fbpx
TEKST FOTO LARS LAURSEN #583

TEST: POCA 660 XT

Power & råstyrke med DNA

Danske POCA i Hedensted er et af de ganske få tilbageværende værfter på dansk grund, der siden 1967 har designet og produceret kvalitetsbåde. Seneste nyskabelse er POCA 660 XT, redesignet af den populære 600-serie. Bådmagasinet har været på vandet med 660 XT med ikke mindre end 250 hk på hækken.


DNA’et for en POCA-båd er, at båden er godt lavet, stærk, har gode sejlegenskaber, sødygtig og et pænt design. Sådan har det været i 55 år. Det er blevet til tusindvis af både gennem årene. Et andet fællestræk ved POCA-bådene er, at de holder i mange år. En stor del af de producerede både er solgt til Grønland, hvor bådene bruges som ”biler” på vandet. Det kan bådene holde til i årtier, selvom de hver dag bliver udsat for sol, frost, is og saltvand og ikke kommer i en tør opvarmet garage efter dagens sejlads. En af de sidste nye modeller er POCA 660 XT. Denne model har samme skrogform som POCA 600 MK3, men der er monteret badeplatforme på hver side af hækken af båden, så den samlede længde bliver forøget med 60 cm. Deraf navnet POCA 660.

Fordelene ved montering af badeplatforme er naturligvis, at det er nemmere at bade fra båden og komme op og ned i vandet. Det er også nemmere at servicere påhængsmotoren, når båden ligger i vandet. Har man havneplads er det nemt at gå til og fra båden, hvis båden er bakket ind på havnepladsen.

Der er forskellige indretningsversioner af 660-serien. Som med en bil kan man selv vælge, hvordan båden skal indrettes. En version er med et stort dæk og ratstyring helt agten i styrbordsside. Det er til kunder, der ønsker meget dæksplads til last. En anden version er som testbåden, hvor der er centerstyring.

En 3. version er med lukket hardtop i stævnen med skydedør og oliefyr. En 4. version er pilothouse-model. Styringen kan være kabel, hydraulisk eller elektronisk (de store nye påhængsmotorer). Derfor skal kunden vælge, hvilken form for styring der skal monteres på POCA-båden. Det samme gør sig gældende for lanterner, der kan monteres på siden af båden eller på en radarbøjle lige foran påhængsmotoren.

Se slideshow

Toppen af toppen
Testbåden er nærmest toppen af toppen i 660-serien med stort set alt ekstraudstyr. POCA 660 XT med centerkonsol vejer 750 kg uden motor og fyldt indbygget brændstoftank på 140 liter. Påhængsmotoren var på intet mindre end 250 hk. Det er en meget stor motor til så let en båd. Det vidner om, at POCA-bådene er bygget stærke og kan klare montering af kraftige motorer på hækken. Maks. 300 hk kan POCA 660 bære på hækken. Sådanne sæt sejler allerede på Grønland. Så er topfarten på den gode side af 50 knob, hvis det skal være. Testbåden med 250 hk Yamaha på hækken fik vi op på 48 knob. Det skal understreges, at man ikke behøver at sejle med fuld kraft hele tiden, men det er muligt, hvis man f.eks. bliver overrasket af dårligt vejr og hurtigt skal hjem. Båden er godkendt til at klare en samlet vægt på 2.860 kg. Med så meget vægt, så kræver det motoroverskud, hvis båden skal kunne plane. Uanset om båden er lastet eller tom, er brændstofforbruget 1,1 liter i fartområdet 22-30 knob.

