fbpx
TEKST FOTO TROELS LYKKE

TEST: BAVARIA SR36

Italiensk designet Bavaria SR36 med stort cockpit og masser af sejlglæde

Der er på under et år solgt 100 Bavaria SR41ere. Nu kommer lillesøsteren, som der var meget store forventninger til, og lillesøsteren skuffede ikke, da Bådmagasinet testede den i Neustadt med fuldt drøn og sving uden problemer med 2 x Volvo Penta diesel 300 hk.


Bavaria Yachtbau i Giebelstadt i Sydtyskland er for alvor kommet op i omdrejninger og er igen begyndt at ramme plet med deres sejl- og motorbåde, efter de i et par år var i en bølgedal. Deres motorbåd Bavaria SR41 er der nemlig på få måneder solgt over 100 af. Og nu er lillesøsteren SR36 færdigudviklet, og Bådmagasinet var blandt de første bådmedier i verden, der testede familiebåden, hvor stregerne er slået af italienske designer Marco Casali, der har tegnet de sporty, elegante linjer.

Og tyskeren skuffede på ingen måde. Bavaria SR36 var nemlig hurtig i optrækket, da der blev lukket op for de to store D4 Volvo Penta-motorer. Selv med fem personer om bord kom farten let over 33 knob, og med den fart var den let at svinge rundt, og den klarede sig godt i bølgerne. Man føler sig med andre ord tryg om bord, men også underholdt. Det handler nemlig om sejlglæde. Men det handler også om, at man er på en båd, hvor man kan mærke naturen og elementerne på den 11,68 meter lange og 3,89 meter brede båd. Netop det har Bavaria Yachtbau lagt stor vægt på. Nede i kahytten er der plads nok i salonen, toilettet, forkøjen og agterkøjen, hvor der også er rigeligt med naturligt lys. Men hovedvægten er lagt på det brede og lange cockpit, et sted med en kæmpe wetbar og hvor du kan lave mad på gas eller grill til familie og venner.

Man kan gå rundt om salonen på begge sider, men om styrbord er der trin op til sidedækket, der er lidt bredere end om bagbord.

Solsæde tæt på rorsmand
I cockpittet er der også en pæn stor siddegruppe tæt på styrepladsen, hvor der også er et sæde i bagbordsside, hvor man kan ligge ned og sole sig, mens der sejles, og hvor man kan underholde rorsmanden. Der findes også et noget lille sæde, hvor man dog kan sidde tæt på rorsmanden. Helt agter er der en ny siddegruppe, hvor man kan sidde udenfor helt tæt på den virkelig brede badeplatform, som virkelig ser godt ud med al den teak, som der var på den Bavaria SR36, som vi testede. Badeplatformen er standard, mens en hydraulisk sænkbar platform er ekstraudstyr.

Den ekstra siddegruppe agter, der også kan omdannes til en solseng, og hvor ryglænet kan vendes ind mod cockpittet, vidner om, at Bavaria Yachtbau prioriterer udeområdet meget højt. Agtercockpittet fås i tre forskellige versioner: Enten med siddepladser (testmodellen), solseng eller ekstra opbevaring.


Importør bestiller lukket HardTop hjem
Båden fås enten med hardtop, med softtop eller GRP-hardtop, som vi testede, og som open top. Netop GRP-hardtop passer fint til det danske klima. Her kan man åbne et skydetag enten elektrisk, der er ekstraudstyr, eller manuelt, som er standard. Derved kan man få lidt sol ind, og man kan lukke til, som det ofte er behov for. Hardtop-modellen kan enten lukkes til med en kaleche eller med en glasdør, som gør, at man let ville kunne sejle i båden året rundt og stadig holde varmen. Netop derfor har den danske importør, Dansk Marine Center i Risskov, bestilt en Bavaria SR36 hjem, den er i øvrigt med
2 x 300 Volvo Penta diesel, og båden koster 2,73 mio. kr. leveret i Danmark. Dertil skal smides cirka 300.000 kr., før du er helt sejlklar, oplyser Henrik Lund fra Dansk Marine Center.

På kort tid kan man åbne ruftaget elektrisk (manuelt er standard). Båden fås også, hvor kahytten er lukket med glasdør.

Stadig 15 procent under konkurrenter
Netop prisen bryster det store Bavaria Yachtbau sig af. Prisen er nemlig under konkurrenternes ifølge produktionsleder af Bavaria SR36, Norbert Leifeld. ”Vores samlebåndsproduktion, store indkøb og effektive bådbygning gør, at vi stadig er blandt de prisbilligste på markedet. Vi ligger stadig 15 % under vores konkurrenter, og der skal vi fortsatte ligge,” siger produktionslederen til Bådmagasinet.

Forkahytten er vældig rummelig og har, som det ses, store sideruder og skylight. Madrassen med ø-sengen måler 1,98 meter x 1,37 meter.ord.

Konklusion: Båden rammer behov
Der er virkelig brugt mange udviklingstimer på den modulopbyggede Bavaria SR36, som vi så under bygning på det gigantiske værft, hvor man havde en til en-modeller af indretningen, efter Marco Casali og hans designteam først havde lavet designet på computer. Jeg falder også for det brede sidedæk, der er let at gå på og et højt søgelænder, der sikrer, at man ikke lige falder i vandet. Men der, hvor tyskeren vinder, er det store cockpit med to siddegrupper og det kæmpe pantry. Indretningen i cockpittet er skabt, så en familie på fire vil føle sig godt tilpas, uden at man går i vejen for hinanden. Med den ekstra siddegruppe agter kan der også være seks personer om bord, uden besvær. At båden samtidig er sjov at sejle gør også, at båden rammer plet på motorsejlernes behov. Dertil kommer, at modellen med glasdør vil passe fint ind til det kolde nordiske klima. Bavaria SR36 bliver også en bestseller, som storesøsteren SR41 er det. Det vil vi gerne vædde på.


BÅD 577

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.