fbpx
images/PLUS/Artikel/560/Dehler30OD/Dehler_30_OD.jpg
TEKST & FOTO HENRIK HANSEN

DEHLER 35 RCr:

HURTIG CRUISER MED EKSTRA VRINSK

VI HAR SEJLET DEN NYE FAMILIECRUISER DEHLER 35 I EN KAPSEJLADSOPTIMERET RC-UDGAVE MED DYBERE RACINGKØL.


Det var svært at få armene ned, da vi kom i havn efter vores testtur på Kielerbugten med den nye cruiser/racer Dehler 35 i en kapsejladsoptimeret version. Det havde været en rigtig sejltur med masser af sejlglæde, fart, højde og perfekt kontrol.

Dehler 35 er en videreudvikling af den i forvejen meget velsejlende Dehler 34 fra 2007, der kom rigtig flot fra start, med 80 bestillinger blot på tegningerne alene, men den lå underdrejet under det tyske værfts konkurs.

Dehler har gennem årene haft flere bådmodeller under navnet Dehler 34, der alle har været succesbåde. Den nyeste Dehler 34 var dog i særklasse vellykket med hurtige skroglinjer fra verdensklasse-designerne Simonis og Voogd, Sydafrika.
I forhold til de oprindelige specifikationer for Dehler 34, så er den nye 35’er blevet en anelse tungere og har fået reduceret storsejlet med ca. 2 m2. De øvrige ændringer er mere nede i detaljeringen af båden. Dehler 34 havde f.eks. et cockpitbord i teak, der kunne sænkes ned i dørken, men det så mere smart ud, end det var praktisk i en våd nordeuropæisk sommer. Det er helt fornuftigt ikke taget med i den nye version af Dehler 35.

Desuden er riggen gjort mere stabil ved at flytte røstjerne helt ud i borde, og det passer fint med at bådens lille 105 % genua i forvejen skødes indenom vantene. Det letter også passagen på dækket ved vantene.

HØJT TIL VINDEN
Sejlplanet er højt og kraftfuldt. I testdagens overvejende lette, springende mellemluft lå vi konstant over 6 knob i 5 m/sek., og i pustene i nærheden af 7 knob på en skarp bidevind på 37-38 grader til den sande vind.

Det hænger ganske godt sammen med bådens VPP – dens computerberegnede fartpotentiale. Dog sejlede vi generelt en anelse højere og hurtigere. Samtidig var båden en sand fornøjelse at styre med sit store og lette kompositrat på et styresystem fra Jefa. Vi kunne vitterlig sidde og styre præcist med blot et par fingre på rattet.

Balancen på roret var fornem, næsten helt neutral, men med lige præcist det lille mærkbare rortryk, der gør det muligt at føle båden og trimmet. Samtidig går ratstyringen meget direkte på rorstammen, og det giver en fuldt ud ligeså godt føling med båden som med en rorpind. Det gjorde det nemt at styre båden og nemt at grundtrimme storsejlet alene på balancen.


ACCELERER HURTIGT
Dehler 35’eren accelererede prompte og livligt på dagens mange små og større pust og forblev fuldstændig i kontrol, uanset tryk og krængning.

Det gik fint at sejle båden to og tre mand, dog ville vi have været hurtigere med en besætning på rælingen. Dehler 35 har en moderat kølprocent på 32-34 %. Til gengæld virkede skrogets linjer meget stabiliserende og tilgivende.

Med slæk på sejlene opførte 35’eren sig også eksemplarisk, også for spiler, men vinden var til gengæld også så let, at vi ikke kunne sætte den på en reel test her. Vi kunne dog konstatere at båden også accelererede letbenet på de dybe kurser.

VANDT KIELERUGEN
Testbåden var den raceroptimerede ”Hochwürden”, der i 2010 suverænt vandt ORC klasse 2 ved Kielerugen med fire førstepladser i syv sejladser, foran den danske X-37’er ”Hansen” og en First 35.

Der deltog 25 både i ORC klasse 2. ”Hochwürden” vandt også klasse 2 ved German Inshore Championship, og blev nr. 12 ved ORC World Championship med Jesper Feldt, KDY, som rorsmand. Her var en andenplads bedste resultat i et felt på 30 startende både, hvor en diskvalifikation talte med i det samlede resultat.
T-KØL ER STANDARD
Dehler 35 har som standard en T-køl på 1,95 m, mens kølen på RC-versionen er 20 cm dybere og 65 kg lettere. Desuden er RC-versionen støbt over 100 kg lettere og stivere med epoxy, rigget med rodrig og har 3DL-sejl fra North.

