fbpx
TEKST HENRIK HANSEN  FOTO HENRIK HANSEN

Brugtbåd : Omega 36

Praktisk og nem cruiser

Omega 36 er en velsejlende svensk kvalitetsbåd, der holder sin brugtværdi utrolig godt. Udbudspriserne ligger typisk på 400.000 til 550.000 kr. for denne hurtige og rummelige cruisingbåd.


Det er 20 år siden, de sidste Omega 36’ere blev bygget. Alligevel er det stadig en aktuel, nem og praktisk cruisingbåd, fordi båden har en moderne familievenlig rummelighed, og den er kendt som en hurtig båd med fornemme sejlegenskaber.
Samtidig blev Omega 36 bygget i en god gedigen kvalitet, der dog kan variere lidt i finish, fordi båden blev bygget på tre forskellige værfter i byggeårene fra 1985 til 1993. Der blev i alt bygget 210 Omega 36’ere.

Omega 36 er høj rigget med stort krydsstel på den 17 meter høje 7/8’s ”svenskerrig” med en enkelt bagudvendt saling og uden den tids besværlige bagstag.
På grund af sit store sejlareal sejler Omegaen over- raskende hurtigt i selv ganske let vind, og den sejler også fint med fok på bådens medfødte selftacker forrest på ruffet. Skinnen er dog rigelig lang, og den vil med fordel kunne afkortes.
I helt let vind kan man med fordel sætte bådens store genua, eller endnu bedre, sætte en moderne forsejlstype som f.eks. en Code 1. Et sådant sejl er værd at overveje, når genuaen er sejlet ud.

Med fok og storsejl kan man snildt sejle omkring 6,5 knob på kryds i ca. 5 m/sek og slå over 75-80 grader, og det er vist mere end tilstrækkeligt til cruising. Det vil typisk være med en krængning tæt på 20 grader, der dog ikke føles så voldsom, som den vil gøre med nyere og bredere både.
Båden så velafbalanceret, at den aldrig bliver tung på roret. På grund af det store sejlplan må det dog anbefales at rebe storsejlet ved 7-8 m/sek. på familiesejlads.
Om læ er Omega 36 meget traditionel og praktisk med gode detaljer, der gør båden velfungerende både i havn og til søs. Der er 6-8 køjepladser i tre sovekabiner.
Nogle Omega 36 kan være lidt spinkle i bundkonstruktionen, så bundstokkene kan løsne sig ved hårde grundstødninger. Det er efter vore oplysninger ikke kritisk og den eneste svaghed, vi har erfaret.
Den øvre del af kølen er støbt sammen med skroget, mens den nedre del er af bly og bolte på den øvre del af kølen, der også er sump i båden.
I øjeblikket har ingen Omega 36 gyldigt DH-certifikat, men båden har DH standard skrogmål. Tidligere har 17 både haft målebrev, og båden var kendt som en habil kapsejler med vinderchance til klub- og distancesejladser.
Med Volvo 2003 motoren og sejldrev kan Omega 36 sejle en cruisingfart på ca. 6,5 knob og topfart på ca. 8 knob.

Designet af Ron Holland
Omega 36 blev reelt den sidste af de kendte og populære svenske Omega cruiser/racere, fordi den finansielle krise sidst i 80erne var hård ved bådsalget og værfterne.
Den nye 36er kom på vandet i 1985, og var designet af tidens hotte bådkonstruktør, new zealænderen Ron Holland. Han havde i forvejen tegnet Omega 34 fra 1981 og Omega 30 fra 1982.

