og let manøvrering.

BÅD 573

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.