fbpx
TEKST HENRIK HANSEN FOTO HENRIK HANSEN, BENETEAU

TEST: BENETEAU ANTARES 8 OB

Fleksibel sportscruiser

Beneteaus nyeste version af deres 23 fods Antares 8 weekendbåd er ægte multifunktionel cruiser, hvor apteringen kan ændres med få snuptag og egner sig til alt fra sjov speedbådssejlads, sindig sejlads til fiskeri og fuldblods cruiser til dag- og weekendture.


Den nye Antares 8 OB er en nyudviklet, smartere og mere funktionel udgave af den allerede populære Antares 8 i værftets Antares-serie. Tilføjelsen OB står blot for Outboard. Vi har været en tur på Middelhavet ved Ginesta syd for Barcelona med nyheden.

Vinden var i den lette ende af skalaen, men der stod en tung gammel Middelhavs-dønning, som der ofte gør i det farvand, og som gjorde det til en mere krævende opgave at testsejle med høj fart. Ved vores farttest sejlede vi derfor så meget på tværs af dønningen som muligt.

Antares 8 OB viste sig som lidt af en ulv i fåreklæder, da vi gav gas, og båden opførte sig mere som en speedbåd end en cruiser. Vi var oppe at plane på ca. 11 sekunder ved 13 knob og nåede en topfart på 31 knob.

Vores vært om bord fra Beneteau forklarede, at den har et par ekstra knob i sig med 250 hk motoren, men vi havde desværre ikke båden tilstrækkelig længe til at lære at trimme drev og flaps helt optimalt. Desuden var bådens relativ korte vandlinje ikke optimal til dønningen. Vi er helt overbeviste om, at der er mere at hente på fladere vand og en anden længde på bølgerne.

Vi sejlede mest økonomisk, i forhold til farten, ved planing mellem 4000 og 4500 omdrejninger, hvor vi forbrugte 40-44 liter i timen. Det er samtidig en god cruisingfart på 14 til 20 knob, hvis man ikke har behov for at komme hurtigere frem, eller bare har lyst til en hurtigere og mere sportslig sejlads.

Antares 8 OB sejler livligt som speedbåd og reagerer fuldstændig præcist på styringen, tilsyneladende uden unoder under vores manøvrer. Vi prøvede at kaste den rundt i et snævert drej ved ca. 20 knob og her var krængningen overraskende beskeden med maksimalt 15 grader ind mod svinget. Manøvren var helt udramatisk, men vi tabte til gengæld så meget fart, at vi røg ud af planing.

Det tæller også på bådens plusside, at uanset hvordan vi manøvrerede og sejlede bølgesejlads i dønning og hækbølger med båden, så kaviterede propellen aldrig. Dvs. at propellen ikke dannede en luftboble i vandet og bare piskede luft.

Skroget er dybt og spidst, der hvor det rammer bølgerne, og bliver så bredt i steps opad. Under testturen bemærkede vi, hvordan skrogformen smed bovbølgerne udad, og ikke opad, så vi fik minimalt med bølgesprøjt ind i cockpittet. Vi sejlede fint og rimeligt roligt, når vi kløvede egne eller andres hækbølger med høj fart. Til gengæld kunne båden også sætte sig hårdt, når vi sejlede tæt på topfart mod dønningen.

Havnemanøvrer går også meget nemmere med Antares 8 OB end med andre tilsvarende både med en enkelt udenbordsmotor eller et enkelt drev, fordi den har bowtruster, så vi kunne f.eks. nemt trække båden sidelæns ind til molen. Det er ikke muligt at montere to motorer på Antares 8 OB. Der er simpelthen ikke plads i motorbrønden eller mellem bådens to badeplatforme til en ekstra motor.

Fordækket kan forvandles til en solseng med disse hynder, der er ekstraudstyr.
Man kan gå rundt om salonen på begge sider, men om styrbord er der trin op til sidedækket, der er lidt bredere end om bagbord.

Tagbøjler på ruffet
Antares 8 OB er på alle måder en ægte cruiser, med al den komfort der kræves på en ferietur. Det er bare i en kompakt version med fleksible løsninger, hvor man kan forme båden til familiens eller venners aktuelle behov.

Desuden har Antares 8 OB en helt speciel funktion, som vi ikke tidligere har set på både. Der kan sættes tagbøjler mellem gribelisterne i hver side af ruffet. Det er enkelt og genialt, for så kan man have wakeboards, paddleboards, vandski, surferbrætter eller andet lettere vandlegetøj med over ruffet, fuldstændig som man gør på taget af en familiebåd. Man skal bare være opmærksom på vejret, inden man tager afsted. Det er ikke spor smart at sejle i blæst og bølger med for stor vægt og vindfang over ruffet.

Om læ i salonen er førersædet og styrekonsollen traditionelt placeret om styrbord med et komfortabelt polstret førersæde. Forkanten af sædet er en pølle, der kan vippe op over sædet, og derved fungere som rygstøtte, når man står op og styrer.

