fbpx
TEKST FOTO LARS LAURSEN #582

TEST: Finnmaster T9

Finnmaster T9 – mere end en stor daycruiser

Finnmaster har lavet en storebror i T-serien. T9 hedder modellen, hvor Finnmasters designere har taget alt det bedste fra tilsvarende både og kogt det sammen til én båd. Skal man sammenligne Finnmaster T9 med bilverdenen, så minder Finnmaster T9 mest om en stor cabriolet, der er rummelig og kan bruges som en camper. Resultatet er Finnmaster T9 med komfort, hurtighed og mulighed for at bo i båden. Kan man næsten ønske sig mere – måske en bådplads!


Med sine godt 9 meter er der tale om en stor daycruiser, hvor der er tænkt over mange detaljer. Herunder også komfort. Hvis vi starter agten fra, så er der to indbyggede badeplatforme på hver side af de to stik 300 hk påhængsmotorer. Badeplatformene er ikke bare praktiske, når man skal op og ned ad vandet, men også når man lægger til ved en bådeplads og bakker ind. Ved motorinspektion eller motorservice er det også en fordel med badeplatforme, da man nemmere kan komme til motorerne.

Designerne har valgt at lave Finnmaster T9 efter samme motorkoncept som T7 og T8 – påhængsmotor frem for indenbordsmotor. Det giver nogle fordele, da en påhængsmotor ikke tager plads inde i skroget, og så kan der laves service på Yamaha-motorerne, mens motorerne sidder på hækken af Finnmaster T9.

Styringen af de to Yamaha påhængsmotorer er med DES-styring (Digital Electric Steering). Det vil sige, at styringen af de to store tunge påhængsmotorer er elektrisk. Der er ikke noget hydraulisk styring, der fylder i motorbrønden. Det er lidt underligt at se, men praktisk da motorbrønden pludselig kan bruges som stuverum. Bruger man motorbrønden som stuverum, skal der nok et net over godset, så det ikke blæser i vandet under sejlads. Styring med DES kan programmeres, så drej af motorerne sker med fire eller otte omgange på rattet ved lav fart fra den ene yderposition til den anden yderposition. Ved marchfart eller hurtigere er dette ikke nogen valgmulighed.

Ved høj fart er styringen forprogrammeret og ca. 10-15 grader ved et halvt styre-udslag. Ejeren af båden kan ikke rette på styringen af båden ved høj fart af sikkerhedsmæssige årsager.

Se slideshow
Finnmaster T9 har et flot design og ligger godt på vandet. Det er ikke lige til at se, at stafferingerne i stævnen rent faktisk er en tonet rude til kahytten.

Stor sofagruppe
Lige efter påhængsmotorerne er der en stor rummelig sofagruppe. Der er adgang fra badeplatformen til sofagruppen. Der er et lille trin, man skal skræve over for passage. Under trinnet er der skjult en stor kaleche, der dækker hele det åbne cockpit. Kalechen er høj med store vinduer, når den er slået op. Det giver et meget lyst cockpit, når kalechen er monteret. I cockpittet lige over dørken, er der monteret LED-lys, så cockpittet ikke er helt mørkt, hvis man hygger om aftenen. Det særlige ved denne kaleche er konstruktionen, og materialet som kalechen er lavet af. Når kalechen er monteret, er den meget tæt, men kan samtidig ånde, så cockpittet ikke emmer til. Finnmaster T9 er godkendt til 12 passagerer. Sidder man tæt, så kan alle 12 personer sidde i denne del af båden.

Man sidder godt. Hynderne er lavet af kunststofmateriale, som tåler vand, sol og sololie. I midten af sofagruppen er der et stort bord med indbygget kopholder, der kan sænkes elektronisk. Bordhøjden betjenes fra cockpittet. Når bordet er nedsænket, kan hele sofagruppen omdannes til en kæmpe solseng. Når passagererne sidder i cockpittet, er man beskyttet mod vand og røgvand af den høje ræling og de lange høje sidevinduer, der dækker næsten hele cockpittet. Det er ikke meget vind, man mærker, når man sidder på agtersædet under sejlads. Under alle sæder i cockpittet er der stuverum.

