fbpx
TEKST FOTO HENRIK HANSEN #583

TEST: Coronet Suncruiser 35

Legenden Coronet er tilbage

Med den nye norsk/svenske Coronet Suncruiser 35 er det legendariske danske brand tilbage på vandet. Bådmagasinets Henrik Hansen var den første testsejler, som fik lov at prøve prototypen til den nye Coronet. Det foregik på Oslofjorden i bidende frost.


Coronet Suncruiser 35 er en åben solskinsbåd, med et lille ruf med dobbeltkøje og toilet, der gør den velegnet som både dag- og weekendcruiser. Den nye Coronet er helt nyudviklet på basis af det velfungerende skrog fra Coronet Ocean-farer 32, der blev bygget i Mullerup fra 1969 til 1979, og var en af de mest populære af Coronets mange både.

Navnet Suncruiser 35 antyder bådens længde på knap 35 fod, men skroget er stadig 32 fod som det originale skrog. Det er bådens store badeplatform, der giver den ekstra overaltlængde i den nye Coronet.

Det er den norske iværksætter Andreas Lind, der er idemanden og den største investor bag den nye Coronet. Han har selv mange gode sommerminder fra den originale Coronet 32. Hans forældre havde en Oceanfarer 32, og derfor havde Andreas Lind mange sommerture i båden som barn. Før forældrene købte 32eren, så havde de en Coronet 27 Seafarer. Han er i dag daglig leder af det nye Coronetboats.

Det er Andreas Lind, der har fået ideen til det åbne suncruiser-koncept til den nye Coronet, og den svenske bådingeniør Rickard Thorsson har videreudviklet skroget. Han har over 20 års erfaring fra Nimbus, Najad og Ryds.

Coronet-skroget bliver støbt på et værft i Munkedal ved Smögen i Sverige, mens de øvrige glasfiberkomponenter bliver støbt på et andet svensk værft i Lidköping, og endelig bliver båden samlet og færdiggjort på Tjörn i Sverige. Den nye Coronet er således et nordisk produkt med dansk DNA. Den norske sejler Pål Thore Krosby er formand for Coronetboats. Han er erfaren med projekt- og forretningsudvikling og har bl.a. i 16 år været adm. direktør for Aller-koncernen i København. Produktionen sker i aftale med danske Wilders Plads Ejendomme, der har rettighederne til Coronet-bådene.

Vi gik på vandet i den indre Oslofjord fra Vollen, varmt klædt på til at sejle hurtigt i dagens bidende frost. Testbåden er den første, der er kommet ud af formen og var endnu en prototype, hvor vi f.eks. måtte lade prøvehynderne i cockpittet blive i land. De var endnu ikke fastgjort og ville ellers flyve rundt i båden, når vi gav gas.

Se slideshow

Prototype med Mercruiser
Prototypen var drevet af en enkelt Mercruiser 8,2 liters V8 på 430 hk og duo-prop, men båden kan også fås med større motorer fra Mercruiser og Volvo Penta som f.eks. 2x Mercruiser 6,2 liter på hver 350 hk. Vi var meget spændte på, om Suncruiser 35 kunne leve op til Coronet-bådenes legendariske ry for gode sejlegenskaber, da vi lagde hånden i den forede vinterhandske på gashåndtaget og sejlede roligt ud af den lille havn ved værftet i Vollen.

Heldigvis kunne vi hurtigt konstatere, at den nye Coronet til fulde levede op til vores store forventninger. Da vi havde kørt motoren varm og gav fuld gas, så hævede stævnen sig blot en anelse, og vi accelererede helt glidende op at plane, og stævnen sænkede sig tilbage til samme niveau, som før vi gav gas.

Vi kunne umiddelbart ikke mærke præcist, hvornår vi kom op at plane, men efter en del forsøg kunne vi konstatere, at båden planer ved 13-14 knob, blot ca. seks sekunder efter vi gav fuld gas med de potente 430 hk i motorrummet.

Coronet Suncruiser 35 i havnen i Vollen ved Oslofjorden i det sidste strejf af den lave sol på testdagen.

