fbpx
images/PLUS/Artikel/560/Dehler30OD/Dehler_30_OD.jpg
TEKST & FOTO HENRIK HANSEN

Brugtduel

J/80 Versus Melges 24

Med fokus på det verserende VM i Melges 24, har vi været en tur forbi arkivet og fundet denne 'sjove' gamle artikel - der er løbet meget vand gennem Fænøsund - tæt på Middelfart, hvor de dyster for tiden, men det gør ikke artiklen mindre læseværdig. God fornøjelse


De fascinerende og sprælske internationale klassebåde J/80 og Melges 24 er nu i en fantastisk vækst i Danmark. Især fordi der kan købes gode brugte både i udlandet til fornuftige priser.

De to sportsbåde J/80 og Melges 24 er letdrevne, vilde og sjove kølbåde, der rammer lige i hjertet på den indre jollesejler, når de planer 18-23 knob på skæring i frisk vind.

Begge er gamle kendinge, men inkubationstiden for nye spændende klassebåde er ofte lang i Danmark, men nu har de 18-årige sprælske og stadig unge klasser endelig fået gode felter her til vands.

Det er lette, højt riggede både med kæmpestore gennakere på lange bovspryd og en generel topfart på skæring i omegnen af 20 knob, og det er ret vildt for 24 fods både.

Melges 24 har egentlig en 16-årig lang historie i Danmark, og mange sejlere har mødt den lille vildbasse på kapsejladsbanerne, men båden har haft et ry som meget dyr. Nu er der efterhånden et godt europæisk udvalg af gode konkurrenceduelige brugte både til priser mellem 200.000 og 290.000 kr.

Det samme gør sig også gældende for J/80, hvor en velholdt blot fire år gammel båd kan erhverves for ca. 260.000 kr. Begge både sejles typisk af fire, og hvis man køber disse racere i fællesskab, så koster det ikke mere end at sejle enmandsjolle.

Man kan nemt komme ud og sejle i store felter i f.eks. Skandinavien og Tyskland, og de er begge ISAF anerkendte klasser med officielle EM og VM.

Begge både kan trailes og her fører Melges 24, fordi den er lettere med lavere tyngdepunkt, og der følger trailer med båden.

Andre fællestræk er samme længde i vandlinjen, næsten samme sejlareal, deres kun symbolske køjepladser og gode arbejdsduelige
cockpits.
Mens J/80 har traditionelt søgelænder, har Melges 24 en blød gjord, som besætningen kan læne sig ud i når de bøffer.

God balance på roret
Vi har sejlet begge både, som er lette at sejle og kontrollere med deres dybe, smalle ror, der giver god føling med bådene. Melges 24 har næsten helt neutralt rorpres på kryds, mens der er et let rortryk hos J/80. Melges 24 er langt den letteste af de to både og vejer sejlklar kun 62 % af J/80’eren. Derfor accelererer den også hurtigere på ethvert pust.
Ifølge bådens trådløse Tacktick log sejlede vi fra 5,8 til 6,1 knob på kryds på fladt vand i 4-6 m/sek vind, og det er ganske tæt på bådens optimale fart på kryds.

Der var ikke log om bord, da vi sejlede J/80 i 5-7 m/sek. Her var følelsen af fart rigtig god, og vi skønner at der ikke er den store fartforskel mellem bådene på kryds. Det understøttes af bådens VPP, hvor farten angives til 6,1 knob.

Melges 24 hurtigst på skæring
Begge både var sjove og kontrollable på skæring med gennaker, der var hurtig og nem at bomme med. Her smutter Melges 24 dog fra J/80, og det er nok denne forskel, der giver sig udtryk i bådenes sømiletider i den nye DH2011.

Her er Melges 24 35,6 sek. hurtigere pr. sømil på en op og ned-bane i let vind, 26,4 sek. i mellemluft og 15,8 sek. hurtigere i hård vind. Båden kan plane allerede omkring 5-6 m/sek., og vi nåede f.eks. op at plane med 10,8 knob og kækt løftet bovspryd i ikke over 6 m/sek.