I styrbordsside af cockpittet er der en konsol, der ved første øjekast ligner en slags bar med en stor bordplade. Denne konsol rummer vask og kogeplade, der er gemt væk under pladen, når pladen er slået ned. Vasken er både med varmt og koldt vand. Der er en tank på 22 liter til varmt vand og en tank på 95 liter til koldt vand. I konsollen findes der et 70 liters køleskab. Køleskabet kan køre i ca. seks timer, når varerne i køleskabet er nedkølet. Mange sejlere slukker for køleskabet, hvis de overnatter i båden, så man er fri for at høre på køleskabets brummen.

Alle udvendige trædeflader i båden er belagt med teak, der strammer designet og indtrykket af båden en ekstra tand op. Desuden er det behageligt at gå på og tørrer hurtigt op, hvis der kommer vand på teaken.

Selve kalechen er gemt i et luk-af nede agten under den bagerste bænk. Kalechen kan hurtigt sættes op, hvis det er nødvendigt.

Gode siddepladser
Helt fremme i cockpittet sidder kaptajnen og førstestyrmand plus navigatør. Der er fin plads til alle tre og måske fire personer, hvis to passagerer er børn. Der er to lækre formstøbte sæder i styrbordsside til kaptajn og førstestyrmand ved siden af hinanden. Udsynet 360 grader rundt er godt fra kaptajnens stol. Pladsen til kaptajn og førstestyrmand er lidt hævet i forhold til sofagruppen. I bagbordsside lige bag vindspejlet er der en siddeplads, hvor to børn kan sidde ved siden af hinanden eller en voksen kan brede sig. Under denne siddeplads er der en køleboks, hvis køleskabet ikke har kapacitet nok.

Cockpittet er meget rummeligt. Med lidt god vilje kan man lige klemme fire personer ind på første række lige bag vindspejlet.
Solhynden er designet til at blive spændt fast. Der er fuld adgang fra stævnen til cockpittet, når vindspejlet åbnes.

Smart styring
Styringen af Finnmaster T9 er ikke hydraulisk, men elektronisk, som tidligere nævnt. Yamaha påhængsmotorerne er store og tunge (+ 250 kg pr. motor). Trods størrelsen og vægten er styringen af båden utrolig let. To motorer giver mulighed for lettere styring i en havn, hvis man bruger gashåndtagene og laver kontrastyring. Det er ikke nødvendigt i denne båd. Til navigation i havn er der monteret Helm Master EX joystyring. Et lille joystick er monteret i styrbordsside af cockpittet lige bag rattet. Det er ikke særlig stort, men utroligt effektivt til havnemanøvre. Med joysticket kan båden bevæges 360 grader meget hurtigt. Der er frem forskellige niveauer af fart i forhold til havn og vejr (sidevind). Sidelæns kan båden sejle op til 0,6 knob. Det er uden brug af bovpropellen, som også er monteret på denne båd. Det er ret smart system, men kræver lidt øvelse at bruge.

Ligger man i havnebassinet og opdager, at der ikke er sat fendere ud på rælingen, kan man trykke på det elektroniske anker, og båden holder sin position. Den store fordel ved at bruge joysticket er, at motorernes position fra den ene yderside til den anden yderside kan ændres hurtigere, end ved at sidde med rattet i hånden. Når man har lært at bruge joysticket, ser det utrolig professionelt ud at se en kaptajn lægge båden til kaj. Det ser legende let ud, men kræver øvelse.