RC-udgaven har også tyskerskødning med to ekstra Harken skødespil. I standardudgave har Dehler 35 Furlex rulleforstag med tromlen fint og diskret placeret under dæk. RC-versionen har fast forstag, der er flyttet helt ud i stævnen, så der er plads til en 107 % genua, hvor genuaen som standard er 105 %.

Denne racingpakke indeholder desuden en række ekstra trimfunktioner som f.eks. et ”barberhal” til at trække genuaen mere ind mod bådens centerlinje.

Cockpittet er åbent, enkelt og dejlig funktionelt til både cruising og kapsejlads. Man sidder fint oppe på den lave cockpitkarm, især når båden krænger. Dog er karmene lidt lave, hvis man gerne vil have støtte i ryggen, når man sidder på kistebænkene.

Spil og andre trimfunktioner er til en besætning, og på cruising kan rorsmanden nå skødespillene til storskødets tyskerskødning og løjgangshalet. Det er dog standard med en traditionel talje med skødeklemme i bundblokken.

Også her kan rorsmanden selv nå skødet. Til gengæld gør den lange løjgangsbro det lidt besværligt at sejle single-handed, med mindre man sætter autopiloten på og bliver foran løjgangen.

ELDORADO FOR RORSMÆND
Bag rattet har rorsmanden fine forhold til både at styre stående, siddende på den lave karm bag rattet eller den allerbedste stilling til at styre på kryds: Med et ben på hver side af rattet. Her kan de langbenede støtte med den ene fod på den stabile ratpiedestal, mens de kortbenede kan støtte på trekantede teakklodser bag rattet.

Kahytslugerne fældes smart ned ved nedgangen. Dermed undgår man at have lugerne til at ligge og flyde. På testbåden var lugerne dog så høje i forhold til nedgangen at vi ofte kom til at træde på lugernes øvre kant.

Samtidig står der en spids låsepal op fra lugerne, og den er ikke rar at træde på, hvis man f.eks. går barfodet rundt på båden. Hækstaget er fornuftigt delt op i flere enkelte hal, og det trimmes fra en drejelig skødeklemme foran løjgangen.

Det er med til at fuldende billedet af, at Dehler 35 primært er en såkaldt ”crewboat” til en besætning fra to mand og op.
SKØDER I KONFLIKT
Tyskerskødningen er ført over dækket og blokkene fremme ved vantene var efter vores mening placeret for langt fremme i forhold til genuaskødet.

Under testsejladsen var genuaskødet fejlagtigt ført indenom storskødet. Det gav konflikt mellem skøderne og ekstra slitage på tovværket. Båden var rigget til af folk fra Dehler, så det er altså nemt at tage fejl, men det kan undgås ved at flytte storskødeblokkene lidt agterud i forhold til genuaens skødepunkt.

Vi prøvede også Dehler 35 for motor, hvor den også opførte sig eksemplarisk ved havnemanøvrer under snævre forhold og kunne vende om en god bådslængde for fuld fart, som forventeligt for en moderne cruiser.

LETTET FOR ISOLERING
Testbåden var specielt lettet for al unødig vægt, bortset fra hynder og andet, der let og hurtigt kan tages ud af båden. Derfor var der ingen støjisolering omkring motoren, der larmede noget mere end vi er vant til. Motoren er dog støjisoleret som standard i Dehler 35.

Om læ er den lyse aptering som man forventer af en komfortabelt familiecruiser med et passende pantry, kortbord, stort toilet og fire faste køjepladser med mulighed for at sove i salonen.

Apteringen som standard i lys mahogni, med teak som muligt ekstraudstyr. Bag hynderne kan man se den kraftige og høje indersektion, der er med til at gøre båden ekstra stiv, så riggen kan sættes meget hårdt.
GOD OM LÆ TIL SØS
Håndværksmæssigt virker aptering generelt solidt og fint udført. Dog skuffede udskæringen i det store salonbords udskæring omkring masten ved bare at være råt savet ud. Det er forhåbentligt kun sket på testbåden.

Trappen har fint buede trin, der gør det nemmere at komme op og ned under sejlads. Gode håndlister i stål under vinduerne og den øvrige fornuftige, funktionelle aptering, gør det nemt at bevæge sig rundt om læ under sejlads. Der er også en god håndliste i stål på toilettet, hvor selve toilettet for en gangs skyld sidder rigtigt langskibs.

Over toilettet er en stor luge ud til kistebænken, hvilket gør den langt mere praktisk og anvendelig. Alt i alt er Dehler 35 en båd, hvor man virkelig mærker, at den er designet til ikke bare at yde god komfort i havn, men til også at fungere ude til havs.


Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.