fbpx
images/PLUS/Artikel/560/Dehler30OD/Dehler_30_OD.jpg
TEKST & FOTO HENRIK HANSEN

Jeanneau Sun Odyssey 409:

Vellykket og nem duo-båd

En moderne rig med fok, en kæk chine og bedre funktionalitet. Det var det første vi bemærkede, inden vi gik på vandet i en meget frisk vind og konstaterede at båden også er velsejlende.


I en frisk sensommerblæst var det en fornøjelse at sejle den nye cruiser Sun Odyssey 409 fra franske Jeanneau. Sejlene var nemme at betjene fra et veldisponeret cockpit, båden var overraskende kursstabil og vi kunne sejle gennem pust for fulde sejl, uden båden blev for hård på roret. På intet tidspunkt mistede vi kontrollen med 409’eren trods solide pust i omegnen af 12-13 m/sek., og vi skulle heller ikke kæmpe for at holde den på kursen, men det krævede selvfølgelig at vi sejlede opmærksomt.

Jeanneau 409 følger glimrende med den nyeste udvikling i båddesign med et ror, der har et fast greb i vandet, og en veldisponeret geometri mellem sejlplan og køl, som giver en fi n balance på roret. Vi sejlede med fuldt sejlplan af storsejl og en fok på 106 % for at presse båden maksimalt, og det klarede den forbløffende godt. På rumskøds kurser var der bestemt ingen grund til at rebe. Her gik vi ofte lige over 9 knob i pustene på agten for tværs, og båden var samtidig legene let at styre. Det dobbelte rorsystem var dog lidt trægt, men ikke så meget at vi nåede at blive trætte i armene, og det betød heller ikke noget for manøvreringen. Sandsynligvis er det blot et spørgsmål om at fi ntrimme systemet. Det er standard med læder på de to rat. Den nye 409’er er designet af den franske succesdesigner Philippe Briand, og han har tilføjet de lidt konventionelle skroglinjer en kæk lille chine, et skarpt knæk i fribordet fra midtskibs til agterspejlet.

Chine som 49’er og VO70’er
Vilde racere, som den olympiske 49’er og VO70’erne, kan kendes på knækket. Altså deres chine i fribordet over vandlinjen, der giver større stabilitet så snart båden krænger og ”lægger øret til”. Chinen giver også skroget et bedre ”bid” i vandet, så afdriften ikke bliver så stor på brede, flade både. Her er hækken dog ikke så ekstrem bred, bundfaconen ikke så fl ad og chinen ikke så markant som på VO70’erne. Derfor er effekten heller ikke så stor som på disse både, men chinen har også en helt anden fordel for en cruisingbåd. Den giver mere bredde i agterkahyt og stuverum agter.

Bør sejles fladt
En båd som Jeanneau bør ikke sejles med mere krængning, end at læ chine lige er under vandoverfl aden. Det giver ikke mere fart at lade båden krænge mere. Det konstaterede vi ved selvsyn, da vi rebede storsejlet, og sejlede stort set samme fart efter rebningen. Den reducerede krængning gjorde det bare mere behageligt at opholde sig om bord, og det er netop hvad god cruising handler om. Derfor har båden et velfungerende singleline rebesystem med f.eks. indsyede kuglelejeblokke i storsejlet. Det virkede fremragende på testturen.

Til gengæld sejlede 409’eren også overraskende fint med minimalt farttab, når den krængede for meget. Det er ikke komfortabel familiesejlads, men det gør båden pålidelig at sejle.


Fast propel koster fart
I den friske vind på testdagen kunne vi ikke helt hamle op med det computerberegnede fartpotentiale på 7,2 knob på kryds i 8 m/sek., som bådens VPP ellers angiver. Vi sejlede generelt 6,5 knob, men på grund af en let strøm har vi anslået farten fra data på log og GPS.

