Den nye Marex 330 Scandinavia er en mindre version af værftets flagskib Marex 375 med nydesignet skrog og dæk. Båden har to rummelige siddeområder i cockpittet og i salonen, der i 330eren kan lukkes helt af med en skydedør. Det er udtalte ønsker fra Marex-kunder.
Efter en gennemgang i havnen i Aabenraa af den nye Marex var vi faktisk imponerede over, hvor gennemtænkt og helstøbt den nye cruiser med søhest-logoet er udformet med masser af hyggeskabende træværk og gode apteringsløsninger, der gør livet til søs nemmere og mere komfortabelt.
Marex 330 fås i to versioner, hvor den korte version har fået reduceret bådens kæmpe badeplatform med en halv meter til havne-pladser med begrænset længde. Vores test af den lange version af 330eren foregik i en meget frisk vestenvind ude på fjorden, hvor vinden havde sat en stejl og kort krapsø på testdagen.
Vi mærkede hurtigt, at det er en manøvredygtig båd. Vi blev allige-vel forbløffede, da vi første gang trykkede det elektro-hydrauliske gashåndtag i bund. Det tog 27 sekunder at nå topfarten på 38 knob og blot 6,5 sekunder at komme op at plane ved ca. 15 knob.
Den mest behagelige og økonomiske cruisingfart er ca. 20-26 knob, hvor båden planede og nærmest flød hen over dagens krapsø. Vigtigere var dog, at båden lå meget stabilt på kursen ved manuel styring, og at vi kunne styre den meget fleksibelt og adræt. Båden reagerede prompte og præcist på enhver kursændring, uanset hvor hurtigt vi drejede på rattet.
Samtidig gik 330eren forbløffende blødt i de krappe bølger. Her viste testen med al tydelighed, at båden ikke alene er nem at sejle, men at det også er så komfortabelt at være om bord under sejladsen, at en familie vil kunne sejle lange stræk uden at blive trætte af at bumpe i søerne. Dette kræver selvfølgelig, at man afpasser farten til forholdene. Desværre havde vi ikke lejlighed til at prøve båden i høj sø, men også på det punkt har Marex-bådene et godt ry.
Kalechen sættes med et snuptag
Cockpittet er stort og usædvanligt komfortabelt til hyggeligt samvær med en stor U-sofa om bagbord, et stort cockpitbord i massiv teak i midten og en lang lige sofa om styrbord. Denne siddegruppe kan suppleres med ekstraudstyr som f.eks. grill, køleskab og ismaskine.
Cockpitbordet kan slås ud, så man også kan sidde komfortabelt på sofaen og spise ved bordet om styrbord. Bordet kan desuden sænkes, så U-sofaen kan omdannes til dobbeltkøje eller solseng.
Det hårde glasfiberruf over salonen er ført helt ud agter, men over cockpittet er det bare en ramme for et soltag i form af en baldakin på letløbende stænger. Det tager kun få sekunder at åbne for solen eller at trække for igen, hvis man vil have skygge eller sidde i tørvejr.
I det nordisk klima vil man gerne kunne sidde beskyttet af en kaleche om cockpittet, men ofte skal man kæmpe med stænger og knapper, når kalechen skal sættes eller gemmes væk. Det er der en smart løsning på i Marex 330.
Kalechesiderne er ganske enkelt foldet sammen i et to udvendige lodrette stuverum agterst i bådens overbygning. Herfra hales de frem og sættes med et snuptag, fordi de løber på letløbende vogne oppe i den hårde top, der også bærer soltaget. Samtidig har Marex udviklet et system, så kalechesiderne ikke skal knappes på, men blot fæstnet med et par linjer og klemmer. Vi har ikke set det nemmere, og kalechen stod støt og stabilt, når vi gav fuld gas under testen.
Med den nemme håndtering af soltaget over cockpittet og kalechen, så har man på kun et øjeblik valget mellem en glad solskins-cruiser til de gode sommerdage og en hyggelig lukket familiecruiser til de vejrmæssigt mere triste dage. Garagen til baldakinen og et soltag i glasfiber over salonen giver plads til to solceller, der dog er ekstraudstyr.
Dør ved førersædet
På ruffet over forskibet har Marex 330 også en efterhånden obligatorisk solseng, hvor hynderne er så vandfaste, at man kan bruge dem som bademadrasser.
Marex 330 har et klassisk ringdæk rundt om salonen om bagbord, som på de øvrige Marex-både, og om styrbord har Marex for første gang sænket ringdækket frem forbi førerpladsen. Det har givet værftet mulighed for at tilføje en praktisk dør mellem salon og ringdæk lige ved førerpladsen, så bådens fører hurtigt kan komme ud på dækket ved f.eks. havnemanøvrer.
