fbpx
images/PLUS/Artikel/560/Dehler30OD/Dehler_30_OD.jpg
TEKST & FOTO ØYVIND BORDAL

Grace 30:

På vandet for 50.000 kr.

Hvorfor skal det være så dyrt at sejle, at det er forbeholdt folk med en økonomi godt over gennemsnittet? Vel –sandheden er, at sådan behøver det ikke at være. Se selv her ...


De sejlbåde vi prøvesejler og omtaler her i bladet, er ofte nye både med en prisseddel på den anden side af en rund million. Det er rigtig, rigtig mange penge, selv om det for de flestes vedkommende skal ses som et alternativ til et sommerhus. Men kan det virkelig passe, at det koster så meget at komme ud at sejle? Kan mindre ikke gøre det?

En brøkdel
Bådmagasinet har besøgt en familie, som har virkeliggjort drømmen om bådlivet til et budget, der ligger på en brøkdel af det der ellers er almindeligt. De har købt en 30 fods brugt turbåd, og brugt relativt få arbejdstimer og kroner på at sætte den i stand. Nu tager de på sommerferie i deres båd, og bruger den flittig i weekender, og når de ellers har tid og lyst til at sejle. Og det hele har kostet, som de snedige blandt læserne nok har gennemskuet på artiklens titel, den nette sum af 50.000 kr.!
Hvordan er det muligt?

Søsætnings-dagen
For at efterforske sagen til bunds, tog vi til Mosede Havn syd for København, på selve dagen for søsætningen af det stolte fartøj. Den blå båd havde tilbragt vinteren på hjemmeadressen, så den nybagte bådejer-familie kunne gå og pusle om den.

Nu kom fartøjet nypoleret og fin på en blokvogn ned i havnen. De stolte ejere fulgte lige i hælene med pakket picnic-kurv og udstyr til at rejse masten – og den rutinerede vognmand bugserede hjemmevant båden i vandet.
Det er altid et lidt højtidelig, næsten magisk øjeblik når en båd pludselig flyder, og bevæger sig fra at være en tung klods på land til en vægtløs svane i sit rette element. Så snart båden lå fortøjet ved kajkanten, klatrede de stolte ejere om bord og tog den i besiddelse.
Endelig! Eventyret i sigte!

Guldalder-båd
”Vi så båden til salg i Den Blå Avis,” fortæller Ole Baundal fra Roskilde, siddende i cockpittet efter søsætningen. Han har lige været under dæk og tjekke skroggennemføringerne for at sikre sig, at der ikke kom vand ind nogen steder. ”Forinden havde vi snakket længe om at købe båd – selv har jeg sejlet meget som yngre, og sammen havde vi kigget på det brugte marked. Denne båd var helt rigtig for os, jeg kendte godt modellen i forvejen – jeg har nemlig en forkærlighed for klassiske, langkølede glasfiberbåde fra 70’erne ... der blev bygget et stort antal solide, fine både i den periode, og rigtig mange af dem sejler endnu. For mig at se var det en guldalder i dansk bådebyggeri, helt fra sidst i 60’erne, og det var lige sådan en båd jeg ønskede mig.”

Tidligere ejer stor hjælp
Samboer Maiken Christoffersen tilføjer: ”For mig var det vigtigste, at der var ståhøjde i båden. Og da jeg så den første gang, syntes jeg den var rigtig flot og velholdt, faktisk pænere end vi havde forventet. Interiøret var godt bygget og vedligeholdt ordentlig, og vi kunne lide den med det samme. Vi købte den på stedet, og den tidligere ejer har været en stor hjælp for os.

Vi har aftalt med ham, at han kan låne båden, hvis han får lyst til at sejle en gang imellem. Han har passet båden godt, og er kommet med masser af værdifulde råd.”


Sønnen måtte i maskinrummet
”Båden kostede 42.000 kr.,” siger Ole – ”sælger forlangte 45.000, men der skal jo være lidt at handle med ... og eftersom jeg har en del erfaring, og er ret praktisk anlagt, kunne jeg godt selv gå båden igennem og tjekke om der skulle være tegn på osmose, finde ud af om motoren var i god stand ... se efter den slags ting, som er meget dyre at lave på en båd. Båden havde stået på land i fire år, men alligevel startede motoren med det samme. Den skulle bare have et nyt batteri. Jo, og så skiftede vi manifolden, der var lidt svært at komme til, men så sendte vi Lasse, vores søn derind ... ham var der plads til ...”

Ferie, weekender og aftensejlads
Lasse er 13 år og klatrer allerede hjemmevant rundt om bord. Han fortæller, at han godt kan lide at sejle, og ser virkelig ud som om han mener det. Familien havde en halv sæson sidste år, så de har allerede været en del omkring med deres nye skib.

De har udforsket Roskilde Fjord, og sommerturen i år er ikke endelig besluttet – men højt på listen står Bornholm og Smålandsfarvandet.
De har to uger i båden til sommer, så der er tid til at komme lidt omkring. Næste år har de talt om sejle nordpå, måske Göta kanal?

”Men vi sejler altså ikke kun på ferie,” fortæller Maiken. ”Vi bruger også båden i weekenderne, og hvis vejret er godt og vi har tid, sejler vi gerne en aftentur i hverdagene også.”
Små penge, få timer
Men har det ikke været et stort projekt at istandsætte sådan en båd? Er der ikke gået oceaner af tid og penge med det? Ole ryster på hovedet. ”Vi har malet dækket. Og så var fribordet ret mat, så det skulle lige poleres op, og så har vi som sagt skiftet manifolden og givet motoren nyt batteri, og fixet et par småting under dæk. Ellers har vi brugt båden som den var.

Den fungerer helt fint ... selvfølgelig er der ikke to toiletter, brusebad, varmt vand og så videre – men det har vi virkelig ikke behov for! Vi har faktisk ikke brugt mere end 50.000 kr. alt i alt, og heller ikke arbejdet specielt mange timer med istandsættelse.”

Fremtidsplaner
At eje båd er også at have planer for fremtiden, ting man gerne vil gøre for at optimere båden. Maiken og Ole nævner et nyt storsejl, en log og ny lanterne i masten som de ting, der står øverst på listen. Og så er der enkelte småting i pantryet, der skal renoveres. GPS bruger de ikke, Ole er vant til at navigere efter søkort, og sådan bliver det også fremover.

”Der er masser af den her slags både på markedet,” fortæller Ole. ”Og de kan findes til meget overkommelige penge. Så det er ikke svært at gøre det vi har gjort. Det behøver ikke at være dyrt at sejle – og sådan skal det da også være!”


Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.