Testsejlads på fladt vand
På testdagen kunne vi nå en topfart på 36 knob, som vi nåede på 27 sekunder. Det var målt på bådens GPS.

Holdet bag den nye Coronet har dog sejlet 38 knob med båden, der er beregnet til at kunne sejle 50 knob med største motorkonfiguration. De divergerende to knob kan umiddelbart forklares med, at båden fik skiftet propel, lige dagen før vi sejlede med den. Intentionen var, at en ny propel ville give mere fart, men tilsyneladende havde propel-skiftet den modsatte effekt.

Suncruiser 35 var meget let at styre med sin hydrauliske styring, hvor vi ikke skulle lægge mange kræfter i rattet, selv når vi gik ind i kraftige sving. Det var nemt at styre båden præcist, og den havde god retningsstabilitet.

Bådens servostyring gav en lille forsinkelse på få brøkdele af et sekund, fra vi drejede på rattet til båden drejede, men det gjorde ikke vores styring mindre præcis og gør det nemmere at styre afslappet, end hvis styringen var helt kontant. Rattet har tilt, så man kan tilpasse rattet efter behag.

Den nye Coronet stod rigtig godt fast i vandet, når vi udførte nogle skarpe sving, og lagde sig stabilt til i svingene med god og meget betrykkende stabilitet. Når vi udførte lange sving med lille radius, så gik farten ganske naturligt voldsomt ned. Det er i øvrigt en øvelse de færreste foretager.

Vinden var svag til jævn, og vandet var næsten fladt og gav os ikke de bedste betingelser til at prøve, hvordan båden sejler i sø, men heldigvis stod der en sjov kort dønning midt ude i fjorden, som vi kunne sejle igennem. Også her viste den nye Suncruiser 35, at det er en ægte Coronet.

Selv for fuld fart kløvede skrogets gode linjer dønninger i fin og blød stil. Det samme skete, når vi gik igennem bådens egne hækbølger.

Under testen vurderede vi, at 24-28 knob var optimal cruisingfart, hvor støjniveauet var beskedent, og Coronetboats oplyste, at båden sejler mest økonomisk ved 28 knob, i forholdet mellem fart og forbrug, hvor motoren konsumerer ca. 2,5 liter pr. sømil.

Vores eneste rigtige anke under sejladsen var, at der var lidt for kraftigt motorstøj, når vi sejlede over 30 knob. Det var dog ikke værre, end at vi kunne snakke sammen ved topfarten, og at nogen godt kan lide at høre lyden af potente motorer. Desuden kan det rummelige motorrum relativ nemt isoleres yderligere.

Alle klamper er nedfældelige. Bemærk klysset i stævnen, der er genskabt efter det originale klys fra Coronet. Lugen er nedfældet i ruffet, der bliver en trepersoners solseng med madrassen fra køjen i kahytten.

Farttesten blev udført med Mercruiser V8 benzinmotor på 430 hk med duo-prop og to personer om bord. Vinden var let til jævn, med næsten fladt vand, dog også områder med en let rund dønning. Målingerne er foretaget med bådens GPS. Der var kun en svag strøm, der løb ud af fjorden, uden nævne-værdig indflydelse på testresultaterne.

Overskuelig instrumentering
Under sejladsen sad vi fint og styrede i bådens justerbare italienske førersæde, og vi stod perfekt og styrede, mens vi kunne støtte os til førersædets efterhånden obligatoriske pølle, når den var vippet op over sædet. Det er en fornøjelse, at man så let kan skifte mellem at sidde og stå komfortabelt. Vindspejlet med de tonede ruder gav godt læ for den kolde frostvind.

Foran det ligeledes italienske rat er der et meget overskueligt og rent instrumentbord med gas/gear-håndtag, funktionsknapper, betjeningerne til bådens Zipwake trimflaps og bovtrusteren samt ikke mindst bådens to 12” Simrad/Garmin touchskærm kortplottere. Her er også betjening til bådens Fusion lydanlæg. På hver side af rattet er der to mindre handskerum.