En stor del af fartforskellen ligger i bådens faste 3-bladet propel og standardfokken. Fokken er syet i en strækstabil ”high tenasity” Dacron sejldug, men i praksis blev den rigelig dyb i den friske vind til at sejle helt optimal krydsfart. Med foldepropel og sejl i lamineret dug vil højden blive bedre og loggen snurre hurtigere fra bidevind og ned til agten for tværs, men det betyder næppe alverden for de fl este cruisingsejlere.
Duo-cockpit
Bådens store cockpit er på en gang meget traditionelt og samtidigt moderne veldisponeret, så det giver rigtig gode arbejdsvilkår for en lille duo-besætning eller singlehandedsejlere.

Alle hal er ført under ruffet til cockpittet. Faldene, rebelinerne og trimlinerne til et spil på ruffet, mens skøder og indhalerline til rullefokken er ført tilbage til to spil på cockpitkarmene. Disse er placeret umiddelbart foran rorsmanden, der herfra kan trimme både storskøde og fokkeskøde.

Det er standard med Harkens nyeste generation af skødespil i størrelse 40.2. Et simpelt hjul til bagbord giver nem mulighed for at benytte samme spil til begge sæt af lastere på ruffet, eller føre halene tilbage til de to manuelle spil foran rorsmanden.
Semi-tyskerskødning
Jeanneau 409 har sin egen cruiser-version af den såkaldte tyskerskødning, med storskødet ført ud til begge sider af cockpittet. Det betyder i praksis at rorsmanden f.eks. kan trimme fokken på det læ spil med skødet på selftaileren, og storskødet fra luv spil, ligeledes med skødet siddende i selftaileren. Med dette system kan rorsmanden snildt selv klare en vending, ved at gøre storskødet fast i afl asteren til luv, slække på fokkeskødet i vendingen og hale hjem på det nye læ spil. Derefter kan han sætte storskødet på det nye luv spil, åbne afl asteren til luv og være klar til at trimme.

Gode greb om læ
Om læ er 409’eren helt traditionelt og meget funktionelt indrettet til cruising. Der er masser af hyggeligt træ i form af en lys Fine Teakfiner, der er produceret på samme vis som andre værfters Alpi-fi ner. Ståhøjden i salonen er mellem 1,81 og 1,92 m. Der er gode gribelister og -kanter overalt, når man går ned om læ under sejlads, hvor det store og let U-formede pantry også fungerer fint. Her er endda helt usædvanligt rigtig mange skabe i borde.

Bådens salonbord kan foldes sammen til søs eller i havn for en mindre familie. Det giver rigtig god dørkplads om læ, og det kan lynhurtigt foldes over et ”kernebord” til et kæmpebord, når man er mange om bord. Det kræver dog ekstra løse stole at udnytte bordet fuldt ud.

Om bagbord er der et velfungerende lille navigations-, læse- eller tebord med tilhørende plads til kortplotter og et elpanel, der er skjult bag en skabslåge. Det er en fornuftig løsning, fordi bordet glider fi nt og brugbart ind i apteringen. Ved moderne cruising har man ikke meget brug for et stort kortbord.
Kæmpe forkahyt
Forkahytten er lang og kæmpestor, mens agterkøjen i den testede version er meget bred. Der er en ståhøjde på 1,80 og 1,84 m i forkahytten, hvor der også er plads til et skriveeller makeupbord, der dog er ekstraudstyr.

Testbådens toiletrum har et stort bord med vask og et bruserum, der kan afskærmes med en foldbar glasskærm. Fra rummets agterskot var der i testbåden adgang til den store bagbord kistebænk, som er praktisk indrettet med store solide plastkasser til grej på hylder i et kraftigt arrangement i plywood. Det er en virkelig fin og praktisk detalje.

Skrog i massiv glasfiber
Den nye 409’er sejler på et skrog af massiv håndoplagt glasfi ber, mens dæk og ruf er støbt med injektionsteknologi i en sandwichkonstruktion med balsatræ som kernemateriale. Alt andet lige giver det bedre stabilitet, fordi bådens tyngdepunkt er dybere med et tungt skrog og et let, formstabilt dæk.

Tre versioner om læ
Jeanneau Sun Odessey 409 fås i yderligere to versioner, der begge har to agterkahytter og et eller to toiletter. I begge disse versioner er bagbord sofa kortere end i testbåden, men ellers er apteringen i salonen identisk.


Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.