fbpx
images/PLUS/Artikel/560/Dehler30OD/Dehler_30_OD.jpg
TEKST & FOTO HENRIK HANSEN

Beneteau Sense 43 & 50:

Spændende nytænkning

Franske Beneteau har med sine nye Sense 43 og 50 prøvet at nytænke den moderne cruisingbåd til større komfort, samt give dem bedre sejlegenskaber med ideer fra havracere. Vi ser om det er lykkedes.


Det er sjældent vi ser så velfungerende nytænkning af cruisingbåden, som i de nye store og meget brede semi-dækssalonbåde Sense 43 og Sense 50 fra franske Beneteau. Her er rummeligheden, komforten og sejlegenskaberne styrket væsentligt.

Sense-bådene er ikke alene meget brede, men bredden er også trukket helt ud agter, så de i ren skrogfacon mest af alt minder om de vilde Open 60 og VO70 til jorden rundt kapsejlads.

Det giver et meget stort og næsten firkantet cockpit, hvor den store bredde i begge både er overraskende godt udnyttet som opholdsrum i havn og til søs. Her er noget så usædvanligt som en U-formet kistebænk med et folde ud cockpitbord om styrbord og en mere almindelig lang kistebænk om bagbord. En langskibs stålbøjle ved bagbord kistebænk giver støtte – og gribemuligheder når båden krænger og bevæger sig i søerne. Der kan også sættes et ekstra klapbord og klapsæde ned over stålbøjlen.

Agter har rorsmanden en luksusplads med kæmpe instrumentkonsoller på ratpiedestalerne til bådens dobbelte ratstyring, en stor agtertofte med ryglæn, et trin til hurtigt at komme på dækket og fodstøtte til når båden krænger.

Alle trimfunktioner er ført tilbage under dæk og kommer ud til spil på de brede cockpitkarme. Det overskydende tovværk gemmes hurtigt og nemt af vejen i rum i karmen. Begge Sense-bådene har fået en praktisk targabøjle over nedgangen til salonen og storskødet bliver skødet via dennne bøjle, så det holdes helt uden for cockpittet.

Targabøjlen er også ramme for sprayhood og bimini. Det er praktisk tænkt og fungerer glimrende i praksis, men kun så længe sprayhooden bare skal give læ for vinden og hindre røgvand i at nå cockpittet.

Agterkanten af targabøjlen slutter nemlig lige over nedgangen til kahytten, og derfor kan sprayhood og targabøjle ikke give ly for regn i cockpittet eller forhindre at det regner ned i kahytten, når nedgangen står åben. Det er upraktisk i et nordisk og nordeuropæisk klima.

Agter er Sense-bådene helt åbne, men man kan lukke hækken effektivt for f.eks. mindre børn ved at trække en plade op under bådens to agtertofter. Disse kan i øvrigt vippes op og give større adgangsrum, når båden ligger i havn eller for anker.

Ingen agterkahytter
Om læ giver bådenes brede unikke muligheder for indretning af salonen. Især fordi der ikke er agterkahytter i bådene. Dermed kan pladsen udnyttes helt anderledes effektivt. Det giver sig udtryk i to helt usædvanligt store langskibs pantryer og sofagrupper fra skot til skot samt store navigationspladser.

Vi har aldrig nogensinde set så store kortbord i en 43 fods bord som i Sense 43. Sjovt nok er apteringen spejlvendt i salonen i de to både, med pantry om bagbord i Sense 43 og om styrbord i Sense 50. Der er en praktisk konsol i midten af salonen i begge både. Den gør det meget nemmere at bevæge sig rundt om læ til søs, og rummer en ekstra lille klapsofa, samt mulighed for at montere en tv-fladskærm med hæve sænke-mekanisme.

Kontor eller køjeplads
Beneteau har taget konsekvensen af, at cruisingbåde i disse størrelser reelt sejles på langtur med små besætninger, så bådene har kun to kahytter med dobbeltkøje, en stor ejerforkahyt med god skabsplads og en gæstekahyt med dobbeltkøje. I begge både er den placeret om bagbord, mellem forkahyt og salon.