Under vores sejltur havde vi søkortet på den ene plotter og motorinstrumenterne og f.eks. bådens log på den anden. Alle dette udstyr er standard i båden. Vores eneste udfordring med de to plottere var, at den skarpe december sol nærmest sneg sig tæt hen over vandet og på visse kurser hæmmede aflæsning af søkort og motordata, men det er også yderst sjældent, at man sejler under disse forhold med en åben solskinsbåd.

En ægte og helt moderne Coronet
I sin helhed er den nye Suncruiser 35 en ægte Coronet, med nogle af de tegn og egenskaber der gjorde Coronet-bådene så populære. Den nye båd sejler godt, linjerne er genkendelige som en Coronet med den karakteristiske stævn og med den let negative hæk antydet i den åbne hæk, det originale Coronet-logo sidder agter på hver side af fribordet og klysset i stævnen er en præcis kopi af Coronets originale klys.

Det er bare ikke en Coronet, der hænger i fortidens skørter. Den nye Coronet er en helt moderne dagsejler i tidens ånd, hvor en solseng på fire m2 fylder hovedparten af agterskibet og fungerer som luge over bådens store motorrum til vildbasser fra prototypens 430 hk til de i alt 700 hk, der ifølge Coronetboats kan give båden en topfart på 50 knob. Solsengen løftes hydraulisk.

Vindspejlet med de grøntonede ruder og vinduesviskere med afrimning er en mere nutidsvariant af de typiske lidt mere kantede Coronet-vindspejl. Der kan fås en sprayhood til at sætte på vindspejlet. Det er let af komme omkring i den åbne solskinsbåd, både i cockpittet og på dækket. Der er moderne Flexiteek på dørken og dækket, der er mere holdbart og lettere at holde rent end ægte teak.


UDSTYR I CORONET SUNCRUISER 35 
2x 12″ Simrad/Garmin touchskærm kortplottere, agterkamera, Zipwake balancekontrol,
Wi-Fi, app-styring af båden, elektrisk motorlås, ankerspil i stævnen, Sleipner bovpropel, vinduesviskere med defroster, italiensk Isotta rat, servostyring med tilt, italienske justerbare sæder, specialdesignet bord med klapper på 1,2 x 1,2 m, køleskab integreret i bordet, solseng agter på 4 m2 og solseng på ruffet, begge med madrasser, bruser med varmt og koldt vand på badeplatformen, parasol over bordet, Nautinox badestige, Fleexi-teak på dørk og dæk, toiletrum og stor dobbeltkøje i kabinen, Mastervolt landstrøm og 12/230 konverter, 2x 100 Ah Lithium batterier og 2x batterier, Simarine oversigtsskærm til batterier, Fusion musikanlæg med Bluetooth og 6x højttalere med LED-lys, LED undervandslys, Rokk trådløs mobillader/holder, 6x USB og 3x 12 volt strømudtag, 6x nedfældbare fortøjningsklamper og havnepresenning.


Dinette til seks og parasol
Mellem solsengen og de to sportssæder forrest er der en dinette med to sofaer og et klapbord imellem, hvor der kan sidde op til seks personer. Der er et stort køleskab og et stuverum indbygget under bordpladen. I prototypen var der ingen form for pantry-faciliteter, men man vil kunne tilvælge en pantry-sektion i stedet for stuverummet. Bordpladen i den midterste del af bordet vil kunne åbnes op til lodret og åbne for en vask og en kogeplade. Desuden er der her en skuffe under pantryet til en kaffemaskine.

I bordet er der tilbygget stik til lige at sætte to lamper i om aftenen og et hul til en paraply, når man gerne vil sidde i skygge og spise.

I den forreste del af cockpittet er der praktiske stuverum i borde, hvor man vipper hele stuverummet ud, når man åbner dem. Her kan bådens fendere f.eks. hurtigt stuves væk og hales frem igen.


Eltoilet og 230 volt om bord
Foran førerpladsen har Suncruiser 35 et godt udnyttet ruf med en kæmpe dobbelt eller tredobbelt køje, alt efter hvor uroligt man sover. Køjens madras kan på solskinsdage lægges op oven på ruffet som en trepersoners solseng. Der er brede hylder i borde, dog uden slingregrej.