Det opnåede vi ikke med J/80, hvor VPP’en viser en topfart på 8,2 knob i 6 m/sek. Skæresiderne var intense og overraskende nemme med begge både, der scorede i top på skalaen for sejlglæde. Dog med førertrøjen til Melges for den hurtigste og vildeste planing.

15 knob i 8-10 m/sek.
Da vi fotograferede Melges 24, opnåede besætningen 14,8 knob på skæring i 8-10 m/sek.
Det har vi selv tidligere tangeret med båden, og vi har hørt mange beretninger om planeture på over 20 knob.
Rutinerede Melges-sejlere hævder at topfarten på de vildeste farteventyr ligger helt oppe omkring 27 knob. Det kræver dog at man kan surfe på store bølger. Tilsvarende har vi beretninger om at J/80 kan plane med 18 knob i hård vind.

Begge de internationale klasser har en dansk klasseorganisation, hvor man kan få hjælp til at prøve bådene, ligesom de har danske og internationale websites med vejledning om håndtering og trimning.



Fascinerende skæretaktik
De to både sejler normalt på op og ned-baner, hvor det især er fascinerende og udfordrende at sejle læns, fordi de skal skære væsentligt mere end både med traditionel spiler.

Kunsten er her at sejle med den optimale VMG, hvor man sejler den korteste distance med den størst mulige fart. Bådenes skærevinkler skal derfor trænes flittigt i alle vindstyrker, så man altid kan skære med den hurtigste VMG. Heldigvis er disse både altid sjove at komme en tur på vandet med.

Det er en udfordring at farten øges mærkbart, jo mere man skærer med bådene, og den øgede fartvind får det til at føles endnu hurtigere. Derfor er mange tilbøjelige til at skære for meget, men den øgede fart kan sjældent opveje den længere distance til mærket.

Teknikken til at sejle hurtigt og kort er i princippet helt enkelt, men kræver i praksis en del træning. Man accelererer ved først at gå højt og derefter falde for at vinde distance. Hvis farten falder på den dybe kurs, skærer man lidt op og genskaber farten.
I varierende vind skærer man mere, når trykket falder på gennakerskødet og går dybere, når trykket øges på skødet.
Generelt kan og skal man gå dybest i frisk vind. Her må bådene ikke krænge ret meget. Derfor skal man altid falde et par grader på forkanten af pustene og samtidig slække et par cm på skødet. Det er vigtigt, at reagere lige på forkanten af pustet, inden båden begynder at krænge.

Taktikken på læns er også udfordrende, fordi man også skal slå på vinden mod bundmærket, så distancen til mærket bliver minimeret. Her skal man bare ikke vende på skrallerne, men derimod bomme på rummerne.

Farten er meget højere på læns, og derfor sker der meget større forskydninger med vinden end på krydset i disse klasser. Især fordi man på skæresiderne også skal gå efter pustene, der øger farten markant. Specielt hvis man lige kan komme op at plane.
Konklusion
Den ultimative topfart på planing giver Melges 24 den gule førertrøje som den hurtigste og vildeste af de to duellanter. Den er lige en bid mere jolleagtig. På kryds er der ingen afgørende forskel, men J/80 har på papiret en anelse bedre stabilitet og står nok lidt bedre fast i vandet ved lav fart med et bredere kølskaft.

Umiddelbart virkede J/80 lidt mere tilgivende og nemmere at styre på kryds, hvor der ikke er en markant fartforskel. Det er også J/80 man finder på sejlerskoler og matchracecentre. Hvis man vil have ultimative planeture og vil kunne køre langt til stævner med båden efter en familiebil, så er Melges 24 det oplagte valg.

Ellers må valget efter vores mening afhænge af hvilken af bådene, der findes i klubben eller omegnen, så man har nogen at lege eller sparre med. Det er begge gode sjove både.


Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.