Der er et toilet med adskilt bruserum i 43’eren, mens 50’eren har fået et ekstra toilet mellem gæstekahytten og salonen. Her er også blevet plads til en ekstra kahyt om styrbord, hvor man kan vælge mellem en indretning som kontor eller to enkeltkøjer i etager.

Skarp chine som VO-racere
Sense-bådenes store bredde agter betyder at de helst skal sejle med lidt krængning, for at undgå for stor og farthæmmende våd overflade.

I praksis sejler bådene på en ny og asymmetrisk vandlinjeprofil fra stævnen og ud til hjørnet af hækken, så snart de krænger blot ca. 10 grader.

Samtidig har de fået et knæk i fribordet over vandlinjen som de hurtigste Volvo Ocean VO70’ere. Den skarpe chine skaber i teorien større stabilitet, så snart båden krænger og ”lægger øret til”, samtidig med at den giver båden bedre ”bid” i vandet og er med til at minimerer afdriften på så brede både. Det gør bådene hurtigere på bådfart og på WMG.

Overraskede i let vind
Det fik vi desværre ikke meget lejlighed til afprøve i praksis. Vi havde kun en ganske let vind, da vi sejlede med begge bådene. Til gengæld kunne vi hurtigt konstatere at de to relativt tunge cruisingbåde sejlede overraskende godt og hurtigt på kryds i så tynd luft.

Begge Sense-både er bygget over de samme skroglinjer og virkede meget letdrevne i den lette vind. Sejladsmæssigt virkede de meget lettere end deres vægt på 10 og 15 ton.

Især når de accelerede på mindre pust. Det var naturligvis ikke en acceleration som i lette sportsbåde, men alligevel en god pirrende acceleration, der gør det sjovt at sejle så store både i let vind.


Dobbelte ror
Samtidig kunne vi føle rorpresset rimelig godt med bådenes to ror og dobbelte ratsystem, der også var rimelig letløbende. Begge både reagerede fint og præcist på styringen uden forsinkede reaktioner.

På grund af den svage vind fik vi desværre ikke lejlighed til at at sejle med de to ror under krængning. Her bør de for alvor give en mærkbar bedre kontrol end et enkelt rorblad, fordi det læ ror altid vil stå næsten lodret i vandet. Under motortesten kunne vi bakke helt normalt og præcist med bådenes to ror.
Masten flyttet agterover
Beneteau har samtidig givet bådene en rigtig god balance på roret, ved at flytte masten agterover, og give bådene et højere, slankere storsejl i forhold værftets tidligere cruisingbåde. De tidligere store overlappende genuaer er her erstattet af moderne 105 % genuaer på 9/10s riggen.

Vi kunne ved selvsyn konstatere den gode balance under testens lette vinde, men må samtidig bemærke at vi ikke har prøvet balancen i luft, hvor den for alvor er vigtig. Der var dog intet, der indikerede at balancen ikke er i orden op gennem vindstyrkerne.
Kæmpe forkahyt
Forkahytten er lang og kæmpestor, mens agterkøjen i den testede version er meget bred. Der er en ståhøjde på 1,80 og 1,84 m i forkahytten, hvor der også er plads til et skriveeller makeupbord, der dog er ekstraudstyr.

Testbådens toiletrum har et stort bord med vask og et bruserum, der kan afskærmes med en foldbar glasskærm. Fra rummets agterskot var der i testbåden adgang til den store bagbord kistebænk, som er praktisk indrettet med store solide plastkasser til grej på hylder i et kraftigt arrangement i plywood. Det er en virkelig fin og praktisk detalje.

Skrog i massiv glasfiber
Den nye 409’er sejler på et skrog af massiv håndoplagt glasfi ber, mens dæk og ruf er støbt med injektionsteknologi i en sandwichkonstruktion med balsatræ som kernemateriale. Alt andet lige giver det bedre stabilitet, fordi bådens tyngdepunkt er dybere med et tungt skrog og et let, formstabilt dæk.

Tre versioner om læ
Jeanneau Sun Odessey 409 fås i yderligere to versioner, der begge har to agterkahytter og et eller to toiletter. I begge disse versioner er bagbord sofa kortere end i testbåden, men ellers er apteringen i salonen identisk.


Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.