fbpx
images/PLUS/Artikel/560/Dehler30OD/Dehler_30_OD.jpg
TEKST & FOTO HENRIK HANSEN

Pioner Multi:

Velegnet til kørestolsbrugere og som dykkerbåd

Er man bidt af dykkersporten, eller har venner og familie, der er kørestolsbrugere, er den norskbyggede Pioner Multi sagen. Den er utrolig stabil, og stævnen kan åbnes helt op for passage.


En af de mange både i den store Pioner familie er Pioner Multi, en unik og særpræget båd, der dækker et behov for f.eks. kørestolsbrugere og folk, der dyrker dykning.

Den er ingen skønhed, men bådens funktionalitet er imponerende. Ud over den brede port i stævnen, der gør det muligt for folk i kørestol at komme om bord, byder den på et kæmpestort åbent dæk foran styrepulten.
Bæreevnen er på 1200 kg, og båden krænger næsten ikke, selv med en 100 kg tung mand på rælingen.

I Norge er den populær specielt som redningsbåd hos politi og brandvæsen, Kystvagten og ikke mindst hos sommerhusejere, der skal have fragtet materialer og grej ud til de små øer.

En række foreninger bruger den også til at give handicappede mulighed for at komme på vandet.

Stor og stabil
Bådmagasinet tog ud at sejle med en af slagsen i Køge Bugt en regnfuld dag og blev overrasket over, hvor praktisk denne relativt lille båd er.

Vi valgte at borde båden gennem den brede port i stævnen, der løftes og sænkes med et rustfri spil under en luge i stævnen, hvor en anden luge gemmer ankerbrønden.

Åbningen er 76 cm bred, så her er ingen problemer med at komme om bord med bl.a. kørestol, sækkevogn eller trillebør. Her kan man også trække fiskegarn om bord og med lemmen nede kommer dykkere nemt op i båden.


Båden er meget stabil, og der kan lastes 50 cementsække om bord i den 420 kg tunge båd selv med to voksne om bord.

Desuden kan der lastes lange materialer på mere end 4 m længde fra for til agter forbi styrepulten, der har et højt afstivet vindspejl.

På begge rælinger er en langsgående håndliste i rustfrit stål, og der kan sidde to på sæderne fremme mod stævnen og to på bænken bag styrepulten. Begge steder med håndtag at holde fast i.

Det er muligt at købe et ekstrasæde, hvis man er mange om bord. På testbåden var monteret targabøjle med lanterner.
70 hk er nok
Båden sejler udmærket med en 70 hk Yamaha på hækken. Ene om bord løftes Pioner Multi straks op i plan, og lidt senere sejlede vi små 30 knob med tom båd.

Båden adlød hver eneste lille bevægelse på det lille sporty rat, men i stedet for at lægge sig over i skarpe kurver glider båden sidelæns, men alligevel med godt hold på grund af styrekølen.

Den lidt buttede stævn løftes fint, men vi fik ikke prøvet båden i høje bølger. Vælger man en 50 hk påhængsmotor vil den nok være lige det mindste, hvis man vil hurtigt frem og op i plan med en tungt lastet båd.

Men 70 hk er rigeligt. Af vigtigt standardudstyr kan nævnes lænsepumpe, tre gode stuverum hvoraf et kan låses af og et til batteri.


Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.