I testbåden var der monteret et integreret Garmin instrument 8416xsv med 16 tommer skærm. Den store skærm giver et godt overblik over, hvor man befinder sig, og der er mulighed for at dele skærmen op til forskellige formål. Hold-kurs a la autopilot er også en mulighed. Er en 16 tommer skærm ikke nok, er en del af ekstraudstyret twin-monteret Garmin 8416xsv-skærme ved siden af hinanden. Med dette setup, er der ikke plads til handskerummet, som der var i testbåden.

I handskerummet er der mulighed for trådløs opladning af mobiltelefon. Ved siden af Garmin-instrumentet var der monteret en 5-tommer Yamaha-skærm til aflæsning af motordata. Motordata kan også aflæses på Garmin-instrumentet, hvis man ønsker det. Alle knapper til elektronik er placeret, så de nemt kan betjenes af kaptajnen.


Helt ude i stævnen
Fra den forreste stolerække i båden kan man bevæge sig to veje i retning af stævnen – op og ned. Går man op, så er der et stort dæk, hvor der er et trin (også belagt med teak). Man skal lige huske at åbne vinduet først. På dækket er der en hynde, der kan spændes fast, så solbadning ikke foregår direkte på teakdækket. Hynderne fylder ikke hele dækket i stævnen, for der er vinduer, der giver lys nede i kahytten. Ruderne er tonede, så man i dagslys ikke kan kigge ned i kahytten.

Hele stævnen er omgivet af et kraftigt søgelænder. Helt ude i stævnen er der en åbning i søgelænderet, så man ved landgang kan gå direkte til eller fra båden. En del af ekstraudstyrspakken er frontmonteret fjernbetjent ankerspil. Finnmaster har som alle andre modeller i T-serien LED-lys i stævnen, så man kan se at lægge til om aftenen.

Meget rummelig kahyt
Bevæger man sig ned i kahytten, finder man nok den mest rummelige kahyt i klassen af 9 meter motorbåde. Der er en stor lys dobbeltkøje under soldækket. Der er vinduer i loftet og i siderne, så der kommer meget sollys ind. Alle ruder er tonede, så i dagslys kan man kigge ud, men ikke ind. Om aftenen er der meget kunstigt lys i kahytten. Et stort aflukket toilet med vask, rindende vand og spejl er der også. Under den kraftige madras er der stuverum.

Hylder har designerne også fået plads til, hvis man skal have ekstra tøj i kahytten. Under dækket i det meste af den forreste del af cockpittet er der blevet plads til en køje til to personer. Der er ikke super meget plads, men man kan overnatte. Der er også et stort stuverum til gods eller tøj. Det giver plads til, at fire personer kan overnatte under dæk.


Hurtig hvis det skal være
Når man tænder motorerne, så giver en twin-monteret opsætning en helt særlig lyd. Der sker noget synergi på lydsiden, og det er også tilfældet på Finnmaster T9 med 2 x 300 hk. Når motorerne er i gang ved lave omdrejninger, så er det ikke til at høre om motorerne er tændt eller slukket. Man skal kigge på omdrejningstælleren for at se det. Når man kommer på vandet og presser gashåndtaget moderat fremad, så synger de to stk. 300 hk V6-motorer. Det tager godt syv sekunder med to passagerer i båden, før vi er oppe på godt 25 knob. Omdrejningerne er 3500 i minuttet. Vinden mærkes ikke, når man sidder i cockpittet, og skærgården glider forbi på en skøn stille solbelyst sensommerdag. Det er heller ikke noget problem at føre en almindelig samtale. Vandets skvulp på skroget er mere gennemtrængende end lyden fra de tændte påhængsmotorer. Når der nu er to kraftige motorer på hækken, så skal det lige testes, hvor hurtigt Finnmaster T9 kan sejle, når alle 600 hk bliver sluppet fri i sikker afstand fra kysten, andre sejlere og klipper. Øgningen af hastigheden går i starten hurtigt, men motorerne skal lige trimmes, før topfarten kan fastslås. Fra Finnmaster er T9 opgivet til 47 knob som topfart, men vi logger 49 knob som hurtigste hastighed. Det går stærkt, og for så stor en båd på ca. 4 ton er det mere end godkendt. Hynden på fordækket blev liggende under hele testen. Bruger man T9 til vandsport, så husk på andre sejlende og de kølvandsbølger der kommer. De er store. Styringen af båden er let og venderadius er lille, når man tager bådens størrelse i betragtning. 