Mellem skottet og køjen er der blevet plads til et toiletrum med håndvask i et toiletbord og et elektrisk toilet. Der er stuverum under toiletbordet. For at spare plads er der en foldedør i toiletrummet. Bådens bruser med koldt og varmt vand er placeret på badeplatformen. Der er Mastervolt landstrøm til både 12 og 230 volt om bord, og der er flere USB-udtag om bord.

Alt i alt er Coronet Suncruiser 35 en komfortabel dagsejler og weekendcruiser, hvor man kan ligge ude for anker natten over, med det lille pantry i cockpitbordet. Samtidig giver båden en god følelse af ægte Coronet.


CORONET BYGGEDE NÆSTEN 30.000 BÅDE TIL HELE VERDEN
Coronet-værftet A/S Botved Boats var i årtier det mest succesfulde danske værft. Det blev grundlagt af Ole Botved i 1956. Han var ivrig Snipesejler og vandt bronze ved VM i Cuba i 1949. Allerede i 1951 gik han i gang med at bygge Sniper i plywood, mens han satsede på motorbåde i glasfiber, der var tidens nye og næsten magiske materiale. Botveds både blev hurtigt populære og blev eksporteret til mange lande som f.eks. USA.

I 1958 blev Ole Botved verdensberømt, da han krydsede Atlanten på 11 dage med prototypen til Coronet 21 Explorer, der blev drevet af to Johnson Super Sea-Horse V4 påhængsmotorer. Båden var tegnet af Botved Boats daværende chefkonstruktør Bjørn Olsen. Med på turen var også den amerikanske konstruktør James R. ”Jim” Wynne, der har tegnet de sejlende linjer til mange Coronet-både, samt svenskeren Sven-Erik Örjangård. De fik tanket benzin undervejs fra fragtskibet ”Clary Thordén”.

Det oprindelige værft lå ved Tuborg Havn, men værftets både blev hurtigt så populære, at Ole Botved købte Mullerup Havn og byggede et nyt værft ved havnen. Det blev indviet i 1969. Værftet var blevet et af de førende motorbådsværfter i verden, der også byggede både i glasfiber til den danske flåde og mange patruljebåde til politi og toldmyndigheder i mange lande.

Botved Boats nåede i alt at bygge mellem 26.000 og 30.000 både og søsatte omkring 60 forskellige motorbåde fra 18 til 44 fod. En del af bådene var dog nye modeller på eksisterende skrog. I 1974 startede Botved Boats en produktion i Woodstock ved New Brunswick i Canada, ligesom der på et tidspunkt også blev produceret både i Guldborgsund. Allerede sidst i 80’erne designede den unge italienske båddesigner Vittorio Garroni et par frække både med mere sydlandske linjer. Han er i dag et af de helt store navne indenfor motorbådsdesign.

Efter Ole Botved gik bort som 60-årig i 1985, fortsatte produktion og salg af Coronet-både frem til 1992. I mellemtiden var værftet flyttet til nye lokaler, der senere blev solgt sammen med forme og rettigheder til Wilders Plads Ejendomme. På trods af værftets succes, så var Botved Boats gennem flere konkurser og hed til sidst Coronet International.

Bådmagasinet bragte i nr. 582 fra 2022 en artikel om Coronet Oceanfarer 32 og Coronets historie.


SPECIFIKATIONER
Længde: 10,50 m Bredde: 3,30 m Dybgang: 0,80 m Deplacement: 3.300 kg Motor: Mercruiser V8 benzin hk 430 Brændstoftank: 400 l Vandtank: 100 l Køjer: 2-3 stk. Konstruktionsår: 2022 Pris: 2.300.000 kr. Salg: Coronetboats A/S, Coronetboats.com Design: Botved Boats og Rickard Thorsson, Sverige. Værft: Coronetboats, Norge Specialklub: Coronet Yacht Club, coronet.nu
Man kan næsten ikke mærke hvornår båden er oppe at plane, fordi båden sejler så jævnt under acceleration uden at stejle.

Båd 583

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.