En liebhaverbåd
Det var Svenska Familjebåtar AB i Saltsjöbaden ved Stockholm, der bestilte båden hos Ron Holland. Få år efter overdrog dette værft dog produktion og salg af båden til AB Bröderna Börjesson, der var mest kendt for Örnvik motorbådene. Da krisen kradsede, blev værftet solgt til Pelle Petterson AB sidst i 80erne, og det nye Omega Yachts producerede de sidste både frem til 1993.
Omega 36 har mange kvaliteter og er stadig en rimelig moderne båd. Derfor holder bådmodellen sin brugtværdi fint, og den må betragtes som en liebhaverbåd.
Salonen er rummelig og traditionel med et stort klapbord og god gennemgang til forkahytten.
Der er gode søsikre hylder og skabe i borde. Til styrbord ses stålroden til røstjernet, der er trukket helt ind til ruffet.<7center>

Tre versioner
Omega 36 blev bygget i tre forskellige versioner, hvor de eneste forskelle var agterkøjernes størrelse og toilettets placering.
Toilettet var oprindelig placeret ved salonen, foran kortbordet, og der var direkte adgang til en agterkahyt om styrbord. Man kunne så vælge mellem to lige store agterkøje på 1,4 meter i bredden i hver af de to agterkahytter, eller en bredere køje om bagbord og en enkeltkøje om styrbord.

Der kom senere en version med toilettet placeret agten for kortbordet og enkeltkøje/stuverum om styrbord, med adgang gennem toilettet eller kistebænken. Den aktuelle ”Timberlane” er denne version.

Parat til sommerturen
Vi har fundet den velholdte Omega 36 ”Timberlane” fra 1991 til salg for 450.000 kr. i Kalkbrænderihavnen i København. Ejeren Martin Frandsen står selv for salget af båden.
Det er en 22 årig båd med teakdæk, der ser ud til at være i fin stand. Det blev lagt af den tidligere tyske ejer, efter han købte båden brugt i ca. 1993. Han har haft ”Timberlane” godt beskyttet i en hal hver vinter, indtil Martin Frandsen og hans familie købte båden i sommeren 2006.

Frisk luft om læ
Båden er sat til salg, fordi børnene er blevet større, og familien nu vil noget andet. Martin Frandsen er dog fortsat meget glad for båden, og han vil ikke sælge for enhver pris.
Duften om læ er altid det første, vi bemærker, når vi går ned i en brugt båd, og her blev vi mødt af frisk  luft. Det indikerer, at båden hyppigt bliver udluftet. Desuden var der ingen dårlig luft ude på toilettet. Det giver et godt indtryk af, at der bliver passet på båden.

Brugt er godt til børn
Når en båd sejler i over 20 år, så vil man altid kunne se det. Martin Frandsen lægger heller ikke skjul på, at familien valgte at købe brugt, fordi de ikke behøvede at være helt så påpasselige, når de var på sommertogt med børnene, som med en ny dyr båd.
Alligevel fremtræder båden flot overalt om læ, lige fra skotter og skabe, der står næsten helt som nye, til slidfladerne som hynder, salonbord, pantry og toilet, der stadig ser fine ud efter 21 år, men hvor man også kan se, at båden har været beboet.
Der er f.eks. knækket lidt af en plastskydelåge i pantryet, men det var også det eneste defekte vi så om bord. Motorrum og sump var pæne og rene for en 22 årig båd.

Fremtræder sejlklar
Motoren kørte fint og støjmæssigt dejligt dæmpet, mens vi var om bord, hvor også bådvarmen brummede diskret i baggrund.
Båden fremtræder også fin og sejlklar i cockpittet og på dækket – klar til at sejle på sommertur med. En hurtig gang vask vil nemt fjerne de få grønalger, som vi så i krogene i cockpittet, og få båden til af fremstå meget flot.
Sprayhooden fungerer stadig, men trænger til at blive fornyet eller i det mindste få nye vinduer. Cockpitteltet er derimod i god stand og ikke særlig slidt.

Sejl og tovværk er OK
Tovværket var i fin stand, og det kan blive som nyt med en tur i vaskemaskinen. Der er selftailing spil på båden. Sejlene er fra før, Martin Frandsen købte båden, men er stadig OK til cruising. De ligger godt beskyttet i en bompose med en god ”mulepose” ved masten, der beskytter storsejlets top og forlig mod sollys og snavs.
Båden er udstyret med landstrøm, lader og to solceller på ruffet.


Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.