Gran Turismo 36 er en lynhurtig powercruiser, der kommer hurtigt ud af vandet og hen til målet med helt op til 36 knob på toppen med den maksimale motorkraft på i alt 700 hk. Samtidig er det en utraditionel og spændende åben loungebåd, hvor salon og cockpit flyder sammen uden døre imellem.
Der var ikke meget vind, da vi sejlede en tur med Gran Turismo 36 på Middelhavet 10 sømil syd for Barcelona, men på testdagen stod der er en typisk tung, gammel dønning, mens der højst var vind til små lette bølger. Dønningerne gav derfor en lidt anden stil på testsejladsen, hvor vi sejlede så meget på tværs af dønningen som muligt under fart- og accelerationstestene.
Gran Turismo 36 har Beneteaus typiske skrog til de hurtige powerboats-skrog med skarp stævn nede ved vandspejlet til at bryde bølgerne og en bred, buttet stævn oppe med forkahyttens køjebund og dækket, så der bliver mere bredde på forkøjen. Derfor går båden fint og roligt i lettere sø og krapsø, men når vi fløj ud af dønningerne med høj fart, og nærmest lavede skihop på dønningerne med bådens potente motor-ydelse, så blev sejladsen for bumpet. Her er det så bare om at udvise godt sømandskab og afpasse farten til bølgerne.
Selv i de bumlede forhold på Middelhavet, så sejlede og manøvrerede Gran Turismo 36 hurtigt og præcist på styringen, og vi kunne dreje skarpt med båden uden dramatik eller overdreven krængning. På grund af dønningerne prøvede vi dog ikke de helt skarpe og hurtige sving over den fornuftige cruisingfart, som vi vurderede til at ligge mellem 22 og 26 knob. Her kommer man hurtigt frem med forholdsvis bedst brændstoføkonomi.
Vi målte en topfart på ca. 35 knob, men på fladere vand ville der have været et par knob yderligere på loggen. Det tog under 10 sekunder at komme op at plane, men igen, så tog dønningerne lige toppen af potentialet. Vi kunne holde planingen ned til 12-13 knob under dagens konditioner, og accelererede fra 0 til over 30 knob på ca. 25 sekunder.
Der var adskillige testsejlere fra europæiske magasiner ude med Gran Turismo 36 over to testdage, og på land blev der snakket en del indbyrdes om, at der var meget motorstøj fra de 2 x 350 hk motorer ved de høje omdrejninger. Vi målte støjniveauet til 86 dB, og det svarede præcist til støjen i flyet hjem fra Barcelona, hvor vi sad lige ud for flyets jetmotor.
Med outboard-motorer er der intet støjisoleret motorrum, som f.eks. i Gran Turismo 36-versionen med to dieselmotorer, og båden har ingen rigtig støjafskærmning mellem motorerne og salonen, der som nævnt er uden døre.
Yngre sejlere, der er til hurtige både og rå motorkraft, vil næppe lade sig forstyrre af 86 dB, mens de mere lydhøre sejlere nok bør vælge dieselversionen. Begge versioner sejler ifølge vores oplysninger stort set ens. Man kan også vælge to lidt mindre motorer på f.eks. 300 hk eller blot lade være at brøle afsted med op imod 5000 omdrejninger.
Organiseret instrumentbord
Førerpladsen er traditionelt placeret om styrbord, og rorgængeren har meget fint udsyn henover et stort blåt instrumentbord, gennem bådens store udelte forrude med et kompas lige i sigtelinjen. Førersædet er højt placeret, og man står på en forhøjning og styrer. Det giver godt udsyn, men et par høje testkollegaer syntes, der var for lavt til det elektrisk drevne soltag. De var nervøse for at banke hovedet op i soltaget, når båden satte sig i en dønning.
Det problem havde vi ikke, og vi både sad og stod fortrinligt og styrede. Fordækket har lidt negativt spring frem mod stævnen, der især letter udsynet, når man lader båden accelerere kraftigt. Sportsrattet kan tiltes.
Der er plads til hele to Garmin GPSMAP 1223xsv-multiskærme på det kæmpestore instrumentbord, hvor alt er usædvanligt praktisk organiseret med f.eks. alle kontakter inddelt i grupper. De elektroniske gas/gear-håndtag er praktisk placeret lige til styrbord for rattet, og lige til bagbord for rattet er joysticket til bovtrusteren placeret.
Man kan med højre hånd på gas/gear- håndtagene og venstre hånd på joysticket nemt klare havnemanøvrerne og f.eks. lægge båden sideværts til kaj. Båden er født med indstøbt tunnel til bovtruster, men selve trusteren er ekstraudstyr.
Cockpit & salon flyder sammen
Gran Turismo 36 udmærker sig dog i forhold til andre sporty cruisere ved en sammenhængende kæmpelounge uden døre mellem salon og cockpit. Det er her man primært vil opholde sig med familie eller venner under sejlads eller f.eks. afslappet ankring med sol og badning.
Denne lounge-indretning, hvor salon og cockpit flyder sammen på helt naturlig vis, giver fin rumlighed til bådens store solseng og et udepantry agter, en stor U-formet dinette om bagbord, med plads til seks voksne og et klapbord, placeret agten for passagersædet samt en ekstra L-sofa til tre personer om styrbord bag førersædet. Her er virkelig siddepladser til alle de 8-10 personer som CE-godkendelsen tillader, uden man skal sidde på skødet af hinanden.
Solsengen og dinetten er adskilt med et vipbart ryglæn, der også kan fungere som en hoved- eller rygstøtte til solsengen, hvis man vil nyde udsigten, mens man slikker sol. Under solsengen og den agterste sofa i dinetten er der et kæmpestort stuve-rum i outboard-versionen, hvor dieselmotorerne ellers er placeret. Man hæver hele arrangementet agter hydraulisk, når man skal i stuverummet eller alternativt i motorrummet.
Agter er der nem og åben adgang til badeplatformen, der er i to niveauer, foran og ved siden af de to vildbasser på hækken. Den åbne hæk kan dog lukkes med en låge i rustfrit stålrør.
Fordækket er forsænket til en solseng med polstrede hynder, der fås i flere versioner. Den dyreste version er f.eks. med højttalere, nakkestøtter, kopholdere og sammenfoldelig pude med indbygget minibord.
Testbåden var ekstraudstyret med elektrisk ankerspil.
Agter om styrbord har båden et indstøbt udepantry med vask, vand, stuverum og plads til en grill, der dog er ekstraudstyr, så man kan sidde i loungen og grille om bord for anker.