Samtidig kan man stå og gå mere beskyttet på denne del af dækket, fordi sænkningen samtidig har givet en høj lønning, så der er endnu højere op til bådens søgelænder af rustfri stål. Agter er der trin op til ringdækkene, og under den agterste del af ringdækkene er der stuverum til fendere.
Der er gode muligheder for at få frisk luft i salonen. Først og fremmest fra det manuelle og letløbende soltag over den forreste del af salonen, og dernæst fra den store skydedør mellem salon og cockpit, samt ikke mindst fra døren ved førerpladsen og et indsat vindue i den store panoramarude om bagbord, der kan åbnes.
Salonens vinduer giver masser af dagslys i den hyggelige salon, hvor der er siddepladser til familie og venner om bagbord. Passagersædet om bagbord vender normalt fremad under sejlads, men kan med et snuptag vendes, så det bliver en del af bådens dinette med klapbord og et ekstra mobilt taburetsæde, der er monteret på bordets søjle.
Manøvregreb og en krog i himlen
Om styrbord er bådens praktiske og kompakte pantry placeret mellem førersædet og cockpittet. Her er vask, koldt og varmt vand, et gaskomfur med to blus samt en ovn, der dog er ekstraudstyr. Her er rimelig god bordplads, og der er adskillige valgmuligheder for bordplade. Her er også god stuveplads i form af skuffer. Køleskabet er placeret under førersædet.
Førerpladsen i Marex 330 er nærmest designet til afslappet langturssejlads. Vi sad mageligt i bådens sportssæde, der har den sædvanlige pude på forkanten, der kan vippes op over sædet som rumpestøtte, når man vil stå op at styre.
Instrumentbordet er stort og overskueligt med plads til en stor multiskærm, knapper og betjeningsgreb indenfor rækkevidde samt et sportsrat, der kan indstilles til den ønskede stilling. Her er der også plads til joysticket til Mercurys velfungerende manøvresystem, der er guld værd til havnemanøvrer.
Manøvresystemet inkluderer også Mercurys fine Sky Hook-system, hvor man med et tryk på en knap kan få båden til at blive liggende på positionen uden at ankre. Man kan bare ikke bade fra båden, når Sky Hook er slået til, fordi det er bådens motorer, og dermed også propellerne, der holder båden fast på positionen.
Separat brusekabine
Om læ i forskibet, et par trin nede fra salonen, er det en rummelig ejerkahyt med en grandios dobbeltkøje med god højde over, spejl i fodenden og store vinduer i fribordet, der giver masser af dagslys i kahytten. Her er to store skuffer under køjen og et ganske stort skab om bagbord med hylder, skuffe og bøjlestang. Skabet er som resten af båden i fint håndværk og med slingrekant på hylderne.
Bådens toiletrum er rummeligt og er placeret agten for ejerkahytten. Her er et toilet i langskibsretning agter i rummet og en separat brusekabine forrest i rummet. Toiletbordet er placeret i borde under et stort vindue og er usædvanlig langt med vask og med stuveplads under i hele bordets længde. Om bagbord og under salonens dinette er der en stor tværskibs dobbeltkøje til børn eller gæster samt en mindre børnekøje i borde under et vindue i fribordet. Her er der et tilsvarende skab som i ejerkahytten, og der er stor højde over den ene halvdel af dobbeltkøjen.
Konklusion
Efter en dag med Marex 330 Scandinavia var det stadig vanskeligt at finde noget at kritisere om bord. Pladsen i denne 33 fods cruiser er udnyttet optimalt til komfortabel livskvalitet til søs, og den føles større end de fysiske mål. Den sejler som nævnt adræt og går overraskende behageligt i søerne. Vi hørte ingen knirke- eller klirrelyde under sejladsen, og bådens byggekvalitet er meget høj. Det er prisen desværre også, men de to ting følges altid ad. De to vrinskende V6-motorer fylder også godt i bådens pris.
Farttesten blev udført med 2x Mercury MD Bravo 3 V6 3,0 l 270 hk og to personer om bord. Vinden var frisk fra vest med en solid krapsø på fjorden. Målingerne er foretaget med bådens GPS og motorernes forbrugsmålere. Under testen viste vores målinger, at der var minimal fartforskel på, om vi sejlede mod eller med vinden. Rækkevidden er beregnet med en reserve på ti procent af fuld tank.