Den nye Antares 8 OB er en nyudviklet, smartere og mere funktionel udgave af den allerede populære Antares 8 i værftets Antares-serie. Tilføjelsen OB står blot for Outboard. Vi har været en tur på Middelhavet ved Ginesta syd for Barcelona med nyheden.
Vinden var i den lette ende af skalaen, men der stod en tung gammel Middelhavs-dønning, som der ofte gør i det farvand, og som gjorde det til en mere krævende opgave at testsejle med høj fart. Ved vores farttest sejlede vi derfor så meget på tværs af dønningen som muligt.
Antares 8 OB viste sig som lidt af en ulv i fåreklæder, da vi gav gas, og båden opførte sig mere som en speedbåd end en cruiser. Vi var oppe at plane på ca. 11 sekunder ved 13 knob og nåede en topfart på 31 knob.
Vores vært om bord fra Beneteau forklarede, at den har et par ekstra knob i sig med 250 hk motoren, men vi havde desværre ikke båden tilstrækkelig længe til at lære at trimme drev og flaps helt optimalt. Desuden var bådens relativ korte vandlinje ikke optimal til dønningen. Vi er helt overbeviste om, at der er mere at hente på fladere vand og en anden længde på bølgerne.
Vi sejlede mest økonomisk, i forhold til farten, ved planing mellem 4000 og 4500 omdrejninger, hvor vi forbrugte 40-44 liter i timen. Det er samtidig en god cruisingfart på 14 til 20 knob, hvis man ikke har behov for at komme hurtigere frem, eller bare har lyst til en hurtigere og mere sportslig sejlads.
Antares 8 OB sejler livligt som speedbåd og reagerer fuldstændig præcist på styringen, tilsyneladende uden unoder under vores manøvrer. Vi prøvede at kaste den rundt i et snævert drej ved ca. 20 knob og her var krængningen overraskende beskeden med maksimalt 15 grader ind mod svinget. Manøvren var helt udramatisk, men vi tabte til gengæld så meget fart, at vi røg ud af planing.
Det tæller også på bådens plusside, at uanset hvordan vi manøvrerede og sejlede bølgesejlads i dønning og hækbølger med båden, så kaviterede propellen aldrig. Dvs. at propellen ikke dannede en luftboble i vandet og bare piskede luft.
Skroget er dybt og spidst, der hvor det rammer bølgerne, og bliver så bredt i steps opad. Under testturen bemærkede vi, hvordan skrogformen smed bovbølgerne udad, og ikke opad, så vi fik minimalt med bølgesprøjt ind i cockpittet. Vi sejlede fint og rimeligt roligt, når vi kløvede egne eller andres hækbølger med høj fart. Til gengæld kunne båden også sætte sig hårdt, når vi sejlede tæt på topfart mod dønningen.
Havnemanøvrer går også meget nemmere med Antares 8 OB end med andre tilsvarende både med en enkelt udenbordsmotor eller et enkelt drev, fordi den har bowtruster, så vi kunne f.eks. nemt trække båden sidelæns ind til molen. Det er ikke muligt at montere to motorer på Antares 8 OB. Der er simpelthen ikke plads i motorbrønden eller mellem bådens to badeplatforme til en ekstra motor.
Tagbøjler på ruffet
Antares 8 OB er på alle måder en ægte cruiser, med al den komfort der kræves på en ferietur. Det er bare i en kompakt version med fleksible løsninger, hvor man kan forme båden til familiens eller venners aktuelle behov.
Desuden har Antares 8 OB en helt speciel funktion, som vi ikke tidligere har set på både. Der kan sættes tagbøjler mellem gribelisterne i hver side af ruffet. Det er enkelt og genialt, for så kan man have wakeboards, paddleboards, vandski, surferbrætter eller andet lettere vandlegetøj med over ruffet, fuldstændig som man gør på taget af en familiebåd. Man skal bare være opmærksom på vejret, inden man tager afsted. Det er ikke spor smart at sejle i blæst og bølger med for stor vægt og vindfang over ruffet.
Om læ i salonen er førersædet og styrekonsollen traditionelt placeret om styrbord med et komfortabelt polstret førersæde. Forkanten af sædet er en pølle, der kan vippe op over sædet, og derved fungere som rygstøtte, når man står op og styrer.
Selve styrekonsollen er kompakt, men der er tilstrækkelig plads til en kortplotter op til 12”, kontakter, joystick til bowtrusteren, kontrolinstrument til båden Zipwake trimflaps samt motorinstrument med tankmåler og forbrugsmåler. Bådens analoge kompas er praktisk anbragt på toppen af styrekonsollen, lige midt i udsynet fra førersædet, så man ikke skal flytte blikket for at tjekke kursen.