Selve styrekonsollen er kompakt, men der er tilstrækkelig plads til en kortplotter op til 12”, kontakter, joystick til bowtrusteren, kontrolinstrument til båden Zipwake trimflaps samt motorinstrument med tankmåler og forbrugsmåler. Bådens analoge kompas er praktisk anbragt på toppen af styrekonsollen, lige midt i udsynet fra førersædet, så man ikke skal flytte blikket for at tjekke kursen.

Det er første gang, vi har set tagbøjler på en båd, men det er yderst praktisk, hvis man vil have vandlegetøj eller lange fiskestænger med på turen. Det er dog ekstraudstyr.

UDSTYR I DK-VERSION
Det følgende er fornuftigt ekstraudstyr i Risbjerg Marines DK-version: Comfort Level-pakke med bord i salon, glidevindue om bagbord i salon, ekstra vinduesvisker og vinduesvasker til frontvindue, fodstøtte til føreren, drejeligt førersæde, to stangholdere, gardiner i salon og forkahyt, base til cockpitbord, luge i forkahytten. Elektronikpakke med Garmin Echomap UHD 9” multifunktionsskærm.

Desuden bowtruster, skydeluge i ruffet i styrehuset (salon), gaskomfur, 42 liters køleskab, ekstra hynde til køje i salon, madrasser i forkahyt, toilet og holdingtank, oplukkelige koøjer i forkahyt og toiletrum, bruser i cockpit, hynder til solseng i cockpittet og badeplatforme i glasfiber.

Udsynet er fint
Rorgængeren har fint udsyn fra førersædet, uanset om man vælger at stå eller sidde. Dog kan det være svært at se over stævnen ved starten på en kraftig acceleration, men med bådens agile acceleration, så er det et spørgsmål om få sekunder. Instrumenteringen er overskuelig og alle knapper og funktioner er placeret indenfor rækkevidde.

Dinette eller dobbeltkøje
Alle sidde-områder kan nemt tilpasses det øjeblikkelige behov, så det er stort set kun ratkonsollen med førersæde, det indstøbte pantry, forkøjen og toiletrummet, der ikke kan omdannes med et snuptag til andre funktioner.

Ryglænet til passagersædet om bagbord skal blot vippes frem mod skottet og fungerer så som ryglæn for den ene sofa i bådens dinette, der i øvrigt er hævet, således at man har fin udsigt fra denne dinette, hvor der er stuverum under sæderne.

Når der er behov for en ekstra dobbeltkøje, så sænkes dinette-bordet og danner køjebund. Foran passagersædet har båden en hængslet dobbeltluge, der åbner både ind til forkahytten og et langt stuverum under den forhøjede dinette. Det kan f.eks benyttes til vandski eller fiskestænger. Salonen og cockpittet er adskilt af to skydedøre.

Cockpitbænk på skinner
Agter er cockpittet dejligt stort, især i forhold til bådens længde, til udeliv i frisk luft. Cockpittet er udnyttet maksimalt agterud, og det betyder, at motoren umiddelbart ikke kan køres op til vandret, eller bare serviceres forfra, fordi cockpitbænken agter er i vejen. Det er der dog taget hånd om, så cockpitbænken kan skubbes frem i båden på skinner i dørken. Bænken og ryglænet er med til at dæmpe motorstøjen.

Cockpitbænken agter er en del af cockpittets dinette om bagbord, hvor der er et klapsæde i bordet, der kan klappes ind i cockpitkarmen. Fremme mod salonen er der en fast bænk med plads til en Dometic Cool-Ice CI 42 passiv køleboks på 43 liter. Den er praktisk til at fylde med proviant til turen eller til at holde fiskefangsten kold.

Cockpitbordet er foldbart og kan hurtigt fjernes og gemmes væk i et stort stuverum under dørken i cockpittet. Det var i hvid glasfiber i testbåden, men fås også i teak. Om styrbord i cockpittet er der en praktisk låge i den høje karm, så man nemmere kan komme til og fra borde ved lave broer. Der er teleskopisk badestige indbygget i styrbord badeplatform.
Her ses cockpittets dinette med sædet i bagbord cockpitkarm klappet ned og cockpitbordet klappet sammen til halv størrelse.

Konklusion
Den nye Antares 8 er en livlig og sjov kompakt cruiser til især den yngre familie. Den sejler fint og trygt, undtagen hvis man brager afsted mod en hård sø. Her er alt om bord, hvad man behøver til en lille ferie- eller weekendtur, eller bare f.eks en fisketur på vandet med vennerne. Samtidig er prisen fornuftig for en veludstyret lille cruiser med en 250 hk motor, der udgør næsten en fjerdedel af prisen. 

YDERLIGERE EKSTRAUDSTYR I TESTBÅDEN
GPSMAP 1223 xsv multifunktionsskærm, Zipwake trimflaps, Lewmar elektrisk ankerspil, teak på cockpitdørk og badeplatformene, hynder på fordækket og tagbøjler på ruffet.


BÅD 575

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.