fbpx
images/PLUS/Artikel/560/Dehler30OD/Dehler_30_OD.jpg
TEKST HENRIK HANSEN 
FOTO HENRIK HANSEN & BENETEAU

Sjov og alsidig jolle

Sjov jolle til hele familien

First 14 med gennaker fra franske Beneteau er en helt ny, enkel og let jolle, der kan sejles fleksibelt som enmands- eller tomandsjolle. Vi har sejlet jollen på Middelhavet og giver her vores vurdering.


Den nye 14 fods First 14 blev adopteret ind i den store franske Beneteau-familie, da værftet i sommer købte slovenske Seascape, og lod dem indgå i modelprogrammet som en ny serie af hurtige First både. Alle Seascapes fire både fortsætter uden ændringer og bliver fortsat bygget på værftet i Slovenien.

Sjovt nok byggede Beneteau for næsten 40 år siden en meget enkel Wizz tomandsjolle med wishbone bom, hvor skroget i høj grad minder om den nye First jolle. Wizz havde endda næsten samme data som First 14, men uden gennaker eller spiler. Jollen var sandsynligvis langt forud for sin tid, men der blev alligevel bygget 3625 joller over en 2-3 årig periode.

First 14 er som sine tre større kølbådssøskende tegnet af franske Samuel Manuard, der for længst har bevist sine evner til at designe hurtige og letdrevne både med høj skrogstabilitet. Mens de tre First kølbåde med sænkekøle i høj grad henvender sig til kapsejlere, så er dette dog ikke tilfældet med den nye jollelillesøster.

Andraz Mihelin, der er direktør for det slovenske værft nær Ljubljana, fortæller på jollens website, at den er skabt til at være sjov, simpel, praktisk og at det er vigtigt, at den er let at håndtere for fritids- og familiebesætninger.

First 14 er da også en meget enkel jolle, såvel skrog- som trimmæssigt. Jollen er helt åben fra stævn til hæk uden niveauforskelle i dørken. Det er helt tydeligt at riggen er i familie med dem på de øvrige nu First både, med mast og bom i kulfiber samt sejl med bred top i mylar. Masten er delt i to for nemmere transport, og riggen er med moderne omvendt kick, der ikke haler bommen ned, men derimod trykker den ned. Fuldstændig som på den olympiske 49’er. Jollen har to sværdkister til stiksværdet, hvor man benytter den forreste kiste, når man sejler med fok og gennaker og den agterste til sejlads som enmandsjolle med kun storsejlet.

Vi sejlede First 14 som tomandsjolle på Middelhavet syd for Barcelona en dag med let vind, dønning og gammel sø. Det var ikke de nemmeste betingelser, når besætningen tyngede den lette jolle med omkring 155 kg, men det klarede den alligevel i fin stil. Vi havde ikke GPS om bord, men den målte fart er ikke vigtig i en jolle som First 14. Oplevelsen af fart er derimod vigtig, og vi blev faktisk overraskede over, hvor hurtigt båden kunne krydse under de betingelser vi sejlede. Samtidig var jollen på en gang både let og udfordrende at sejle.


Nemt at undgå kæntring
Den var let at sejle, fordi vi ikke skulle bruge kræfter på at styre og roret havde et godt greb i vandet, så vi altid var i kontrol. Rorbalancen var helt neutral, men vi kunne alligevel lige mærke jollen, da vi havde lært den lidt at kende. Jollen var derfor også udfordrende, fordi vi skulle være opmærksomme og koncentrere os mere end i en jolle med mere rortryk.

Den gode plads i cockpittet og den halvhøje bom gør jollen nem at vende med. Allerede vores første vending gik helt fint. Ikke mindst fordi jollen har selvslående rullefok på en tværskibs buet løjgang. Jollens brede skrog med skarp chine agter har så stor stabilitet, at vi aldrig bekymrede os om at vælte. Vi var end ikke i nærheden af en kæntring, hverken på kryds eller da vi satte gennakeren.

Vinden var hele tiden nervøst småspringende, men vi kunne alligevel følge vindspringene rimelig fornuftigt med det gode rorgreb. Gasten og jeg havde aldrig sejlet sammen før, men vi fandt meget hurtigt sammen i en god rytme, med at komme ind og ud på sidedækket, når vinden varierede i styrke. Bare vi fik et lille pust så accelerede jollen prompte, mens vi trak os længere mod luv.
Gennakeren sættes fra lang pose
Storsejlet bliver skødet med den gode gamle skødning fra især engelske joller, men som er blevet moderne igen. Via en hanefod agter hales skødet fra en blok på bommen. Det virkede faktisk fint på First-jollen, der havde en effektiv vippeblok med klemme på bommen. Alle blokke og klemmer er fra Ronstan.

Vi kom aldrig rigtigt ud at hænge, kun lige momentvis for at prøve det, og vi havde umiddelbart ingen problemer med at dele jollens eneste hængestrop, der går gennem det meste af cockpittet agten for masten. Den svage vind, der aldrig kom op over 4 m/sek, betød at vi ikke reelt fik prøvet at råhænge i jollen, men sidedækkets runde former virkede behagelige at hænge på, i de øjeblikke vi prøvede det.
Det gik også nemt med at hale bovsprydet ud og sætte gennakeren.
Den ligger i en lang netpose i forskibet og danner en shout ved befæstigelsen omkring et alu-profil på tværs ude i stævnen. Farten og sejladsen blev mere intens med gennakeren oppe, fordi vi kunne ligge og finde gode bølger at surfe på.

Desværre fik vi aldrig et pust, hvor vi kunne komme rigtigt op at plane. Vores bomninger med gennakeren gik også ganske nemt, og vi fik let bjærget gennakeren ned i posen. Trods den beskedne vind, så kom vi i havn med et bredt smil på læberne, og flere timer efter sejladsen fik vi kommentaren ”Oh, you are still smiling” fra en kollega. Det er vores vurdering, at jollens skrog, dæk og cockpit er af høj byggekvalitet. Jollen er støbt med vinylester og sandwichskum med infusion-teknologi, som alle sine tre søskende som Beneteau har adopteret fra det slovenske værft. Dæk og cockpit er støbt som en helhed uden samlinger.
Konklusion
First 14 kan ikke lige sættes i en bestemt bås, men er en spændende, sjov og livlig jolle for næsten alle aldre og vægtklasser. Jollens volumen kunne snildt bære den voksne testbesætnings vægt, men to Optimistsejlere kunne også have sejlet jollen. Vi synes derfor at målet om at skabe en familiejolle er opfyldt.

På testturen var en af vores første tanker om jollen, at det var den perfekte jolle til, at en forælder og et barn eller to kan have mange sjove timer på vandet sammen. Samtidig er jollen også så udfordrende at mere erfarne jollesejlere kan have det sjovt på vandet, fordi jollen kan sejles som enmandsjolle med alle tre sejl, fordi funktionerne er så enkle.

To sejlervenner kan også have sjove sejlture med hele garderoben i en god brise. Det gælder især når der er mere vind end vi havde, og i blæsevejr kan man nøjes med at sætte storsejlet, og så har man en jolle, der er næsten ligeså vild som en OK- eller Laser-jolle. Næsten, fordi First 14 har mere skrogstabilitet. Jollen har sejlglæde for alle pengene for hele familien, hvor diskussionen kan blive: ”Hvem skal have jollen i dag?”
To versioner
Værftet oplyser at næsten alle First 14 leveres som den fuldepakke med tre sejl, men jollen fås også i en enmandsjolle-versionmed kun storsejl.


Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.