fbpx
images/PLUS/Artikel/560/Dehler30OD/Dehler_30_OD.jpg
TEKST MORTEN BRANDT
FOTO EYOYT//RICK TOMLINSON

Dehler 30 OD

Dehler 30 OD med kæmpe potentiale

Dehler har med deres radikale doublehand-racer Dehler 30 OD gjort noget helt nyt og anderledes ikke bare for værftet men for hele branchen. Med 38 både i ordrebogen ser det til, at det tyske værft bliver belønnet for at være de modige first-movere.


Dehler Yachts forbindes normal hverken med first mover-rollen, race yachts eller radikalt design. Ikke desto mindre kan alle tre punkter vinges af, når det kommer til Dehler 30 OD. Dehler Yachts forbindes normal hverken med first mover-rollen, race yachts eller radikalt design. Ikke desto mindre kan alle tre punkter vinges af, når det kommer til Dehler 30 OD. Båden har allerede vundet flere priser og blandt dem den mest prestigefulde European Yacht of the Year, hvor nærværende magasin har plads i juryen. 

Og hvad er det så for en båd? Det er først og fremmest en yderst velsejlede båd spækket med lækre detaljer og trimmuligheder, den har et moderne udtryk, der vil tiltrække sig fuld opmærksomhed i en hver havn, og derudover er den overraskende velindrettet om læ, så det faktisk er muligt at bruge den til cruising – i fast forward. Vi gennemgår båden fra top til bund og ser derefter på dens potentiale som den foretrukne model for de ambitiøse kapsejlere i Østersøen. Håbet er, at skabe en shorthandscene uden for Frankrig. 

Fra toppen og nedKulfibermasten, der 14,3 m høj og står på dækket, er fra rumænske Axxon Composites, og støttes af rodrig vant og forstag, mens de to bagstag er i Dyneema. Masten er meget trimbar og har et enkelt bagudvendt sæt salingshorn. Sejlene på testbåden er fra Quantum Sails, som står krediteret som en af flere projekt-partnere, der har bidraget aktivt til udvikling af hele rig-setup’et, hvor bl.a. masten er placeret bemærkelsesværdigt langt agter. Bovsprydet er en sandwich-konstruktion på godt en meter, og kan afmonteres ved at løsne fire bolte, så båden går fra en LOA på 10,3 til 9,14 m. Dæk og skrog er i vakuum infuseret glasfiber med PVC-kernemateriale. Struktur og bundramme er ligeledes i glasfiber udført efter Dehlers Carbon Cage-metode, hvor både langs- og tværgående dele af bundrammen er forstærket med kulfiber, der i sagens natur bidrager til styrke og stivhed. Den måler 3,25 m på B-maks, som er dens bredeste sted. I cockpit og på dæk er båden bestykket med lækkert hardware fra Spinlock, Selden og Lewmar.

Den har dobbeltror med én rorpind. Forbindelsen mellem rorpind og ror sker via et lettilgængeligt justerbart stangsystem. Skroget har skarpe linjer med knækspant, og selvom der er hentet inspiration fra de franske Pogo 30 og IMOCA både er designerne fra Judel/Vrolijk sluppet af sted med at skabe en båd med et meget tiltrækkende og dynamisk udtryk tydeligt manifesteret i fronten med det meterlange bovspryd, hvorfra der kan sættes tre forskellige forsejl, monteret på en signifikant wave-piercende stævn. Kølen er en T-bulb i bly, der sidder på et smalt glasfiberskaft samlet stikker den 2,2 m. Der er som nævnt dobbeltror, hvor rorbladene er i glasfiber. Systemet er udstyret med, hvad værftet kalder, et selvjusterede lejesystem. Dehler har til lejligheden opfundet Stealth Drive. Det er et system, der vipper en fast skrue med aksel helt ind og ud af båden, så bunden bliver helt glat og hydrodynamisk, når drevet vipper ind og ligger flush med bunden.


Overraskelse om læ
Om læ møder man den første gode detalje på vej ind i båden, da skydekappen er gennem-sigtig, så man kan se op i storsejlet og dermed sejltrimmet inde fra båden. Og der er flere detaljer om læ så som håndlisterne i kulfiber, salonbord, formstøbt foldedør/forhæng ved toilettet, et modul med vask og et enkelt blus og en bærbar køleboks. Alt sammen, håndlisterne undtaget, designet så det nemt kan afmonteres til kapsejlads, hvorved man sparer 100 kg i den samlede vægt. Der er ingen tunge skabslåger i træ eller komposit. I stedet finder man stofskabslåger med lynlåslukning. Der er stuverum under bænkene og under køjerne for og agter. Der er god tilgang til eftersyn af motor fra begge sider og forfra, og båden har litiumbatterier. Om læ finder man også vandballastsystemet, hvor der kan pumpes 200 l vand op til luv. Det tager to minutter at fylde tanken. Systemet kontrolleres fra cockpittet vha. snoretræk til den elektriske pumpe. Maks. ståhøjden er 1,82 m. Der kan i princippet sove otte personer om læ fordelt i to agterkahytter, en forkøje og to køjer i salonen. Reelt vil man få fornemmelsen af sardiner på dåse fra fem personer og op. 

Vil du falde for den?

