fbpx
images/PLUS/Artikel/560/Dehler30OD/Dehler_30_OD.jpg
TEKST ØYVIND BORDAL FOTO ASBJØRN THORUP, SEILMAGASINET

DUFOUR 45E PERFORMANCE:

TUR OG KAPSEJLADS
I VW-KLASSE

FRANSKE DUFOUR HAR PLACERET SIG MELLEM HANSE OG X-YACHTS, OG MED SIN HIDTIL STØRSTE PERFORMANCE-MODEL HENVENDER DE SIG TIL ET STORT PUBLIKUM: TURSEJLERE MED KAPSEJLADS-AMBITIONER.


Performance-serien fra Dufour har foreløbig tre medlemmer, og 45’en er p.t. den største. Vi har tidligere prøvesejlet den mindste performance- model, 34E – og det var med ualmindelig stor begejstring. Den mellemste model hedder i øvrigt 40E.

MODERNE VERSION
Det franske værft har længe dyrket det såkaldte performance-cruiser-koncept med fin sans for de rigtige kompromisser, og det er der generelt kommet nogle vellykkede fartøjer ud af.

Bestræbelsen på at sørge for at en familiebåd til tur også er forsynet med gode sejlegenskaber – og virkelig kan benyttes til kapsejlads – er gammel som Metusalem, og der er mange, som slås om kunderne lige her.
IKKE FOR MEGET KAPSEJLADS
Stadig er den slags både en efterspurgt vare, og der findes et stort marked. Men hvis markedet skal blive ved med at være stort, kan bådene ikke være vinklet for meget mod rendyrket kapsejlads.

Og det ved man godt hos den store og erfarne virksomhed Dufour. Så jo, bådene sejler godt og kan sagtens deltage i kapsejlads på et moderat niveau, og endda vinde større handicap-sejladser, hvis måltallet er det rigtige, sejl og rigtrim er i orden, og besætningen (ja, det betyder også noget!) sejler godt. Men man giver ikke afkald på ret meget komfort og turfaciliteter.

MEST KRYDS
Vi sejlede Dufour 45E ved Hankø i Oslofjorden sammen med to af dens lillesøstre. Dermed havde vi både en mindre performancemodel (34E) og en nydesignet cruising-model (405) som sammenligningsgrundlag. Testfartøjerne var desværre ikke udstyret med hverken spiler eller gennaker, og vinden var let – så det var i praksis mest sejlegenskaberne på kryds vi fik afprøvet.

SER GODT UD
Men lad os komme i gang – og hvorfor ikke starte der hvor alle starter, når de møder en ny båd: Med udseendet. Det er faktisk ret vigtigt for de fleste, at de oplever båden som smuk. Og Dufour 45E er en smuk båd. Den er stor og mægtig, men har alligevel fået harmoniske og tiltalende linjer, og båden fremstår som velproportioneret. Linjerne er kendetegnende for de fleste moderne performance-cruisere: En (næsten) lige stævn og hæk, en (næsten) lige springlinje, og et lavt og langt ruftag som flyder over i cockpitkarmene. Generelt har båden et moderat forhold mellem længde, højde og bredde. Båden er dog alligevel i den brede ende af spekteret, og selv om forskibet ikke er særlig smalt, og bestemt ikke hvis man tænker kapsejlads, er meget af bredden trukket relativt langt agter. Det giver masser af volumen under dæk. Kølen har helt vertikal forkant, og er med bulb.

HVOR MEGET RACING VIL DU HAVE?
Man kan vælge mellem to køltyper; en i støbejern som stikker 1,95 m, og en mere racingpræget køl i bly, som stikker 2,30 m. Riggen kan også fås i to versioner: ”Club” eller ”Fastnet”. Sidstnævnte udmærker sig med en lidt højere mast, stående rig i fiber (Dyform) og løbende rig i Dyneema. Man kan med andre ord ”shoppe” sig til en mere racing-præget, henholdsvis cruising-præget båd, alt efter ønsker og behov.


TRE ELLER FIRE KAHYTTER
Båden kan også fås i to apteringsversioner; med tre eller fire kahytter. Den førstnævnte er den klassiske planløsning med en dobbelt V-køje i forkahytten, og to spejlvendte kahytter med dobbeltkøjer på hver sin side af cockpitnedgangen.

