fbpx
images/PLUS/Artikel/560/Dehler30OD/Dehler_30_OD.jpg
TEKST ØYVIND BORDAL
FOTO ØYVIND BORDAL & SØREN ØVERUP

Hurtigere og mere moderne:

Et X-tra skridt

Xp 44 markerer starten på en helt ny æra for X-Yachts: Når Xc-bådene nu tager sig af turfolket, kan performance-bådene gå et skridt længere den anden vej.


Cruisingbådene i Xc-serien åbnede et nyt marked for X-Yachts med produkter, som kunne konkurrere med eksempelvis Hallberg-Rassy, og både fra det nylig afdøde Najad-værft. Xc-bådene blev en bragende succes, som holdt X-Yachts flydende igennem finanskrisen.

Klart defineret målgruppe
Tilbage stod de efterhånden klassiske performancemodeller, som igennem en lang årrække har forsøgt at kombinere de nødvendige kvaliteter til både tur- og kapsejlads bedst muligt. Hvad nu med dem? Måske var det meget naturligt at lancere en serie både, der ligesom Xc-serien havde en mere klart defineret profil og målgruppe, og som samtidig blev opgraderet med den seneste udvikling inden for design, byggematerialer og byggemetoder? Xp – X performance – blev betegnelsen på projektet, og første båd blev Xp 44. Båden du ser her på siderne er altså ikke bare endnu en ny model fra X-Yachts – den er starten på en helt ny serie både, som går længere i retning af performance og kapsejladsegenskaber, end de foregående modeller har gjort.

Ingen ekstrem båd
På den baggrund var det med stor interesse og spænding, at Bådmagasinet en tidlig septembermorgen kører til Glücksburg ved Flensborg Fjord for at prøvesejle det nye vidunder. Da den ligger der i den lille havn, med stævnen mod os, er det i første omgang kun den høje kulfibermast og den lodrette stævn, som udstråler racing. Det er ingen ekstrem båd, og stadig et fartøj med en bred målgruppe. Det eksemplar vi skal prøvesejle, er endda udstyret med teakdæk! Torsten Bastiansen, Export Manager hos X-Yachts, og de andre folk fra værftet klargør båden, mens vi snuser lidt omkring, både over og under dæk, for at få et nærmere indtryk af hvad den nye Xp-serie har at byde på. Og førsteindtrykket er, at det er en racingbåd, i højere grad end hvad man er vant til fra X-Yachts. Men igen – ikke voldsomt.

Lovende resultater
Kulfibermasten, den brede agterstævn, det åbne, store cockpit, og den lyse aptering med begrænset brug af træ gør alligevel, at båden udstråler fart, og indbyder til kapsejlads. De hårde facts – resultaterne indtil videre – lover også rigtig godt. Xp 44 sejler efter sigende lige op med virkelig hurtige både som Landmark 43 og Swan 45. Undertegnede har i øvrigt set båden i action under Færdersejladsen i Norge, i friske forhold med gennaker, og i selskab med nærmere 1000 andre både. Og den gik fantastisk godt!


Letdrevet skrog
Dagens forhold på Flensborg Fjord er ikke så festlige, som de var på Oslofjorden, her blæser vel en to-tre, maks. fire sekundmeter – og vandet er fladt som et stuegulv. Men når de sorte kulfi bersejl kommer op, er der alligevel nok tryk til at båden krænger umærkeligt, og skyder af sted i en fart, som i gode øjeblik kommer op i hele syv knob! Det skal altså meget lidt til for at drive båden op i fart på trods af, at det langt fra er nogen let båd. Der er ikke meget modstand i skroget, og køl og ror er mærkbart optimerede.

Den sejler som en racingbåd, og er følsom på roret. Små ændringer i trim har store konsekvenser, og sporet er ret smalt på kryds med den rigning og de sejl testbåden er sat op med. Båden er endda udstyret med en racingkøl, som er hele 2,65 m dyb, men som vejer det samme som standardkølen på 2,30. Den ekstra stabilitet har man benyttet til at gøre masten lidt højere, så der er noget mere sejl på båden end på standardmodellen. Det gør dog ikke båden overrigget – en racingorienteret person, som undertegnede, kunne måske endda tænke, at både storsejl og spiler godt kunne have været større.
Som at lukke døren i en Audi
Der er noget gedigent og gennemført over alle både fra X-Yachts – det er gennemtænkt og gennemført kvalitet med tekniske løsninger, som bare er i orden. Som bladets chefredaktør så smukt udtrykte det i bilen på vej hjem, så er det lidt på samme måde som med lyden, når man lukker døren i en Audi. Det her er helt åbenbart en mere moderne båd end forgængerne, og enhver kan se, at den har taget det omtalte ekstra skridt i retning af kapsejlads. Dog ikke et meget stort skridt, for det er stadig en båd, som kan fungere ganske glimrende til tursejlads.