Dehler bruger bl.a. ordene – ”Fall in love with sailing again, let the Dehler reawaken the passion for speed and performance”. De taler altså direkte til de mange sejlere, der kan huske en tid, hvor bådene var lette og sjove at sejle. Man kunne plane ned ad bakke, og med masser af folk på kanten, kunne man gå højt og hurtigt på kryds. Dehler vil have os til at blive forelskede IGEN, og de vil GENoplive vores passion for fart og performance. Undertegnede sejlede båden i en god brise på 15-18 knob. Derudover indgår der bedømmelsen af bådens sejlegenskaber og koncept indtryk fra BÅD’s 11 kolleger i European Yacht of the Year-juryen, hvilket betyder, at båden er blevet testsejlet fra to til 25 knobs vind.  Som sagt var jeg på vandet i nærmest perfekte forhold i frisk vind, op til en meter bølger og sol. Båden var nomineret i kategorien Race Yachts sammen med blandt andre J/99. Detfaldt sig så heldigt ud, at om bord på den amerikansk/franske J/båd var tyske Lars Bolle fra kollegerne på magasinet Yacht. Han råbte os an på krydset og for første gang under testen var der et regulært show down mellem de to både. Min oplevelse var, at J/99 var hurtigere på krydset til at starte med. Men så snart Oliver Schmidt-Rybandt, der har været Speedsailing.de’s konsulent på projektet helt fra begyndelse, fik pumpet 200 liter vand til luv og i øvrigt trimmet båden ind skete der noget. Vi gik samme fart, men med bedre højde, så vi sikkert trak op under J/99’eren. Ifølge GPS-tracket gik vi i bølgerne mellem 6 og 7,5 knob – gennemsnittet har været omkring 6,9 knob. Da vi faldt af var konkurrencen slut, for Dehleren var markant hurtigst. Det var på dette stræk, at vi ramte 13,1 knob.

Blev som nyforelsket

Tallene er imponerede for en 30 fods båd, mere imponerede var imidlertid måde, vi gjorde det på. På krydset var den stiv som en dør med masser af power til at trække igennem søerne. Yderligere var der et perfekt rortryk på trods af, at både med dobbeltror normalt ikke giver den store oplevelse for rorsmanden. Ned ad bakke på halvvind/agten for tværs fik vi samme oplevelse blot endnu stærkere. En oplevelse af samhøringhed mellem vind og vand og af at være i fuld kontrol – også når man søgte op til luv og pressede båden med den 100 m2 store A2-gennaker. Det var med andre ord en meget over-bevisende sejloplevelse. Det er sjældent, at man som testsejler kan tilslutte sig et tag-line fra et reklameslogan, der er opfundet for at sælge flere både. Ikke desto mindre lagde jeg mig fladt ned og erkendte, at min passion var genvakt og at jeg følte mig nyforelsket, da vi var tilbage i havnen i Port Ginesta. 

At bo og leve om bord

Når man tester både, er det yderst sjældent, at man får chancen for at leve om bord. Således heller ikke i forbindelse med denne test. Så vurderingen af, hvordan båden er at leve om bord på er ud fra diskussion med de øvrige jurymedlemmer. Der var kritik af båden for at være en ren racer, men alligevel for at have aptering og muligheder for leve om bord. Denne kritisk skal ses med reference til de franske Mini 650’ere, der stort set er strippet for aptering.For undertegnede og andre nordeuropæiske jurymedlemmer gav det imidlertid god mening at have en båd, der også kan bruges til cruising med venner og familie, der sætter mere pris på det primitive friluftsliv og sejlglæde end på komfort og antallet af toiletter. Man kan sagtens være af sted som en familie på fem, eller fire voksne – der kan lide at være sammen. Og med kursen lagt med slæk på skøderne, har man en stor aktionsradius for båden sejler stærkt.

For folk med hang til ræs

Cruisingegenskaberne rokker dog ikke ved, at kunderne til denne båd er sejlere, der kan lide at sejle om kap. Det er for sejlere, der kan lide at nørde med outriggere for et bedre skøde-punkt på flyvesejlene, og sejlere, der sætter sig ind i 3D-skødetrimmet på fokken, mastetrim, justering af rorene, mulighederne for bedre speed med at sætte flere forsejl samtidig. Og selv om cockpittet er stort og åbnet, og at man sidder godt på foam padding sæderne med fødderne på de justerbare benstøtter, så er det et cockpit med rigtig mange liner, og det vil hurtigt føles trangt, hvis man ikke arbejder med at organisere sig, og med bevægelsesmønstrene for skipper og besætning i de forskellige manøvrer. 

Samlet set – en forrygende båd

Samlet set har Dehler lavet en helt forrygende båd. De har ikke set på måleregler, eller andet der kan hæmme sejlegenskaber og gode oplevelser. Derimod har de skabt en båd, der er optimal for shorthanded havkapsejlads i nordeuropæiske farvande. En båd, der er en tidssvarende platform for sejlere, der ønsker at blive gode havkapsejlere. Med Dehler 30 OD kan det måske lykkes at skabe et shorthand-miljø i det dansk/tyske Østersø-område, hvor sejlerne kan lære de nødvendige færdigheder, der skal til for at rykke videre til Class 40 eller IMOCA 60 og dermed tage kampen op mod franskmændene.Samtidig har båden så meget medfødt sejlglæde, at den meget vel kan blive, hvad X-79 og X-99 var en gang for længe siden tilbage i det 20. århundrede. Den kan vokse til en stor international klasse, og den vil med garanti ikke skuffe sine købere.


BÅD 560

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.