Selvom der er mere end 0,5 ton motorkraft monteret på hækken, er det ikke til at se på båden. Ikke noget med ubalance. Det har designerne taget højde for. En stærk konstruktion.
På badeplatformen kan der laves motorinspektion eller service. Med en vandskibøjle monteret er der et ekstra ”rækværk” at holde fast i.

Konklusion
Finnmaster T9 er en lækker båd, hvor det er lykkedes med designet. Funktionalitet og komfort går op i en højere enhed. Det er der ikke nogen tvivl om. Der er tænkt på det hele, og det er svært at sætte en finger på noget, når man tager bådens størrelse i betragtning.Sejlegenskaberne kan der ikke sættes en finger på. Det samme gælder finish. Når man ser båden, som testbåden, virker det måske en smule brutalt, at der sidder 600 hk på hækken. Tanket helt op med brændstof og vand, så vejer båd og motorer +4 ton, så der skal noget motorkraft til at få båden i bevægelse. Selvom der er så mange heste på hækken, så behøver man ikke at bruge alle hestekræfterne på en gang. Cruising-speed på 25 knob er yderst behageligt og her er brændstoføkonomien fin med 2,4 liter pr. sømil for begge motorer. Vælger man f. eks. at sejle 7 knob er brændstoføkonomien næsten den samme 2,3 liter pr. sømil. Det eneste minus ved denne båd er måske prisen. Testbåden koster næsten 2,3 mio. kr. Det er mange penge, men man får også meget for pengene – en åben daycruiser, speedbåd og sommerhus på vandet. Kvalitet koster, og det får du i denne båd for hver en krone. 

Bemærk DES-styringssystemet på motorerne. Det giver mere plads i motorbrønden. Lyden af to motorer, der lukkes op for er magisk.

Prototypen T9 ST – ikke færdigudviklet endnu
Til testen af Finnmaster T9 var der også en prototype af samme skrog, men med en anden overbygning ST. Denne model er ikke færdigudviklet. Forskellen på de to modeller er, at ST er en mere lukket udgave.

En anden version med overbygning ses her i en prototype – Finnmaster T9 ST.

Standardudstyr
16-tommer Garmin 8416XSV med skrogmonteret transducer samt fjernbetjeningsenhed til plotter, vinduesviskere, bovpropel, trimflaps, landstrøm, dobbelt batterisystem, teakdørk, kabinetæpper, kabinegardiner, Wallas 800D keramisk komfur, køleskab, cockpitbord, søtoilet med elskyl, persienner i toilet, dæksluge i fordækket, koøjer, LED-lanterner, fire USB-stik, tre cigaretstik, tre ankerkasser, søgelænder i stævn, badestige, to brandslukkere, to elektriske lænsepumper, flagstangsfatning, hvidt skrog.
Finnmaster T9 kan være en powerboat, hvis man lægger gashåndtagene ned. Båden har med sine næsten 4 ton et godt greb i vandet.

Ekstraudstyr
Mørk skrogfarve, ekstra 16-tommer plotterskærm, joystick og autopilot, trådløs mobilopladning i handskerum, elektrisk ankerspil i stævn, elektrisk ankerspil agten, varmefyr, Fusion-radio og højttalere, baldakin, cooler/køleskab på 30 liter, udendørsbruser, soldækshynde til fordæk, LED-lys i cockpit.



Finnmaster T9 er også en nydelse at sejle i, selvom farten kun er 5-7 knob.

BÅD 582

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.