Styringen i testbåden er hydraulisk, og det er på intet tidspunkt noget problem at styre båden – hverken i høj fart eller i havnen. Det er legende let. Centerkonsollen giver en god beskyttelse mod vind og vand. Der er to sæder monteret på en stålbøjle, der er gjort fast i dørken. Sæderne er splitsæder, så man halvvejs kan stå/sidde og styre. Vindspejlet er lavet af Macrolon, der er lettonet. Centerkonsollen er hul, så det er ikke nogen udfordring at få plads til lange ben, der kan strækkes ud under sejlads. Hulrummet kan i begrænset omfang bruges til bagage, der ikke tåler at blive vådt. Modsat mange både, så er styringen venstrevendt. Indvendig er fribordet 80 cm højt, så man føler sig meget sikker i båden. Når to personer står i samme side af båden, er det begrænset, hvor meget båden krænger. I skrogsiden lige ud for kaptajnens plads er der lavet et rum i siden af båden, hvor der kan lægges småting, der er rare at have ved hånden. POCA 660 er godkendt til ti passagerer, der kan placeres med to i stævnen, tp foran styrepulten, to bag styrepulten og fire på toften helt nede agten. Så er vægten også perfekt placeret i båden.

Ønsker kaptajnen et bedre overblik under sejlads, er der fine muligheder for at stå op.

Flot søgelænder
Alle søgelændere og bøjler på båden er lavet i rustfrit stål, der er malet matsort. Sammen med det mørkegrå yderskrog kaldes denne model BLACK LINE. I dørken er der gråt/sort kunstigt dæk af flexiteek. Det er behageligt at gå på, nemt at vedligeholde, slidstærkt og giver båden et endnu flottere look. Og så findes flexiteek i forskellige farver. Inder-sektionen, der er i et stykke, er lysegråt. Det giver mindre genskin på de dage, hvor der er solskin.

Motorbrønden er bred og stærk. Største godkendte påhængsmotor er 300 hk for en solo-motor og 2x 115 hk ved twin-montering. Der skal være lidt plads mellem de to motorer. Bliver twin-motorerne større end 115 hk, så kan påhængsmotorerne ikke være på hækken.

POCA 660 kan med sin størrelse både trailes og ligge fast i en havn. Vælger man at traile båden, så skal bilen kunne trække en 1.500 kilos bådtrailer med fuld tank og lidt last.

Med 250 hk på hækken er der mulighed for at cruise eller sejle powersejlads, hvis det skulle være nødvendigt.

Konklusion
POCA 660 XT er en båd, der kan bygges op lige efter kundens behov. Det er smart, for så får kunden en båd bygget lige efter eget ønske. Det koster så lidt mere, da der ikke er tale om billig serieproduktion, hvor alle må leve med den samme slags båd.

Bådmagasinet har kun testet versionen med centerkonsol. Der mærker man vinden i håret, men sidder alligevel godt beskyttet bag vindspejlet. I forhold til bådens egenvægt på 750 kg og en påhængsmotor på 250 hk er der et stort motoroverskud, som tydeligt kan mærkes. POCA 660 XT kan både bruges til erhvervs- og lystfiskeri, sejlklubber, dykkerklubber og som transportbåd. Er vejret ikke for hårdt, kan man hurtigt komme fra A til B. Sejler man fornuftigt mellem 22-30 knob er brændstofforbruget nede på 1,1 liter pr. sømil. Det er også tilfældet, når båden er lastet. POCA 660 XT er en højkvalitets glasfiberbåd, der kan bruges hele året, og så er den produceret i Danmark. Et ønske til båden kunne være et handskerum, hvor man kunne lægge sin pung, og mobiltelefonen kunne oplades. 

Design og sejlegenskaber går op i en højere enhed, hvor båden planer med +30 knob.

SPECIFIKATIONER
Længde: På skroget 600 cm Længde totalt hele båden: 660 cm Bredde: 245 cm
Vægt u/motor: 750 kg Dybgang u/motor: 40 cm Maks. motorstørrelse: 221 kW / 300 hk 
Anbefalet motor: 115-300 hk Motorben: 25 tommer / 63,5 cm Maks. last: 2.860 kg 
Maks. personer: 10 pers. Dybdegang: 40 cm Fribord: 80 cm indvendig 
Pris på testbåd alt inklusive: 519.529 kr. inkl. Garmin-elektronik Forhandler: poca.dk

Båd 583

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.