Den valgfrie, fjerde kahyt er betydelig mindre og presses ind i styrbord side af forkahytten. Det æder selvfølgelig en del af den ellers meget rummelige forkahyt/”owner’s cabin”. Denne eventuelle fjerde kahyt indeholder to enkeltkøjer i ”køjesengs-format”.

MELLEMKLASSEN
Prismæssigt har Dufour placeret sig i mellemklassen; dyrere end Bavaria og Hanse, billigere end X-Yachts og Grand Soleil (sidstnævnte er for øvrigt ejet af Dufour-gruppen). Forventningen må derfor være, at båden er bedre udstyret, mere solid og eksklusiv end de billigere konkurrenter i samme størrelse, dog uden helt at nå samme niveau som de dyrere både.

Og sådan er det også. Hvis det var tale om en bil, ville det formentlig være en Volkswagen; godt designet, udstyret og bygget, og henvendt til et relativt købestærkt publikum, men stadig mere prismæssigt tilgængelig og i en enklere standard end de rene luksusbiler som Mercedes, BMW eller Jaguar.
HYGGELIG – OG STILFULDT
Under dæk er det lige præcis det indtryk man får. Det er muligvis en subjektiv oplevelse, der afhænger af smag og behag, men jeg oplever Dufours apterings-design og stil som pænere og mere vellykket end så mange andre både.

En medium mørk glød i træværket er effektivt fremhævet med meget brug af hvide flader, og kontrasten gør båden både hyggelig og stilfuld. Der er ingen revolutioner, men en fin detalje er den drejbare stol ved kortbordet og ikke mindst selve salonbordet, som kan glide trinløst frem og tilbage på skinner, og halveres i størrelse hvis man ønsker det.

I fuld størrelse bliver hele salonen sammenhængende – bordet rækker hele vejen over til den langsgående sofa i styrbord side. Her kan sidde 6-8 personer og spise – adgangen til forkahytten og det forreste toilet er imidlertid blokeret med denne ”indstilling” af salonbordet.

MERE CRUISE END RACE
Hvordan sejler den? På baggrund af en kort letvejrs-sejlads uden spiler, er det begrænset hvad man kan sige, men indtrykket var som forventet: Dufour 45E Performance er en godt designet sejlbåd med moderate men effektive allround-egenskaber.

Hvis man opgraderer rig og køl til de ”hotteste” alternativer, køber gode sejl og bruger tid på at trimme og optimere, så kan man helt sikkert få en konkurrencedygtig båd, der kan gøre sig gældende.

Den er dog noget mere cruising-orienteret end en performance-båd fra X-Yachts, og f.eks. styresystemet var ikke helt optimalt til racingformål.

Der er to rat, og det er muligt at opgradere til et bedre rat end der var på vores prøvefartøj, og sikkert også justere systemet til større præcision – men indtrykket var ikke helt 100 % på det punkt.

Andre, mindre racingorienterede aspekter er bådens relativt brede forskib, og et cockpit indrettet mere med tanke på turkomfort end med tanke på et arbejdende kapsejladsteam.
RAMMER PRÆCIST
På den anden side er cockpittet stadig relativt rent og åbent, og der er monteret en lang løjgang i bunden og ikke mindst tyskerskødning til storsejlet, hvor storsejlskødet er ført hen til et spil foran styrepositionen i begge sider.

Brede sidedæk giver god adgang til fordækket, og her kan en ”bøffende” besætning let komme til og fra under vendingerne.

”FULL PACK” VERSION
Sejlerliv Aps, den danske forhandler, udmærker sig ved at tilbyde såkaldte Full Pack-versioner, hvor båden er meget komplet udstyret, og hvor prisen samlet set er reduceret – men hvor valgfriheden i forhold til udstyrsniveau til gengæld også er begrænset.

BÅD 560

Bådmagasinet er Danmarks maritime mediehus med begge fødder plantet solidt på dørken. Bådmagasinet følger med i den rivende udvikling medieverden er inde i, og udgiver således på flere platforme, hvad end det er i trykt eller elektronisk form.

Bådmagasinet har gennem tiderne hjulpet mange i bådbranchen med deres egne kundekataloger – kundemagasiner – brochurer – kataloger, eller et frisk design på virksomhedens brand – alt sammen under vores afdeling for Client Publishing.

Sejlsport

Nyheder

Inspiration

Medlemsskab


© 2020 Bådmagasinet ApS. All Rights Reserved.