Båden er tung og stabil, og der er hverken fathead storsejl eller et langt bovspryd. Båden kan dog bestilles med et moderat kulfi ber-bovspryd på ca. 80 cm, som fl ytter gennakerens hals et stykke frem. Bovsprydet er i så fald boltet fast, og kan afmonteres.

Lys under dæk
Under dæk har ejeren pillet salonbordet væk, sammen med hynderne i sofaen på bagbord side. Der er åbenbart lige sejlet kapsejlads. Dette har skabt plads til at hænge en lang række af hele sæt sejlertøj på en stang, samt opbevare sejl centralt i båden. Apteringen er lys og delvis præget af støbte, hvide elementer. Det er muligt at få fl ere træfl ader under dæk, men standardversionen er lys, uden at være nøgen. Der er stadig brugt en del træværk – båden er indbydende, og udstyret med alt hvad man forventer i en båd i den størrelse og prisklasse.
Bred numse
Niels Jeppesen designede de nye Xc-både – altså cruising-serien – med en dyb, V-formet bund og en relativt slank agterstævn – altså klassiske, cruisingorienterede linjer, tilpasset et højt deplacement og behov for rolige bevægelser i søen. Skroget i de nye Xp-både er helt anderledes. Forskibet er stadig relativt bredt, måske lidt smallere end tidligere, men ikke udpræget racing-orienteret. Derimod er agterstævnen meget bred – stort set lige så bred som bådens bredeste punkt. Undervandsskroget er også blevet fladere, og der er barberet en hel masse vægt af skrog og aptering. Hele 20 %, fortæller Torsten Bastiansen. Vægten er sparet ved at støbe skroget i epoxy, ved infusions-teknologi, og bygge bundrammen i kulfi ber i stedet for stål. Apteringen er også lettere, og der er gjort meget andet for at optimere vægt, og ikke mindst fordele den mest optimalt.

Vægten ned i bulben
For at holde det hele på benene, har båden fået en moderne bulbkøl, med et dybt og smalt kølblad. X-Yachts har aldrig satset på både med en lav totalvægt, og det er heller ikke tilfældet her: Hele den vægtbesparelse man har opnået i skroget, er hældt ned i bulben. Så bådens totalvægt er den samme som den var i ældre modeller – den nye båd har bare fået en langt større stabilitet. Den kan altså bære mere sejl, og er derfor hurtigere.
Hvad nu hvis ...?
Undertegnede kan ikke lade være med at drømme lidt om, hvilken båd det var blevet, hvis totalvægten i stedet havde fået lov at være 20 % lavere – fartpotentialet med slæk på skøderne havde været langt større, og et beskedent gæt er, at tabet på kryds kun havde været marginalt. Men båden er selvfølgelig også tænkt ind i en måleteknisk sammenhæng – den skal være konkurrencedygtig i ORC og IRC, og det er muligt at lav totalvægt straffes hårdt, når båden skal tildeles et måltal. Og så er der vel stadig en del af publikum, der vil sejle tur også med en Xp, og derfor ønsker noget mere stabilitet og rolige forhold om bord.

Kapsejlere vil stortrives!
Vi sejler båden på alle kurser, også med spiler, men i de lette og skiftende forhold er det begrænset hvad man kan konkludere om fart og sejlegenskaber. De to rat er støbt i epoxy/glasfi ber, men føles og fungerer som kulfi berrat. Styringen sat op med kædetræk som går over til wire, og overførslen er kontant og direkte. Trimfunktionerne – inklusive barberhal, skødeskinne til forsejl, spilerbom osv. – er sat fremragende op, og kan styres fra et arbejdsvenligt, bredt og åbent cockpit. Et kapsejladsmandskab vil stortrives om bord!

Dækslayouttet kan i øvrigt fås i flere versioner, hvor linerne løber under dæk og kommer ud, enten på klassisk vis ved lugen, eller ude i borde på begge sider, så mandskabet kan styre trimmet ude fra sidedækket.

En sikker succes
Xp-seriens debutant er en sikker succes – X-Yachts er simpelthen fulgt med tiden, og har samtidigt bevaret det de er gode til. De har taget et forsigtigt, men bestemt skridt til performance-siden, uden at miste kontakten til alle dem, som kender X-Xachts fra tidligere og vil have en båd, der kan bruges til andet end hardcore racing. Kunderne kan vælge løsninger, der passer til deres behov – tur- og/eller kapsejlads. Det gælder varme, køleskab, ekstra fi ner i apteringen, dyb køl, kulfi bermast, dækslayout etc.


Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.