Sammenligningen er slående – altså mellem Bass Boat 490 og så en lille åben sportsvogn. Begge er åbne og helt nede ved elementet. Den ene ved asfalten og den anden ved vandet. Som navnet siger, er båden designet til bass-fiskeri, der er utroligt populært i USA. Dog er Smartliners Bass Boat et stykke fra de mest potente bass-boats i USA, der er lidt større og kan bære meget kraftige påhængsmotorer op til 300 hk og skyde en fart på et pænt stykke over 100 km/t. Smartliner Bass Boat 490 blev testet med 60 hk på hækken, men er godkendt til maks. 80 hk.
Tre forskellige modeller
Smartliner Bass Boat findes i tre forskellige modeller, der hedder 450, 490 og 540. Nummeret refererer til bådens længde. Den mindste båd i serien har ikke ratstyring. Det har de to andre. Fælles for alle modeller er, at bådene er lavet i aluminium. Modellen er egentlig lavet til fiskeri, men er velegnet til vandsport eller flydende badeplatform. Fribordet er ikke særlig højt, så det er relativt nemt at komme op i båden, når man ligger i vandet.
Strømlinet design
Bådens strømlinede design oser af fart. Der er ikke mange ting i båden, der kan reducere farten. Det, der kan give vindmodstand, er passagererne og påhængsmotoren. Vindskærmen er ikke særlig stor, og de tre sæder på række er undersænket i båden med mulighed for at lægge ryglænet ned, hvis sæderne ikke benyttes. Det giver plads til en stor platform i stævnen og nede agten. Er der tale om en badetur, kan man sagtens ligge to personer ude i stævnen og agten på hynder og nyde solen på en dejlig sommerdag i bugten eller vigen.
Er man lidt fiks på fingrene, så kan der centermonteres en holder i båden til en parasol. Så kan man sejle efter de bedste solpladser på vandet. Man skal bare huske, at slå parasollen ned, når man sejler.
Tæt på vandet
Da fribordet er lavt, er der ikke meget højde-forskel på rælingen og dækket på båden, der er beklædt med koksgråt UV-bestandigt fast marinetæppe, der også er skridsikkert. Det er ikke så behageligt at gå på med bare fødder, så fodtøj anbefales. Selvom båden er meget lav, har designerne tænkt på røgvand, når båden er i fart. Fra den lodrette side af båden er der normalt en 90 graders bøjning ved rælingen ind i båden. Det er der ikke på denne båd.
Rælingen er nærmest bygget ud over siden af båden. Det betyder, at røgvandet, der følger rælingen, ikke kommer ind i båden, men bliver smidt ud til siden væk fra båden. En ganske fin praktisk detalje.
Samme metode er man begyndt at anvende med molebyggeri, hvor bølgerne slår ind. Så bliver der ikke nær så meget skumsprøjt ind over land, da røgvandet bliver sendt tilbage mod havet. Kommer der vand ind i båden, så sørger den automatiske lænsepumpe for, at vandet bliver pumpet ud af båden.
Der er i alt syv stuverum under dækket inkl. en agnbrønd, hvor der kan svømme agnfisk eller fiskene kan holde sig friske. Der er ikke indbygget tank, men plads til to gange 25 liters løse tanke, der kan surres fast. På rælingen er der to pullerter i hver side af båden til at binde båden fast ved kaj.
Stabil platform
Når Smartliner Bass Boat 490 ligger stille på vandet, er båden meget stabil. Det er også en forudsætning for at være en sikker fiskerbåd. Ønsker man at fiske fra båden, så er der en slags barstol med, som kan monteres i stævnen eller ude agten. Det er ikke en hel stol, men en slags støtte for bagdelen, hvis man bliver træt af at stå op og fiske en hel dag. Stolen kan fjernes under transport og stuves væk under dækket.
En vægtig båd
Selvom Smartliner Bass Boat 490’s skrog er lavet af aluminium, skulle man umiddelbart tro, at der var tale om en let båd på grund af materialevalget. Det er der ikke tale om. Uden påhængsmotor, batteri samt fyldt brændstoftank vejer båden 446 kg. Dertil skal der lægges en påhængsmotor overni på måske godt 100 kg, så der skal en del motorkraft til at få båden til at plane.
Det var ikke noget problem med testbåden, hvor der var monteret en 60 hk Mercury-EFI 4 takter. Minimum påhængsmotor er 40 hk og maks. er 80 hk. På testdagen blev topfarten målt til 29 knob. Marchfart med optimal brændstoføkonomi er 18 knob. Topfart med 80 hk er oplyst til 39 knob. Anbefalet trailer er 1000 kg totalt med en lasteevne på 760 kg. Sådan en trailer kan mange biler – også elbiler – trække.